Jag tycker fortfarande du ska testa att täta om kopplingen. Den ska nypa redan efter några varv. En del av gängorna och gängtätning kommer vara blottad.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag tycker fortfarande du ska testa att täta om kopplingen. Den ska nypa redan efter några varv. En del av gängorna och gängtätning kommer vara blottad.
Okej, får testa det.

Men vad är det som hindrar att vattnet rinner tillbaka i röret innan backventilen? Backventilen gör väll bara så att vattnet inte rinner tillbaka ur pumpen?

Kan ju nämna att nu när jag drar igång pumpen så behöver den kämpa ett tag innan den får upp vatten som sagt, då kommer det en del luft först. Men det kanske är luft för att det blir som om man primar pumpen varje gång?

S Spidertotz skrev:
Okej, får testa det.

Men vad är det som hindrar att vattnet rinner tillbaka i röret innan backventilen? Backventilen gör väll bara så att vattnet inte rinner tillbaka ur pumpen?

Kan ju nämna att nu när jag drar igång pumpen så behöver den kämpa ett tag innan den får upp vatten som sagt, då kommer det en del luft först. Men det kanske är luft för att det blir som om man primar pumpen varje gång?
Det som hindrar att vattnet inte rinner ner är att luft inte läcker in. Det finns alltså inget som ersätter vattnet. Testa med ett sugrör, sätt tungan för röret i munnen när du sugit upp vätskan, så länge tungan sluter tätt så kommer vätskan att stanna kvar i röret. Att det kommer luft när pumpen stått still ett tag beror på att luft har läckt in. Det troligaste är mellan backventil och vattenytan men det skulle också kunna vara efter backventilen om backventilen läcker bakåt. Det var svårt att se på din film om backventilen var tät.

M Mardigan skrev:
Det som hindrar att vattnet inte rinner ner är att luft inte läcker in. Det finns alltså inget som ersätter vattnet. Testa med ett sugrör, sätt tungan för röret i munnen när du sugit upp vätskan, så länge tungan sluter tätt så kommer vätskan att stanna kvar i röret. Att det kommer luft när pumpen stått still ett tag beror på att luft har läckt in. Det troligaste är mellan backventil och vattenytan men det skulle också kunna vara efter backventilen om backventilen läcker bakåt. Det var svårt att se på din film om backventilen var tät.
Okej, finns det något enkelt sätt att checka om en koppling släpper in luft? I alla fall de kopplingar som är ovan mark. Har för det mesta limmade kopplingar men 3 st unionkopplingar.

S Spidertotz skrev:
Okej, finns det något enkelt sätt att checka om en koppling släpper in luft? I alla fall de kopplingar som är ovan mark. Har för det mesta limmade kopplingar men 3 st unionkopplingar.
Mig veterligen så finns det inget finurligt sätt att läcksöka förutom med spårgas typ helium, men sån utrustning har du inte. Att lyssna är nog det enda som kan funka. Att du inte får luftbubblor när du väl pumpar och har slangen i hink tyder dock på läckage på trycksidan och läckande backventil. Du kan testa att stoppa pumpen efter att du kört en stund och öppna på trycksidan på ett ställe där du ser vattnet i systemet ex lossa en koppling över din flödesbrytare och sedan vänta och se om vattennivån sjunker. Sjunker den så läcker din backventil.

Flödeskontrollern har förmodligen en backventil så man ser ingen nivåändring efter den.

@Spidertotz Om man kollar på dina bilder så tycker jag det verkar som du har överdragit dina kopplingar :( Ser att nyckelgreppen är helt förstörda. Plastkopplingar kan deformeras rätt enkelt om man har tätning och tvingar mycket gäng som kan bli läckage,

Kika här >

Jag slutar att gänga när jag känner att det börjar nypa.en del. Går ju att efterdra då också.

• Gilla
tensiden
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Spidertotz Om man kollar på dina bilder så tycker jag det verkar som du har överdragit dina kopplingar :( Ser att nyckelgreppen är helt förstörda. Plastkopplingar kan deformeras rätt enkelt om man har tätning och tvingar mycket gäng som kan bli läckage,

Kika här > [media]
Jag slutar att gänga när jag känner att det börjar nypa.en del. Går ju att efterdra då också.
Oj, haha! Ja då har jag spänt för mycket om man kollar på videon....:p Borde vara samma sak vid unionkopplingen som sitter i t-kopplingen i brunnen där ute.

Får koppla om dem och se vad som händer. Ser att han använder gängtejp i video och bara typ snurrar 3 varv. Hur blir det med liknande mängd med loctite?

Snöre så står det hur många varv beroende på gänga. Får inte bli för trångt heller då åker inte snöret mellan gängorna.

• Gilla
Spidertotz
  • Laddar…
Har jag sagt hur mycket jag hatar att spänna kopplingar....

Jaja, kapa röret, på med muff och sen ny unionkoppling.

Edit: såklar var muffarna slut på rinkaby rör, så fick bli en union lim/lim istället...
Närbild av gråa PVC-rör med limmad unionkoppling och en arbetssko i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Arg
Maxwells demon
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Har jag sagt hur mycket jag hatar att spänna kopplingar....

Jaja, kapa röret, på med muff och sen ny unionkoppling.

Edit: såklar var muffarna slut på rinkaby rör, så fick bli en union lim/lim istället...
[bild]
Med tanke på hur hårt du verkar dra så kanske det är bättre med lim/lim..?:ok:;)

U upa skrev:
Med tanke på hur hårt du verkar dra så kanske det är bättre med lim/lim..?:ok:;)
Hehe jo hade ju varit enklare, men vill kunna plocka den kopplingen om jag behöver.

Men ja unionkopplingen är lite svår att spänna tycker jag, svårt att veta hur mycket man ska spänna I och med att man inte behöver någon tätning. Ska man ens spänna den med rörtång?

Jag spänner mina med handkraft, det räcker eftersom det är en o-ring som tätar. Men jag ser också till att de inte står i spänn, de är inte bra i de fallen.

• Gilla
Spidertotz
  • Laddar…
Nu är man på god väg igen i alla fall, inget limmat än, bara provtestat så allt sitter ihop bra. Något som ser dumt ut?

• Provmonterad rörkonstruktion med en pump och ventiler bredvid en diskbänk i ett utrymme med gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Nu har jag kopplat om allting och det känns som det är värre nu.....känns som det typ klunkar i röret. Pumpen går inte helt rent heller känns det som, den typ hickar lite.

Efter jag stängde ventilen låter det såhär i röret, det typ klunkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.