F fizz skrev:
Vad är det för spec på denna pump (funderar på något nytt till våren...)

God fortsättning ;)
Skärmavbild av en djupvattenpump i rostfritt stål, 6000 L/h - 750 W, från MSW, prissatt till 1 990,00 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bl0mman och 2 till
  • Laddar…
Dålig aktivitet här inne. Det får vi ändra på!!

Mitt senaste inlägg handlade nog om att rören satt helt fast på bara 4,5 meters djup. Ingen sten eller liknande vad jag kunde känna. Tror det kanske ger att göra med att rören träffat på en sten och ändrat riktning så att det blivit väldigt snett.

Jag försökte ta upp rören som jag gjort de andra gångerna, men de satt som berget. Lånade grannens talja och nu är de oppe. Var helt säker på att jag skulle knäcka av rörsatsen på mitten men alla kom upp helskinnade $$$. :)

Vet ej när jag börjar borra igen, fortfarande rätt hårt i marken.

• Talja med kätting som hänger över en brunn i mörkret, använd för att lyfta fastsittande rör.
    Skapa konto
  • Blå borrör lyfts ur marken på natten med hjälp av en talja, rören är intakta.
    Skapa konto
  • Gilla
Bl0mman och 6 till
  • Laddar…
Härligt att säsongen drar igång snart igen :)

• Gilla
Bl0mman och 3 till
  • Laddar…
Jag har ju prövat många olika sätt att få till vatten men haft problem att komma ner tillräckligt djupt. I höstas hade jag en geoborrare som kom ner 6-6,5m sedan tog det stopp för honom. Satte ner ett grundvattenrör med 2 med filter.
I helgen var tiden kommen att testa, så tryckte ner en sugslang och kopplade på en pump.
Körde försiktigt, men tyvärr var tillrinningen alldeles för dålig. Kan det vara så att man skall pumpa vid flera olika tillfällen för att se om tillrinningen kommer igång?

Har börjat borra igen. Har borrat för hand ner till 2,5 M djup där det börjar bli blött, precis på samma sätt som alla de 4-5 tidigare gångerna. Skickade ner rören och såg att det var väldigt snett direkt, såå nästa steg är väl att försöka juxa lite med hålet så att röret kommer mer rakt. Det är en del sten på vägen ner som gör att borren flyttar på sig antar jag.

• Gilla
upa och 5 till
  • Laddar…
Hej! Nu är vi tillbaka. Jag har återställt lite kring röret. Lämnade stupstock och extrarör på över vintern för att kanske arbeta ner ett etxtra rör till.
Har fundera lite fram och tillbaka hur jag skulle gå vidare. Men vågar inte riktigt påbörja det med de risker det medför:) Idag monterade jag iallafall ner det igen och har nu toppen av röret strax under markytan igen. Svårt varje gång man ska gänga ur rören från varandra. Men nu är det gjort och jag har kört första provpumpningen för året. Ingen vidare flöde men fint vatten. Återkommer när jag funderat klart:)

• Vatten strömmar ur en orange och blå slang på marken täckt med torrt gräs och löv.
    Skapa konto
  • Gilla
upa och 5 till
  • Laddar…
Härligt att denna tråd äntligen vaknar! (y)

• Gilla
upa och 4 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Härligt att denna tråd äntligen vaknar! (y)
Visst är det. Ett härligt vårtecken!

• Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
S Skogsmusen skrev:
Nu släpper jag en förhandsvisning på min lucka 24:a i julkalendern och ser till så att det händer något i denna tråd då det inte hänt mycket den senaste tiden.

Här kommer mitt bidrag.

Efter en dag på jobbet kom jag hem och på uppfarten låg ett 1 meters paket, vad är detta tänkte jag, måste vara något som trillat av från tomtens kärra när han kört förbi ett snöfritt Skåne med sina renar: Dasher, Dancer, Prancer, Vixen eller några av dom andra 4:a.
Dom måste ha snubblat till på dessa ojämna vägar som Sverige erbjuder, för han måste ju köra miljömärkt och med släde utan renar
(elsläde) kommer batterierna inte och klara sig om det skulle bli snöstorm och minusgrader, tåg kan han inte ta, en snöflinga, ett löv eller lite regn, då står det också stilla.
Lastbil är BIG NO, NO.
Nämen, det var till mig, mitt namn, rätt adress, ha ha, postnord har lyckats.
Här är skönheten.
[bild]
Min djupvattenpump har anlänt, lyckan blev kortvarig då dom ringde från dagis och meddela att grabben kräks.:mad:
Efter två dagars vab, nu jäv-ar, imorgon ska det ske.
Senare på kvällen börja jag själv känna att allt inte var ok, ( beror lite på vem man frågar ) men sist jag fick det kollat var allt ok nerifrån och upp till halsen, sen resten hade läkaren ingen kommentar om.
Jaha, och där kom den, vinterkräksjukan, tack min son för en alldeles förtidig julklapp till din far.:sick:
Efter tre dagar var det äntligen dax, på trötta, slitna och darrande ben begav jag mig ut i det okända, det var ett tag sedan man varit ute.
Och än en gång fick sambon vara med och bidra, ett par strumpbyxor:cool: ( utan vetskap, givetvis) och katterna var också med och bidrog med kattsand, så den tog också slut:rolleyes:,sambons katter, sambons problem.
Koppla ihop prylarna, kontrollmäta djup, markera på pemslang då pumpen är 1.5 meter över botten, längd på wire och elkoppling, och, ja, jag vet, fast el = AJABAJA, jag ser det som en apparatsladd som inte är trasig, skillnaden på en trasig och inte trasig är att jag får byta en trasig men inte en som inte är trasig, nog om det och bespara mig kommentarer angående elkopplingen.
[bild]
Då var det dax och föra ner detta schabrak i röret, sakta och säkert men med en kirurgisk precision går den ner i hålets mörker närmare och närmare sin slutdestination och DÄR kom den på plats, 1,5 meter över botten.

Ha, ha, nu e ni allt nyfikna på hur detta slutade.

Jag ska göra er nyfikenhet kort, det är för mycket att göra såhär tätt inpå julafton:
[video]

Uppmätt volym: 17 liter / 10 sek
102 lit/min
6120 liter / Tim.
[bild]

Synd att det inte fortsatte med minusgrader då jag funderade på att göra en hockeyrink till ungarna på området.
Nu efter 30 minuters pumpande så är vattnet betydligt klarare men ändå fortfarande något grumligt, tar troligtvis ett tag innan det blir helt klart då jag nu tar ut över 6 kubik i timmen mot 2.8 kubik i höstas.
Hur mycket vattenpelaren sjönk har jag ingen info om men där är ingen tendens till bubblor i vattnet under dom 30 minuter jag pumpade, kommer en del sand nu när jag kör med den nya pumpen, får se till våren om det är något som fortsätter komma eller för att pumpen är kraftigare än dom andra som jag provat.
[bild]

Så till alla här i denna tråden önskar jag nu er en riktig,

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR,

så tar vi nya tag och så ses vi till våren.:D
Har du en liten uppdatering kring anläggningen? Blir ju också sugen på att prova med en sen julklapp eller tidig present:)

F fizz skrev:
Vad är det för spec på denna pump (funderar på något nytt till våren...)

God fortsättning ;)
Hur går dina tankar? Blir det någon ny pump?:)

B Bl0mman skrev:
Hur går dina tankar? Blir det någon ny pump?:)
Sugen men osäker på om jag kan köra med djupvattenpump

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
Har du en liten uppdatering kring anläggningen? Blir ju också sugen på att prova med en sen julklapp eller tidig present:)
Absolut har jag det, tyvärr har tiden har inte räckt till.
Länk till pumpen:
https://www.expondo.se/msw-djupvattenpump-6000-l-h-750-w-rostfritt-staal-10060170

Har endast kört den ca en timme sen sprang tiden ifrån och massa annat emellan.
Jag tycker personligen att du ska satsa på en tidig present;), långt kvar till julafton och sen är det fel årstid för att köra den, gräset växter dåligt i december.
Då där funnits lite tid över så har jag varit i ”hålet” och ordnat till med förgreningarna från pumpen till popupspridarna.
Installation av förgreningsrör med röda ventiler och anslutningar i ett stenlagt dike.
Skapa konto

Fick lyxa till det med stenläggning i botten.
Höger rör delar på 3 sprinklers sen får dom 4 kvarvarande egen matning.

När där finns tid över så håller jag nu på och gräver ner sprinklerna.
Popupsprinkler delvis nedgrävd i jord med gräs runtomkring.
Skapa konto

Fler uppdateringar kommer när sådana finnes.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Snyggt! Vad är det för 90° kopplingar? Har aldrig sett den varianten förut, är det någon slags push in variant?
Kör du magnetventiler också?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Snyggt! Vad är det för 90° kopplingar? Har aldrig sett den varianten förut, är det någon slags push in variant?
Kör du magnetventiler också?
Kopplingarna köpte jag här:
https://dammtrivsel.se/produkt-kate...MI67Cm3aDo9gIVAe7mCh3fSQILEAAYASAAEgLU9fD_BwE
Sen upptäckte jag att den lokala poolbutiken hade liknande så det blev till att komplettera där.
Någon magnetventil har jag inte, utan det är
sådan här:FSALFWUYIHDSF 1 st 20/25/32/40/50... https://www.amazon.se/dp/B097B328Q1?ref=ppx_pop_mob_ap_share

Har du limmat PVC kopplingar på PEM slang? Eller luras bilden? Du kan inte limma PEM slang :(

• Gilla
upa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.