800 367 läst · 6 209 svar
800k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Nere 9,5 meter nu. Röret smög neråt bara jag la på vikterna idag.
Inget grus än så länge. Haha känns lite jobbigt att jag hittade grus på 8,5 m djup 50 meter bort. Undrar hur mycket det kan diffa och hur djupt detta lerlagret är :E.
Nu behöver jag mer förlängningar till borren också.
Inget grus än så länge. Haha känns lite jobbigt att jag hittade grus på 8,5 m djup 50 meter bort. Undrar hur mycket det kan diffa och hur djupt detta lerlagret är :E.
Nu behöver jag mer förlängningar till borren också.
Kul att det rör på sig. Hoppas på grus nu.
Testade att ”dammsuga” upp grus och skit med en kraftig cirkulations/slampump idag med 2” sugslang.
Fungerade ganska väl om man är trött på Kiespump
Mitt rör står på kanten av en sten utanför, så tanken var att mata undan grus under i rask takt och se om nått rörde sig. Vann 5cm, men rensugt 40cm under röret. Så där är nog även lera runt om.
Stenen smög undan lite men trots det verkar röret stå kvar någon millimeter på den.
800kg plus att jag hoppade uppe på gav inget.
Slicka sår och bygga upp nytt självförtroende på agendan!
Fungerade ganska väl om man är trött på Kiespump
Mitt rör står på kanten av en sten utanför, så tanken var att mata undan grus under i rask takt och se om nått rörde sig. Vann 5cm, men rensugt 40cm under röret. Så där är nog även lera runt om.
Stenen smög undan lite men trots det verkar röret stå kvar någon millimeter på den.
800kg plus att jag hoppade uppe på gav inget.
Slicka sår och bygga upp nytt självförtroende på agendan!
Till råga på allt började byggarbetaplatsen 100m bakom borra professionell brunn idag. Han gick inte att muta…
En statusuppdatering från en annan del av Viby.
Jag har efter lodning konstaterat att hålet är för snett och måste rätas upp innan jag fortsätter neråt under grundvattennivån.
För detta har jag tillverkat en stenpetare bestående av en 30cm huggmejsel insvetsad i ett fyrkantsrör för fäste på jordborrskaftet.
Samt en hålhyvel av en 160mm ventlångmuff skruvad på ett 3m blårör.
Med dessa hoppas jag till slut kunna få ner ett så nära lodrätt 160mm foderrör de 6 metrarna ner till grundvattennivån.
Jag kom på kort tid 3 meter ner ikväll.
Det är en löjligt dålig bild, men det är inte lätt att få till fokusen när man ligger på mage med ficklampa i ena handen och telefonen i andra. Man ser dock att hålet är ovalt ner till lodet.
Jag har efter lodning konstaterat att hålet är för snett och måste rätas upp innan jag fortsätter neråt under grundvattennivån.
För detta har jag tillverkat en stenpetare bestående av en 30cm huggmejsel insvetsad i ett fyrkantsrör för fäste på jordborrskaftet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Med dessa hoppas jag till slut kunna få ner ett så nära lodrätt 160mm foderrör de 6 metrarna ner till grundvattennivån.
Det är en löjligt dålig bild, men det är inte lätt att få till fokusen när man ligger på mage med ficklampa i ena handen och telefonen i andra. Man ser dock att hålet är ovalt ner till lodet.
Logga in
Skapa konto
bra jobbat. Verkar lätt hänt att hålet vandrar ivägD droidekas skrev:En statusuppdatering från en annan del av Viby.
[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt! Finurliga grejer
Hoppas det går vägen nu.
Hoppas det går vägen nu.
Ja, skaftet till jordborren blir alldeles för flexibelt ju fler förlängningar man behöver sätta på.O olofh skrev:
Och själva borrhuvudet glider gärna förbi stenar i hålkanten med resultatet att det styr mer och mer snett vilket tillåts och döljs av flexet i skaftet.
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
DET ÄR ALDRIG FÖR SENT ATT GE UPPG Grundsuteräng skrev:
Är nu nere på 12,1meter med blårören och det rör sig inte 1mm ner ,kan inte skruva på rören som jag tidigare gjort.Har nu borrat ca 80cm nedanför rören(12.9m)men det är fortarande samma grålera som jag har kämpat med sen 5,5-6meterJag har tre meter filter rör nere och får då hursomhelst minst 1.5 meter filter rör i leran om jag nu skulle stöta på sand/grus.
Lyckades rädda ett rör som var helt nere i marken genom att slå fast gängorna hårt med en yxa på stupstocken,drog sen med en winch samtidigt som jag knackade på stupstocken åt motsatt håll.Säkert bara tur men det är första gången i detta brunnprojekt
Får se om jag gör något nytt försök nästa år på annan plats
En sak är säker och det är att man får en del motion iaf av att borra brunn
Fick en rabattkod från Expondo om någon ska handla därifrån. Vet inte om det är OK att skriva ut den här så skicka ett PM till mig om ni vill ha. Rabatten är på 270 kr för köp över 1000 kr.
Edit: Den går ut snart så det är snabba ryck som gäller...
Edit: Den går ut snart så det är snabba ryck som gäller...
Jodå.. Tillverkade en ny pemsil igår. Ska hjälpa grannens 15 åriga grabb att få till egen bevattning. Han har varit ”byggare Bob” sen han var i 3 års åldern och altid ute och grejar i trädgården. Förra året köpte han trädgårdstraktor för pengar han sparat ihop själv så en seriös påg.
Hans pappa gick tragiskt bort för en tid sedan så då får jag hjälpa honom att få till det med vattnet istället.
Ngn som har tips på en billig pumpautomat han kan köpa? Ska driva en eller kanske två spridare åt gången så behövs inga värstingpumpar men gärna driftsäkert så jag slipper hoppa över staketet och fixa för ofta..
För egen del har det provkörts en del från mina egna och de lämnar ca 40 l/min stabilt.
Har funderat lite på om man kanske skulle försöka få ner 50 mm pem istället och hur mkt mer en sådan operation skulle kunna ge? Ngt du testat @Mardigan?
Hans pappa gick tragiskt bort för en tid sedan så då får jag hjälpa honom att få till det med vattnet istället.
Ngn som har tips på en billig pumpautomat han kan köpa? Ska driva en eller kanske två spridare åt gången så behövs inga värstingpumpar men gärna driftsäkert så jag slipper hoppa över staketet och fixa för ofta..
För egen del har det provkörts en del från mina egna och de lämnar ca 40 l/min stabilt.
Har funderat lite på om man kanske skulle försöka få ner 50 mm pem istället och hur mkt mer en sådan operation skulle kunna ge? Ngt du testat @Mardigan?
Jodå, det går sakta framåt.M Mardigan skrev:
Har fått mina rör omgängade och kapade. Just nu håller jag på att koppla ihop rören igen. Blir kanske 1 rör och 1 muff per kväll, 1-åringen behöver uppmärksamhet också
Kan dock inte bygga ihop mer i garaget nu , så blir ut i helgen och koppla på tillräckligt med rör så det går ner i hela hålet.
Jag har 40 pem på mina silar och jag får kanske ut lite mer än mina grannar där vi spolat ner 32. Men jag har större pump också så lite svårt att säga hur mycket det gör att gå upp i dimension. Men det finns ju ett sätt att få reda på vad det gör för skillnad. Med den jetpumpen du har kan du ju få högre flöde än din dränkbara, så du kan ju testa att spola 75mm rör med den. Eller tar du och rycker upp en av dina filterbrunnar, tätar gängorna och sätter en tät anslutning från 125 röret till pumpen.U upa skrev:Jodå.. Tillverkade en ny pemsil igår. Ska hjälpa grannens 15 åriga grabb att få till egen bevattning. Han har varit ”byggare Bob” sen han var i 3 års åldern och altid ute och grejar i trädgården. Förra året köpte han trädgårdstraktor för pengar han sparat ihop själv så en seriös påg.
Vad det gäller pumpautomat så tycker jag att han kan köpa nästan billigast möjliga från typ jula/biltema. Skulle tro att det inte skiljer jättemycket i kvalitet om den kostar 1000 eller 3000? Kan behövas en på 1300w om han ska driva två spridare.
Det kan bli ett bra sommarkneg för grabben att spola ner silar hos folk. Bara lite knivigt att frakta 6m rör på moppen
Han har redan köpt epa-traktor så det löser sig när han fixat körkortet.M Mardigan skrev:Jag har 40 pem på mina silar och jag får kanske ut lite mer än mina grannar där vi spolat ner 32. Men jag har större pump också så lite svårt att säga hur mycket det gör att gå upp i dimension. Men det finns ju ett sätt att få reda på vad det gör för skillnad. Med den jetpumpen du har kan du ju få högre flöde än din dränkbara, så du kan ju testa att spola 75mm rör med den. Eller tar du och rycker upp en av dina filterbrunnar, tätar gängorna och sätter en tät anslutning från 125 röret till pumpen.
Vad det gäller pumpautomat så tycker jag att han kan köpa nästan billigast möjliga från typ jula/biltema. Skulle tro att det inte skiljer jättemycket i kvalitet om den kostar 1000 eller 3000? Kan behövas en på 1300w om han ska driva två spridare.
Det kan bli ett bra sommarkneg för grabben att spola ner silar hos folk. Bara lite knivigt att frakta 6m rör på moppen