802 940 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Herregud vad dyra 90 graders prk är...speciellt för R50... Kanske blir att man försöker böja PEM-slangen lite.U upa skrev:
Jag har likadant på sugsidan. Inga problem.S Spidertotz skrev:
Du kan ju köra PVC lim hela vägen till pumpen och limma dina böjar. Då blir det bara kopplingar vid spets och pump inlopp.
Blir då snyggare också en massa kopplingar i böjar.
Limmat kan du likställa med svetsat. De är ju bättre än gängat anser jag.
Hur funkar PVC lim? Var är det lim? Är det skruvkopplingar som limmas eller limmas det i ändarna?TotalControl skrev:
Kolla rinkabyrör eller dammbutiken.se där ser du vad som finns. Sist jag var på Rinkabyrör hade han lite fel på meter och styck, så jag höll på att komma hem med 3x6 m 50 mm rör istället för 3 m 50 mm rör ;-) Jag var dock lite för ärlig för att inte säga till, men det hade behövts...
Det limmas med tangitlim. Det är muffar man limmar ihop om det är rör, böjar etc. Om du vill ha gänga på ändan så limmar du muff/gänga.
Finns kulventiler och allt möjligt att använda.
Jag kör unionskoppling på pumpens alla anslutningar. Enkel att lossa.
https://www.rinkabyror.se/artikel/plastkoppl-unionkoppl-50-limx40r-utv/
Finns kulventiler och allt möjligt att använda.
Jag kör unionskoppling på pumpens alla anslutningar. Enkel att lossa.
https://www.rinkabyror.se/artikel/plastkoppl-unionkoppl-50-limx40r-utv/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Imponerande djup, grattis! Borrade du med ett mindre borr i 115 mm rören för att få upp leran? Då kommer vissa filter att hamna i leran med det spelar troligen mindre roll när du har 7 M FILTER!?S Skogsmusen skrev:Här kommer min uppdatering:
1/10, alla saker har kommit, det blir 7 filter och 7 släta, det sista släta är för att komma ner i hålet.
Förborrade till 5.30, så stödrör, 30cm sump, 5 meter filter, sikta in sig på hålet och ner med allt på en gång.
Slutade på 6.70, 1 timmes pumpande.
2/10: 2 timmars pumpande, 5.80 till vatten, 2.35 med vatten, totalt 8.15.
Upptäckt att sanden ändrat sig från traditionell sand till havs sand.
[bild] [bild]
Nu på 8 meter är det ren havs sand.
3/10: Och här kom den, LERAN, en seg sörja som biter dig fast på borren, ger upp slutade på 9.40.
7/10: 10.70 YES SANDEN ÄR TILLBAKA .
Stannar idag på 11 meter.
8/10: Och lyckan var kortvarig över att sanden VAR tillbaka, nu på 12.10 kom leran tillbaka men ser helt annorlunda ut, påminner om skiffer.
[bild]
Slutar på 12.85.
9/10: Nya tag, idag ska det ske.
Sandblandad lera, usch.
TOUCHDOWN
DÄR SATT DEN.
5.80 till vatten,
0.9 släta filter under vatten,
7 meter filter
30 cm sump.
Jag köpte ett 100 mm jordbor på jula, gjorde en egen ”adapter” som passade i hålet på borren sen blev det järnprofiler 20x20.T Tobbe_G skrev:
Dessa profiler kändes emellanåt ngt klena när jag vispade runt med borren i leran, nu i efterhand skulle jag använt 30x30.
Gjorde även en centrering som jag satte på röret så att borren inte skulle borra snett.
Denna går att flytta upp eller ner om så önskas.
Ingen snygg sak men hjälpte förhoppningsvis till så att borren höll sig rak, det e vad jag tror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Kommenterar om hur svetsningen är undanbedes)
Snyggt, vad är det för muff för att centrera borren?S Skogsmusen skrev:Jag köpte ett 100 mm jordbor på jula, gjorde en egen ”adapter” som passade i hålet på borren sen blev det järnprofiler 20x20.
Dessa profiler kändes emellanåt ngt klena när jag vispade runt med borren i leran, nu i efterhand skulle jag använt 30x30.
Gjorde även en centrering som jag satte på röret så att borren inte skulle borra snett.
Denna går att flytta upp eller ner om så önskas.
Ingen snygg sak men hjälpte förhoppningsvis till så att borren höll sig rak, det e vad jag tror.
[bild]
(Kommenterar om hur svetsningen är undanbedes)
Hoppas sambon inte läser detta inlägg.T Tobbe_G skrev:
Det är hennes skärbräda som jag offrat, än har hon inte saknat den, jag kommer att verka ovetandes om var den är om frågan kommer.
25mm tjock, 105 mm i diameter, sen sågade jag ut centrum på denna så att den passar ett profilrör 20x20.
Ta chansen till att bli ekonomiskt oberoende
Är det någon som vill ta patent på denna så går det alldeles utmärkt, kommer inte att kräva något i royalty.
Okej, där de man. Funkar det i längden då?TotalControl skrev:
Hur kopplar man ihop pvc och mitt galvad rör, är det gängtejp som gäller då?
Nu sitter det en prk på pumpen, kan jag koppla den till pvc, eller måste jag ta bort den?
Mitt har fungerat bra och typ hela Nordamerika använder PVC rör så det är inget nytt.
PVC systemet har rörgängor precis som ditt galvade eller PEM. Beror lite hur du vill koppla.
Nej PRK går inte att använda med PVC. Kanske är enklast att fortsätta med PRK och PEM.
Med dina måttliga flöden så behöver du inte PEM 50. Räcker med PEM 40.
PVC systemet har rörgängor precis som ditt galvade eller PEM. Beror lite hur du vill koppla.
Nej PRK går inte att använda med PVC. Kanske är enklast att fortsätta med PRK och PEM.
Okej, om de har rörgängor också så borde det vara gängtejp som gäller ju?TotalControl skrev:Mitt har fungerat bra och typ hela Nordamerika använder PVC rör så det är inget nytt.
I och med att jag behöver minst 3 st 90 graders böjar, så vill jag helst inte använda prk och pem, då de böjarna kostar 600 kr st. Då kör jag hellre pvc mellan brunn och pump.
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-404-vinkel-50/