D droidekas skrev:
Jag nådde grundvatten precis innan 7 meter. :)

Fortfarande fin sand med en del stenar i.
Och nu verkar det som att jag stött på en sten modell större precis innan grundvattnet.
Om man tittar på bilden så ser det ut som det är vatten i halva hålet och sand i andra halvan.
I verkligheten viker jordborren av mot vattnet och blir en ordentlig banan.

Några tips på teknik för att få bort stenen som blockerar så jag kan köra rakt ner igen?

[bild]
Gött att du funnit vatten! :D(y)
Precis som @TotalControl skriver så behöver du få bort stenen. Du vill verkligen inte ha problematiken det innebär om röret skulle komma förbi stenen men fortsätta sin ”banan-bana”. ”Been there done that” och vågar påstå att det kommer att leda till större problem än att få bort stenen. Stenfångare är ganska enkelt att tillverka iaf om man har tillgång till svets.

• Gilla
Bl0mman och 2 till
  • Laddar…
U upa skrev:
Gött att du funnit vatten! :D(y)
Precis som @TotalControl skriver så behöver du få bort stenen. Du vill verkligen inte ha problematiken det innebär om röret skulle komma förbi stenen men fortsätta sin ”banan-bana”. ”Been there done that” och vågar påstå att det kommer att leda till större problem än att få bort stenen. Stenfångare är ganska enkelt att tillverka iaf om man har tillgång till svets.
Jag funderar på att ta ett aluminiumspett och montera på jordborrskaftet för att slå bort stenen och sedan göra en stenfångare av armeringsjärn som ni säger också den med fäste för borrskaftet.

• Gilla
upa och 3 till
  • Laddar…
D droidekas skrev:
Jag funderar på att ta ett aluminiumspett och montera på jordborrskaftet för att slå bort stenen och sedan göra en stenfångare av armeringsjärn som ni säger också den med fäste för borrskaftet.
Jag köpte en halvmeter svetsrör 33.7mm på Rinkaby för ca 30kr. Platta till ändan med slägga och skar spets med vinkelslip. Sen montera jag den på några galvrör, likt du tänkte. En aluspets tror jag ger vika!

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Jag tror på järnspett för att slå sönder sten. Tungt och relativt hårt. Aluminium tror jag är alldeles för mjukt. Eller att man svetsar på en hammarmejsel på nåt långt och tungt som man sedan kan slå på?

• Gilla
upa
  • Laddar…
K killernils skrev:
Jag köpte en halvmeter svetsrör 33.7mm på Rinkaby för ca 30kr. Platta till ändan med slägga och skar spets med vinkelslip. Sen montera jag den på några galvrör, likt du tänkte. En aluspets tror jag ger vika!
M Mardigan skrev:
Jag tror på järnspett för att slå sönder sten. Tungt och relativt hårt. Aluminium tror jag är alldeles för mjukt. Eller att man svetsar på en hammarmejsel på nåt långt och tungt som man sedan kan slå på?
Det är ju järnspets på aluminumspettet. Min tanke var att det var lättare då jag har bra med tyngd i de 8m borrskaft jag tänkte fästa det i. Finns kortare spett typ maskinspett också som kanske är mer lämpliga dock.

• Gilla
killernils
  • Laddar…
D droidekas skrev:
Det är ju järnspets på aluminumspettet. Min tanke var att det var lättare då jag har bra med tyngd i de 8m borrskaft jag tänkte fästa det i. Finns kortare spett typ maskinspett också som kanske är mer lämpliga dock.
Ja är det järn/stålspets så hade jag testat med aluspettet om du har ett liggandes. Tror att det är viktigt med hård spets och antingen mycket vikt eller kan vikt kompenseras med hastighet.

S Stefan10 skrev:
Hej,
En liten idé bara. Vad tror ni om att göra en ny kon eller modifiera befintlig med bara ett 10 mm hål i centrum. Då får man både en spets samt vattenstråle när man bankar ner den. Befintlig spets är iofs i gjutjärn så det kan vara lite tufft att borra i det men med rätt utrustning kan det gå. Man kan kanske eventuellt sätta en bit nät för hålet och då behöver man inte hälla i isgrus när man nått korrekt djup.
Som sagt bara en teori men det är kanske värt att prova.
Iden är nog inte tokig.
Men vattnet kommer att välja den enklaste vägen och jag tror att det kommer bli ut genom silen och inte ner i hålet i spetsen. Eftersom spetsen har större diameter än röret så blir det mer fritt blås ut genom silen än ner genom spetsen. Närjag testade att spola ner silen utan spets så var jag tvungen att köra ner slangen till botten av silen så att materialet spolades väck under silen.

Kan tillföra i tråden att en kiespump med avmonterade delar inte fungerar som en pluncher. Blir för stort motstånd ner från topplåten trots allt!
Har en sten som precis petar in från sidan några millimeter nu…

Dax för dagens uppdatering..

Hade lite grejer hemma men kompletterade med nya anslutningar till pumpen samt en 90 vinkel och en T-koppling för att kunna sätta en pemsil till. ”Paranoian” talade till mig så det blev Beulco så jag kan sova ordentligt..:seenoevil:

Kopplade ihop och försökte pumpa. Väldigt skönt att slippa mecka med ”gammelpumpen” men det gav inte mkt mer vatten med ny pump. Här ligger pemsilen 4,8 m ner.

Lyfte pemsilen till 4,5 och testade igen. Gav lite mer så på rätt väg iaf..

Fanns inte så mkt att tveka på så lyfte pemsilen ytterligare. Här på 4,1 meter och det började ge vatten som man faktiskt kan vattna en blomma eller två.. Här tyckte jag det började bli intressant så mätte flödet till 7,5 l/min dock genom kraftig strypning.

Körde en bra stund på 4,1 m men gav inte mer för det så fortsatte att dra upp. Nu till 3,8 m och nu började det hända grejer. 13,5 l/min med strypning och det verkade som det ökade. Spridaren fick gå 1 timme och sedan bytte jag till 32 mm rakt ut från pumpen. Strax under 20 l/min. (Glad som en speleman…:love:)

Funderade en god stund på om jag skulle lyfta mer eller inte men ingen kommer ihåg en fegis..:geek:
Grundvattnet ligger på 1,9 m och med 1,2 m sil så började det bli knapert med vattenpelare..
Resonerade som så att går det åt skogen kan jag alltid plocka upp silen och spola ner den igen..
Så jag drog upp den till 3,55 och flödet landade på 25 l/min. Körde så i ca 2 timmar när jag hade andra ”måsten”. Testade flödet mellan varven och det låg ganska konstant men sjönk något mot slutet. Tyckte mig kunna ana en bubbla eller två så ligger nog just över gränsen nu.

Har fixat en pemsil till så i morgon är tanken att den skall ner i backen. Nu har jag ganska bra uppfattning på var jag ska ”lägga” den och om allt går bra med den så blir det troligen att flytta ner den första en bit
En pemsil för vattenbrunn ligger på gräsmattan, använd för att förbättra vattenflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu blir det en kall och troligen en virre på det!
Skål och trevlig helg! :beer:
I morgon gräver vi vidare.

• Gilla
Bure och 6 till
  • Laddar…
Snyggt! Kan du inte göra en PEM sil som täcker hela vägen i de djup du testade på. Istället för 1.2 meter sil så 3 meter eller vad det blir?
Och jag skulle handla 50 mm PVC rör till att göra silen :)

• Gilla
upa
  • Laddar…
Kommit ner ytterligare typ 30 cm ikväll. Leran nu är jättestyv, se bild på den äckliga leran som är kvar på borren trots fritt fall neråt. Tömde först röret med den stora borren, tog lite tid med tanke på att jag inte kan dra upp den i ett stycke. Helt omöjligt att vrida runt den där nere i den 'nya' leran. Men jag är nere och borrar i botten nu iaf, med den smala. Kanske ska testa den riktiga lerborren imorgon.

Tidigare har jag liksom fått "smeta" av leran från borren. Denna lera går av i stora sjok.

Teori om att det brukar vara jättestyv lera preciis innan grus önskas tack :D.

Edit: 400 kg på Stupstocken

• Styv lera på en borr som hålls upp, med trädgårdsutrustning och en slingrig vattenslang på marken i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
U upa skrev:
Dax för dagens uppdatering..

Hade lite grejer hemma men kompletterade med nya anslutningar till pumpen samt en 90 vinkel och en T-koppling för att kunna sätta en pemsil till. ”Paranoian” talade till mig så det blev Beulco så jag kan sova ordentligt..:seenoevil:

Kopplade ihop och försökte pumpa. Väldigt skönt att slippa mecka med ”gammelpumpen” men det gav inte mkt mer vatten med ny pump. Här ligger pemsilen 4,8 m ner.
[video]
Lyfte pemsilen till 4,5 och testade igen. Gav lite mer så på rätt väg iaf..
[video]
Fanns inte så mkt att tveka på så lyfte pemsilen ytterligare. Här på 4,1 meter och det började ge vatten som man faktiskt kan vattna en blomma eller två.. Här tyckte jag det började bli intressant så mätte flödet till 7,5 l/min dock genom kraftig strypning.
[video]
Körde en bra stund på 4,1 m men gav inte mer för det så fortsatte att dra upp. Nu till 3,8 m och nu började det hända grejer. 13,5 l/min med strypning och det verkade som det ökade. Spridaren fick gå 1 timme och sedan bytte jag till 32 mm rakt ut från pumpen. Strax under 20 l/min. (Glad som en speleman…:love:)
[video]
Funderade en god stund på om jag skulle lyfta mer eller inte men ingen kommer ihåg en fegis..:geek:
Grundvattnet ligger på 1,9 m och med 1,2 m sil så började det bli knapert med vattenpelare..
Resonerade som så att går det åt skogen kan jag alltid plocka upp silen och spola ner den igen..
Så jag drog upp den till 3,55 och flödet landade på 25 l/min. Körde så i ca 2 timmar när jag hade andra ”måsten”. Testade flödet mellan varven och det låg ganska konstant men sjönk något mot slutet. Tyckte mig kunna ana en bubbla eller två så ligger nog just över gränsen nu.
[video]
Har fixat en pemsil till så i morgon är tanken att den skall ner i backen. Nu har jag ganska bra uppfattning på var jag ska ”lägga” den och om allt går bra med den så blir det troligen att flytta ner den första en bit
[bild]
Nu blir det en kall och troligen en virre på det!
Skål och trevlig helg! :beer:
I morgon gräver vi vidare.
Riktigt roligt att höra om framgångarna. Och vilken tur att du testade att lyfta silen. Älskar när folk vågar testa saker, då får man alltid svaren svart på vitt och kan genast sluta undra.
Jag har nog skrivit om det innan men du får troligtvis inte dubbla flödet med två silar och samma pump. Men du får nästan garanterat högre flöde. Här brukar vi gå från 20-25 på en till 30-35 minutliter på två med en 800-1000W jetpump.
Skål :beer:

• Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Kommit ner ytterligare typ 30 cm ikväll. Leran nu är jättestyv, se bild på den äckliga leran som är kvar på borren trots fritt fall neråt. Tömde först röret med den stora borren, tog lite tid med tanke på att jag inte kan dra upp den i ett stycke. Helt omöjligt att vrida runt den där nere i den 'nya' leran. Men jag är nere och borrar i botten nu iaf, med den smala. Kanske ska testa den riktiga lerborren imorgon.

Tidigare har jag liksom fått "smeta" av leran från borren. Denna lera går av i stora sjok.

Teori om att det brukar vara jättestyv lera preciis innan grus önskas tack :D.

Edit: 400 kg på Stupstocken
Jag har en teori om att precis innan man kommer ner i riktigt vattengenomsläpplig fraktion så är det väldigt styv lera;)

M Mardigan skrev:
Jag har en teori om att precis innan man kommer ner i riktigt vattengenomsläpplig fraktion så är det väldigt styv lera;)
Måtte du ha rätt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.