806 367 läst · 6 209 svar
806k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 607 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 607 inlägg
Just det, nu är jag med igen. Du har pumpat grundvatten ur det övre magasinet, kan du ta dig under leran lär det finnas betydligt mer kapacitet där. Har vi någon uppfattning om hur tjock leran är? Annat är grannarnas djup till berg minus dina 6m som maxvärde.S Stefan Bengt skrev:Den filterbrunn jag har idag står vatten i brunnen från 4 meter ner till 6meter runt där stötte jag på lera, att det är lera är jag 100% säker på eftersom jag tejpade en kniv på en lång planka jag körde ner i brunnen och rörde runt, fastna lera på den.
Aha, då är jag med. Då är det ett övre magasin du pumpar ur, vilket är mer begränsat.
därför för årets projekt köpte jag en riverside lerborr från erbohrer och 12 meter förlängningsrör.
har bara kört med min keiserpump ner till leran.
Kunde i början av året som jag skrev i tråden innan ta ut 50-60liter/min utan tömma brunnen..
Nu är det sämre, runt 40liter/min men nivån är samma innan pumpen startar men den sjunker under bottenventilen om jag tar ut mer än 40liter/min
antar jag är ovanför leran eftersom jag aldrig kom förbi den.
men nivån stämmer inte alls med övriga brunnar som ligger nära min tomt då jag har vatten från 4 meter. Och enligt dom andra brunnarna finns det ”grundvatten” vid 8meter.
men det kanske är riktiga grundvattnet medans mitt räknas som ytvatten?
Vad ska jag sikta på?
Som sagt, nivå angivelser i brunnsarkivet är inget att lita på, men det är möjligt att grannarnas uttag i berg magasinet gör att du i en djupare brunn skulle ha lite längre till gv-ytan.
Själva handborrningen är jag novis på, där hänvisar jag till andra. Jag får utgöra trådens teoretiker
Du verkar ha väldigt bra koll
Jag har liknande förutsättningar som dig. Sand ner till lera som är ca 5,5 m ner. Vatten 2m ner från markyta. Jag testade filterbrunn men fick bara ut runt 10 l/min. Suger därför direkt från marken istället via nerspolad sil. Då får jag ut 30 l/min istället från 1 sil. Går fint att parallellkoppla silar för att öka flödet. Jag försökte ta mig genom leran och lyckades efter 4m lera. När jag väl kommit igenom tog det dock stopp och fick aldrig ner filtersektionen på filterbrunnen under leran. Nu har jag en sil i filterbrunnen paralellkopplad med en nerspolad sil för att få maximalt med vatten från under lerlagret. Det vattnet har lite mindre järn. Sugsilen i filterbrunnen är 12m ner så det blir självreglerande var vattnet sugs från.S Stefan Bengt skrev:Den filterbrunn jag har idag står vatten i brunnen från 4 meter ner till 6meter runt där stötte jag på lera, att det är lera är jag 100% säker på eftersom jag tejpade en kniv på en lång planka jag körde ner i brunnen och rörde runt, fastna lera på den.
därför för årets projekt köpte jag en riverside lerborr från erbohrer och 12 meter förlängningsrör.
har bara kört med min keiserpump ner till leran.
Kunde i början av året som jag skrev i tråden innan ta ut 50-60liter/min utan tömma brunnen..
Nu är det sämre, runt 40liter/min men nivån är samma innan pumpen startar men den sjunker under bottenventilen om jag tar ut mer än 40liter/min
antar jag är ovanför leran eftersom jag aldrig kom förbi den.
men nivån stämmer inte alls med övriga brunnar som ligger nära min tomt då jag har vatten från 4 meter. Och enligt dom andra brunnarna finns det ”grundvatten” vid 8meter.
men det kanske är riktiga grundvattnet medans mitt räknas som ytvatten?
Vad ska jag sikta på?
tack för fint svar, jag är på testhål nummer två nu.Karrock skrev:Just det, nu är jag med igen. Du har pumpat grundvatten ur det övre magasinet, kan du ta dig under leran lär det finnas betydligt mer kapacitet där. Har vi någon uppfattning om hur tjock leran är? Annat är grannarnas djup till berg minus dina 6m som maxvärde.
Som sagt, nivå angivelser i brunnsarkivet är inget att lita på, men det är möjligt att grannarnas uttag i berg magasinet gör att du i en djupare brunn skulle ha lite längre till gv-ytan.
Själva handborrningen är jag novis på, där hänvisar jag till andra. Jag får utgöra trådens teoretiker
I Första hålet kom vattnet på samma djup (4 meter)och leran kom på samma djup runt 6 meter, vispade runt leran och keisepumpa upp så mycket jag kunde.
och fick upp 40cm lera ungefär, sen börja det komma grövre grus (inte finsand som innan leran)… där efter kom två bamse stenar upp.. första stenarna jag någonsin sett i min mark..
sen stötte jag på något övermäktigt förmodligen en sten jag inte fick upp.. då var jag nere på 6,5 ungefär..
bytte och gjorde ett nytt hål, denna gången har jag bara kommit till leran och inte orkat bearbeta den än, tänkte jag snart ska invigs min nya riverside borr..
frågan är vad du tror om det jag skrev ovan, var jag genom leran tro och varför kom stora stenar och grövre grus?
Jag trodde näästan att filterbrunn och sil fungerade på samma sätt, att man suger direkt från marken. Intressant att det blev så stor skillnad för dig.M Mardigan skrev:Jag har liknande förutsättningar som dig. Sand ner till lera som är ca 5,5 m ner. Vatten 2m ner från markyta. Jag testade filterbrunn men fick bara ut runt 10 l/min. Suger därför direkt från marken istället via nerspolad sil. Då får jag ut 30 l/min istället från 1 sil. Går fint att parallellkoppla silar för att öka flödet. Jag försökte ta mig genom leran och lyckades efter 4m lera. När jag väl kommit igenom tog det dock stopp och fick aldrig ner filtersektionen på filterbrunnen under leran. Nu har jag en sil i filterbrunnen paralellkopplad med en nerspolad sil för att få maximalt med vatten från under lerlagret. Det vattnet har lite mindre järn. Sugsilen i filterbrunnen är 12m ner så det blir självreglerande var vattnet sugs från.
Jag har fått hem och testat min riverside-borr. Jag tyckte den var riktigt jobbig att borra runt med, så jag har fortsatt använda min 60 mm borr istället. Hoppas det går bättre för dig.S Stefan Bengt skrev:tack för fint svar, jag är på testhål nummer två nu.
I Första hålet kom vattnet på samma djup (4 meter)och leran kom på samma djup runt 6 meter, vispade runt leran och keisepumpa upp så mycket jag kunde.
och fick upp 40cm lera ungefär, sen börja det komma grövre grus (inte finsand som innan leran)… där efter kom två bamse stenar upp.. första stenarna jag någonsin sett i min mark..
sen stötte jag på något övermäktigt förmodligen en sten jag inte fick upp.. då var jag nere på 6,5 ungefär..
bytte och gjorde ett nytt hål, denna gången har jag bara kommit till leran och inte orkat bearbeta den än, tänkte jag snart ska invigs min nya riverside borr..
frågan är vad du tror om det jag skrev ovan, var jag genom leran tro och varför kom stora stenar och grövre grus?
Jag har inte uppdaterat på ett tag pga diverse dagisbaciller samt infektion i kroppen hos undertecknad pga skavsår . Kanske kommer ut nästa vecka.
Är på ny brunn hos en vän här! borrat 5m sand och den börjar bli rejält blöt. Dock slut på förlägningar.
Är det värt att köra ner markrör och de blåa rören, fylla på med vatten från slangen och köra på så ner till vattnet? Sanden rinner inte riktigt av borren men vätskar sig.
Med vänlig hälsning, H
Är det värt att köra ner markrör och de blåa rören, fylla på med vatten från slangen och köra på så ner till vattnet? Sanden rinner inte riktigt av borren men vätskar sig.
Med vänlig hälsning, H
Samma förutsättningar som jag haft, 0.5 meter till sen kommer vatten.K killernils skrev:
Förlängningar vet du var du kan hämta.
Är det i våra hemtrakter så kan du ta dom på cykeln.
Mina saker ligger och väntar på dig.
Haha tack!
testade du spola vatten i och använda kiespumpen?
Det är ut mot saxtorp, så nära nogS Skogsmusen skrev:
testade du spola vatten i och använda kiespumpen?
Då funkar det med cykelkorgen.K killernils skrev:
Borrade ner så att det var så pass mkt vatten så ingen sand fastnade på borren, sen började jag och pumpa.
Och är det i Hofterup så har vi troligtvis samma förutsättningar
aha, ja det känns som vi är nära, men vi tog och tryckte ner markröret nu och satte lock på för ungarnas skull. Stämmer, hofterup!S Skogsmusen skrev:
Hoppas på att det funkar att spola ner massa vatten och Kiespumpa det sista ner till grundvattnet. Bara sand hela vägen
Har inte själv provat det modellen ni nu provar, men med tanke på förutsättningarna så kommer det troligtvis att fungera alldeles utmärkt.K killernils skrev:
Pratar man med folk runtomkring så hör man historier från dom gamla ”rävarna” om att dom slagit ner en spets var som och fått vatten.
Men med tanke på hur din historik ser ut så ropa inte hej ännu, du brukar dra till dig lera och sten som som en tvättsvamp suger vatten.
Jag har kopplat ihop alla rör på sugsidan och fått det är lira utan att suga någon luft, i alla fall vad jag märker. Flödet har nog minskat lite men trycket är typ detsamma som när jag hade pumpen kopplat direkt på spetet.TotalControl skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu ska jag ta tag i trycksidan. Filter ska på, kanske någon kran och munstyckte för att blåsa systemet.
Snyggt!
Tack!TotalControl skrev:
Insåg dock kanske att jag behöver flytta bak pumpen lite, annars får jag nog inte plats med allt innan jag ska gå genom väggen med trycksidan.
Kan ju fråga där, är det vettigt att få plats med filter, kulventil och munstycke för kompressor, (i den ordningen) innan jag går ut ur garaget? Samt, är placeringen av flödesvakten bra där den är?
Logga in
Skapa konto
Svårt att se på bild ang plats och inte veta vart du ska gå ut.
Borde stå i flödesvaktens instruktioner om man behöver ett rakt rör med viss längd innan och efter.
Du kan använda dig av korta 90 gradare på trycksidan om det hjälper dig med plats. Det påverkar inte mottrycken så mycket.
Du ska inte ha en fördelare för ventiler där inne?
Borde stå i flödesvaktens instruktioner om man behöver ett rakt rör med viss längd innan och efter.
Du kan använda dig av korta 90 gradare på trycksidan om det hjälper dig med plats. Det påverkar inte mottrycken så mycket.
Du ska inte ha en fördelare för ventiler där inne?