Har nu testat att pumpa ca 500 liter baklänges med dränkpumpen ner i pemsilen. Passade på att mäta flödet på det hållet och landade på 26,5 l/min. (Pumpar jag fritt ut i luften så ger dränkpumen nästan 60 l/min så där är lite motstånd i backen.) När jag lossade så var det undertryck ifrån marken så vatten pumpades upp av sig själv.

Efter det så kopplade jag in pumpen så fort jag kunde och körde igång. Det var verkligen inte mkt att hurra över och flödet dog så gott som helt efter mindre än 10 sekunder..
Det borde väll iaf ge ngt när man pumpar så får nog se till att prova med en ordentlig pump utan plastkopplingar och läckande ventiler på sugsidan för att vara säker att det funkar som det skall. Blir ju en ”gissningslek” utan fakta annars..

M Mardigan skrev:
Mitt tips är att backspola silen för att se vilket flöde man kan ta bakvägen. Att den inte sväljer supermycket utan tryck behöver inte betyda att den inte kan leverera mer med högre difftryck. Jag testa vad en av mina gamla silar sväljer som fortfarande är i backen. Enligt min gardena flödesmätare så svalde silen 6,8 minutliter när vattennivån låg still i silen. Om du kopplar på dig på silen och backspolar så vill du inte att det ska krävas mer än 0,5bar ish för att trycka ner 20 minutliter. Du kan ju koppla på dränkpumpen och se hur fort det sjunker i tunnan, den ger ju bara 0,6bar.
Luften skulle kunna komma från plastkopplingen, de är inte att rekommendera på sugsidan. Vi har dock använt det hos andra flera gånger och ibland blir det tätt.
Tycker inte att din pump låter frisk men är svårt att höra på film. Om du tycker att silen kan svälja en del vid hyfsat låga difftryck tycker jag att du ska testa med annan pump.
Nu va jag snabb va…?:crysmile:
Började i den ordningen som du rekommenderade här och har kommit fram till typ samma slutsats. (y)
Hade bara plastkoppling hemma så får åka o handla lite ”riktiga” grejer..
Nää.. Pumpen är allt annat än frisk så får se till att låna en ordentlig o testa.

@Mardigan Dränkpumpen är märkt att ge 0,9 bar men med 10 meter flatslang och pemsilen på det så tappar man ju en del så borde göra så stor skillnad eller..?

U upa skrev:
@Mardigan Dränkpumpen är märkt att ge 0,9 bar men med 10 meter flatslang och pemsilen på det så tappar man ju en del så borde göra så stor skillnad eller..?
U upa skrev:
Ok.
På skylten stod det max 6m lyfthöjd men jag förstod det också som att den gav 10 minutliter vid 6m så det stämmer säkert med 0,9bar vid 0 minutliter. Man ser ju att vattnet inte är klart så där finns troligtvis fraktioner som tar sig genom markduken och således kanske även sätta igen duken. Den duken jag använder brukar ge klart vatten hyfsat fort i våran sand.
Det skulle inte förvåna mig om du ändå behöver mer än en sil för att komma upp i hyfsat flöde. Men se om du kan få tag på en frisk pump.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Har fått fler rör nu, så var ute en stund ikväll. Var en del lera nere i röret men pallade inte rensa. Kom ner den till skarven så exakt 8,5 meter ner nu. Testade lite med gruspumpen sen och fick faktiskt upp lite lera så det blir väl så jag får rensa nästa gång. Kommer även hänga på ytterligare 80 kg på Stupstocken. Inget grus i sikte än så länge.

• Gilla
karra och 4 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Ok.
På skylten stod det max 6m lyfthöjd men jag förstod det också som att den gav 10 minutliter vid 6m så det stämmer säkert med 0,9bar vid 0 minutliter. Man ser ju att vattnet inte är klart så där finns troligtvis fraktioner som tar sig genom markduken och således kanske även sätta igen duken. Den duken jag använder brukar ge klart vatten hyfsat fort i våran sand.
Det skulle inte förvåna mig om du ändå behöver mer än en sil för att komma upp i hyfsat flöde. Men se om du kan få tag på en frisk pump.
Nu jävlar…:cool:
Visade sig att grannen hade en pump ståendes på hyllan då han köpt en hydrofor istället. :D:D:D
Blå vattenpump på trägolv med regnvattendroppar och elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad använder du för markduk @Mardigan om man får fråga? Kan ju vara så att det blir aktuellt att hitta en som är bättre lämpad än den jag har.

Jo, jag räknar kallt med att behöva sätta flera silar. Inga större problem med det men hur kopplar man ihop det på bästa vis..? T-kopplingar för att få ihop dem till en suglednig men behöver jag primning till var för sig eller bör det räcka med en till samtliga? En backventil vid pumpen eller behöver varje sil en egen? Var placerar man dem bäst isf?

Var ute i garaget och letade upp fraktionerna jag sparat från tidigare grävning och just ovan leran är det väldigt fin silt. Där ligger pemsilen nu så tänker att jag troligen tjänar på att flytta upp silen/silarna för bättre flöde? Får jag problem mad att det då suger luft kan man kanske gör filterna kortare och till slut hitta en ”gyllene” medelväg..?

Ber om ursäkt för bombningen av frågor…:oops:

• Gilla
Pyromanapa
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Har fått fler rör nu, så var ute en stund ikväll. Var en del lera nere i röret men pallade inte rensa. Kom ner den till skarven så exakt 8,5 meter ner nu. Testade lite med gruspumpen sen och fick faktiskt upp lite lera så det blir väl så jag får rensa nästa gång. Kommer även hänga på ytterligare 80 kg på Stupstocken. Inget grus i sikte än så länge.
Grusen finns där nere och så länge det rör på sig finns det gott hopp!(y)

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Fick ner ett extra rör ikväll:) Nu är jag nere på 13,5 meter från markytan. En del lerklumpar, något som ibland liknar stenar, detta tillsammans med fin sand.
Hoppas kunna få ner ngt rör till denna veckan.

• Lerklumpar och stenliknande föremål på en vit yta, uppgrävda från en djup på 13,5 meter.
    Skapa konto
  • Ett avskuret rör fyllt med en blandning av sand, lerklumpar och småsten.
    Skapa konto
  • Gilla
Maxwells demon och 4 till
  • Laddar…
U upa skrev:
Visade sig att grannen hade en pump ståendes på hyllan då han köpt en hydrofor istället. :D:D:D
[bild]

Vad använder du för markduk @Mardigan om man får fråga? Kan ju vara så att det blir aktuellt att hitta en som är bättre lämpad än den jag har.

Jo, jag räknar kallt med att behöva sätta flera silar. Inga större problem med det men hur kopplar man ihop det på bästa vis..? T-kopplingar för att få ihop dem till en suglednig men behöver jag primning till var för sig eller bör det räcka med en till samtliga? En backventil vid pumpen eller behöver varje sil en egen? Var placerar man dem bäst isf?

Var ute i garaget och letade upp fraktionerna jag sparat från tidigare grävning och just ovan leran är det väldigt fin silt. Där ligger pemsilen nu så tänker att jag troligen tjänar på att flytta upp silen/silarna för bättre flöde? Får jag problem mad att det då suger luft kan man kanske gör filterna kortare och till slut hitta en ”gyllene” medelväg..?

U upa skrev:
[bild]

Markduken jag använder vet jag ej fabrikat på. Handlar av en firma som säljer till företag 2m bred och rullen är på 100m. Den är inte lika tunn som de billigaste på typ jula, biltema etc. Skulle tippa på att det är en N2 duk men inte säker. I ärlighetens namn tror jag inte att det spelar så stor roll alla markdukar N1-N5 ska vara gjorda för att släppa igenom vatten och separera material.
När vi har flera silar så försöker vi ha så få skarvar som möjligt så en T koppling vid varje. Bara en backventil på pumpen. Jag har aldrig satt någon primerventil på sugsidan. Vi primar enbart pumpen och finns det hydropress så fyller man en del i den. Kan underlätta om man har slang uppåt på trycksidan så att där blir ett litet vattenmagasin som åker tillbaka i pumpen och primar den när man stoppar den.
Om det är så att det är silt närmast leran så kan det vara klokt att försöka få silen över silten. Men som du är inne på vill man inte få den för högt heller.
Jag gjorde mina silar för långa (vattnade jag länge började det suga in luft) så de fick jag spola upp igen. Men jag kortade inte silen utan jag satte på 1m krympslang som jag bara krympte 5cm ovanför silen, sedan gick 95cm okrympt ner över silen. På så vis kan vattnet fortfarande använda hela silytan

Redigerat:
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Markduken jag använder vet jag ej fabrikat på. Handlar av en firma som säljer till företag 2m bred och rullen är på 100m. Den är inte lika tunn som de billigaste på typ jula, biltema etc. Skulle tippa på att det är en N2 duk men inte säker. I ärlighetens namn tror jag inte att det spelar så stor roll alla markdukar N1-N5 ska vara gjorda för att släppa igenom vatten och separera material.
När vi har flera silar så försöker vi ha så få skarvar som möjligt så en T koppling vid varje. Bara en backventil på pumpen. Jag har aldrig satt någon primerventil på sugsidan. Vi primar enbart pumpen och finns det hydropress så fyller man en del i den. Kan underlätta om man har slang uppåt på trycksidan så att där blir ett litet vattenmagasin som åker tillbaka i pumpen och primar den när man stoppar den.
Kanon! Tackar för svar. (y)
Den markduken jag har är oxå lite kraftigare men testade att sätta en bit dubbelvikt under kranen i vasken och även om det inte rinner takt igenom så släppte den igenom utan problem.
Ska inhandlas lite grejer grejer i morgon och undrar om du har några rekommendationer vilka kopplingar jag ska ha på sugsidan? Beulco, PRK eller Vavette..? Tänker att det kanske är dumt att snåla men Beulco är ju fasligt dyra i jämförelse.

Jag nådde grundvatten precis innan 7 meter. :)

Fortfarande fin sand med en del stenar i.
Och nu verkar det som att jag stött på en sten modell större precis innan grundvattnet.
Om man tittar på bilden så ser det ut som det är vatten i halva hålet och sand i andra halvan.
I verkligheten viker jordborren av mot vattnet och blir en ordentlig banan.

Några tips på teknik för att få bort stenen som blockerar så jag kan köra rakt ner igen?

Vy ned i borrhål med vatten och sand som visar böjning mot vattnet, indikerandes en stor sten.
Skapa konto

• Gilla
Pyromanapa och 1 till
  • Laddar…
@upa Om du ska bara provpumpa så ser jag ingen anledning att köra med dyra kopplingar.
Jag har 4st plastkopplingar på min sugledning permanent monterat. Suger ingen luft. Och det är PEM 50.

Köp istället en bra gängtätning. Jag kör loctite "snöre" och fungerar bra.

• Gilla
upa
  • Laddar…
@droidekas

Härligt att du är nere i vattnet.
Om du har armeringsjärn så kan du försöka pilla ner stenen i röret sen försöka plocka upp den med en stenfångare. Stenfångare är armeringsjärn som är utformad som fingrar som stenen kilar fast i.

• Gilla
droidekas och 1 till
  • Laddar…
U upa skrev:
Kanon! Tackar för svar. (y)
Den markduken jag har är oxå lite kraftigare men testade att sätta en bit dubbelvikt under kranen i vasken och även om det inte rinner takt igenom så släppte den igenom utan problem.
Ska inhandlas lite grejer grejer i morgon och undrar om du har några rekommendationer vilka kopplingar jag ska ha på sugsidan? Beulco, PRK eller Vavette..? Tänker att det kanske är dumt att snåla men Beulco är ju fasligt dyra i jämförelse.
Själv kör jag med PRK på sugsidan och jag lägger gängtätning på tub på plastmutter innan jag drar PRKn. Jag har tätt på sugsidan. Jag har två grannar som har plastkopplingar på sugsidan, den ena har tätt på sugssidan och den andra lite luftinläckage.

• Gilla
upa
  • Laddar…
@TotalControl Helt övertygad om att du har rätt i att det går att få tätt med plastkopplingar men även om det ”bara” är tester nu (och de har en angenäm prislapp) behöver jag mer sinnesro än vad plastkopplingar ger för att kunna vara ”säker” på att det inte är i kopplingarna det tjuvar…

@Mardigan Ja, det ”borde” vara skottsäkert med PRK men är ganska ”paranoid” nu så får se vad det blir när jag väll står i affären..:rofl:

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.