806 367 läst · 6 209 svar
806k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
M Mardigan skrev:På vår spolfront så har vi hunnit med en brunn hittills i år och har två till på gång, bara jag blir lite ledig.
Jag har valt att gå ner lite i dimension på utrustningen i år för att slippa släpa på så mycket tunga grejer. Blev lite inspirerad efter upas lyckade resultat förra året.
Köpt lite 50mm avloppsrör, en dränkbar pump och fixat en mindre vattentunna på 200 l. Pumpen blev en på 1300W från Jula som ger 1 bar och 400 minutliter (inte vid 1 bar förstås). Denna utrustningen testades på senaste brunnen med lyckat resultat. Det gick till och med att få ner en 32mm sil i spolröret.
Hur fick du ner ett 50mm rör i marken ?
Efter att ha följt denna tråd under en längre tid så är jag sugen på att testa en filterbrunn själv.
Via kartor från SGU så verkar det som om det är morän på vår tomt. Bör jag då satsa på en Plunscher eller Kiespump, eller spelar det ingen roll? Mina förutsättningar enligt SGU:
Via kartor från SGU så verkar det som om det är morän på vår tomt. Bör jag då satsa på en Plunscher eller Kiespump, eller spelar det ingen roll? Mina förutsättningar enligt SGU:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Såhär säger erdbohrer
"Gravel pump:
Soil condition: gravelly soil, stones
Gravel pumps have a piston and suck better than a Plunscher
Plunscher:
for loose or not consolidated subsoil
Soil condition: fine sandy soil, muddy soil mixed with water"
Jag hade nog kört kiespumpe.
"Gravel pump:
Soil condition: gravelly soil, stones
Gravel pumps have a piston and suck better than a Plunscher
Plunscher:
for loose or not consolidated subsoil
Soil condition: fine sandy soil, muddy soil mixed with water"
Jag hade nog kört kiespumpe.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 607 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 607 inlägg
Kartan Jordarter 1:1 Miljon är ganska grov. Om du byter till den som heter 1:50 000-1:250 000 så ser det ut som postglacial sand (om du har udda husnummer) och morän om du har jämnt husnummer. Postglacial sand är förmodligen underlagrad av morän. Kartvisaren Brunnar säger att dina grannar som har brunn har ca 11-15m till berg, och i jorddjupskartan (som baseras till stor del på Brunnar) anges 10-20m. Kartan grundvatten har ingen generell täckning i sämre jordar som morän, det är därför du får en träff i "grundvatten i berg" istället.K K1983 skrev:
Det finns alltid en risk att dra in "salt"vatten från bräckvattensjön i öst, om du pumpar kraftigt och inte har så många höjdmeter upp. Men det är väl inte för dricksvattenbruk ändå?
@Karrock Tack för att du kollade! För de två brunnarna som finns inom en radie av ca 500 meter så anges att grundvattnet ligger på 6-6,5 meter. Vår tomt ligger betydligt lägre än dessa jämfört med "meter över havet". Det borde väl göra att vi har något mindre avstånd till grundvattnet tänker jag. Vattnet är bara tänkt att användas för bevattning, så då är det nog ok om det skulle komma in lite salt i det.
Verkar det fortfarande som om det finns rimliga förutsättningar för en filterbrunn? Eller är det bortkastad tid och pengar att försöka?
Verkar det fortfarande som om det finns rimliga förutsättningar för en filterbrunn? Eller är det bortkastad tid och pengar att försöka?
Ser det finns god kunskap om här inne om gällade SGU kartor… kan någon sumera mina förutsättningar som begriper faktan från SGU?
de första tre bilderna är registrerade brunnar på samma gata som mig
de andra är lite info om min tomt…
och de tre brunnarna hade ett jorddjup mellan 14-17meter vad betyder det? Vad finns under jorddjupet?
Stod även grundvattennivån var på mellan 7-8meter på alla tre brunnar, vad betyder det? Jag suger just idag vatten på 6meter djup (vattnet i brunnen börjar på 4 meter) är rätt säker jag suger av ”ytvattnet” eftersom jag är ovanför leran som kom på 6,5meter.
Deras definition av grundvatten, är det de riktiga grundvattnet eller menar dom också vattnet ovan leran?
och de tre brunnarna hade ett jorddjup mellan 14-17meter vad betyder det? Vad finns under jorddjupet?
Stod även grundvattennivån var på mellan 7-8meter på alla tre brunnar, vad betyder det? Jag suger just idag vatten på 6meter djup (vattnet i brunnen börjar på 4 meter) är rätt säker jag suger av ”ytvattnet” eftersom jag är ovanför leran som kom på 6,5meter.
Deras definition av grundvatten, är det de riktiga grundvattnet eller menar dom också vattnet ovan leran?
Nej jag hade provat. Det är defentivt inte kört med de uppgifterna. Nån som nämnde postglacial sand, det är ju jättebra om det vore så.K K1983 skrev:@Karrock Tack för att du kollade! För de två brunnarna som finns inom en radie av ca 500 meter så anges att grundvattnet ligger på 6-6,5 meter. Vår tomt ligger betydligt lägre än dessa jämfört med "meter över havet". Det borde väl göra att vi har något mindre avstånd till grundvattnet tänker jag. Vattnet är bara tänkt att användas för bevattning, så då är det nog ok om det skulle komma in lite salt i det.
Men det är ju alltid en risk att misslyckas. Omöjligt att veta vad som finns i backen innan man har borrat. Sen kan det diffa rejält på tomten också.
Jag har låg genomsläplighet på min tomt enligt SGU, bara lera och postglacial sand längre upp mot åsen här. Men deras postglacial sandgräns ligger fel på deras kartor med kanske 100 meter. Fortsätter in på min tomt. Så halva min tomt ungefär är sand sen lera.
Sjukt mycket vatten och flöde.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 607 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 607 inlägg
Jag säger som TotalControl att kartorna är en indikation och att det mycket väl kan bli en brunn du har nytta av.K K1983 skrev:@Karrock Tack för att du kollade! För de två brunnarna som finns inom en radie av ca 500 meter så anges att grundvattnet ligger på 6-6,5 meter. Vår tomt ligger betydligt lägre än dessa jämfört med "meter över havet". Det borde väl göra att vi har något mindre avstånd till grundvattnet tänker jag. Vattnet är bara tänkt att användas för bevattning, så då är det nog ok om det skulle komma in lite salt i det.
Grundvattennivån i brunnsarkivet ska man ta med en näve salt. Den är uppmätt en gång i bästa fall dagen efter brunnen borrades (i berg, med ingjutet foderrör som skyddar mot jordgrundvatten) Många gånger kan man anta betydligt högre nivåer.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 607 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 607 inlägg
Ser ut som strålande förutsättningar!S Stefan Bengt skrev:Ser det finns god kunskap om här inne om gällade SGU kartor… kan någon sumera mina förutsättningar som begriper faktan från SGU?
Som du ser på nivådatum och borrdatum så är nivå mätt en gång samma dag i berg som den stora störningen med borrning och rensblåsning gjordes. Normal nivå kan vara betydligt högre.
Vet du säkert att du har lera?
Grundvatten finns på djupet i flera magasin "akviferer", över lera finns en öppen, och under lera en sluten, och det är inte alls säkert att de lokalt har kontakt med varandra. Ofta betraktas berg som en egen akvifer, då porositeten och genomsläppligheten är flera tiopotenser lägre än i sandjord. Hos dig som bor på sandsten är skillnaden inte lika markant.
Karrock skrev:Ser ut som strålande förutsättningar!
Som du ser på nivådatum och borrdatum så är nivå mätt en gång samma dag i berg som den stora störningen med borrning och rensblåsning gjordes. Normal nivå kan vara betydligt högre.
Vet du säkert att du har lera?
Grundvatten finns på djupet i flera magasin "akviferer", över lera finns en öppen, och under lera en sluten, och det är inte alls säkert att de lokalt har kontakt med varandra. Ofta betraktas berg som en egen akvifer, då porositeten och genomsläppligheten är flera tiopotenser lägre än i sandjord. Hos dig som bor på sandsten är skillnaden inte lika markant.
Den filterbrunn jag har idag står vatten i brunnen från 4 meter ner till 6meter runt där stötte jag på lera, att det är lera är jag 100% säker på eftersom jag tejpade en kniv på en lång planka jag körde ner i brunnen och rörde runt, fastna lera på den.
därför för årets projekt köpte jag en riverside lerborr från erbohrer och 12 meter förlängningsrör.
har bara kört med min keiserpump ner till leran.
Kunde i början av året som jag skrev i tråden innan ta ut 50-60liter/min utan tömma brunnen..
Nu är det sämre, runt 40liter/min men nivån är samma innan pumpen startar men den sjunker under bottenventilen om jag tar ut mer än 40liter/min
antar jag är ovanför leran eftersom jag aldrig kom förbi den.
men nivån stämmer inte alls med övriga brunnar som ligger nära min tomt då jag har vatten från 4 meter. Och enligt dom andra brunnarna finns det ”grundvatten” vid 8meter.
men det kanske är riktiga grundvattnet medans mitt räknas som ytvatten?
Vad ska jag sikta på?