802 904 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Gängsnöre eller tejp. Tycker snöre fungerar bra.
Antar att din spets har R50-inv.
Då blir det såhär om du vill ha unionskopplingar.
Från spets till pump. Nedgrävd PVC rör.
https://www.rinkabyror.se/artikel/plastkoppl-unionkoppl-50-limx50r-utv/
https://www.rinkabyror.se/artikel/plastkoppl-muff-50-f-limning/ (Om du behöver skarva rör)
https://www.rinkabyror.se/artikel/pvc-ror-for-limning-50/
https://www.rinkabyror.se/artikel/plastkoppl-unionkoppl-50-f-limning/
Vinklar hittar du där också.
Vet inte vad för gänga pumpen har. rinkabyrör har dåligt utbud på PVC.
Men du behöver en sådan här limmad på unionskopplingen.Med rätt gänga till pumpen.
https://www.dammbutiken.se/roranslutning-40-50-mm-ror-med-1ganga
Ett förslag.
https://www.rinkabyror.se/artikel/plastkoppl-unionkoppl-50-limx50r-utv/
https://www.rinkabyror.se/artikel/plastkoppl-muff-50-f-limning/ (Om du behöver skarva rör)
https://www.rinkabyror.se/artikel/pvc-ror-for-limning-50/
https://www.rinkabyror.se/artikel/plastkoppl-unionkoppl-50-f-limning/
Men du behöver en sådan här limmad på unionskopplingen.Med rätt gänga till pumpen.
https://www.dammbutiken.se/roranslutning-40-50-mm-ror-med-1ganga
Ett förslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du kan även montera fler lim unionskopplingar om du vill kunna demontera rör enkelt. Dessa unioner är riktigt läckagesäkra då det är O-ring/plan tätning så de går bra att gödsla med dessa utan att vara rädd om läckagepunkter. Det är min erfarenhet.
Sen en tryckluftanslutning för att kunna tömma sugledningen.
Sen en tryckluftanslutning för att kunna tömma sugledningen.
Okej då förstår jag bättre. Tack så mycket för illustrationTotalControl skrev:Gängsnöre eller tejp. Tycker snöre fungerar bra.
[länk]
[länk] (Om du behöver skarva rör)
[länk]
[länk]
[länk]
Ett förslag.
[bild]
Yes det har jag.TotalControl skrev:
Jag har min backventil på inloppet av pumpen, vilket är en R50 backventil. Denna borde ju funka för det då?: https://www.rinkabyror.se/artikel/plastkoppl-rak-overgang-50-limx50r-utv/ Eller vad är skillnaden på en unionskoppling med gänga och en rak-övergång med gänga?TotalControl skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Behöver man blåsa ur sugsidan också? Vart blåser man det vattnet då, ut genom pumpen? Då bör ju den sitta så tidigt som möjligt på sugsidan för att blåsa ut så mycket som möjligt eller?TotalControl skrev:
Edit, insåg själv när jag skrev det att inget ligger på frostfritt djup, så då förstår jag varför jag måste blåsa ut det.
Redigerat:
Nu kan jag bara tacka gudarna för att Ullared finns, sambon och lillgrabben for iväg idag på morgonen, kopplingar införskaffades i veckan, så dax för provpumpning.TotalControl skrev:
Max sugdjup för pumpen är 8 meter, på med 9 meter PEM slang, lättare och kapa av än skarva på om det inte kommer att fungerar.
Fyller upp 25 mm PEM med 1” bottenventil med trädgårdsslang, vattenpelare på 5.80.
Nu startar vi:
Nu e det nervöst, kikar ner i röret, kommer det till att tömmas snabbt, hur är tillrinningen, många tankar som far igenom huvudet dom första minuterna.
Efter 5 minuter mäter jag det till 25L/ minut, får troligtvis inte ut mer med denna kombination med 25 slang och pump.
Efter 10 min, nu ska det mätas ut var vattenpelare befinner sig, fortfarande på 5.80, jäklar, här rinner det till.
Efter 40 minuters konstant pumpande ligger vattenpelare kvar på 5.80.
Nu är vattnet relativt klart också.
Trevlig helg till er alla i denna tråd.
Härligt! Grattulerar till en lyckad brunn
Du har rätt att sugledningen är nog en del av flaskhalsen här.
Vad blir permanent lösningen?
Du har rätt att sugledningen är nog en del av flaskhalsen här.
Vad blir permanent lösningen?
Tack allihopa.
Tanken är en djupvattenpump, måste först räkna på vad pop-upp spridarna behöver i kapacitet, har något dokument från gardena liggande i samlingen här hemma, får rota fram dessa och se.
Sen blir det till att lista ut vad det ska bli för storlek på pumpen.
Ska pröva i helgen och sätta en 25mm PEM och se vad det kommer att göra på flödet / minut.
Nu är man ju nyfiken på hur mycket man kan ta ut innan nivån börja sjunka.
Har 7 st PEM slang nergrävda som ska gå ut till 2 modeller spridare.
Det du använder med PVC rör ser ut som en smidig lösning och kommer troligtvis att fungera för mig också.
Tanken är en djupvattenpump, måste först räkna på vad pop-upp spridarna behöver i kapacitet, har något dokument från gardena liggande i samlingen här hemma, får rota fram dessa och se.
Ska pröva i helgen och sätta en 25mm PEM och se vad det kommer att göra på flödet / minut.
Det du använder med PVC rör ser ut som en smidig lösning och kommer troligtvis att fungera för mig också.
Sätt ner pumpen i hålet så att pumpen kommer så nära vattenspegeln som möjligt, då bör du få ut mer med den pump du har.S Skogsmusen skrev:Tack allihopa.
Spännande läsning!
Många av er använder vatten till trädgård, vi vill prova att förbättra vår befintliga handgrävda brunn. Men med småbarn finns det inget tid med detta projekt, jordborr, trycka in vatten och tryckluft samtidigt kräver en del meckande.
Någon som gör tjänsten till en ersättning? De bolag jag pratat med vill inte borra hos oss, men detta kan vara ett allternativ till få mer vatten då brunnen vi har är bara 4m djup och har ca 1m vatten i sig om man har tur. Dålig tillrinning.
Många av er använder vatten till trädgård, vi vill prova att förbättra vår befintliga handgrävda brunn. Men med småbarn finns det inget tid med detta projekt, jordborr, trycka in vatten och tryckluft samtidigt kräver en del meckande.
Någon som gör tjänsten till en ersättning? De bolag jag pratat med vill inte borra hos oss, men detta kan vara ett allternativ till få mer vatten då brunnen vi har är bara 4m djup och har ca 1m vatten i sig om man har tur. Dålig tillrinning.
Dagens blöta uppdatering:
Efter att jag testade den lilla pumpen och sätta en 25 mm pem på ”utblåset”, 25 pem på sugsidan så blev skillnaden så gott som oförändrad jämfört med innan, 24 L/min, troligtvis max vad den kan leverera med 8 meter pem.
Sen tog jag och prövade min andra pump som enligt specen ska klara upp till 5400L/min, under dom bästa förutsättningarna.
25mm pem in,25 mm pem ut, 7 meter pem i hålet.
Nu blev det drag under galoscherna 48L/min.
Vattenpelaren sjönk 85 cm och låg sedan stadigt kvar på 6.65 under mark.
Skulle vilja testa med 32 pem och se vad den ger då, men hoppar över detta och ska se vad för djupvattenpump som jag ska ha. Förslag mottages.
Själv tänkt en MSW-SPP44-075 och det är med utan några direkta kunskaper utan mer på känsla.
Känns spontant som där kan plockas ut en stor mängd vatten från detta hål då där är 5.85 meter med filter kvar.
Trevlig kväll.
Efter att jag testade den lilla pumpen och sätta en 25 mm pem på ”utblåset”, 25 pem på sugsidan så blev skillnaden så gott som oförändrad jämfört med innan, 24 L/min, troligtvis max vad den kan leverera med 8 meter pem.
Sen tog jag och prövade min andra pump som enligt specen ska klara upp till 5400L/min, under dom bästa förutsättningarna.
25mm pem in,25 mm pem ut, 7 meter pem i hålet.
Nu blev det drag under galoscherna 48L/min.
Vattenpelaren sjönk 85 cm och låg sedan stadigt kvar på 6.65 under mark.
Skulle vilja testa med 32 pem och se vad den ger då, men hoppar över detta och ska se vad för djupvattenpump som jag ska ha. Förslag mottages.
Själv tänkt en MSW-SPP44-075 och det är med utan några direkta kunskaper utan mer på känsla.
Känns spontant som där kan plockas ut en stor mängd vatten från detta hål då där är 5.85 meter med filter kvar.
Trevlig kväll.
Fråga kring pumpgrop.
Jag ska ha en pumpgrop utan pump då pumpen ska vara i garaget.
Väggarna ska muras med lecablock. Tänker jag rätt när jag ska ha markduk under och runt lecablocken eller ska lecablocken stå på lite singel/grus och markduk under singeln/gruset?
Jag ska ha en pumpgrop utan pump då pumpen ska vara i garaget.
Väggarna ska muras med lecablock. Tänker jag rätt när jag ska ha markduk under och runt lecablocken eller ska lecablocken stå på lite singel/grus och markduk under singeln/gruset?
Kan man ha en bit filterrör som sump? Dum fråga kanske.
Nej jag skulle inte vilja ha det. Lätt att väggarna går sönder när man härjar med kiespump eller jordborr mm.
Alla rekommenderar min 50cm slät sump.
Alla rekommenderar min 50cm slät sump.
Tänkte ge mig på möget igen. Denna gång, till skillnad från mina tidigare, ska jag försöka luckra mer med vatten och borra mindre, i hopp om att inte sabba sumpröret etc .
Min tanke är att pumpa vatten med min jetpump från ibc-tank för att få så stark stråle som möjligt. Att spruta från vattenutkastaren funkar inte då vår befintliga rörspets ger så dåligt med vatten (har ej kommunalt).
Se bifogad film. Jag hade räknat med att den skulle slå av och på som den gör i slutet. Antar att trycket blir för högt? (Kan noll om detta ).
Finns det någon lösning på detta? Nu när jag skriver detta så kom jag och tänka på att man bör väl kunna koppla något på änden av pemslangen där vattnet kommer in, för att strypa? Bör det isf vara någon ventil så att jag kan testa mig fram hur mycket vatten som ska släppas in?
Tack!
Min tanke är att pumpa vatten med min jetpump från ibc-tank för att få så stark stråle som möjligt. Att spruta från vattenutkastaren funkar inte då vår befintliga rörspets ger så dåligt med vatten (har ej kommunalt).
Se bifogad film. Jag hade räknat med att den skulle slå av och på som den gör i slutet. Antar att trycket blir för högt? (Kan noll om detta ).
Finns det någon lösning på detta? Nu när jag skriver detta så kom jag och tänka på att man bör väl kunna koppla något på änden av pemslangen där vattnet kommer in, för att strypa? Bör det isf vara någon ventil så att jag kan testa mig fram hur mycket vatten som ska släppas in?
Tack!
Har du pumpautomat med tank? Ser ut som du har tryckströmbrytare till vänster om manometern iaf. ”Normalt” så ställer du det övre trycket för både ”till” och ”från” genom att skruva muttern som håller den stora fjädern. För att öka så vrider du muttern åt höger. För att ställa när pumpen ska gå igång igen så skruvar du på muttern som håller den lilla fjädern. Desto mer åt höger du skruvar desto mer skillnad i tryck på ”till” och ”från”. Jag kan inte svära att det är så på alla tryckströmbrytare men alla jag pillat på iaf..I ibrakadabra skrev:Tänkte ge mig på möget igen. Denna gång, till skillnad från mina tidigare, ska jag försöka luckra mer med vatten och borra mindre, i hopp om att inte sabba sumpröret etc .
Tack!
Ser ingen poäng i att strypa flödet in till pump och tank. Du vill ju ha så högt tryck att fräsa i leran med (om jag förstått rätt?) så jag skulle nog rekommendera att få till ett bra munstycke där du kan ställa trycket med en ”hård/vass” stråle mot leran istället. Har du möjlighet att koppla på en kompressor med luft på utgående vatten får du helt andra möjligheter att öka trycket mot leran.