Ser onekligen ut som gängor.. Har du gängor längst ner på sumpen?

U upa skrev:
Ser onekligen ut som gängor.. Har du gängor längst ner på sumpen?
Yes, visst är det gängor. Tänkte som du också,.men nej, inga gängor längst ner, så det är väl filterrörets gängor som är bajs.

I ibrakadabra skrev:
Yes, visst är det gängor. Tänkte som du också,.men nej, inga gängor längst ner, så det är väl filterrörets gängor som är bajs.
Jäkla märkligt..! Att gängorna är rörens svagaste del är ju inte så svårt att förstå men om inte röret ”bananar” iväg eller man har en sten som ligger jäkligt illa borde det inte bli sådan belastning där nere att de mosas sönder..? Jag har själv haft problem med gängorna med då ovan mark men det förklaras ju med hög vikt och att vi hoppat på stupstocken.

U upa skrev:
Jäkla märkligt..! Att gängorna är rörens svagaste del är ju inte så svårt att förstå men om inte röret ”bananar” iväg eller man har en sten som ligger jäkligt illa borde det inte bli sådan belastning där nere att de mosas sönder..? Jag har själv haft problem med gängorna med då ovan mark men det förklaras ju med hög vikt och att vi hoppat på stupstocken.
Vet inte heller vad det kan bero på.. svårt att sia om det är en Sten eller så som har pajat den. Röret kanske inte mår bra när jag borrar precis under det och drar upp lera?

Vid nästa hål kommer jag nog försöka luckra upp, och sen försöka använda kiespumpen.

Vet att någon här har använt sugpump och spolat vatten för att suga upp lervällingen . Men låter så Meckigt att behöva prima slangen etc, pumpen måste ju suga upp vattnet snabbt även om man tillför vatten med slang tänker jag.

Edit: nästa gång kommer jag nog att hägna på mer vikt snabbare, för att det ska gå fortare (?). Finns det något negativt med det? Tidigare har jag inte hängt på så mycket för snabbt för det känns som man vill ”spara” tills det blir segare haha.

Redigerat:
Måste bara säga. Fan vad kul det är med kiespump och när det funkar!

Jag har kämpat med jordborr lääänge samt även försökt slå ner rörspets. Kom inte längre än 4,5m.
Slog till och köpte en kiespump och filterrör. Nu jävlar går det bra. 1m ikväll. Nere på 5,5m nu.

Nu förstår jag varför jag inte kom längre med borren. Det är ganska stor fraktion. Jag som trodde att det var lera

Längtar till imorgon

• En kiespump och filterrör vid en byggplats ute på kvällen med en stege, tegelstenar och en skottkärra i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skottkärra full av grus och större stenar utvunnet från borrning ner till 5,5m djup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil och 6 till
  • Laddar…
H HenkeGo skrev:

Jag har kämpat med jordborr lääänge samt även försökt slå ner rörspets. Kom inte längre än 4,5m.
Slog till och köpte en kiespump och filterrör. Nu jävlar går det bra. 1m ikväll. Nere på 5,5m nu.

Nu förstår jag varför jag inte kom längre med borren. Det är ganska stor fraktion. Jag som trodde att det var lera

Längtar till imorgon
De där fraktionerna ser ut att kunna ge rikligt med vatten.
På vilket djup har du grundvattnet?
Håller tummarna att resan neråt fortsätter att gå lätt.

H HenkeGo skrev:

Längtar till imorgon
Bra sten! Den fick du väl inte upp i Kiespumpen? ;)

@HenkeGo Snygg fraktion. Håller med Mardigan. Lär flöda genom bra. Hoppas på mycket vatten.
Vad säger SGU om grundvatten?
Var du under grundvattnet med jordborren? För det brukar vara lönlöst då med jordborren, hålet kollapsar så fort man tar upp borret.

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
@Mardigan Det är det som är lite konstigt. Hade vatten på typ 3,5m. Men nu när jag kiespumpar måste jag tillsätta vatten för det är så dålig tillrinning.

@ibrakadabra Haha... jodå! Man får rycka hårt bara... ;)

@TotalControl Enligt SGU är det så bra det kan bli i jordlagret - Ovanligt stor grundvattentillgång. Bor i Lomma ovanpå Alnarpsströmmen. :)
Borrade ner till vattnet och sen försökte jag slå ner ett rörspett. Kom ingenvart... Trodde det var lera, men det visade sig vara stor fraktion. :D

De sista tagen jag tog igår så fylldes pumpen med grus men röret sjönk inte mer än 2cm. Är det för lite vikt på stupstocken då?

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
H HenkeGo skrev:
De sista tagen jag tog igår så fylldes pumpen med grus men röret sjönk inte mer än 2cm. Är det för lite vikt på stupstocken då?
Svårt att säga om vikten. Hur mycket har du på nu? I bra fraktion brukar det inte behöva så mycket vikt.

Det kan hjälpa att lyfta upp röret lite eller försöka vrida det lite medsols.Om den står på en liten sten. Men var försiktig när du vrider. Får inte ta imot mycket för då kan du förstöra rören.

Är botten på hålet i par med antal rör? Om man har kiespumpa in mycket sand i sumpen så brukar rörets nedgång minska eller upphöra. Då brukar man få tömma försiktigt (små smjuka pumpningarn) med kiespumpen så man hamnar i någolunda par.

H HenkeGo skrev:
@Mardigan Det är det som är lite konstigt. Hade vatten på typ 3,5m. Men nu när jag kiespumpar måste jag tillsätta vatten för det är så dålig tillrinning.

@ibrakadabra Haha... jodå! Man får rycka hårt bara... ;)

@TotalControl Enligt SGU är det så bra det kan bli i jordlagret - Ovanligt stor grundvattentillgång. Bor i Lomma ovanpå Alnarpsströmmen. :)
Borrade ner till vattnet och sen försökte jag slå ner ett rörspett. Kom ingenvart... Trodde det var lera, men det visade sig vara stor fraktion. :D

Skönt med någon som kommer med lite positiva nyheter :D

Maxwells demon TotalControl skrev:
Svårt att säga om vikten. Hur mycket har du på nu? I bra fraktion brukar det inte behöva så mycket vikt.

Det kan hjälpa att lyfta upp röret lite eller försöka vrida det lite medsols.Om den står på en liten sten. Men var försiktig när du vrider. Får inte ta imot mycket för då kan du förstöra rören.

Är botten på hålet i par med antal rör? Om man har kiespumpa in mycket sand i sumpen så brukar rörets nedgång minska eller upphöra. Då brukar man få tömma försiktigt (små smjuka pumpningarn) med kiespumpen så man hamnar i någolunda par.
@TotalControl
vet inte riktigt hur mycket jag har på. Har tagit sånt jag har hittat :)
Kanske 150kg.

Jag har en del lera på ca 2m som nyper om röret. Vågar inte riktigt snurra.
Botten är på samma nivå som rören.

Jag får köra på lite ikväll igen och se ifall det börjar gå neråt igen :)

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Ah om det är lera en bit så testa med mer vikt. Kan vara det. Har du "släta" rör eller med muff?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Ah om det är lera en bit så testa med mer vikt. Kan vara det. Har du "släta" rör eller med muff?
Släta rör. Jag provar att lasta på mer vikt ikväll. Ska bli kul ;)

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.