802 929 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Menar du underbara Skånes Viby? Har lirat fotboll där från ålder 6-12 år Funderar på att sätta ett spett hemma hos mig själv nu i Vä. Hur borrar man lättast tro? Bara sand i marken på vår tomt!U upa skrev:Var inne hos grannpågen idag och spolade ner pemsilen. Det gick som en dans och det var riktigt roligt att jobba tillsammans med honom.
[bild]
Det som tog längst tid var att köra och köpa en backventil och lite andra kopplingar som behövdes för att få en ”smutt” installation.
I hans brunn kom det upp betydligt mer brunt och solkigt vatten innan det blev klart och fint men efter en stunds pumpande så var det kristallklart och smakade ”lia gött” som mitt eget. Tänker att lite humus har inte så många dött av.. (Iaf i modern tid i moder Svea..)
Gjorde inga mätningar på vad brunnen gav eftersom vi kopplade in hans pump direkt och det mer skulle säga vad pumpen orkade än vad silen kunde ge. Blev iaf helt ok sprutt i grejerna så nu kan han både vattna och tvätta epa-traktorn med eget vatten.
[video]
Under våra diskussioner så kom det fram att även han hade blivit sugen på att anlägga bevattning med popuppspridare men isf funderade på att köra på Rain bird. Själv är jag inne på att köra med Hunter så vi får väll se vem som får grönast gräs framöver..?
Tänkte fortsätta dagen med att svetsa lite på min månportal men är ganska nöjd så det fick bli en kall på altanen istället. Så skål alla kosmonauter och brunnsgrävare härifrån Viby.
[bild]
Ajjemeen.. Skånes Vibynivv skrev:
Har man bara sand är nog att spola ner en pemsil det enklaste men beror på vad man har tillgång till för grejer och hur djupt man ska ner. Har dålig koll på vilka förhållanden det är där men är nästan säker att det nämts här i tråden..?
Kul! Det är bara sand, det satt ett gammalt spett när vi flyttade in, men det fungerade knapp längre. Enligt förra ägaren så var det bara 2-3 meter ner. Grannen över gatan har också ett spett som är outtömligt. Jag skulle gissa på att det finns vatten 4 meter ner i alla fall.U upa skrev:
Jag har inte tillgång till några grejor, vad jag vet i alla fall. Hur spolar man ner en pemsil?
Jag gissar att du gått ner i lera/silt. Du kan såklart testa att fortsätta neråt ändå, man vet ju inte hur tjockt ett eventuellt lerlager är. Men ha inte allt för höga förhoppningar.S Spidertotz skrev:
S Spidertotz skrev:
Ni som verkar vara grymma på detta, eller i alla fall satt igång med projektet Finns det någon bra sammanfattning av hur det hela fungerar? Tråden är väldigt lång och spretig nämligen. Hur bygger man en pemsil t.ex.?M Mardigan skrev:
Din gissning är lika bra som min. Tillrinning beror på fraktion, ju grövre fraktion desto större tillrinning. Så det beror på vilken fraktion du har under leran. Jag har över 4m lerlager och under det var det grövre fraktion, men bara 50-100 cm sen lera igenS Spidertotz skrev:
En annan sak jag tänkt på i ditt projekt är att du är rätt nära husgrund och får med sand upp i spetsen. Man ska nog vara försiktig med att pumpa upp stora mängder sand under många år nära husgrund, risk för sättningar kanske?
Har ingen erfarenhet om att det kan bli problem men nåt jag funderat på bara. Jag gillar ju som ni vet silar med markduk, då blir materialet kvar i backen.
Finns det lite större sand inblandat så slutar det dock till slut att gå in i spetsen. Där jag bor är all sand för fin för spets.
Jag har förklarat och visat just pemsilar tidigare i tråden, så du kan titta på en del av mina bilder. Även @upa har gjort pemsil så kolla hans bilder också.nivv skrev:
okej.M Mardigan skrev:Din gissning är lika bra som min. Tillrinning beror på fraktion, ju grövre fraktion desto större tillrinning. Så det beror på vilken fraktion du har under leran. Jag har över 4m lerlager och under det var det grövre fraktion, men bara 50-100 cm sen lera igen
En annan sak jag tänkt på i ditt projekt är att du är rätt nära husgrund och får med sand upp i spetsen. Man ska nog vara försiktig med att pumpa upp stora mängder sand under många år nära husgrund, risk för sättningar kanske?
Har ingen erfarenhet om att det kan bli problem men nåt jag funderat på bara. Jag gillar ju som ni vet silar med markduk, då blir materialet kvar i backen.
Finns det lite större sand inblandat så slutar det dock till slut att gå in i spetsen. Där jag bor är all sand för fin för spets.
Detta är intill mitt garage och en bra bit från husgrunden, så tror inte det blir något problem. Men bra tanke!
Grannen har precis färdigställt sin silspets och han stannade på 6 meter då han vara nere på 7 meter och fick problem med lera. Så jag förväntade mig lera. I alla fall så fick han också upp fin fin sand som jag, dock sa han för någon dag sen att det inte kommer upp någon sand längre efter att ha pumpat i 1 veckas tid.
Slår ner till 8 m och ser vad som händer. Annars får jag dra upp röret till 6m, vilket är det minsta bekymret när man har en motorlyft
Redigerat:
Det verkar som det blev lite bättre efter isgrusen. Vill inte ta ut ngn seger i förskott men det verkar som jag kunde pumpa hela tiden nu iallafall utan stopp Fint vatten verkar det som också efter ca 1 h provpumpande, svårt att se när det är mörkt.
Sen hade jag behövt förlänga sugslangen något för den är bara lite drygt över 12 m lång. Röret är ju nere på 15,5 m
Vill få upp lite mer material kring filtersektionen vilket förhoppningsvis ökar på flödet som just nu inte är något att hurra för. Återkommer.
Sen hade jag behövt förlänga sugslangen något för den är bara lite drygt över 12 m lång. Röret är ju nere på 15,5 m
Vill få upp lite mer material kring filtersektionen vilket förhoppningsvis ökar på flödet som just nu inte är något att hurra för. Återkommer.
Var ute och ”lekte” lite med vattnet idag så nu behöver jag lite hjälp att tänka..
Håller fortfarande grannens pump som gisslan.
Kopplade upp så jag kunde mäta flödet under lite olika tryck. Kör jag ostrypt så får jag alldeles för mkt luft så jag misstänker att GV har sjunkit sen jag pumpade sist. (Ska mäta i morgon.)
Stryper jag och lägger mig vid gränsen där det går att köra utan att det kommer luft så hamnar jag på 3 bar och flödet sänks så jag närmar mig gränsen vad jag behöver i mitt tänkta bevattningssystem.
Stryper jag så mkt så att jag är säker på att få tillräckligt tryck blir flödet långt ifrån tillräckligt.
Stryper jag helt så landar trycket på ca 4,5 bar vilket känns lite klent..?
Nu till mina funderingar på hur jag går vidare.
Är nu hyfsat säker på att jag ”villhöver” en pump som är bättre lämpad för mina behov men tror att det bästa är att lösa så jag kan öka flödet utan få med luft först?
Jag ligger nu med pemsilarna just ovan leran så neråt är inget alternativ. Är 99,9% säker på att det är pga av”cone of depression” som jag får in luft.
Som jag ser det har jag 2 alt.
1. Stoppa ner en tredje 32mm sil och på så vis ta ut mindre från varje hål och undvika ”cone of depression”.
2. Testa att göra kortare silar av 50mm för att på så vis få ”samma” flöde men eftersom silen ligger djupare undvika ”cone of depression”.
Själv lutar jag mest åt alt 2 men tar gärna emot era synpunkter eller rena ”killgissningar”..
Kopplade upp så jag kunde mäta flödet under lite olika tryck. Kör jag ostrypt så får jag alldeles för mkt luft så jag misstänker att GV har sjunkit sen jag pumpade sist. (Ska mäta i morgon.)
Stryper jag och lägger mig vid gränsen där det går att köra utan att det kommer luft så hamnar jag på 3 bar och flödet sänks så jag närmar mig gränsen vad jag behöver i mitt tänkta bevattningssystem.
Stryper jag så mkt så att jag är säker på att få tillräckligt tryck blir flödet långt ifrån tillräckligt.
Är nu hyfsat säker på att jag ”villhöver” en pump som är bättre lämpad för mina behov men tror att det bästa är att lösa så jag kan öka flödet utan få med luft först?
Jag ligger nu med pemsilarna just ovan leran så neråt är inget alternativ. Är 99,9% säker på att det är pga av”cone of depression” som jag får in luft.
1. Stoppa ner en tredje 32mm sil och på så vis ta ut mindre från varje hål och undvika ”cone of depression”.
2. Testa att göra kortare silar av 50mm för att på så vis få ”samma” flöde men eftersom silen ligger djupare undvika ”cone of depression”.
Själv lutar jag mest åt alt 2 men tar gärna emot era synpunkter eller rena ”killgissningar”..
Redigerat:
Jag har aldrig testat skillnad på kort grov mot lång smal så det testet hade jag gärna fått svar på.U upa skrev:Var ute och ”lekte” lite med vattnet idag så nu behöver jag lite hjälp att tänka..
[video]
[video]
Problemet med en 50mm är väl att du inte har spolrör till så grov pem, så enklast för dig är ju en 32a till.
Jo, helt klart enklare men varför inte krångla till det om man kan..?M Mardigan skrev:
(Det absolut enklaste är ju att dela upp det vattnet jag har på fler zoner..) Man måste ju inte köra 12 spridare i samma zon..))
Är själv nyfiken på resultatet samt om det är möjligt att spola ner grövre med min lilla dränkpump.
Vad tror ni om längden på filtret? Har idag en meter. Om man går ner till 50cm på en pem 50 bör inte den större diametern kompensera förlusten i längd? Någon som känner sig manad på matten..?
Skulle det inte funka så går det ju att lägga ner en tredje sil och testa med det. Funkar det fortfarande inte få jag helt enkelt designa om bevattningen på fler zoner.