Var inne hos grannpågen idag och spolade ner pemsilen. Det gick som en dans och det var riktigt roligt att jobba tillsammans med honom.
Vattenpump och hydrofor vid en brunn används för bevattning och rengöring av fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som tog längst tid var att köra och köpa en backventil och lite andra kopplingar som behövdes för att få en ”smutt” installation.
I hans brunn kom det upp betydligt mer brunt och solkigt vatten innan det blev klart och fint men efter en stunds pumpande så var det kristallklart och smakade ”lia gött” som mitt eget. Tänker att lite humus har inte så många dött av.. (Iaf i modern tid i moder Svea..:thinking::oops::crysmile:)
Gjorde inga mätningar på vad brunnen gav eftersom vi kopplade in hans pump direkt och det mer skulle säga vad pumpen orkade än vad silen kunde ge. Blev iaf helt ok sprutt i grejerna så nu kan han både vattna och tvätta epa-traktorn med eget vatten. (y)

Under våra diskussioner så kom det fram att även han hade blivit sugen på att anlägga bevattning med popuppspridare men isf funderade på att köra på Rain bird. Själv är jag inne på att köra med Hunter så vi får väll se vem som får grönast gräs framöver..?:crysmile::crysmile::crysmile:
Tänkte fortsätta dagen med att svetsa lite på min månportal men är ganska nöjd så det fick bli en kall på altanen istället. Så skål alla kosmonauter och brunnsgrävare härifrån Viby.
Ett glas med ljus dryck och skum ovanpå på ett bord utomhus med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 7 till
  • Laddar…
Var ute precis, 480 kg på.

Tldr; kom ner 50 cm efter mycket om och men, känns list konstigt längst ner i röret.

Riktig seg start, rörde knappt på sig. Fick destruktiva tankar om en skulle ta upp rören igen. Är och borrar en bit under röret nu, riktig seg lera. Kopplade på en till förlängning så jag fick bättre hållning, borrade djupare och det kändes som att jag kom igenom det segare lagret med lera då det blev lättare att vrida borren.

Riktigt ångest i början men helt plötsligt märker jag att rören har sjunkit en bit utan att jag tänkt på det. Till slut är Stupstocken i botten och rören 50 cm djupare ner. 10 m nu. Det som oroar mig lite är att det känns lite konstigt i rören (svårt att förklara) precis vid 10,5 m, alltså precis i botten. Jag testade med gruspumpen i början nämligen, efter att jag borrat lite, och då fick jag upp mycket lera. Men när jag testade efter att Stupstocken bottnat fick jag inte upp någonting, så är lite rädd för att röret på något sätt har böjt sig så att den inte når botten? Hann inte sätta mått på den för att se hur långt ner den kom, ska göra det imorgon. Det känns Precis som man måste trycka sig igenom något för sen när man kommit igen "ramlar" borren en bit ner av bara själva vikten..är rädd att det är sumpen som är knas igen så jag kopplade på den stora borren som precis ryms i rören, jag tänkte att om röret har böjt sig borde denna ta stopp längst ner, men det verkade som att jag kom igenom. Men om det hade varit sumpen som var konstig bör ju det konstiga uppstå vid 10 m...

Sorry för Wall of text :).
 
  • Gilla
Bl0mman och 3 till
  • Laddar…
Känner igen din ångest.. Det är en jobbig väntan tills man kan mäta och få svar så det har hänt mig mer än en gång att jag var tvungen att dra på snickarbrallan och pannlampa för att kunna sova..:crysmile:
 
  • Haha
ibrakadabra
  • Laddar…
U upa skrev:
Var inne hos grannpågen idag och spolade ner pemsilen. Det gick som en dans och det var riktigt roligt att jobba tillsammans med honom.
[bild]
Det som tog längst tid var att köra och köpa en backventil och lite andra kopplingar som behövdes för att få en ”smutt” installation.
I hans brunn kom det upp betydligt mer brunt och solkigt vatten innan det blev klart och fint men efter en stunds pumpande så var det kristallklart och smakade ”lia gött” som mitt eget. Tänker att lite humus har inte så många dött av.. (Iaf i modern tid i moder Svea..:thinking::oops::crysmile:)
Gjorde inga mätningar på vad brunnen gav eftersom vi kopplade in hans pump direkt och det mer skulle säga vad pumpen orkade än vad silen kunde ge. Blev iaf helt ok sprutt i grejerna så nu kan han både vattna och tvätta epa-traktorn med eget vatten. (y)
[video]
Under våra diskussioner så kom det fram att även han hade blivit sugen på att anlägga bevattning med popuppspridare men isf funderade på att köra på Rain bird. Själv är jag inne på att köra med Hunter så vi får väll se vem som får grönast gräs framöver..?:crysmile::crysmile::crysmile:
Tänkte fortsätta dagen med att svetsa lite på min månportal men är ganska nöjd så det fick bli en kall på altanen istället. Så skål alla kosmonauter och brunnsgrävare härifrån Viby.
[bild]
Vet inte om du nämnt det tidigare men vad är det för grejer du använder för att spola ner en spets?
 
P Phasio skrev:
Vet inte om du nämnt det tidigare men vad är det för grejer du använder för att spola ner en spets?
Använder enkla ”hemmapulade” grejer. Dränkpump, lite avloppsrör och slang som syns i inlägg #4319 men rekomenderar att kika på @Mardigan bilder som inspirerat och hjälpt mig att förstå funktionen och mecka ihop min egen. Kika igenom mina och Mardigans inlägg om det så tror jag det förklarar det mesta. Annars får du tjoa så svarar jag efter bästa förmåga.
 
Funderar på att fixa en typ stege och låna grannens lyftblock. Tänker då typ borra några
varv, så att det blir omöjligt för en själv att lyfta upp skiten, och då ta hjälp av blocket istället.

Men är rädd för att samma borren? Någon som kan ge lite input här?
 
Inga problem med att få ner kiespumpen till botten. Hann inte mer ikväll.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Skönt! Inga spår av sand än?
Naj :/. Jobbigt det där... just med vetskapen att det var grus vid 8,5 m på tidigare ställe. Ska jag välja att avsluta vid ett visst djup nu? Säg 14 m? "Tänk på det finns grus på 14,5 meter" :D.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Ja det där är surt. Kan du känna med armeringsjärn genom leran? Man kan känna att det "hasar" i järnet om du hamnar i grus.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja det där är surt. Kan du känna med armeringsjärn genom leran? Man kan känna att det "hasar" i järnet om du hamnar i grus.
Kanske ska försöka med det. Har 2 rör kvar, så jag kommer ner till 12,5 meter. Om jag inte har stött på grus där ännu får jag se hur jag gör haha.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Skrev till sgu och hörde mig för om skillnader lokalt i jordlagren etc. Bifogat svar.

Men jag kör ner de rör jag har hemma. Inget grus i sikte där så tar jag nog upp dem igen.
 
  • Ett brev där det står "Hej Oskar! Det är inte alls omöjligt att lerans mäktighet kan variera så som du
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Drygt 10,5 meter ner nu. Rören gled ner typ 5 cm när jag slängde på vikterna och de första 40 cm fick enkelt. Det kändes skumt med borren - ungefär vid botten var det motstånd och när jag borrade förbi det blev det helt plötsligt jätteenkelt att borra precis som det inte var något motstånd. Stupstocken hade precis bottnat då så jag fick ta upp borren etc. Och när jag var åter i hålet kändes det som vanligt igen.

Det som inte är så positivt med kvällen har jag bifogat i bilden.

Sumpen paj igen? Bitarna kom upp med gruspumpen som dock bottnar hela vägen. Vid mitt förra hål då detta hände stannade pumpen precis i skarven mellan sump och filterrör.

Jag måste iaf ut imorgon och kollar hur det känns. Om det går hyfsat försöker jag nog ändå ta mig ner till 12,5 m.
 
  • Blå trasiga plastbitar och småstenar på en brun träyta, möjlig skada från borrningsutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Ajfan :/ Verkar vara en del av gängor. Skulle ta upp rören och återgå där du hade grus. Och på något sätt ändra tekniken då det är 2:a gången nu :).
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ajfan :/ Verkar vara en del av gängor. Skulle ta upp rören och återgå där du hade grus. Och på något sätt ändra tekniken då det är 2:a gången nu :).
Ja, kom också och tänka på det.. om jag gör något fel.... Frågan är vad i så fall?

Jag ska beställa en djupbrunnspump och skicka ner innan jag drar upp. Måste ju testa. Kanske är magisk lera??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.