F fizz skrev:
Sugen men osäker på om jag kan köra med djupvattenpump
jag har ca 4 meter vattenpelare men vid pumpning så sjunker ju nivån, pumpen ska hänga ca 0.5 meter från botten så det är samma nivå som min bottenventil sitter idag. Någon som kan heja på lite för att jag ska köpa och testa?
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Har du limmat PVC kopplingar på PEM slang? Eller luras bilden? Du kan inte limma PEM slang :(
Ooooooops:oops:.
Jo dom e limmade med tangit lim, då blir det: gör om gör rätt.
Friskt vågat hälften vunnet.
Alltid vi lär man sig något.
Skulle troligtvis upptäckt detta när det blivit tryck i pem slangen och vattnet tagit en annan väg.:rofl:
 
  • Gilla
killernils och 3 till
  • Laddar…
F fizz skrev:
jag har ca 4 meter vattenpelare men vid pumpning så sjunker ju nivån, pumpen ska hänga ca 0.5 meter från botten så det är samma nivå som min bottenventil sitter idag. Någon som kan heja på lite för att jag ska köpa och testa?
Vad är det som gör dig osäker? :) Tror det kommer fungera om du har koll på nivåerna.
Jag kör inte heller enligt skolboken på min djupvattenpump då man påstår att den inte ska hänga i en filtersektion då motorkylningen kan bli dålig. För motorn hänger längst ner samt inloppet sitter på sidan av pumpen. Då får man inte "flöde" förbi motorn om den hänger vid filtersektion.
Min pump gick så gott som dygnet runt maj-aug förra säsongen. De gånger jag kikade på motortemp på frekensomriktarens display så låg det långt ifrån motorskyddets gräns.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
F fizz skrev:
jag har ca 4 meter vattenpelare men vid pumpning så sjunker ju nivån, pumpen ska hänga ca 0.5 meter från botten så det är samma nivå som min bottenventil sitter idag. Någon som kan heja på lite för att jag ska köpa och testa?
Ingen kommer ihåg en fegis..:cool:
 
  • Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
S Skogsmusen skrev:
Absolut har jag det, tyvärr har tiden har inte räckt till.
Länk till pumpen:
[länk]

Har endast kört den ca en timme sen sprang tiden ifrån och massa annat emellan.
Jag tycker personligen att du ska satsa på en tidig present;), långt kvar till julafton och sen är det fel årstid för att köra den, gräset växter dåligt i december.
Då där funnits lite tid över så har jag varit i ”hålet” och ordnat till med förgreningarna från pumpen till popupspridarna.
[bild]
Fick lyxa till det med stenläggning i botten.
Höger rör delar på 3 sprinklers sen får dom 4 kvarvarande egen matning.

När där finns tid över så håller jag nu på och gräver ner sprinklerna.
[bild]
Fler uppdateringar kommer när sådana finnes.
Ja en sen julklapp är kanske för sent:) Så får bli en tidig present isåfall:) Snyggt annars, bra jobbat. Limningen löser du!
 
F fizz skrev:
jag har ca 4 meter vattenpelare men vid pumpning så sjunker ju nivån, pumpen ska hänga ca 0.5 meter från botten så det är samma nivå som min bottenventil sitter idag. Någon som kan heja på lite för att jag ska köpa och testa?
Lite vad jag är orolig för också då tillrinningen inte verkar vara den bästa här. Vet inte om den kanske blir bättre av att trycka upp vattnet istället. Trycker jag upp vattnet bör trycket öka i filtret jämfört med idag när jag kör automatpumpen? Även om jag inte har de bästa fraktionerna är jag inne på att djupet till vattenspegel är en begränsande faktor för mig vilket påverkar flödet när jag tar upp vattnet.
 
Var ute en sväng nyss.

Är nere på 3,5 m. Gruspumpen är väldig effektiv i grus, typ 1 dm per tag tog jag kändes det som. Min kära vän leran hälsade mig välkommen som vanligt på 3 meters djup, med fast grepp :D.

Har även använt vattenslang och drivit ner rören en bit idag men det har nog varit lite sten på vägen ner så det har inte hjälpt jättemycket. Tvivlar på att det kommer hjälpa så mycket i leran heller. Vi får se.

Träffade på en sten som jag plockade upp med lerborren. Bifogat.
 
  • Hand i arbetshandske håller en sten med grusborr och vattenslang i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pyromanapa och 5 till
  • Laddar…
Nere 4,5 meter nu.

Leran är inte nådig. Har iofs bara 160 kg på men jag är med den stora borren typ 40-50 cm under botten på röret och ändå är röret "fast". Ställer mig på vikterna då och tar spjärn mot ställningen och trycker liksom ner rören, får se hur länge det funkar. Bifogar film på den äckliga leran. Usch! :D
 
  • Gilla
  • Arg
upa och 3 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Nere 4,5 meter nu.

Leran är inte nådig. Har iofs bara 160 kg på men jag är med den stora borren typ 40-50 cm under botten på röret och ändå är röret "fast". Ställer mig på vikterna då och tar spjärn mot ställningen och trycker liksom ner rören, får se hur länge det funkar. Bifogar film på den äckliga leran. Usch! :D
Kanske läge att börja dreja istället? :thinking::D
 
  • Gilla
  • Haha
upa och 4 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Kanske läge att börja dreja istället? :thinking::D
Haha ska spara all lera jag för upp nu. Bra idé :D.
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Nere 4,5 meter nu.

Leran är inte nådig. Har iofs bara 160 kg på men jag är med den stora borren typ 40-50 cm under botten på röret och ändå är röret "fast". Ställer mig på vikterna då och tar spjärn mot ställningen och trycker liksom ner rören, får se hur länge det funkar. Bifogar film på den äckliga leran. Usch! :D
Tror det är en bra strategi att fortsätta med så låg vikt som möjligt och öka försiktigt efterhand som det ”krävs” för att komma vidare. Börjar det att sjunka snabbt så plocka istället av vikt så det hela tiden blir en lugn och ”kontrollerad” färd neråt.
 
  • Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
U upa skrev:
Tror det är en bra strategi att fortsätta med så låg vikt som möjligt och öka försiktigt efterhand som det ”krävs” för att komma vidare. Börjar det att sjunka snabbt så plocka istället av vikt så det hela tiden blir en lugn och ”kontrollerad” färd neråt.
Ja, känns som man vill spara lite av "artilleriet" till senare :). De senaste gångerna har jag ju själv ställt mig på (80 kg) och sen som sagt tagit spjärn mot min ställning, så svårt att beräkna hur mycket det har gett :D.
 
  • Gilla
Zlobban och 1 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Ja, känns som man vill spara lite av "artilleriet" till senare :). De senaste gångerna har jag ju själv ställt mig på (80 kg) och sen som sagt tagit spjärn mot min ställning, så svårt att beräkna hur mycket det har gett :D.
Ställer du dig på stupstocken? Använder du inte trissa? Tänker att krafterna tar ut varandra. Iallafall när man får kämpa med leran:)
 
B Bl0mman skrev:
Ställer du dig på stupstocken? Använder du inte trissa? Tänker att krafterna tar ut varandra. Iallafall när man får kämpa med leran:)
Aa ställer mig på stupstocken som extra tyngd om jag märker att rören inte går ner när jag håller på. Vad ska jag göra med trissan menar du?
 
I ibrakadabra skrev:
Aa ställer mig på stupstocken som extra tyngd om jag märker att rören inte går ner när jag håller på. Vad ska jag göra med trissan menar du?
Låter som det är svårt att utveckla tillräckligt med kraft på repet som går uppom trissan och samtidigt hålla vikten konstant på stupstocken. När jag tog i som mest med bara kroppsvikten kunde jag lätt hänga i luften. I detta fallet skulle det inte ge ngn kroppsvikt på stupstocken alls. Att försöka ta spjärn samtidigt borde skapa mer fysisk anstängning?
När jag behövde utveckla mer kraft tog jag spjärn mot ställningen men då var det full fokus på att hålla balans mm. och repet lodrätt för att få full kraft. När inte det gick fick man ta till ordentlig hävarm mot ställningen. För att inte ta ut sig fullständigt. Sen är mitt sätt att utföra det på en viss risk att rep kan gå av:)
 
  • Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.