801 883 läst · 6 209 svar
802k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
haha låter ju som att du och jag är i samma läge. Läs mina senaste inlägg.G Grundsuteräng skrev:Har nu borrat med 105mm borren till ca 10.7 m men röret vill inte gå ner har ca 400kg på stupstocken.Kör nu med gruspumpen och har tills nu bara fått upp lera som går att bryta avNu ser jag en skillnad i leran det är inslag av sand i den och det är tom annan färg på denNu hoppas jag att det håller i sig med sanden och att rören sjunker ner.Har just nu ca 3.6 meter med vatten i röret plus det som jag har under röret.Kanske är som ni säger att fraktionerna ändrar sig när leran är som värst
När ni har fått upp lera är den så hård att den går att bryta av det är ett hvete att forcera den
Edit: typ omöjligt för mig att borra med 105 mm bort i denna lera. Känns som det är en Sten man försöker borra igenom.
Jag har ägnat dagen till att studera det tyska forumet. För mjuk lera rekommenderar de den egentillverkade borren vi har sett tidigare, ”vispen”.I ibrakadabra skrev:
Men för hård lera, med grus/småsten, så skall det vara en ”riversideborr”.
Går att göra egen:
Kanske något som kan hjälpa?
en sån villhöver jag för att våga börja med projektet, någon som kan tipsa om var man kan köpa lämpligt metallrör? Såg ut att vara rätt tjockt gods på det.K killernils skrev:
Sen, min tyska kunde ju varit mkt bättre med han svetsar på ett fäste till själva borr-staven eller?
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Den modellen har jag inte sett tidigare,jag kan borra kanske 1.5 varv sen är det stopp får då backa något och sen rycka upp borren en bit sen borra igen,måste liksom bryta sönder leran för att få upp leran.K killernils skrev:
Var just ut och tynde ner filterrören samtidigt som jag skruvade fram och tillbaka på stupstocken fick då ner allt ca 50 cm
Hoppas det går lika lätt i morgon
Vet att de har ”kralliga” svetsrör på Rinkaby rör men finns så klart på andra ställen oxå.O olofh skrev:
Jag var själv ute precis också. Ner ca 50 cm, på typ 40 min. Leran verkade inte lika jävligt idag. Den var heller inte lika hård på borren när jag tog upp han. Ca 9 meter ner nu.G Grundsuteräng skrev:Den modellen har jag inte sett tidigare,jag kan borra kanske 1.5 varv sen är det stopp får då backa något och sen rycka upp borren en bit sen borra igen,måste liksom bryta sönder leran för att få upp leran.
Var just ut och tynde ner filterrören samtidigt som jag skruvade fram och tillbaka på stupstocken fick då ner allt ca 50 cm
Hoppas det går lika lätt i morgon
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Har du inslag av sand i leran,jag tror, hoppas att jag såg rätt när jag körde sista gången med gruspumpen.Det var tydliga inslag av sand i leran.Kör nog på med gruspumpen ett par timmar i morgon och sen får jag borra med105 mm borren.Spännande att se vad det är för fraktioner i morgonI ibrakadabra skrev:
Tror den kan vara superb. Om man får till den så den är något mindre än röret så blir det inte mycket material kvar att vispa bort.K killernils skrev:
Den borret hade jag faktisk glömt bort, har sett den flera gånger förut.
Funkar gruspumpen för dig i lera??G Grundsuteräng skrev:
Är på tok för ohändig för att försöka mig på något såntK killernils skrev:
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Den funkar bara om jag borrar innan och luckrar upp leran.Ibland när jag borrar så faller leran av innan jag fått upp borren.Sist borrade jag mig ner 60-70 cm längre ner än filterrören sen väntar jag tills nästa dag för att köra med gruspumpen.Nu tyckte jag mig se att det var sand i leran och då funkar gruspumpen bättre.I ibrakadabra skrev:
Okej! Logiskt. Jag borrade också under rören idag. När jag drog upp borren märkte jag hur rören började röra sig nedåt precis när borren var lika djupt som rören typ. Vid mitt förra hål, som ligger ca 50 meter bort, hade jag enbart grus i pumpen på detta djup, men sen stötte jag på en Sten eller något som förstörde rören där nere.G Grundsuteräng skrev:Den funkar bara om jag borrar innan och luckrar upp leran.Ibland när jag borrar så faller leran av innan jag fått upp borren.Sist borrade jag mig ner 60-70 cm längre ner än filterrören sen väntar jag tills nästa dag för att köra med gruspumpen.Nu tyckte jag mig se att det var sand i leran och då funkar gruspumpen bättre.
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Nu nere på 12 meter,fortfarande bara lera har lastat på 440kg på stupstocken plus att jag själv står på den och drar i gruspumpen.I ibrakadabra skrev:Okej! Logiskt. Jag borrade också under rören idag. När jag drog upp borren märkte jag hur rören började röra sig nedåt precis när borren var lika djupt som rören typ. Vid mitt förra hål, som ligger ca 50 meter bort, hade jag enbart grus i pumpen på detta djup, men sen stötte jag på en Sten eller något som förstörde rören där nere.
Jag har nu lastat av all vikt och tänker nu borra mig ner kanske 1 meter får sen lasta på vikterna igen och förlänga med ytterligare ett rör
kämpa påG Grundsuteräng skrev:
Edit: får du ber rören genom att dra upp leran med gruspumpen?
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg