Låter som luft fortfarande.

• Gilla
Skogsmusen och 1 till
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Nu har jag kopplat om allting och det känns som det är värre nu.....känns som det typ klunkar i röret. Pumpen går inte helt rent heller känns det som, den typ hickar lite.
[video]
[video]
[video]

Efter jag stängde ventilen låter det såhär i röret, det typ klunkar.
[video]
Det är rakt och snyggt med pvc men det blir många skarvar. För att ta reda på om det är i pvc eller en skarv i spetsen så hade jag dragit en pem från spets till pump för att se om det kommer luft då med. Så mycket luftinläckage borde höras om man känner runt skarvarna?

Går också att använda raklödder för att leta läckage. Testa på det mest uppenbara, dina gängkopplingar.
Blir små hål i löddret vid tjuvluft.

M Mardigan skrev:
Det är rakt och snyggt med pvc men det blir många skarvar. För att ta reda på om det är i pvc eller en skarv i spetsen så hade jag dragit en pem från spets till pump för att se om det kommer luft då med. Så mycket luftinläckage borde höras om man känner runt skarvarna?
Det gjorde jag i höstas innan jag flyttade in pumpen, och då hade jag ingen luft vad jag vet. Så jag antar att det är mellan spets och pump. Destom blev det ju värre nu när jag kopplade om allt och inte drog gängorna lika hårt... Får kanske försöka spänna gängorna aningen till.

• Vattenpump ansluten till rör med slangklämmor och kopplingar på betonggolv nära en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maxwells demon TotalControl skrev:
Går också att använda raklödder för att leta läckage. Testa på det mest uppenbara, dina gängkopplingar.
Blir små hål i löddret vid tjuvluft.
Hmm okej, kan testa! Läste också mig till att man kan försöka få runt en tät plastpåse runt kopplingen och se om plasten sugs in.

Verkar vara ganska mkt luft som den tar in så borde vara enkelt att hitta var det är isf..? Kan det vara grundvattnet som är lägre och att luft kommer in vid spetsen? Tänker att man kan testa detta om man låter allt vara stilla en stund och sen primar systemet så det är fritt från luft och sen kör med lite strypning på utkast. Kommer det luft direkt så tar ju systemet garanterat in luft ngnstans men om man kan få ett lugnt flöde utan bubblor en tid och sedan successivt försiktigt ökar flödet tills man får bubblor kanske man kan utesluta tjuvluft i en koppling?
Jag kanske tänker fel men om det tar in tjuvluft i en koppling borde det vara hyfsat konstant men om det är nere vid spetsen så inträffar inte det förres man tar ut så mkt vatten att grundvattnet sjunker så mkt att luft kommer in den vägen?

U upa skrev:
Verkar vara ganska mkt luft som den tar in så borde vara enkelt att hitta var det är isf..? Kan det vara grundvattnet som är lägre och att luft kommer in vid spetsen? Tänker att man kan testa detta om man låter allt vara stilla en stund och sen primar systemet så det är fritt från luft och sen kör med lite strypning på utkast. Kommer det luft direkt så tar ju systemet garanterat in luft ngnstans men om man kan få ett lugnt flöde utan bubblor en tid och sedan successivt försiktigt ökar flödet tills man får bubblor kanske man kan utesluta tjuvluft i en koppling?
Jag kanske tänker fel men om det tar in tjuvluft i en koppling borde det vara hyfsat konstant men om det är nere vid spetsen så inträffar inte det förres man tar ut så mkt vatten att grundvattnet sjunker så mkt att luft kommer in den vägen?
Okej, Får ta och testa det. Ganska störigt då jag var säker på att spetsen var tät då jag testade det innan jag flyttade in pumpen. Dock testade jag ju aldrig för att se om vattnet ran tillbaka efter en stund.

Dock blev det bättre nu efter att jag har spänt unionkopplingarna med verktyg, samt snurrade ett varv till på kopplingen in i pumpen och brunnen. Jag fick ju som sagt inga bubblor alls när jag först hade pumpen kopplad i garaget och dragit alla kopplingar superhårt. Då var ju bara problemet att vattnet ran tillbaka.

Raklödret hjälpte inte, eller märkte inget i alla fall.

Jag har vatten som rinner ut i från marken i en slänt hur skulle ni göra för att få bra dricksvatten för sommarbruk i första hand.
Min plan är att använda ett par rör som jag perforerar i i överkant och borrar in horisontellt i slänten och låter sticka ut ca 50 cm.Vattnet borde ju ta lättaste vägen ut?Hade tänkt ha en rostfri hink nedanför som behållare för vattnet ,senare någon typ av ring för att kunna lagra mer vatten om allt nu fungerar?Tänker jag rätt,lufta gärna era tankar?

U upa skrev:
Tycker väll att det kommer luft hela tiden, lite stora bubblor i början sen sporadiskt.

Nu blir jag dock inte klok...nu har jag spänt allting lika tight som innan när jag inte hade luft i slangen. Så nu är allt typ som innan, men nu har jag småluft i slangen hela tiden... Sjukt irriterande. Enda skillnaden nu är att jag har en lite längre rörbit innan pumpen, en 45 graders vinkel innan dess, flödeskontrollen är omgängad och distansen är borta uppe på pumpen samt att där är en till unionkopplingen på röret ute vid brunnen. Fattar inget... Kan gängan mellan flödeskontroll och pump skappa problem?

Vattenpump ansluten till rör med 45 graders vinkel och flödeskontroll, problem med luft i slangen visat.
Skapa konto

Före och efter bilder på installation av rörsystem och pump i ett brunnsutrymme.
Skapa konto

• Gilla
upa
  • Laddar…
G Grundsuteräng skrev:
Jag har vatten som rinner ut i från marken i en slänt hur skulle ni göra för att få bra dricksvatten för sommarbruk i första hand.
Min plan är att använda ett par rör som jag perforerar i i överkant och borrar in horisontellt i slänten och låter sticka ut ca 50 cm.Vattnet borde ju ta lättaste vägen ut?Hade tänkt ha en rostfri hink nedanför som behållare för vattnet ,senare någon typ av ring för att kunna lagra mer vatten om allt nu fungerar?Tänker jag rätt,lufta gärna era tankar?
Du får nog starta en egen tråd. Men det borde funka det som du skriver
Mvh
Tony

Hej alla kunniga,

jag hoppas ni kan ge mig en second opinion innan jag jobbar vidare med min brunn.
Har följande förutsättningar;
- rörspets från Hornbach nedslagen till ~6,7 m.
- Vatten börjar på ~2,5 m.
- rörspetsen är 1-3/4 tum.
- 1 tum PEM-slang nedstucken ett par centimeter från botten kopplad till pumpen.
- suger inte direkt någon luft vid det lilla flödet men innan det större flödet trycks det igenom en hel del luft.
- Område, Falkenberg, 500 m från Skrea strand.
- Från botten kan jag suga upp sand som letar sig in som är mörkgrå och finkornig. det är i princip sand här i området direkt efter den lilla jord som ligger på toppen.
- pump: Gardena 3000/4.

Har nedan beteende när jag startar pumpen, enda förklaringen jag har är att jag hinner suga upp allt vatten som står i röret innan det hinner rinna till igen. det ni ser i videon sker med ca 1,5 minuters intervall.

hur hade ni fortsatt härifrån? drivit ner ett par meter till, tills man stöter på mer grovkornig sand eller liknande med mer tillflöde?

tack på förhand.

Brunnspump kopplad till PEM-slang i en brunn med en vattenkanna och slang i förgrunden.
Skapa konto

C Cko skrev:
Hej alla kunniga,

jag hoppas ni kan ge mig en second opinion innan jag jobbar vidare med min brunn.
- 1 tum PEM-slang nedstucken ett par centimeter från botten kopplad till pumpen.
- suger inte direkt någon luft vid det lilla flödet men innan det större flödet trycks det igenom en hel del luft.
- Från botten kan jag suga upp sand som letar sig in som är mörkgrå och finkornig. det är i princip sand här i området direkt efter den lilla jord som ligger på toppen.

Har nedan beteende när jag startar pumpen, enda förklaringen jag har är att jag hinner suga upp allt vatten som står i röret innan det hinner rinna till igen. det ni ser i videon sker med ca 1,5 minuters intervall.

hur hade ni fortsatt härifrån? drivit ner ett par meter till, tills man stöter på mer grovkornig sand eller liknande med mer tillflöde?

tack på förhand.

[video]

[bild]
Jag skulle börja med att koppla pumpen direkt på röret för att suga direkt ur marken istället för att köra ner en pem. @Mardigan förklarar enkelt i inlägg #4745 hur och varför. Ska du suga direkt på röret förutsätter det att ev. kopplingar på väg ner till spetsen är täta för att inte dra in tjuvluft. Det kan göra en enorm skillnad så klart värt att testa. Får du sedan inte ut så många liter per minut som önskar kan det lika gärna bli bättre av att lyfta upp en bit som att fortsätta neråt beroende på hur fraktionerna och vattentillförseln är i marken. Att du får ”grumligt” vatten är helt normalt och brukar klarna efterhand som du pumpar ut allt som är mindre än maskorna i spetsen.

• Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
C Cko skrev:
Hej alla kunniga,

tack på förhand.

[video]

[bild]
Precis som @upa skriver så ska du koppla pumpen mot röret direkt för att se vilket flöde du får ut. Jag bor i Tvååker och det är inte omöjligt att vi har ganska lika förutsättningar. Här är tyvärr sanden så fin och likadan överallt så att sanden går igenom silen på rörspetsen. Detta gör att man hela tiden får upp sand med en rörspets. Har man lite blandad fraktion i marken blir det som upa skriver, att det kommer sand ett tag men sedan avtar det. Förhoppningsvis kan det funka bra för dig när du kopplar pumpen direkt mot röret. Får du inte det att funka så är ett annat alternativ att spola ner en sil, då behöver inte silen vara mekaniskt robust och man kan därför ha betydligt finare filter för att slippa suga upp sand.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
tack för svaren!

Ska köpa mig en bit rör till och prova suga direkt i röret. (den översta rörbiten jag har idag är inte gängad).
Som du säger, Mardigan, är sanden så fin att den tar sig in. efter ett tag är dock vattnet klart även om det säkert följer med lite sand då och då som riskerar att ställa till det för vattenspridarna i framtiden...

Har provat att att pumpa vid ett antal stopp på vägen men med samma resultat, om det inte fungerar bättre med att suga direkt i röret är nog nedåt ända vägen framåt. I hopp om att hitta bättre flöde.

Håller på att borra ett hål för att sen slå ned en spets de sista meterna. Kom bara 2.5 meter innan jag nådde vatten. Vattnet på 2.5 meter är enligt grannarna inte några större mängder utan vattnet ska vara på ca 6 meter. Någon som vet hur man kommer förbi det första lagret med vatten när man borrar? Det kvittar hur mycket jag tar upp så är jag på samma nivå igen när jag sätter i borren för att det faller sand in från sidorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.