802 904 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Hej. Tack!U upa skrev:Har du pumpautomat med tank? Ser ut som du har tryckströmbrytare till vänster om manometern iaf. ”Normalt” så ställer du det övre trycket för både ”till” och ”från” genom att skruva muttern som håller den stora fjädern. För att öka så vrider du muttern åt höger. För att ställa när pumpen ska gå igång igen så skruvar du på muttern som håller den lilla fjädern. Desto mer åt höger du skruvar desto mer skillnad i tryck på ”till” och ”från”. Jag kan inte svära att det är så på alla tryckströmbrytare men alla jag pillat på iaf..
Ser ingen poäng i att strypa flödet in till pump och tank. Du vill ju ha så högt tryck att fräsa i leran med (om jag förstått rätt?) så jag skulle nog rekommendera att få till ett bra munstycke där du kan ställa trycket med en ”hård/vass” stråle mot leran istället. Har du möjlighet att koppla på en kompressor med luft på utgående vatten får du helt andra möjligheter att öka trycket mot leran.
Såg ditt svar efter att jag kom in precis. Det funkade rätt bra att göra som jag skrev också, jag satte en ventil på inloppet och ströp inflödet. Det blir bra fjutt ändå.
Aa ska kolla på lite olika munstycken, just nu har jag ett vanligt rakt.
Jag har använt kompressor tidigare. Tyckte det blev rätt meckigt på något sätt, haha svårt att förklara.
Skriver igen när jag provat vidare!
I ibrakadabra skrev:Tänkte ge mig på möget igen. Denna gång, till skillnad från mina tidigare, ska jag försöka luckra mer med vatten och borra mindre, i hopp om att inte sabba sumpröret etc .
Min tanke är att pumpa vatten med min jetpump från ibc-tank för att få så stark stråle som möjligt. Att spruta från vattenutkastaren funkar inte då vår befintliga rörspets ger så dåligt med vatten (har ej kommunalt).
Se bifogad film. Jag hade räknat med att den skulle slå av och på som den gör i slutet. Antar att trycket blir för högt? (Kan noll om detta ).
Finns det någon lösning på detta? Nu när jag skriver detta så kom jag och tänka på att man bör väl kunna koppla något på änden av pemslangen där vattnet kommer in, för att strypa? Bör det isf vara någon ventil så att jag kan testa mig fram hur mycket vatten som ska släppas in?
Tack!
Sådär gör en pumpautomat om det är lite eller ingen luft i hydropressen. En tryckbrytare kan inte jobba mot stumt system, den måste ha en komprimerbar gas att jobba mot. Mitt förslag är att du vrider upp trycket på brytaren så att pumpen aldrig stannar, så får du stoppa den manuellt när du inte spolar. Låt inte pumpen gå allt för länge med stängd ventil bara, då omvandlas motorns effekt till värme i pumphuset istället för att flytta vatten. Ingen fara alls med kortare perioder typ 10 min.I ibrakadabra skrev:Tänkte ge mig på möget igen. Denna gång, till skillnad från mina tidigare, ska jag försöka luckra mer med vatten och borra mindre, i hopp om att inte sabba sumpröret etc .
Min tanke är att pumpa vatten med min jetpump från ibc-tank för att få så stark stråle som möjligt. Att spruta från vattenutkastaren funkar inte då vår befintliga rörspets ger så dåligt med vatten (har ej kommunalt).
Se bifogad film. Jag hade räknat med att den skulle slå av och på som den gör i slutet. Antar att trycket blir för högt? (Kan noll om detta ).
Finns det någon lösning på detta? Nu när jag skriver detta så kom jag och tänka på att man bör väl kunna koppla något på änden av pemslangen där vattnet kommer in, för att strypa? Bör det isf vara någon ventil så att jag kan testa mig fram hur mycket vatten som ska släppas in?
Tack!
Har börjat så smått igen.
Håller som sagt på att spruta vatten från IBC-tank mha jetpump kopplad till gardena slang. Fungerar bra att fräsa ner, till viss del, måste borra ibland. Har stött på patrull rätt tidigt - är nere på 3,5 meters djup och det känns som det kanske är stopp trots att jag kan borra 0,5 meter under botten med den stora borren, så ingen sten i vägen. Kanske sitter sten precis i kanten av röret men låter ju rätt osannolikt tycker jag. Kanske leran som klämmer hårt som fan? Jag har på 240 kg, har varit lite aggressivare med vikterna denna gång, haha dåligt tålamod kanske. Ska testa hänga på lite mer nästa gång.
Så drygt det är att jobba i mörker trots arbetslampa.
Håller som sagt på att spruta vatten från IBC-tank mha jetpump kopplad till gardena slang. Fungerar bra att fräsa ner, till viss del, måste borra ibland. Har stött på patrull rätt tidigt - är nere på 3,5 meters djup och det känns som det kanske är stopp trots att jag kan borra 0,5 meter under botten med den stora borren, så ingen sten i vägen. Kanske sitter sten precis i kanten av röret men låter ju rätt osannolikt tycker jag. Kanske leran som klämmer hårt som fan? Jag har på 240 kg, har varit lite aggressivare med vikterna denna gång, haha dåligt tålamod kanske. Ska testa hänga på lite mer nästa gång.
Så drygt det är att jobba i mörker trots arbetslampa.
Du är en hjälte ibrakadabra som är fortfarande ute och härjar Hoppas det går vägen nu!
Hjälte eller idiot. Fin skillnad. Något är mongo med hålet jag är i nu. Kan borra 30-40 cm under botten och har 400 kg på. Men inget händer. Bara 4,5 m rör. Så drar nog upp dem igen o försöker någon bit bort, försökte dra innan jag gick in, med 2 spätt i hävstång men helvete vad det satt. To be continued...TotalControl skrev:
Detta kommer till att bli julens cliffhanger, kör med en uppdatering per dag från den 1/12-24/12 så blir det trådens egna julkalenderI ibrakadabra skrev:Hjälte eller idiot. Fin skillnad. Något är mongo med hålet jag är i nu. Kan borra 30-40 cm under botten och har 400 kg på. Men inget händer. Bara 4,5 m rör. Så drar nog upp dem igen o försöker någon bit bort, försökte dra innan jag gick in, med 2 spätt i hävstång men helvete vad det satt. To be continued...
Rören sitter fast. Kommer inte längre ner och kan inte dra upp det. Jag tror jag kommer dra loss det översta röret om jag drar för hårt. Jag misstänker att det är leran som klämmer åt något djävulskt. Endast 3 meter rör i backen. Sist drog jag upp 11 meter lol. En snubbe på ett tyskt forum sa att man kontrollerar det, alltså hur styv leran är, genom att vrida på röret då och då. Suck på detta. 3 filterrör åt skogen.
Jag tänkte eventuellt ladda på typ 6-700 kg för att se vad som händer.
Jag tänkte eventuellt ladda på typ 6-700 kg för att se vad som händer.
Nu släpper jag en förhandsvisning på min lucka 24:a i julkalendern och ser till så att det händer något i denna tråd då det inte hänt mycket den senaste tiden.
Här kommer mitt bidrag.
Efter en dag på jobbet kom jag hem och på uppfarten låg ett 1 meters paket, vad är detta tänkte jag, måste vara något som trillat av från tomtens kärra när han kört förbi ett snöfritt Skåne med sina renar: Dasher, Dancer, Prancer, Vixen eller några av dom andra 4:a.
Dom måste ha snubblat till på dessa ojämna vägar som Sverige erbjuder, för han måste ju köra miljömärkt och med släde utan renar
(elsläde) kommer batterierna inte och klara sig om det skulle bli snöstorm och minusgrader, tåg kan han inte ta, en snöflinga, ett löv eller lite regn, då står det också stilla.
Lastbil är BIG NO, NO.
Nämen, det var till mig, mitt namn, rätt adress, ha ha, postnord har lyckats.
Här är skönheten.
Min djupvattenpump har anlänt, lyckan blev kortvarig då dom ringde från dagis och meddela att grabben kräks.
Efter två dagars vab, nu jäv-ar, imorgon ska det ske.
Senare på kvällen börja jag själv känna att allt inte var ok, ( beror lite på vem man frågar ) men sist jag fick det kollat var allt ok nerifrån och upp till halsen, sen resten hade läkaren ingen kommentar om.
Jaha, och där kom den, vinterkräksjukan, tack min son för en alldeles förtidig julklapp till din far.
Efter tre dagar var det äntligen dax, på trötta, slitna och darrande ben begav jag mig ut i det okända, det var ett tag sedan man varit ute.
Och än en gång fick sambon vara med och bidra, ett par strumpbyxor ( utan vetskap, givetvis) och katterna var också med och bidrog med kattsand, så den tog också slut,sambons katter, sambons problem.
Koppla ihop prylarna, kontrollmäta djup, markera på pemslang då pumpen är 1.5 meter över botten, längd på wire och elkoppling, och, ja, jag vet, fast el = AJABAJA, jag ser det som en apparatsladd som inte är trasig, skillnaden på en trasig och inte trasig är att jag får byta en trasig men inte en som inte är trasig, nog om det och bespara mig kommentarer angående elkopplingen.
Då var det dax och föra ner detta schabrak i röret, sakta och säkert men med en kirurgisk precision går den ner i hålets mörker närmare och närmare sin slutdestination och DÄR kom den på plats, 1,5 meter över botten.
Ha, ha, nu e ni allt nyfikna på hur detta slutade.
Jag ska göra er nyfikenhet kort, det är för mycket att göra såhär tätt inpå julafton:
Uppmätt volym: 17 liter / 10 sek
102 lit/min
6120 liter / Tim.
Synd att det inte fortsatte med minusgrader då jag funderade på att göra en hockeyrink till ungarna på området.
Nu efter 30 minuters pumpande så är vattnet betydligt klarare men ändå fortfarande något grumligt, tar troligtvis ett tag innan det blir helt klart då jag nu tar ut över 6 kubik i timmen mot 2.8 kubik i höstas.
Hur mycket vattenpelaren sjönk har jag ingen info om men där är ingen tendens till bubblor i vattnet under dom 30 minuter jag pumpade, kommer en del sand nu när jag kör med den nya pumpen, får se till våren om det är något som fortsätter komma eller för att pumpen är kraftigare än dom andra som jag provat.
Så till alla här i denna tråden önskar jag nu er en riktig,
GOD JUL & GOTT NYTT ÅR,
så tar vi nya tag och så ses vi till våren.
Här kommer mitt bidrag.
Efter en dag på jobbet kom jag hem och på uppfarten låg ett 1 meters paket, vad är detta tänkte jag, måste vara något som trillat av från tomtens kärra när han kört förbi ett snöfritt Skåne med sina renar: Dasher, Dancer, Prancer, Vixen eller några av dom andra 4:a.
Dom måste ha snubblat till på dessa ojämna vägar som Sverige erbjuder, för han måste ju köra miljömärkt och med släde utan renar
(elsläde) kommer batterierna inte och klara sig om det skulle bli snöstorm och minusgrader, tåg kan han inte ta, en snöflinga, ett löv eller lite regn, då står det också stilla.
Lastbil är BIG NO, NO.
Här är skönheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min djupvattenpump har anlänt, lyckan blev kortvarig då dom ringde från dagis och meddela att grabben kräks.
Senare på kvällen börja jag själv känna att allt inte var ok, ( beror lite på vem man frågar ) men sist jag fick det kollat var allt ok nerifrån och upp till halsen, sen resten hade läkaren ingen kommentar om.
Jaha, och där kom den, vinterkräksjukan, tack min son för en alldeles förtidig julklapp till din far.
Efter tre dagar var det äntligen dax, på trötta, slitna och darrande ben begav jag mig ut i det okända, det var ett tag sedan man varit ute.
Och än en gång fick sambon vara med och bidra, ett par strumpbyxor ( utan vetskap, givetvis) och katterna var också med och bidrog med kattsand, så den tog också slut,sambons katter, sambons problem.
Koppla ihop prylarna, kontrollmäta djup, markera på pemslang då pumpen är 1.5 meter över botten, längd på wire och elkoppling, och, ja, jag vet, fast el = AJABAJA, jag ser det som en apparatsladd som inte är trasig, skillnaden på en trasig och inte trasig är att jag får byta en trasig men inte en som inte är trasig, nog om det och bespara mig kommentarer angående elkopplingen.
Logga in
Skapa konto
Då var det dax och föra ner detta schabrak i röret, sakta och säkert men med en kirurgisk precision går den ner i hålets mörker närmare och närmare sin slutdestination och DÄR kom den på plats, 1,5 meter över botten.
Jag ska göra er nyfikenhet kort, det är för mycket att göra såhär tätt inpå julafton:
102 lit/min
6120 liter / Tim.
Logga in
Skapa konto
Synd att det inte fortsatte med minusgrader då jag funderade på att göra en hockeyrink till ungarna på området.
Nu efter 30 minuters pumpande så är vattnet betydligt klarare men ändå fortfarande något grumligt, tar troligtvis ett tag innan det blir helt klart då jag nu tar ut över 6 kubik i timmen mot 2.8 kubik i höstas.
Hur mycket vattenpelaren sjönk har jag ingen info om men där är ingen tendens till bubblor i vattnet under dom 30 minuter jag pumpade, kommer en del sand nu när jag kör med den nya pumpen, får se till våren om det är något som fortsätter komma eller för att pumpen är kraftigare än dom andra som jag provat.
Logga in
Skapa konto
GOD JUL & GOTT NYTT ÅR,
Snyggt! Gratulerar till tillflödet
God Jul!
God Jul!
Härligt att se Bra jobbat! God Jul och Gott nytt år!S Skogsmusen skrev:Nu släpper jag en förhandsvisning på min lucka 24:a i julkalendern och ser till så att det händer något i denna tråd då det inte hänt mycket den senaste tiden.
Här kommer mitt bidrag.
Lastbil är BIG NO, NO.
Här är skönheten.
[bild]
[bild]
[video]
102 lit/min
6120 liter / Tim.
[bild]
[bild]
GOD JUL & GOTT NYTT ÅR,
Vad är det för spec på denna pump (funderar på något nytt till våren...)S Skogsmusen skrev:Nu släpper jag en förhandsvisning på min lucka 24:a i julkalendern och ser till så att det händer något i denna tråd då det inte hänt mycket den senaste tiden.
Här kommer mitt bidrag.
Lastbil är BIG NO, NO.
Här är skönheten.
[bild]
[bild]
[video]
102 lit/min
6120 liter / Tim.
[bild]
[bild]
GOD JUL & GOTT NYTT ÅR,
God fortsättning