B Bl0mman skrev:
Låter som det är svårt att utveckla tillräckligt med kraft på repet som går uppom trissan och samtidigt hålla vikten konstant på stupstocken. När jag tog i som mest med bara kroppsvikten kunde jag lätt hänga i luften. I detta fallet skulle det inte ge ngn kroppsvikt på stupstocken alls. Att försöka ta spjärn samtidigt borde skapa mer fysisk anstängning?
När jag behövde utveckla mer kraft tog jag spjärn mot ställningen men då var det full fokus på att hålla balans mm. och repet lodrätt för att få full kraft. När inte det gick fick man ta till ordentlig hävarm mot ställningen. För att inte ta ut sig fullständigt. Sen är mitt sätt att utföra det på en viss risk att rep kan gå av:)
Haha jag tror inte riktigt du förstår min teknik xD. Jag tar ju mig igenom lera, endast. Gruspumpen funkar inte alls bra i lera. Jag har i alla fall inte fått den till att fungera. Så, jag har gjort en ställning som jag står på som gör att jag kommer upp ovanför röret och som då gör att jag kan köra ner borret och borra nere i röret. Tanken är ju att röret ska gå ner när jag borrar i botten på röret. Det är när det inte gör det, som jag ställer mig på vikterna och "trycker ner" rören. Är du med? :D

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Haha jag tror inte riktigt du förstår min teknik xD. Jag tar ju mig igenom lera, endast. Gruspumpen funkar inte alls bra i lera. Jag har i alla fall inte fått den till att fungera. Så, jag har gjort en ställning som jag står på som gör att jag kommer upp ovanför röret och som då gör att jag kan köra ner borret och borra nere i röret. Tanken är ju att röret ska gå ner när jag borrar i botten på röret. Det är när det inte gör det, som jag ställer mig på vikterna och "trycker ner" rören. Är du med? :D
Tyckte du skrev längre upp att du använde gruspumpen men då var det endast i grusen antar jag ner till ~3 meter. Då är jag med:) då har du kraften med dig;)

B Bl0mman skrev:
Tyckte du skrev längre upp att du använde gruspumpen men då var det endast i grusen antar jag ner till ~3 meter. Då är jag med:) då har du kraften med dig;)
Ahh, ja de är sant, sorry. Det stämmer, jag tog typ 3 tag med gruspumpen . 3 mycket framgångsrika tag - tog typ 10 cm per ryck .

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
5,5 m nu. Har fått kämpa mycket ikväll för 1 meter. Fortfarande 240 kg på. Bifogar bild på ställningen. Jag står alltså på vikten och tar spjärn mot ställningen och trycker ner röret. Lermög.

• Ställning med blått rör och betongvikter omgiven av träreglar och pallar, utomhus med träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pyromanapa och 4 till
  • Laddar…
Tjenixen, har hållt på ett tag med min filterbrunn (dn115) rör och provat några olika ställen på tomten men slutar med lera, ovanför leran har jag ungefär 30l/min, men är ute efter mer…

har aldrig försökt ta mig igenom leran men köpte detta precis 12 meter rör och lerborren..

Någon som beprövat denna lerborr?

• Lerborr för brunnsgrävning med etikett "Ton und Lehm Erdbohrer - Riverside Bohrer 110".
    Skapa konto
  • 12 meter blåa filterrör och en svart lerborr för brunnsborrning på vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
holgersson och 1 till
  • Laddar…
S Stefan Bengt skrev:
Tjenixen, har hållt på ett tag med min filterbrunn (dn115) rör och provat några olika ställen på tomten men slutar med lera, ovanför leran har jag ungefär 30l/min, men är ute efter mer…

har aldrig försökt ta mig igenom leran men köpte detta precis 12 meter rör och lerborren..

Någon som beprövat denna lerborr?
Hör av dig om lerborren funkar bra :). Jag kanske borde beställa en direkt jag också med tanke på min situation.

EDIT: La en beställning också, hoppas beskrivningen nedan stämmer till 100 % :D.

Riverside borr 110 för lera eller hårdare lerlager
Ibland vid borrning påträffas hård lera eller lager av lerjord. Konventionella borrar skär inte in i leran eller lerjorden, eller bara mycket långsamt.
Denna speciella lerborr kan hjälpa. Tack vare sin tandgeometri skär den igenom hårdare jordlager utan större jämförbar ansträngning. Dess fästa skärkanter säkerställer att borren skärs fri. Klibbar eller fastklämning förhindras till stor del.
Den lösborrade leran förs in i rörets inre.

Redigerat:
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Tack för tipset @Stefan Bengt.

Vid vilket djup får du 30L/m?
I ibrakadabra skrev:
Hör av dig om lerborren funkar bra :). Jag kanske borde beställa en direkt jag också med tanke på min situation.

EDIT: La en beställning också, hoppas beskrivningen nedan stämmer till 100 % :D.

Ibland vid borrning påträffas hård lera eller lager av lerjord. Konventionella borrar skär inte in i leran eller lerjorden, eller bara mycket långsamt.
Denna speciella lerborr kan hjälpa. Tack vare sin tandgeometri skär den igenom hårdare jordlager utan större jämförbar ansträngning. Dess fästa skärkanter säkerställer att borren skärs fri. Klibbar eller fastklämning förhindras till stor del.

Inga problem :), 6,8meter grundvatten startar vid 4 meter

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Lerborret verkar lovande. Har läst en del på tyska som tycker den är bra.
Spännande med återkoppling sen :)

• Gilla
ibrakadabra och 1 till
  • Laddar…
  • Skärmbild av ett foruminlägg där en användare nämner byte av trasigt rör och lerarbeten.
    Skapa konto
  • Haha
  • Gilla
steelbranch och 1 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:

Beställde du en skärsko också eller har du redan det? Med tanke på dina tidigare missöden.

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
S Stefan Bengt skrev:
Inga problem :), 6,8meter grundvatten startar vid 4 meter
Vad har du för fraktioner på vägen ner till leran? Och om jag förstår dig rätt börjar leran på 10,8 meter? Om du ska ta dig igenom lera på 10,8 m så vill det till att du har en förstående fru ;). Vore kul om någon lyckas med att ta sig igenom ett rejälare lerlager och få en fungerande filterbrunn under leran. Vi är många som hittills gått bet.
Lycka till och täta uppdateringar här.

• Gilla
  • Haha
upa och 2 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Beställde du en skärsko också eller har du redan det? Med tanke på dina tidigare missöden.
Nix. Har de skärsko på Erdbohrer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.