800 912 läst · 6 209 svar
801k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Hade nedan kunnat hjälpa mig mot leran?
https://www.erdbohrer.de/Bodenkappen/Schneidschuh-fuer-DN-115-Brunnenrohr::996.html
https://www.erdbohrer.de/Bodenkappen/Schneidschuh-fuer-DN-115-Brunnenrohr::996.html
Dålig kväll!!
Började med att inse att anledningen varför jag inte kom så långt sista pumpen igår var för att det ligger en stor sten mitt i röret....
Försökte få upp den med borren. Funkade inte. Bestämde mig för att köra gruspump ändå. Funkade ca 5cm ner. Yipeee!
Sedan gick min talja sönder och lämnade gruspumpen på botten av hålet. Spenderade en timme med att försöka få upp den med diverse hemmagjorda krokar. Funkade inte.
Gav upp och gick in....
Får köpa en riktigt krok imorgon. Hoppas inte gruspumpen satt sig för jävlar hårt...
Började med att inse att anledningen varför jag inte kom så långt sista pumpen igår var för att det ligger en stor sten mitt i röret....
Försökte få upp den med borren. Funkade inte. Bestämde mig för att köra gruspump ändå. Funkade ca 5cm ner. Yipeee!
Sedan gick min talja sönder och lämnade gruspumpen på botten av hålet. Spenderade en timme med att försöka få upp den med diverse hemmagjorda krokar. Funkade inte.
Gav upp och gick in....
Får köpa en riktigt krok imorgon. Hoppas inte gruspumpen satt sig för jävlar hårt...
Redigerat:
Jag har nog skrivit om det tidigare men ja jag tror att det hjälper i lera och där det finns sten.I ibrakadabra skrev:
I lera tror jag att det är bra av två anledningar. Den första är att skärskon har något större diameter än rören, vilket borde göra att friktionen mot rören minskar då du gör ett större hål i leran. Detta är bara vad jag tror. Den andra är att det blir mer slitstarkt om man kör med sådan lerborr som jag och upa kört med, som borrar lite större än röret. När man kör några hundra varv per minut med borren precis där röret slutar så sliter det en del. Jag fick upp skav från röret med kiespumpen efter att jag borrat. Dessutom skär den i ytterkant och pressar in massan i röret.
Att det skulle gå lätt att ta sig ner i lera för att man har en skärsko tror jag dock inte.
Frågade på tyskt forum om möjligt anledning till varför mina rör pajar, översatt av Google. :
Kombo mellan 2 och 3?
Då är vi tillbaka igen Efter slit och lite extra plattor är djupet nu 14,5 meter.
Funderar nu på om jag ska provpumpa eller försöka komma ner med ett rör till. Det såg inte helt övertygande ut med fraktionerna. Kanske lite grövre ett tag men nu mot slutet var det lite mer lerklumpar igen:S
Funderar nu på om jag ska provpumpa eller försöka komma ner med ett rör till. Det såg inte helt övertygande ut med fraktionerna. Kanske lite grövre ett tag men nu mot slutet var det lite mer lerklumpar igen:S
Provpumpa provpumpa!!B Bl0mman skrev:
Edit: hur mkt lera har du haft på de 14,5 meterna?
Ok! Har du endast använt dig av Kiespumpen för att ta dig ner? Hur mycket vikt har du på?B Bl0mman skrev:
Ja mestadels, sen är det trögt och tar mycket tid. Tror dock att här jag har betydligt mindre lerhalt än vissa andra här i tråden jag har provpumpat med och utan stödmatning under resans gång också vilket har uderlättat att få ner röret men tagit väldigt mycket tid och sliter rätt mycket på pumpen med allt material som följer med upp. Nu har jag ca 350kg så har ju möjligheten att lasta på lite tillI ibrakadabra skrev:
Tack för svar.B Bl0mman skrev:Ja mestadels, sen är det trögt och tar mycket tid. Tror dock att här jag har betydligt mindre lerhalt än vissa andra här i tråden jag har provpumpat med och utan stödmatning under resans gång också vilket har uderlättat att få ner röret men tagit väldigt mycket tid och sliter rätt mycket på pumpen med allt material som följer med upp. Nu har jag ca 350kg så har ju möjligheten att lasta på lite till
Ta det lugnt när du provpumpar.. Jag var lite väl stressad av att komma djupare när jag provpumpade och slutade direkt när det inte gav det flödet jag ville ha. Kanske skulle det gett mer om jag bara lät det ta lite tid att pumpa bort silt o skit..? Nu är det för sent så kommer aldrig att veta vad det kunde ge..B Bl0mman skrev:
Men sen såg jag ljuset…
Mecka ihop några rör o skit..
Spola pemsil…
Skratta lite för dig själv..
Fundera på hur lätt livet kan vara…
Tyck lite synd om alla som bryter ryggen i sina hål..
Ta en bärs till..
Titta på vattenspridaren..
Mmm…
@Mardigan for President!
När jag provpumpat har jag gjort det i längre tider, kanske några dagar och ibland veckor Det är fortfarande vid runt 9 meter som jag haft bästa flödet hitiltis. Har det som sista utväg att gå tillbaka. Men jag ger mig inte än. Ser det som lite träning på köpet. Rädd att det skulle kännas lite tomt att vara utan det ocksåU upa skrev:Ta det lugnt när du provpumpar.. Jag var lite väl stressad av att komma djupare när jag provpumpade och slutade direkt när det inte gav det flödet jag ville ha. Kanske skulle det gett mer om jag bara lät det ta lite tid att pumpa bort silt o skit..? Nu är det för sent så kommer aldrig att veta vad det kunde ge..
Men sen såg jag ljuset…
Mecka ihop några rör o skit..
Spola pemsil…
Skratta lite för dig själv..
Fundera på hur lätt livet kan vara…
Tyck lite synd om alla som bryter ryggen i sina hål..
Ta en bärs till..
Titta på vattenspridaren..
Mmm…
@Mardigan for President!
Såklart hade det varit roligt att prova att spola ner direkt. Tanken fanns där när jag skulle tömma poolen häromdagen
Jag kommer provpumpa min lerbrunn i veckan. Bör jag kasta ner typ singel eller liknande några dm? Antar att man inte ska bottna helt med djupbrunnspumpen?
Hur djupt ner är du?I ibrakadabra skrev:
Har du ren lera blir det nog ingen bra tillrinningen? Prova kan man alltid sen märker du ju om flödet förbättras med tidtagning eller om det inte fungerar alls
Angående isgrus eller liknade har jag inte kört ner innan. Avvaktat till jag märker att tillrinningen är någorlunda
Typ 11 meter. Men det är bara "på skoj" som jag ska pumpa. Rören ska upp sen i veckan.B Bl0mman skrev: