802 551 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
TROR inte det är ngn större fara faktiskt. Kommer bara filtren ner i bra vattenbärande lager så ”sköljs” det troligen bort ganska snabbt.B Bl0mman skrev:
Hmmm…K killernils skrev:Tror du man kommer igenom lera med denna metoden? En granne undrar!
Mitt filterrör står på sten igen ca 7m ner, så grunmar på hur fan jag kommer förbi. Den sticker in en sten bara preciis så att röret ställer sig på den. Jag hade velat bomba ner ett 100mm stålrör som slägga och spräcka, men hittar inget runt 2m längd. Bara 6m….
Helt klart kan man ta sig en bra bit ner i lera iaf..
Sen är det nog beroende på hur tjockt lager med lera man har och vilket tryck/flöde man har i pumpen. Jag ”tandade” spolröret längst ner och det ”skar” enkelt ner en bit i leran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men.. Man gör ju ett rakt ”snitt” ner i leran och den kommer ingenstans så röret ”studsar”/lyfts upp av trycket från vattnet.
Om man meckade ihop en ”fräs” som var bred nog under vattenflödet så att hålet blev tillräckligt stort för att den sönderfrästa leran skulle kunna spolas upp längs med utsidan på röret vågar jag sätta en bra slant på att man skulle ha en drömrigg för att ta sig genom lera.
Såg kanske en lämplig spets i en video som jag lyckades hitta igen, kanske nått sånt här?U upa skrev:Hmmm…
Helt klart kan man ta sig en bra bit ner i lera iaf..
Sen är det nog beroende på hur tjockt lager med lera man har och vilket tryck/flöde man har i pumpen. Jag ”tandade” spolröret längst ner och det ”skar” enkelt ner en bit i leran.
[bild]
Men.. Man gör ju ett rakt ”snitt” ner i leran och den kommer ingenstans så röret ”studsar”/lyfts upp av trycket från vattnet.
Om man meckade ihop en ”fräs” som var bred nog under vattenflödet så att hålet blev tillräckligt stort för att den sönderfrästa leran skulle kunna spolas upp längs med utsidan på röret vågar jag sätta en bra slant på att man skulle ha en drömrigg för att ta sig genom lera.
Jag är inte redo att ge upp mitt filterrör än dock, stenjäklen ska väck!
Fasen vad kul att du fick testa på att spola. Funkar det med en 280w pump så funkar det nog riktigt bra med en lite större pump typ de på 900-1100w ,bra att veta.U upa skrev:Uppdatering från dagen..
Då var det dax att försöka sig på att få ner en pem-sil. Började med att plocka fram jordborr för att komma ner till grundvattnet.
[bild]
Bestämde plats och tog mig ner. Tog kanske 5-10 min. Grävde en liten ränna för för vattnet att rinna bort i för att slippa stå i det. (Visade sig fungera utmärkt och sanden som kom med upp följde även den snällt med ut i rännan.)
[bild]
Lodade och som förväntat låg grundvattnet på 1,9 meter.
[bild]
Plockade fram ”the kit”
[bild]
Kaffe i väntan på att tunnan ska fyllas med vatten…
(Bilden är lika spännande som väntan var..)
[bild]
Sedan var det bara att börja borra..
Tänkte jag bara skulle ”känna” lite på det men det var roligt och lätt jobbat så på ca 20 minuter var jag nere. Glömde ta bilder på detta..
Dränkpumpen var i klenaste laget så den orkade inte hålla den blå flatslangen stäckt så det blev veck och vattnet slutade pumpa. Inga större problem men skulle varit enklare om man varit två så en kunde hålla koll på det. Körde även på en bit för långt ner så jag hamnade nere i leran. Fick backa och känna efter så silen inte skulle hamna fel. Monterade av ”kröken” och körde ner silen. Drog upp ”pumpröret” utan konstigheter. Silen landade på 4,8 meters djup så har bara 1,7 meter vatten ovan silen. (Får hoppas det räcker och gör det inte det får jag dra upp och testa med en kortare sil)
[bild]
Här började problemen..
Kopplade på den gamle pumpen och primade. Godset var spräckt i ventilen jag har för att prima men håller typ tätt när ventilen är stängd iaf.
Pumpen klickade men ville inte snurra. Bara att dela på skiten och fixa…
[bild]
Efter lite rengöring så gick det att snurra den manuellt och även om det skrapade och lät illa så snurrade den även av sig själv. Skruvade ihop och testade pumpa. Fick upp lite skitigt vatten men den orkade inget vidare och inte alls samma ”sprutt” som jag haft i den innan.. Om jag stängde kranen till primningen blev det väldigt klent tryck. Försökte köra med lite olika strypning på trycksidan för att bygga tryck men den slog inte ifrån förres jag stängde helt. Stannade normalt men tappade genast trycket och startade sedan inte igen.. Testade att ändra inställningarna för när den ska slå av och på men stendöd. ”Klickar” inte när den får spänning så den är nog helkass..
Sen började det regna igen så jag blev sur och gick in…
Jag visste att pumpen var dålig men hade hoppats att den skulle funka tills att jag har en fungerande brunn innan jag köper ny. Vill ju även kunna anpassa den nya pumpen efter hur mkt flöde jag får ut.
[bild]
Jaja.. Det är väll så det är. Får se om jag kan låna en pump ngnstans och komma vidare.
När vi spolar så brukar vi gräva typ 1 spade djupt 60*60 cm, sedan borrar vi mitt i denna fyrkant. Då kan vi ta tillbaka det materialet vi spolar upp, ner i hålet igen när silen är nere. Men blir ju lite mindre hål med ett 50 rör så inte så mycket att återfylla. Man kan annars bli sugen på att återfylla med typ isgrus, men jag tror att man ska passa sig för det då det kan öka risken för luftinsug om isgruset kommer för högt. Nu får vi hoppas att du inte får lervälling i silen, men är nog liten risk eftersom du backade upp igen och leran som du skar i borde blivit bortspolad.
Det där med pumpar är ett gissel. Jag har två mindre jetpumpar i reserv så att man kan låna ut om man spolar ner sil hos någon, just för att folk ska slippa köpa först innan man vet att det funkar. Eller om min egna pump skulle gå i sig.
Vi får hoppas att du får fatt i en pump imorgon så att vi får reda på om det funkar.
Ja, det var ett riktigt roligt arbete att ge sig på så jag tackar för all hjälp och inspo så här långt!M Mardigan skrev:Fasen vad kul att du fick testa på att spola. Funkar det med en 280w pump så funkar det nog riktigt bra med en lite större pump typ de på 900-1100w ,bra att veta.
När vi spolar så brukar vi gräva typ 1 spade djupt 60*60 cm, sedan borrar vi mitt i denna fyrkant. Då kan vi ta tillbaka det materialet vi spolar upp, ner i hålet igen när silen är nere. Men blir ju lite mindre hål med ett 50 rör så inte så mycket att återfylla. Man kan annars bli sugen på att återfylla med typ isgrus, men jag tror att man ska passa sig för det då det kan öka risken för luftinsug om isgruset kommer för högt. Nu får vi hoppas att du inte får lervälling i silen, men är nog liten risk eftersom du backade upp igen och leran som du skar i borde blivit bortspolad.
Det där med pumpar är ett gissel. Jag har två mindre jetpumpar i reserv så att man kan låna ut om man spolar ner sil hos någon, just för att folk ska slippa köpa först innan man vet att det funkar. Eller om min egna pump skulle gå i sig.
Vi får hoppas att du får fatt i en pump imorgon så att vi får reda på om det funkar.
Fyrkant var ju en smart lösning så man får plats med mer fraktioner. Var iofs inte så jobbigt att dra upp sanden över kanten på rännan men ni kör ju lite tuffare grejer.
Har funderat på lervällingen men tror inte att den ställde till det för pumpen. Däremot så ångrar jag att jag inte testade genomsläppligheten på markduken likt så som du visade när du spolade den baklänges. Tog vad markduk jag hade liggandes men tänker nu att den kanske är för tät och släpper igenom för dåligt..? Får testa lite i morgon. Kanske göra en ny men det går ju snabbare att dra upp silen jag har i backen och köra ner den igen än att tillverka en ny…
Börja med att testa med en pump du vet fungerar. Och du kan även backspola silen när den sitter i backen. Sjunker vattnet fort i slangen om du fyller den?U upa skrev:Ja, det var ett riktigt roligt arbete att ge sig på så jag tackar för all hjälp och inspo så här långt!
Fyrkant var ju en smart lösning så man får plats med mer fraktioner. Var iofs inte så jobbigt att dra upp sanden över kanten på rännan men ni kör ju lite tuffare grejer.
Har funderat på lervällingen men tror inte att den ställde till det för pumpen. Däremot så ångrar jag att jag inte testade genomsläppligheten på markduken likt så som du visade när du spolade den baklänges. Tog vad markduk jag hade liggandes men tänker nu att den kanske är för tät och släpper igenom för dåligt..? Får testa lite i morgon. Kanske göra en ny men det går ju snabbare att dra upp silen jag har i backen och köra ner den igen än att tillverka en ny…
Näää.. Tror inte de det iaf.. Började regna så hann inte testa ordentligt men upplevde det som att det sjönk dåligt när jag delade på pumpen..M Mardigan skrev:
Ja, du har såklart rätt att det är bättre att testa med fungerande pump men man är ju ”hialös” och vill göra ngt..
haha, nu insåg jag att vi pratade om olika sprintar. Jag trodde du menade sprintarna som är där själva filtret är (grön pil).M Mardigan skrev:
Nu såg jag att där är en sprint längre ner också (röd pil). Det kanske är den som håller fast spetsen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja jag tror att det är vid röd pil. Men är inte säker på att de vid grön pil kanske också går in i spetsen. Har svårt att förstå vad de har för funktion, men kan vara så att de håller silen på plats innan den svetsas?S Spidertotz skrev:
Hej,
En liten idé bara. Vad tror ni om att göra en ny kon eller modifiera befintlig med bara ett 10 mm hål i centrum. Då får man både en spets samt vattenstråle när man bankar ner den. Befintlig spets är iofs i gjutjärn så det kan vara lite tufft att borra i det men med rätt utrustning kan det gå. Man kan kanske eventuellt sätta en bit nät för hålet och då behöver man inte hälla i isgrus när man nått korrekt djup.
Som sagt bara en teori men det är kanske värt att prova.
En liten idé bara. Vad tror ni om att göra en ny kon eller modifiera befintlig med bara ett 10 mm hål i centrum. Då får man både en spets samt vattenstråle när man bankar ner den. Befintlig spets är iofs i gjutjärn så det kan vara lite tufft att borra i det men med rätt utrustning kan det gå. Man kan kanske eventuellt sätta en bit nät för hålet och då behöver man inte hälla i isgrus när man nått korrekt djup.
Som sagt bara en teori men det är kanske värt att prova.
Fick igång pumpen.. Tryckbrytaren är kass men nu kan jag iaf ”tvångsköra” den efter lite rengöring.
Har testat att pumpa lite men gissar att flödet ligger på ca10 liter i veckan..
Det här är såklart inte bra..
Men verkar hålla tätt när kranen är helt öppen eller stäng.
Låter jag pumen gå ett tag utan prime så kommer det en skvätt men det räcker inte ens att tvätta armhålan i..
När jag körde utan prime igår fick jag inget bra flöde men betydligt bättre iaf.
Jag kan fortfarande loda ner till grundvattnet och den ligger stabilt på 1,9 meter så om det kommer in luft ligger där luft längre ner.
Det hostar och fräser en del så testade att koppla på en pemslang ner i en spann för att utesluta att den drar en massa tjuvluft. Visst kom det någon liten hostning men med bra tryck tills spannen var tom.
(Funkade inte att filma det här för att jag måste tvångsköra tryckbrytaren och spannen är tom innan jag hinner filma..)
Provade att fylla pemslangen (den i backen med sil) och det sjunker undan hyfsat så inte tvärstopp iaf..
Såå… Som jag ser det kan det vara dessa problem:
1. Markduken jag virat (2 varv) runt pemsilen släpper in vatten för långsamt.
2. Fraktionerna släpper inte igenom tillräckligt.
3. Kombination av de båda.
4. Pumpen är fortfarande för kass för uppdraget?
Finns det fler alternativ..?
Frågan är hur man bäst går vidare?
Pumpa baklänges ner i backen och se om det ”sväljer undan”?
Lyfta silen en halvmeter i taget och prova pumpa?
Ta upp silen och kolla hur flödet är genom den?
Även om pumpen ”funkar” så är den ”meckig” så kanske fortfarande idé att testa med en som garanterat funkar helt som det är tänkt?
Gräva ett nytt hål (utan tänder på spolröret) så man inte råkar gå ner i leran?
Anlägga grön asfalt, köpa plastväxter, ta en öl och skita i det här med eget vatten…?
Låter jag pumen gå ett tag utan prime så kommer det en skvätt men det räcker inte ens att tvätta armhålan i..
När jag körde utan prime igår fick jag inget bra flöde men betydligt bättre iaf.
Jag kan fortfarande loda ner till grundvattnet och den ligger stabilt på 1,9 meter så om det kommer in luft ligger där luft längre ner.
Det hostar och fräser en del så testade att koppla på en pemslang ner i en spann för att utesluta att den drar en massa tjuvluft. Visst kom det någon liten hostning men med bra tryck tills spannen var tom.
(Funkade inte att filma det här för att jag måste tvångsköra tryckbrytaren och spannen är tom innan jag hinner filma..)
Provade att fylla pemslangen (den i backen med sil) och det sjunker undan hyfsat så inte tvärstopp iaf..
Även om pumpen ”funkar” så är den ”meckig” så kanske fortfarande idé att testa med en som garanterat funkar helt som det är tänkt?
Anlägga grön asfalt, köpa plastväxter, ta en öl och skita i det här med eget vatten…?
Mitt tips är att backspola silen för att se vilket flöde man kan ta bakvägen. Att den inte sväljer supermycket utan tryck behöver inte betyda att den inte kan leverera mer med högre difftryck. Jag testa vad en av mina gamla silar sväljer som fortfarande är i backen. Enligt min gardena flödesmätare så svalde silen 6,8 minutliter när vattennivån låg still i silen. Om du kopplar på dig på silen och backspolar så vill du inte att det ska krävas mer än 0,5bar ish för att trycka ner 20 minutliter. Du kan ju koppla på dränkpumpen och se hur fort det sjunker i tunnan, den ger ju bara 0,6bar.U upa skrev:Fick igång pumpen.. Tryckbrytaren är kass men nu kan jag iaf ”tvångsköra” den efter lite rengöring.
[video]
[video]
[video]
Luften skulle kunna komma från plastkopplingen, de är inte att rekommendera på sugsidan. Vi har dock använt det hos andra flera gånger och ibland blir det tätt.
Tycker inte att din pump låter frisk men är svårt att höra på film. Om du tycker att silen kan svälja en del vid hyfsat låga difftryck tycker jag att du ska testa med annan pump.