806 319 läst · 6 209 svar
806k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Yes, såg att flödeskontrollen behöver vara där den är.TotalControl skrev:Svårt att se på bild ang plats och inte veta vart du ska gå ut.
Borde stå i flödesvaktens instruktioner om man behöver ett rakt rör med viss längd innan och efter.
Du kan använda dig av korta 90 gradare på trycksidan om det hjälper dig med plats. Det påverkar inte mottrycken så mycket.
Du ska inte ha en fördelare för ventiler där inne?
Okej! Tror inte korta 90 vinklar hjälper mig på trycksidan ändå. Jag behöver ändå flytta bak pumpen så det löser platsen lite. Dock kring vinklar, hur är det med 45 graders på sugsidan? Det hade gjort så jag fick in pumpen närmare väggen.
Det hade varit nice med fördelare inne i garaget, dock har jag knappt plats, samt så vill jag inte borra 4 stora hål i betonggrunden. Får ha fördelaren I gropen.
Men är det smart att köra en kulventil mellan filter och blåsnippel? Så kan man stängs den när man blåser systemet så att luften enbart går åt ett hål och inte går in i filter och pump?
De funkar med böjar på sugsidan då du har en väl tilltagen sugledning.
Du kan sätta kulventil så. Dock ser jag ingen behov av det. För filtret hade jag nog satt ute, för enkel rengöring mm om man slabbar med vatten.
Tryckluftnippeln efter pump innan filter så man blåser rent allt.
Tryckluftnippeln installerar du på en kulventil som är T kopplad mot tryckledningen.
Så kan du även ha den som släpper ut luft när du primar igång pumpen på våren.
För du måste ha "öppet" någonstans vid uppstart. Räcker inte med att "öppna" bevatningsventilerna för membranventilerna behöver tryck för att öppna. Luften som pumpen behöver evakuera är inte tillräcklig.
Du behöver inte stänga tryckluft mot pumpen, din flödescontroller har förmodligen en backventil så luft kommer inte in den vägen.
Jag brukar dock alltid öppna pluggarna på pumpen på vintern och blåsa torr genom påfyllningsporten samt flödescontrollern.
Filtret får inte blåsas från fel hål dvs mot den tänkta flödesvägen. För beroende på filter så kan filtermedian bara ha stöd åt ett håll och kan kollapsa om man kör tryck från fel hål. Om det inte är ett filter som kan backspolas. De har stöd åt båda hållen.
Du kan sätta kulventil så. Dock ser jag ingen behov av det. För filtret hade jag nog satt ute, för enkel rengöring mm om man slabbar med vatten.
Tryckluftnippeln installerar du på en kulventil som är T kopplad mot tryckledningen.
För du måste ha "öppet" någonstans vid uppstart. Räcker inte med att "öppna" bevatningsventilerna för membranventilerna behöver tryck för att öppna. Luften som pumpen behöver evakuera är inte tillräcklig.
Du behöver inte stänga tryckluft mot pumpen, din flödescontroller har förmodligen en backventil så luft kommer inte in den vägen.
Jag brukar dock alltid öppna pluggarna på pumpen på vintern och blåsa torr genom påfyllningsporten samt flödescontrollern.
Filtret får inte blåsas från fel hål dvs mot den tänkta flödesvägen. För beroende på filter så kan filtermedian bara ha stöd åt ett håll och kan kollapsa om man kör tryck från fel hål. Om det inte är ett filter som kan backspolas. De har stöd åt båda hållen.
Du har en bra poäng @TotalControl ang att placera filtret på utsidan.. Kommer så småningom att bygga ett nytt förråd och har funderat en del på var man bäst placerar pump, filter, ventiler etc? Har i planeringarna haft din installation som mall då den är prydlig med bra överblick och jag gillar tanken att ha ventilerna samlade för att slippa ha en massa fula ventilbrunnar även om det innebär mer pemslang och att inte ha ventilen ute vid zonen. Hur har det fungerat för dig? Funderar även på att installera allt i en isolerad ”låda” på utsidan av förrådet istället för att slippa ha en massa genomföringar i väggen samt undvika att slabba med vatten där inne..?TotalControl skrev:De funkar med böjar på sugsidan då du har en väl tilltagen sugledning.
Behöver du filter upa? Du har ju filter i marken. Jag har inget filter efter pumpen och kan inte säga att jag får nån skit någonstans.U upa skrev:Du har en bra poäng @TotalControl ang att placera filtret på utsidan.. Kommer så småningom att bygga ett nytt förråd och har funderat en del på var man bäst placerar pump, filter, ventiler etc? Har i planeringarna haft din installation som mall då den är prydlig med bra överblick och jag gillar tanken att ha ventilerna samlade för att slippa ha en massa fula ventilbrunnar även om det innebär mer pemslang och att inte ha ventilen ute vid zonen. Hur har det fungerat för dig? Funderar även på att installera allt i en isolerad ”låda” på utsidan av förrådet istället för att slippa ha en massa genomföringar i väggen samt undvika att slabba med vatten där inne..?
Jag har grävt en grop som jag har pumpen i. Då kommer man närmare vattenytan och marken ljudisolerar väldigt bra. Klädde hålet med tryckt virke och byggde ett lock i tryckt som sen klätts med papp.
Skillnaden uppstår pga högre difftryck över silen om man suger direkt från marken. Med filterbrunn ska vattnet rinna in i brunnen med hjälp av difftrycket som nivåskillnaden i och utanför brunnen ger. Om man suger direkt i sanden så hjälper pumpens sugtryck till att suga vattnet ur sanden.I ibrakadabra skrev:Jag trodde näästan att filterbrunn och sil fungerade på samma sätt, att man suger direkt från marken. Intressant att det blev så stor skillnad för dig.
Jag har fått hem och testat min riverside-borr. Jag tyckte den var riktigt jobbig att borra runt med, så jag har fortsatt använda min 60 mm borr istället. Hoppas det går bättre för dig.
Jag har inte uppdaterat på ett tag pga diverse dagisbaciller samt infektion i kroppen hos undertecknad pga skavsår . Kanske kommer ut nästa vecka.
Nej, troligen behöver jag inget filter men kostar ju typ bara en hundring så känns som en billig ”extraförsäkring”.M Mardigan skrev:
Hmmm.. Sant! Med en låda i backen ligger man ju även redan i rätt nivå och slipper en massa böjar.
Redigerat:
okej, det är ju bra, då kan jag nog lägga till en 45 graders får att få allt närmare väggenTotalControl skrev:
Okej, tror inte jag har någon plats för både magnetventiler och filter i gropen, tror det får vara inne. Har en brunn precis brevid pumpen, och det är ganska enkelt att ta ur filtret om man behöver det.TotalControl skrev:
okej, yes, jag har en t-koppling till min tryckluftnippel. Smart att använda den till att släppa ut luft med.TotalControl skrev:Tryckluftnippeln efter pump innan filter så man blåser rent allt.
aha, okej, då fattar jag. Bra att veta Tack!TotalControl skrev:
Fasen, en sån här hade man velat hyra!
Tack Det har fungerat otroligt bra. Riktigt skönt att ha allt samlat om man skulle behöva mecka med något. Har dock inte behövt det än.U upa skrev:Du har en bra poäng @TotalControl ang att placera filtret på utsidan.. Kommer så småningom att bygga ett nytt förråd och har funderat en del på var man bäst placerar pump, filter, ventiler etc? Har i planeringarna haft din installation som mall då den är prydlig med bra överblick och jag gillar tanken att ha ventilerna samlade för att slippa ha en massa fula ventilbrunnar även om det innebär mer pemslang och att inte ha ventilen ute vid zonen. Hur har det fungerat för dig? Funderar även på att installera allt i en isolerad ”låda” på utsidan av förrådet istället för att slippa ha en massa genomföringar i väggen samt undvika att slabba med vatten där inne..?
Vid uppstart brukar jag öppna alla ventiler manuellt så alla står öppna samtidigt , för när jättepumpen får flöde och ett jätteflöde vatten börjar rusa i ledningarna och pressar luften framför sig så finns det nog risk att en liten MP rotator blir airborne av tryckstöt . Skönt att slippa springa ute bland ventilboxar då.
Mitt förråd är helt kallställt med ytterpanel som enda isolering. Jag låter allt stå kvar över vintern och hittills inga problem.
Bra med väderskyddad låda, isolerad ännu bättre Fördelen med att ha allt ute är ju också att om någon koppling, ventil mm skulle skita sig så slipper man nojja för vattenskador.
Jag har ingen filter. Men som du säger, billig försäkring. Håll koll på mottrycken.
Jag har dock en fingerborg typ av sil innan värmeväxlare till kylsystemet för att minska risken för en igenkläggad växlare.
Jag märker dock nu att jag har ett annat dilemma.
Har ju inte haft pumpen inkopplad under en lite längre tid tidigare. Men nu är den varit inkopplad någon dag, märkte jag att när jag kom hem från jobbet och öppnade kranen att pumpen inte pallar suga tillräckligt med vatten, utan flödeskontrollen stänger av den. Jag måste hjälpa pumpen på traven med knappen på flödeskontrollen för att den ska prova suga lite längre så den får vatten.
Vad jag vet har jag backventilen monterad rätt.
Någon som någon idé?
Har ju inte haft pumpen inkopplad under en lite längre tid tidigare. Men nu är den varit inkopplad någon dag, märkte jag att när jag kom hem från jobbet och öppnade kranen att pumpen inte pallar suga tillräckligt med vatten, utan flödeskontrollen stänger av den. Jag måste hjälpa pumpen på traven med knappen på flödeskontrollen för att den ska prova suga lite längre så den får vatten.
Vad jag vet har jag backventilen monterad rätt.
Någon som någon idé?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som du tappar prime dvs kommer in luft någonstans. Verkar som du har bottna unionskopplingsgängan mot backventilen. En väl tätad gänga med lin eller snöre mm ska inte kunna bottna.
Instämmer med @TotalControl. Sitter en pil på backventilen som visar flödesriktningen men om du vänt den fel lär du inte få mkt vatten så gissar på att systemet inte är 100% tätt och tar in tjuvluft någonstans mellan spetsen och backventilen. Själv har jag lyckat med bedriften att få in en liten sten i backventilen (när jag vridit och vänt på grejerna). Den la sig så att kulan i backventilen inte slöt tätt och kunde hålla vattenpelaren.
Kopplingen är inte helt i botten, använde mycket loctite, men det kan ju vara så att den kanske håller backventilen lite öppen.TotalControl skrev:
Jag har kollat med slangen i en spann med vatten så det inte kommer luft.
Jag får öppna och kolla så att backventilen inte är öppen. Dubbelkollade så att den satt på rätt håll, och det gjorde den.U upa skrev:Instämmer med @TotalControl. Sitter en pil på backventilen som visar flödesriktningen men om du vänt den fel lär du inte få mkt vatten så gissar på att systemet inte är 100% tätt och tar in tjuvluft någonstans mellan spetsen och backventilen. Själv har jag lyckat med bedriften att få in en liten sten i backventilen (när jag vridit och vänt på grejerna). Den la sig så att kulan i backventilen inte slöt tätt och kunde hålla vattenpelaren.
Det känns inte som backventilen skulle vara problemet. Där är ju en platta som går från kant till kant som förhindrar att man kommer åt ventilen. Unionkopplingen går absolut hela vägen fram till den plattan men som ni ser på videon kommer det ut vatten när jag trycker på "mittpinnen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder