802 940 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
@Mardigan Ok, jo du har rätt och jag köper att limma några få rör nere vid filter och sump . Då går det att hantera också om man måste lyfta upp. Men skulle aldrig limma rasket I alla fall.
Tangit fungerar då det är PVC rör.
Men annars så borrar även tyskarna i lera men som sagt de äger ju inte metodiken, vi här lär ju förbättra den då de är så konservativa
Dock så tror jag även att det är något i metodiken som har gjort att det har hänt 2 ggr. Tror det kan vara om man borrar utan tyngder så är det lättare att det kan ske att man gänga ur rör.
Men egentligen är väl det skitsamma om limning löser problemet.
Bara man inte "flyttar" upp problemet till den olimmade skarven.
Men annars så borrar även tyskarna i lera men som sagt de äger ju inte metodiken, vi här lär ju förbättra den då de är så konservativa
Dock så tror jag även att det är något i metodiken som har gjort att det har hänt 2 ggr. Tror det kan vara om man borrar utan tyngder så är det lättare att det kan ske att man gänga ur rör.
Tänkte också på det med att man kanske flyttar upp problemet. Ska försöka mer med lerborren vid nästa försök.TotalControl skrev:@Mardigan Ok, jo du har rätt och jag köper att limma några få rör nere vid filter och sump . Då går det att hantera också om man måste lyfta upp. Men skulle aldrig limma rasket I alla fall.
Funderar även på om det kan vara något att fixa en ibctank och spruta vatten/fräsa från den ner i röret mha jetpumpen samtidigt som jag suger med djupbrunnspumpen.
Hehe, var precis på väg att slänga in en uppdateringB Bl0mman skrev:
Jag kom ner till 9m igår, vilket resulterade i ca 43l/min med 2.5 bar i tryck på fullt öppen kran
Ska låta den gå och se om sanden försvinner och om flödet kanske ökar lite
Här kommer min uppdatering:
1/10, alla saker har kommit, det blir 7 filter och 7 släta, det sista släta är för att komma ner i hålet.
Förborrade till 5.30, så stödrör, 30cm sump, 5 meter filter, sikta in sig på hålet och ner med allt på en gång.
Slutade på 6.70, 1 timmes pumpande.
2/10: 2 timmars pumpande, 5.80 till vatten, 2.35 med vatten, totalt 8.15.
Upptäckt att sanden ändrat sig från traditionell sand till havs sand.
Nu på 8 meter är det ren havs sand.
3/10: Och här kom den, LERAN, en seg sörja som biter dig fast på borren, ger upp slutade på 9.40.
7/10: 10.70 YES SANDEN ÄR TILLBAKA .
Stannar idag på 11 meter.
8/10: Och lyckan var kortvarig över att sanden VAR tillbaka, nu på 12.10 kom leran tillbaka men ser helt annorlunda ut, påminner om skiffer.
Slutar på 12.85.
9/10: Nya tag, idag ska det ske.
Sandblandad lera, usch.
TOUCHDOWN
DÄR SATT DEN.
5.80 till vatten,
0.9 släta filter under vatten,
7 meter filter
30 cm sump.
1/10, alla saker har kommit, det blir 7 filter och 7 släta, det sista släta är för att komma ner i hålet.
Förborrade till 5.30, så stödrör, 30cm sump, 5 meter filter, sikta in sig på hålet och ner med allt på en gång.
Slutade på 6.70, 1 timmes pumpande.
2/10: 2 timmars pumpande, 5.80 till vatten, 2.35 med vatten, totalt 8.15.
Upptäckt att sanden ändrat sig från traditionell sand till havs sand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nu på 8 meter är det ren havs sand.
3/10: Och här kom den, LERAN, en seg sörja som biter dig fast på borren, ger upp slutade på 9.40.
7/10: 10.70 YES SANDEN ÄR TILLBAKA .
Stannar idag på 11 meter.
8/10: Och lyckan var kortvarig över att sanden VAR tillbaka, nu på 12.10 kom leran tillbaka men ser helt annorlunda ut, påminner om skiffer.
Logga in
Skapa konto
Slutar på 12.85.
9/10: Nya tag, idag ska det ske.
Sandblandad lera, usch.
TOUCHDOWN
DÄR SATT DEN.
5.80 till vatten,
0.9 släta filter under vatten,
7 meter filter
30 cm sump.
Det gick undan! Provpumpa för guds skull!
Jag är nog faktiskt rätt nöjd med mitt flöde.
Får se sen i framtiden när sprinklersystemet är nere för att se om detta räcker.
Nästa steg är att slå ner röret under marknivå och få in pumpen I garaget.
Nu ska jag inte ha pumpen under marken, men det kanske är bra att göra en mindre grop runt röret med lite dränering i eller?
Får se sen i framtiden när sprinklersystemet är nere för att se om detta räcker.
Nästa steg är att slå ner röret under marknivå och få in pumpen I garaget.
Nu ska jag inte ha pumpen under marken, men det kanske är bra att göra en mindre grop runt röret med lite dränering i eller?
Kommer till och göras inom en snar framtid, ska införskaffa kopplingar mm till pumpen, sen får vi se vad den kommer att leverera.TotalControl skrev:
Får ligga lite lågt ett tag nu då jag inte längre ligger på plussidan, får prioritera familjen nu ett tag framåt.
Vad tror ni är bäst att köra för rör mellan brunn och pump?
Röret kommer gå från brunn som är under marknivå sen igenom garageväggen. Är det smartast med PEM-slang eller galvat rör? Kommer troligen inte vara raka vägen, utan någon 45gradig upp in i garageväggen.
Bild på utsida och insida av garage.
Röret kommer gå från brunn som är under marknivå sen igenom garageväggen. Är det smartast med PEM-slang eller galvat rör? Kommer troligen inte vara raka vägen, utan någon 45gradig upp in i garageväggen.
Bild på utsida och insida av garage.
Du kan ju alltid försök mitigera med:S Skogsmusen skrev:
-”Jag har i alla fall inte hållt på lika länge som han vid skolan, så illa har du det inte”
Tänker att om man borrar hålet genom väggen i ca 45 grader och sedan böjer pemslangen på båda sidor kanske man kan få det att funka utan vinklar?S Spidertotz skrev:
Pem är ju inte världens flexiblaste material men om man värmer med kokande vatten kan man få den att svänga en hel del utan att den ”knäcks”?
Pratade lite med min bror som är vvs:are. Blir troligen 2st 90 böjer in i väggen. Kommer bli samma sak för slangen som går ut ur garaget sen också.U upa skrev:
Nu ska jag bara letta fram ett bra sätt att bygga en pumpgrop på, utan pump då