M mortimer skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Såå... då var ny spets på G. Är nere 4m under marknivå nu (2st 2m blåa 2" rör). Första metern gick på typ 30min. 4m tog mig o min far 4h ca. För närvarande är vi i ett lager med blålera, vilket jag minns stämmer med vår gamle spets. Det blir bättre ju längre ner vi kommer också, är lättare at spola upp grus/sand o dyl än att ta sig genom lera. Köpte bara 4m rör då jag inte visste hur det skulle fortlöpa och fungera. Men blir att inhandla mer rör i dagarna när man är igenom dessa helgdagarna.
Klämman/kopplingen för vrida röret är en kombination av rörklämmor och förlängningsmuttrar från Biltema och par hålplattor. Kopplingen för att få in luft i spolvattnet är Gardenas 3-vägs koppling som är ihopdragen med snöre och lindad med eltejp runt luftpistolen från kompressorn; standardstorlek från Jula. Började på 4bar men ökade sen till 5-6 bar. Vatten tog jag från min gamle spets så springer inte vattenförbrukningen iväg samt att slipper dra fram onödigt mycket slang. Blir ju väldigt blött på gräsmattan av allt vatten som man förbrukar.
Hur går det?

• Gilla
idaj83
  • Laddar…
Jodå, det har gått helt ok idag. Tänkte avlägga en liten statusrapport och såg då ditt inlägg TotalControl.

Vi (jag och min far) är nu nere exakt 8m under marknivå med de blå 2" rören, har skarvat på 1st 2m 2" rör som sticker upp och ska ner när tillfälle finns. När vi började idag så var vi på 4m så vi har spolat ner 4m idag. Började vid 9.00 idag, slutade vid 17.00 och däremellan lite lunch, fika, middag. Och då har termometern visat runt 25-27grader. Vid ca 7.5m så var det lite kämpigt, kändes som vi hade stött på medelstora stenar men tillsist så släppte det. Tålamodet måste finns vid denna typ av projekt.

Såhär verkar mina lager vara i marken:
(0=marknivå, cirkamått)
0-1m: jord
1-2m: sand av något slag
2-4m: lera
4-6m: sand/grundvatten av något slag(vattenfyllda röret sjönk ner mellan varven av sig själv)
6-8m: sand och vid något tillfälle några medelstora stenar som vi verkar ha lyckats komma förbi tillsist

Kompressorn hjälper till en hel del. När röret är fyllt med vatten så det rinner över och kompressorn laddat till max så "skjuter/spolar" man tills kompressorn startar igen). Sen bytte vi från 1/2 slang till 3/4 och kändes som vi fick bättre flöde. Dock orkar min gamle spets som vi tar vatten från bara hålla 1bar(grundorsaken till vi sätter ny "spets"), skulle gissa på det är drygt 10-15liter/min. Visst, man kan ta det kommunala som säkert ger 30liter/min men spetsvatten är ju gratis. Sen finns kanske risken att kommunen inte tycker om eventuella luftpuffar som kommer baklänges in i det kommunala vattnet

Jag vet ju att 4-5dm precis bredvid så har min gamle spets på 11.5m sugdjup, gett mig så mycket vatten som pumpautomaten orkat/klarar. Behövt köra 2st spridare på max för att pumpen inte ska stå och slå till o från hela tiden, ibland har det nästan gått köra 3st spridare.

Hur går det för alla andra härinne ?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Är det mycket sten? Kies pumpen klarar stenar rätt bra. Jag fick upp några stenar som inte fick plats i Kiespumpen men den sög sig fast ändå.

Nej filterrörets ända måste jag ju självklart vara öppet. Har du en lång jordborr också eller liknade?
Många tyskar brukar fiska runt med ett rör eller en borr om det råkar hamna en sten på kanten på filterröret.
Eller så lyfter man upp filterröret några cm och försöker vakumpumpa fram stenen in i röret och ta upp den.
Finns en hel del tips och bilder på vissa brunnenbau forum.

Svarta locken är till om du borrar hela brunnen med borr i foderör. Sen lägger man ner brunnsfilret plus rör i foderöret. Sen tar man upp foderöret.
Förhoppningsvis inte så mycket sten. Står isälvssediment på SGU. Stötte på lite sten när jag borrade därav frågan. Tack för info om lock. Blir till att beställa lite grejer från Tyskland.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Kul. Återkom sen när du sätter igång.
Tips på vägen.
Använd släta filter och brunnsrör utan muff. Kallas TNA.
Köp så stor dia på Kiespumpen som får plats i brunnsröret. Tex 108 mm i DN115 rör.
Inte 98 mm. Blir mycket effektivare med större.

• Gilla
nummer_13
  • Laddar…
Höll på lite igår och joxade lite med borran och foderröret. Har lyckats få ner foderröret på ca 3 meters djup. Hoppas på mer framgång i helgen.

Satt och funderade lite. I och med att jag har joxat så mycket så har hålet blivit rätt stort (relativt borran som bara är 60 mm i diameter). När ljuset står rätt etc så kan jag se ner i hålet, att det rinner till vatten. Och det är vid ca 2,5 meters djup. Själva rörspetsen är ju 1 meter hög. Räcker det kanske att man slår ner den när (om?) jag kommer ner på 5 meters djup? Det låter ju så grunt.

Fokusera inte så mycket på djupet. Du vill ha den i vattenförande lager. Provpumpa. Ner med den så du har 2 meter vatten pelare över filret och testa.
Min brunn tex. 7 meter djup bara. 3.5-4 meter av dessa är vatten. Jag har testat att pumpa ut 12 000 liter per timme i 2h. Dvs 24 000 liter. Pumpen hosta inte en gång.

Totalcontrol: du pumpar alltså 200l/min med din pump? Normala jetpumpar ligger ju på ca 50l/min. Våt det du som hade en "avancerad" sprinkleranläggning och behöver få den mängden vatten? 2st normala vattenspridare brukar förbruka ca 20l/min/st. Fler manuella stridare blir oftast bara jobbigt att springa runt att flytta. Har själv 550m2 gräsmatta, bland de finaste i kvarteret dessutom

Var bara det flödet när jag provkörde brunnen. Annars kör jag runt 140 l/min på ett par bevattningszoner vardera och något mindre på ett par andra.
Men min point var egentligen att djupet är inte de viktiga. Tillriningen som är viktig.

Yes, jag ska kämpa vidare i helgen.

Detta är mitt vatten projekt.
Tyvärr lite problem på vägen.
Har först borrat mig till vatten å sedan kört ner en rörspets, runt 8m där har jag ca 1,7m vatten.
Suger dock slut detta fort vilket innebär dålig tillrinning.
Nu till min fundering. När ja borra samt satt ner spetsen så är de stenhårt där nere. Är det så att detta lagret som finns här e det vatten förande. Alltså kommer ja förbi det så har jag bättre tillrinning? Nån mer som stött på detta sånt hårt lager å kommit igenom det?
Bor i Halmstad snöstorps området.

• Vattenpump och rörspets installerade i ett öppnat hål i marken för vattenprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vattenprojekt med en rörspets nedsänkt i ett borrat hål i marken, omgiven av jord och sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättesvårt att svara på. Jag kollade på sgu och området. Postglacial sand och grus och postglacial lera. Är det lera man ser på bilden?
Men jag tror absolut kan komma ner till vattenförande lager längre ner. Läst många tyskar som fått borra genom olika lager för att hamna rätt.
Eller så har du stött på berget..

Maxwells demon TotalControl skrev:
Jättesvårt att svara på. Jag kollade på sgu och området. Postglacial sand och grus och postglacial lera. Är det lera man ser på bilden?
Men jag tror absolut kan komma ner till vattenförande lager längre ner. Läst många tyskar som fått borra genom olika lager för att hamna rätt.
Eller så har du stött på berget..
Bara varit sand å ytterst lite lera vid vissa lager.

Har funderat på berg med men tror mer på nått hårt lager. Känns tidigt med berg där.

Får börja med att försöka få ner spetsen i detta hårda lager å se vad som händer.
Ska även kolla hur lång tid de tar innan jag har samma vattennivå igen efter tömmningen innan.

F fidde_modo skrev:
Nu till min fundering. När ja borra samt satt ner spetsen så är de stenhårt där nere. Är det så att detta lagret som finns här e det vatten förande. Alltså kommer ja förbi det så har jag bättre tillrinning? Nån mer som stött på detta sånt hårt lager å kommit igenom det?
Det finns ett lager som är elände ”PINNMO” det är bottensediment från istiden helt vattentätt hårt som betong ej vattenförande. Det gäller att borra eller högtryckspola sig igenom lagret.

L Leif i Skåne skrev:
Det finns ett lager som är elände ”PINNMO” det är bottensediment från istiden helt vattentätt hårt som betong ej vattenförande. Det gäller att borra eller högtryckspola sig igenom lagret.
Låter inget vidare, haft sånt själv?

Är de fler vattenförande lager där under?

Ni härinne som har någon form av foderrör och sedan sugslang i detta, hur gör ni med avslut i marknivån ? Sätter ni brunnsring och täcker därefter med jord och sår gräs ?

• Gilla
Blackfield
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.