800 912 läst · 6 209 svar
801k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Hej.
God morgon.
Har följt denna tråd under en lång tid och sett flera som lyckats och andra som fortfarande kämpar på med stenar, lera och spräckta rör.
Så nu känner jag mig mogen för att ta mig an mitt vatten projekt som jag får jobba på när där finns tid över från dom andra projekten som finns här hemma.
Har haft turen att upptäcka att det är fler än jag som söker vatten här i byn och fått en del information angående jordmån och hur det ser ut i ”backen”, (tack killernils).
Har en gammal nerslagen spets som inte använts på säkert 15 år då det kommunala vattnet kopplades på, dessförinnan användes detta vatten till hushållet och till trädgården det innehöll en del kalk och järn vilket medförde en del problem med diverse maskiner här hemma.
Mina förutsättningar är följande:
Bort med den gamla pumpen.
Gamla pumpen stod 1.30 under marknivå (den biten gick fort).
nu börjades det borra för glatta livet, meter efter meter.
Dessa stenar var vad som fanns på vägen ner.
På 3.5 meters djup stöter jag på vad jag tror är en sten, låter som detta, men det visar sig efter lite trixande när den kommer upp vara en bit från ett lecablock, hur har den kommit dit.
Blir seg i armarna efter allt borrandet så det blir en behövligt vila.
Men kan inte släppa hur biten med Leca har lyckats ta sig ner 3.5 meter under marken.
Plötsligt kommer lillgrabben cyklande på sin 3 hjulning och undrar vad pappa gör, vilar svarar jag med armar som spagetti, när han sen kör iväg ser jag att på flaket ligger det bitar från lecablock, nu kör han fram till kanten tar upp en bit leca slänger ner i hålet vänder sig om och säger titta pappa, borta.
Efter 4 meter började det kommer upp fuktig sand, till höger röret till gamla spetsen sticker upp.
efter 4,5 meter får jag inte upp borren, sitter stenhårt fast.
Vad f-n nu då, snurrar borren motsols så jag får loss den, snurrar nu ner 5 varv, sitter stenhårt fast, tillbaka 1 varv, stenhårt fast, 1 varv till, sitter fortfarande fast, nu tänker jag , stenj-vel, 1 varv till, nu rör den sig sakta uppåt, SLURP hörs det från hålet.
Där kommer nu upp sand med vatten.
Och där nere är vatten.
Fortsätter borra, kommer ner 30 cm, fortfarande 4,5 meter, borrar 30 cm till, fortfarande 4,5 meter, 30 CENTIMETER TILL, vad händer, fortfarande 4,5 meter, kommer inte ner längre, det jag borrar fylls igen direkt.
Nu mina funderingar och frågor till experterna på detta eminenta forum:
5 meter släta rör.
6 meter filter.
Började i fel ände, men grävde ner 25 mm pem när gräsmattan anlades, går till 6 st popup, alla har egen slang, har inte räknat på vad respektive popup förbrukar, Gardena har ett program som räknar ut detta.
Har en pump liggande i garaget som ska klara 5200 liter i timmen, vet för närvarande inget mer om denna, kan kolla under dagen om någon undrar.
Kan bli att jag använder/köper en lämplig djupvattenpump istället då kan den vara kvar över vintern.
Kan detta vara något som kommer att fungera för att vattna gräsmattan.
OOOPS, detta blev längre än vad jag från början tänkt, sorry.
God morgon.
Har följt denna tråd under en lång tid och sett flera som lyckats och andra som fortfarande kämpar på med stenar, lera och spräckta rör.
Så nu känner jag mig mogen för att ta mig an mitt vatten projekt som jag får jobba på när där finns tid över från dom andra projekten som finns här hemma.
Har haft turen att upptäcka att det är fler än jag som söker vatten här i byn och fått en del information angående jordmån och hur det ser ut i ”backen”, (tack killernils).
Har en gammal nerslagen spets som inte använts på säkert 15 år då det kommunala vattnet kopplades på, dessförinnan användes detta vatten till hushållet och till trädgården det innehöll en del kalk och järn vilket medförde en del problem med diverse maskiner här hemma.
Mina förutsättningar är följande:
- 13 meter över havet.
- 4.7 km till havet.
- 1000 meter (fågelväg) till vattentäkt som ligger 1 meter över havet.
- Sand, (förhoppningsvis ingen lera).
- Hämtat från SGU’s karta. Hög genomsläpplighet. Ovanligt stor grundvattentillgång, storleksordningen > 125 l/s (ca > 10 000 m3/d), med ovanligt goda uttagsmöjligheter.
- Alnarps ådern, 70 meter ner, har inte siktet inställt på denna.
- Förra ägaren fick platsen för sin spets utsatt med slagruta, jag hade en granne med denna kunskap och på tomten finns 4 vattenkryss varav jag borrar i det ena idag.
Bort med den gamla pumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla pumpen stod 1.30 under marknivå (den biten gick fort).
Logga in
Skapa konto
nu börjades det borra för glatta livet, meter efter meter.
Dessa stenar var vad som fanns på vägen ner.
Logga in
Skapa konto
På 3.5 meters djup stöter jag på vad jag tror är en sten, låter som detta, men det visar sig efter lite trixande när den kommer upp vara en bit från ett lecablock, hur har den kommit dit.
Blir seg i armarna efter allt borrandet så det blir en behövligt vila.
Men kan inte släppa hur biten med Leca har lyckats ta sig ner 3.5 meter under marken.
Plötsligt kommer lillgrabben cyklande på sin 3 hjulning och undrar vad pappa gör, vilar svarar jag med armar som spagetti, när han sen kör iväg ser jag att på flaket ligger det bitar från lecablock, nu kör han fram till kanten tar upp en bit leca slänger ner i hålet vänder sig om och säger titta pappa, borta.
Logga in
Skapa konto
Efter 4 meter började det kommer upp fuktig sand, till höger röret till gamla spetsen sticker upp.
Logga in
Skapa konto
efter 4,5 meter får jag inte upp borren, sitter stenhårt fast.
Vad f-n nu då, snurrar borren motsols så jag får loss den, snurrar nu ner 5 varv, sitter stenhårt fast, tillbaka 1 varv, stenhårt fast, 1 varv till, sitter fortfarande fast, nu tänker jag , stenj-vel, 1 varv till, nu rör den sig sakta uppåt, SLURP hörs det från hålet.
Där kommer nu upp sand med vatten.
Logga in
Skapa konto
Och där nere är vatten.
Logga in
Skapa konto
Fortsätter borra, kommer ner 30 cm, fortfarande 4,5 meter, borrar 30 cm till, fortfarande 4,5 meter, 30 CENTIMETER TILL, vad händer, fortfarande 4,5 meter, kommer inte ner längre, det jag borrar fylls igen direkt.
Nu mina funderingar och frågor till experterna på detta eminenta forum:
5 meter släta rör.
6 meter filter.
Började i fel ände, men grävde ner 25 mm pem när gräsmattan anlades, går till 6 st popup, alla har egen slang, har inte räknat på vad respektive popup förbrukar, Gardena har ett program som räknar ut detta.
Har en pump liggande i garaget som ska klara 5200 liter i timmen, vet för närvarande inget mer om denna, kan kolla under dagen om någon undrar.
Kan bli att jag använder/köper en lämplig djupvattenpump istället då kan den vara kvar över vintern.
Kan detta vara något som kommer att fungera för att vattna gräsmattan.
OOOPS, detta blev längre än vad jag från början tänkt, sorry.
@Skogsmusen
Härlig läsning. Verkar lovande för en bra brunn!
6 meter filter är kaxigt Försök att få ner alla under grundvattnet eller så minskar du till 3 meter filter.
Tyskarna skriver att man kan få problem med brunnen om man har filter ovan vattnet.
Dock har jag inte funderar mer på det vad som skulle kunna vara no no med det.
Ja det är nu du måste plunscha eller kiespumpa. Som du märker så faller botten ihop under grundvattnet när du tar upp borret
Så det är kiespump/plunscher eller jordborr i brunnsrör som gäller för att komma ner.
Ja du vet nog hela rasket
Ang bevattning.
Svårt att säga om dina sprinkles. Men om de täcker den tänkta ytan med head to head och jämn nederbörd så är det ju bra.
Om inte så skulle jag nog "göra" om jobbet efter vattnet är säkrat. Med head to head och hela kittet.
Dock så hatar jag lose ends. För vissa är good enough tillräckligt.
Berätta gärna hur det går sen.
6 meter filter är kaxigt Försök att få ner alla under grundvattnet eller så minskar du till 3 meter filter.
Tyskarna skriver att man kan få problem med brunnen om man har filter ovan vattnet.
Ja det är nu du måste plunscha eller kiespumpa. Som du märker så faller botten ihop under grundvattnet när du tar upp borret
Så det är kiespump/plunscher eller jordborr i brunnsrör som gäller för att komma ner.
Ang bevattning.
Svårt att säga om dina sprinkles. Men om de täcker den tänkta ytan med head to head och jämn nederbörd så är det ju bra.
Om inte så skulle jag nog "göra" om jobbet efter vattnet är säkrat. Med head to head och hela kittet.
TotalControl skrev:@Skogsmusen
Ang bevattning.
Ang bevattning.
Ang bevattning.
Hej.
Tack för ett underbart svar.
Nu har jag grundvattnet på 4.5 meter, så tänkte, om nu det är rätt tanke.
5 meter rör, 0,5 meter under grundvattnet, sen 6 meter filter, friskt vågat allt vunnet.
Nu blir det att Kiespumpe då sanden rinner till när jag borrar och att jag inte kommer längre ner.
Tanken är att bygga en ställning med 45x70, men med dagens virkespriser så kommer det att bli det dyraste i detta projekt.
Så här ser min order ut.
Logga in
Skapa konto
Något annat att tänka på så tar jag tacksamt emot detta.
Ser bra ut!
Heads up bara. Den kiespumpen är en kortare variant om man jobbar inomhus med tak (källare) men den fungerar självklart som vanligt. Du får bara upp lite mindre material innan den måste tömmas.
Sen säger tyskarna att man ska ha 1 meter slätt rör under vatten över sista filtret. De menar om nivån sjunker när man pumpar så hamnar sista filtret torrt annars.
Men med din SGU så blir det nog inga problem. Jag har liknade på SGU och sand. Min nivå sjunker bara några cm fast jag pumpar vatten med full gas som de skulle brinna.
Heads up bara. Den kiespumpen är en kortare variant om man jobbar inomhus med tak (källare) men den fungerar självklart som vanligt. Du får bara upp lite mindre material innan den måste tömmas.
Sen säger tyskarna att man ska ha 1 meter slätt rör under vatten över sista filtret. De menar om nivån sjunker när man pumpar så hamnar sista filtret torrt annars.
Men med din SGU så blir det nog inga problem. Jag har liknade på SGU och sand. Min nivå sjunker bara några cm fast jag pumpar vatten med full gas som de skulle brinna.
Tog ytterligare en timme att få upp gruspumpen. Men nu är den uppe igen.
Problemet är nu att när jag försöker gruspumpa så händer ingenting. Får inte upp minsta korn grus.
Tror det är en sten i botten.
Har inte möjlighet att bygga en stenfångare eftersom jag inte har någon svets.
Är det någon runt Lomma som har en för utlåning/köp?
Problemet är nu att när jag försöker gruspumpa så händer ingenting. Får inte upp minsta korn grus.
Jag hade köpt två meter släta till. Dels kommer du inte att få ner sista metern eftersom du är i en grop som är 1m djup där stupstocken inte går ner. Sen kan det vara bra att ha något extra om man råkar paja ett rör. Sen hade nog jag gjort en styrning av röret i marknivå för att inte få för mycket svaj när hålet börjar 1,3m under marknivån.S Skogsmusen skrev:Hej.
Tack för ett underbart svar.
Nu har jag grundvattnet på 4.5 meter, så tänkte, om nu det är rätt tanke.
5 meter rör, 0,5 meter under grundvattnet, sen 6 meter filter, friskt vågat allt vunnet.
Nu blir det att Kiespumpe då sanden rinner till när jag borrar och att jag inte kommer längre ner.
Tanken är att bygga en ställning med 45x70, men med dagens virkespriser så kommer det att bli det dyraste i detta projekt.
Så här ser min order ut.
[bild]
Något annat att tänka på så tar jag tacksamt emot detta.
Hej! Du kan bygga en stenfångare utan svets, bifogar två exempel från tyska forumet. Har själv byggt varianten med skruvar men inte testat den mer än ovan mark där den funkade klockrent. Osäker på funktionen dock om det är storlek stor på stenen, då är nog armeringsjärn att föredra.H HenkeGo skrev:Tog ytterligare en timme att få upp gruspumpen. Men nu är den uppe igen.
Råkade färja med 1 extra, lägger till ett till.M Mardigan skrev:Jag hade köpt två meter släta till. Dels kommer du inte att få ner sista metern eftersom du är i en grop som är 1m djup där stupstocken inte går ner. Sen kan det vara bra att ha något extra om man råkar paja ett rör. Sen hade nog jag gjort en styrning av röret i marknivå för att inte få för mycket svaj när hålet börjar 1,3m under marknivån.
Det finns det, ca 15km norr om dig.H HenkeGo skrev:Tog ytterligare en timme att få upp gruspumpen. Men nu är den uppe igen.
Pinne eller tråd.
Skicka pm så bestämmer vi tid och dag .
Tänkte dra till med en uppdatering från min sida
Har gått långsamt fram för mig på grund av massa andra aktiviteter.
Men nu är i alla fall mitt rör nere på 5 meter igen efter att ha blivit tvungen att plocka upp hela röret, koppla loss allting, få rören omgängade och kapade, samt kopplat ihop allting igen och börjat slå.
När jag tidigare var nere på 5 meter hade jag problem med att jag sög luft. Nu när jag är nere på 5 meter igen så suger jag ingen luft! Allting är tätt.
Sorry för dåligt kvalitet på bilderna, glömde ta bilder när det var ljust ute.
Dock är där för lite vatten verkar det som, då trycket går ner när jag öppnar helt. Kanske 20-25 l/m på 1 bar, så det blir nog att slå ner mer rör
Har gått långsamt fram för mig på grund av massa andra aktiviteter.
Men nu är i alla fall mitt rör nere på 5 meter igen efter att ha blivit tvungen att plocka upp hela röret, koppla loss allting, få rören omgängade och kapade, samt kopplat ihop allting igen och börjat slå.
När jag tidigare var nere på 5 meter hade jag problem med att jag sög luft. Nu när jag är nere på 5 meter igen så suger jag ingen luft! Allting är tätt.
Sorry för dåligt kvalitet på bilderna, glömde ta bilder när det var ljust ute.
Logga in
Skapa konto
Dock är där för lite vatten verkar det som, då trycket går ner när jag öppnar helt. Kanske 20-25 l/m på 1 bar, så det blir nog att slå ner mer rör
Testade nyss min lerbrunn. Dessvärre ingen magisk lera . Återkommer senare i höst när jag påbörjar hål nr 4 eller vad det är . Ska döda leran