Maxwells demon TotalControl skrev:
Snyggt att se lite action bilder! Verkar vara en bra head to head.
Jag skulle inte chansa med kopplingarna utan limmat på gängkoppling för att kunna gå över till PEM koppling :).

Det var rejält med sand :( Du är nog inne på rätt spår att kolla om det går att pumpa ur. Har du isgrus i botten?
Hänger pumpen vid filter sektion eller slätt rör?
Tack.
Ligger isgrus i botten på filtret, pumpen är placerad 1 meter över botten.
Tanken är att köra på till sanden minskar i volym.

Karrock
Kul att snubbla över den här tråden och se att det handborras brunnar i Sverige! Ska försöka läsa ifatt efterhand.

Tips till @Skogsmusen, om brunnen är ny kan man pumpa den på max, förhoppningsvis slutar det komma sand efter ett tag. På "normalt driftflöde" sedan är vattenhastigheten lägre vid filtret och erosion i jorden uteblir. Om det fortsätter komma sand är filtret för grovt och det kan gå att lösa med att installera ett finare filter inuti, med filtersand mellan. Grå fin sand osar havsvattenavsatt, finns risk att allt på filtrets djup består av sådan sand, och att det därmed kommer fortsätta komma upp vid drift.

• Gilla
Bl0mman och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle även testa att lyfta pumpen ovan filter just att få ner hastigheten över filtret.

• Gilla
Skogsmusen
  • Laddar…
S Skogsmusen skrev:
Dåligt med uppdateringar på sistone, hur går det i vårt avlånga land med borrandet och pumpandet.

Här är min beskärda del av uppdatering:
Själv fick jag göra en del ändringar efter ett test för att se om det höll med lim efter att TotalControl påpekade att jag limmat mina kopplingar, och mycket riktigt, det fungerade INTE.:cry:

Lossnade på två ställen efter ett test där jag stängt av 4 av 5 slingor, trycket blev ALLDELES för stort på kopplingarna och pumphålet fylldes till 1/4 med vatten innan jag fattade varför trycket i spridaren föll:crysmile:, blir många liter vatten på en så kort stund
[bild] [bild]
Blev till och sätta dit en PEM koppling och samtidigt gjorde jag en del förbättringar för att tömma systemet innan det blir vinter, på med en kompressorkoppling för det ändamålet.
Montera även dräneringsventiler efter samtliga spridare men kan informera om det är någon som funderar att det är helt onödigt då systemet tömmer sig själv när pumpen ligger så långt ner som min gör ( 13,5 meter).
Ska även tillägga att är där så mycket sand och skräp som jag får upp så stänger dom inte.
[bild]
Men dessa som var limmade med tangitlim limmade jag om med epoxi och det håller fortfarande:rolleyes: efter en del testande med olika sorters lim, så det går och limma pem;) ( håller tummarna ), återkommer om det går åt pipan.
[bild]
[video]

Efter att allt kom igång var man stolt som en tupp, men den lycka varade inte speciellt länge.
Trycket i spridarna försämrades efter ett tag, varför.
Stänga av och se vad som kunde vara fel, filtren till spridarna var fulla med sand.
Rengöring på schemat.
Nu var vi igång igen, samma sak, filtren igensatta av SAND:mad:, hur mycket sand kan man få upp.
Tydligen en hel del, så nu äger jag ofrivilligt en del av en egen sandstrand här i trädgården.
Så här ser det ut efter två timmars körning där jag plockat bort spridarna och dom har fått flöda fritt.
[bild] [bild]
Nu idag är det tredje dagen jag kört i två timmar åt gången och sanden börjar avta liiiiiiiiiiiite, troligtvis så suger pumpen med sig en hel del då det inte än bildats en ordentlig ”kula” runt röret.
Blir en del vatten efter två timmars körning .
[bild]

Min filterbrunn jag borra förr förra året sög med sand väldigt mycket, fick sätta stort sandfilter och tömma flera gånger, min vattenpelare sjönk över 2,5meter när jag tog ut 30liter/min…

Nu får jag ingen sand, och vattenpelaren sjunker max en meter på 60liter/min uttag.

Ingen aning vad som hänt men men hade varit sugen om någon kunde killgissa :)

Hoppas det löser sig.

• Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Antar att du har fått ur de mesta av de små partiklarna och är en större fraktion runt filtret som agerar som ett naturligt grus filter. Min gissning :).
Tyskarna understryker ofta att det är viktigt att "starta" en brunn med att pumpa länge på lågt flöde och öka successivt.
Startar man med full galopp och har fin sand som 0.3 slits släpper igenom så kan det bli så illa att man fyller brunnen med sand. Finns skräckexempel med pumpar som sitter fast i sand.

• Gilla
Stefan Bengt och 3 till
  • Laddar…
Karrock
S Stefan Bengt skrev:
Min filterbrunn jag borra förr förra året sög med sand väldigt mycket, fick sätta stort sandfilter och tömma flera gånger, min vattenpelare sjönk över 2,5meter när jag tog ut 30liter/min…

Nu får jag ingen sand, och vattenpelaren sjunker max en meter på 60liter/min uttag.

Ingen aning vad som hänt men men hade varit sugen om någon kunde killgissa :)

Hoppas det löser sig.
En utmaning att killgissa? Här kommer en bakgrund med trolig förklaring, dold i en massa av akademiska.

Det har flera gånger i tråden varit uppe om avsänkningstratten på grundvattenytan (grundvattentrycket om ni är under lera) runt brunnens uttag (cone of depression brukar det kallas här). Hur brant den blir beror på jordens genomsläpplighet: stor konduktivitet ger liten avsänkning i brunnen, låg konduktivitet ger större sänkning. Sedan spelar jordens porositet in, på så sätt att grövre korn (sand-grus) har plats för mer vatten mellan sig än finare korn (silt-finsand), med hög porositet blir avsänkningstratten i princip mindre och med låg porositet blir den större. Resonemanget förutsätter att brunnen är i perfekt harmoni med jorden. Så är inte fallet i verkligheten, och man brukar prata om (och räkna på) en skinfaktor (wellbore skin kanske tyskarna kallar det på sitt engelska forum?) som beskriver övergängsmotståndet mellan brunnen och jorden. Den är negativ om jorden närmast brunnen är mer genomsläpplig än för övrigt, och positiv om det finns ett motstånd för vattnet in i brunnen. Skinfaktorn är beroende på hur väldimensionerad, välbyggd och välpumpad brunnen är. Efter den utläggningen vill jag då komma fram till att jag tror att din pumpning, när du avlägsnat en del sand närmast filtret har sänkt skinfaktorn, och du nu har en mer välfungerande brunn som i högre grad ger vatten efter vad jorden klarar av, snarare än vad brunnen begränsar till. Är formationsfiltret runt brunnen fullt utvecklat så har du ingen sand kvar som kan erodera in genom filtret, eftersom genomsläppligheten är större, i en större radie runt vilket för ned vattenhastigheten under vad som behövs för att erodera.

Edit: Citatfel

• Gilla
Bl0mman och 2 till
  • Laddar…
7,5 m ner nu.

Gjorde samma sak som igår. Fortfarande 320 kg på. Ska bli 'spännande' att se om jag stöter på grus om ca 1 m. Borde ju göra det eftersom jag borrar typ 2 m från förra stället där det var grus vid den nivån.

• Gilla
Skogsmusen och 5 till
  • Laddar…
Ursäkta jag tänjer lite på ämnet men sen min pump börja fungera bra har jag vattnat rätt mycket då det varit torrt, jag får dock känslan av att gräset inte är lika imponerad av vattnet jag pumpar upp som regnvatten..

Alltså känns dom det är mer näring i regnvattnet eller något? Vad är det egentligen för vatten man pumpar upp? Har väldigt dålig koll på näringsinehållet.

vilket är bäst?

S Spidertotz skrev:
Fråga kring filter. Någon som har testat bevattningsfiltret som Rinkaby Rör säljer? [länk]

Eller ska man köra på gardenas pumpskyddsfilter ? Tänker att blå björn har för lågt l/m.

Tanken är då att ha det på trycksidan.

Nix, ser väldigt fint ut, har själv det avlånga från gardena som ska klara flöde på 100l/min.

Inget att klaga på det heller, det gör sitt jobb känner inte jag tappade någon effekt, men Rinkabys såg mer robust ut.

• Gilla
Spidertotz
  • Laddar…
Yes okej. Det fanns ingen butik i närheten som sålde gardenas, men har ju rinkaby nära, så tänkte att det kanske var något.

S Spidertotz skrev:
Yes okej. Det fanns ingen butik i närheten som sålde gardenas, men har ju rinkaby nära, så tänkte att det kanske var något.

Har med nära rinkaby så säg till om du blev nöjd :) vill gärna se hur filtret ser ut invändigt.

Fördelen med det genomskinliga är att man ser hur mycket sand man får upp

Hur går det här då? :)

Jodå ska snart börja gräva brunn nr2 med min nya lerborr , blir dock lite fundersam, hela mitt sandfilter i transparant behållare i min nuvarande filterbrunn har blivit grönt av typ alger eller annan goja. Inte hänt de senaste 2 åren. Skumt..

Hur går det här då? :)
På vår spolfront så har vi hunnit med en brunn hittills i år och har två till på gång, bara jag blir lite ledig.
Jag har valt att gå ner lite i dimension på utrustningen i år för att slippa släpa på så mycket tunga grejer. Blev lite inspirerad efter upas lyckade resultat förra året.
Köpt lite 50mm avloppsrör, en dränkbar pump och fixat en mindre vattentunna på 200 l. Pumpen blev en på 1300W från Jula som ger 1 bar och 400 minutliter (inte vid 1 bar förstås). Denna utrustningen testades på senaste brunnen med lyckat resultat. Det gick till och med att få ner en 32mm sil i spolröret.

• Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.