M Mardigan skrev:
Ja dra ut pemslangen idag. Du kan till och med göra silen då du vet dina förutsättningar. Gör silen så att den har minst 1 m vatten över sig. Alltså vattenförande lager - 1m lång.
När vi lyfter upp spolröret så håller vi ner slangen i början när man lyfter, sen brukar den stanna kvar.
Jag kan få lite panik på bångstyriga pemslangar:mad: så jag har till och med lyxat med pemrör några gånger, då är den rak från början.
Ja, om jag tänker rätt så bör det räcka med att hålla ner pemslangen i början då grusen ”kniper” fast den efterhand som det ”rasar” in när man drar upp..?
Pemrör är ingen dum idé..(y)

Känslan när man suttit upptagen på kontoret hela dagen och börjar läsa i tråden - obeskrivlig!

• Gilla
  • Haha
upa och 4 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Så här ser mina ut.
[bild]

jag förstår verkligen om du inte vill paja din spets. Jag är lite för nyfiken och grubblande för att låta bli.
Min spets har samma konstruktion, förutom att filtret på utsidan är svetsad på spetsen.

• Svetsad metallspets med ett perforerat metallfilter monterat på ytan, vilande på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svetsad metallspets med påsvetsat filter med hål, ligger på ett träunderlag.
    Skapa konto
S Spidertotz skrev:
Min spets har samma konstruktion, förutom att filtret på utsidan är svetsad på spetsen.
Det är nog sprinten nere på det svarta som håller spetsen eller?

M Mardigan skrev:
Det är nog sprinten nere på det svarta som håller spetsen eller?
Yes precis. Samma sprintar som du har.

Varit runt och handlat grejer samt skruvat ihop och förberett inför mitt projekt. Är taggad men vägrar f-n att ut och gräva i det här pissregnet..:(

U upa skrev:
Varit runt och handlat grejer samt skruvat ihop och förberett inför mitt projekt. Är taggad men vägrar f-n att ut och gräva i det här pissregnet..:(
Ska bli spännande.
Har du kollat så att en pem 32sil går i ett 50 rör? Eller blir det pem 25?

M Mardigan skrev:
Ska bli spännande.
Har du kollat så att en pem 32sil går i ett 50 rör? Eller blir det pem 25?
Pemslangen (32) ligger på ”sträckning” under en massa plattor så har inte fixat lagt på duken än men det bör gå..:geek:

U upa skrev:
Pemslangen (32) ligger på ”sträckning” under en massa plattor så har inte fixat lagt på duken än men det bör gå..:geek:
Ett tips är att lägga in pemslangen i 50 röret när du gör silen. Om du kapar av säg en 8m bit pem så har du 6 m i 50 röret, då blir det lättare att vrida på pemslangen.

• Gilla
upa
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Ett tips är att lägga in pemslangen i 50 röret när du gör silen. Om du kapar av säg en 8m bit pem så har du 6 m i 50 röret, då blir det lättare att vrida på pemslangen.
Blev lite uppehåll i regnandet så silen är klar.(y) Gjorde just så för att få iaf liiite styrning. Oerhört samarbetsvilliga de där pemslangarna…:mad:
Funkade utan problem att få i 32-silen i 50-röret. :ok:
Väderappen säger fortsatt regn i morgon så får se om jag kan ge mig till tåls eller så får man väll bli blöt..

• Gilla
Bl0mman och 2 till
  • Laddar…
U upa skrev:
Blev lite uppehåll i regnandet så silen är klar.(y) Gjorde just så för att få iaf liiite styrning. Oerhört samarbetsvilliga de där pemslangarna…:mad:
Funkade utan problem att få i 32-silen i 50-röret. :ok:
Väderappen säger fortsatt regn i morgon så får se om jag kan ge mig till tåls eller så får man väll bli blöt..
Finns inget dåligt väder...

F fizz skrev:
Finns inget dåligt väder...
Jooooo.. När man har semester finns det faktisk riktikt skitväder.. Så de så..:rofl:

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Då var leveransen kommen. Nu inväntar vi bara lite bättre väder så är vi igång igen:)

Kan det vara risk att filterrörens täpps igen av lera/silt och att man behöver spola dem på något sätt?

Redigerat:
  • Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Uppdatering från dagen..

Då var det dax att försöka sig på att få ner en pem-sil. Började med att plocka fram jordborr för att komma ner till grundvattnet.
Verktyg för brunnsborrning: jordborr, förlängningsrör och rörnyckel ligger på gräsmatta.
Skapa konto

Bestämde plats och tog mig ner. Tog kanske 5-10 min. Grävde en liten ränna för för vattnet att rinna bort i för att slippa stå i det. (Visade sig fungera utmärkt och sanden som kom med upp följde även den snällt med ut i rännan.)
Ett hål i marken med en ränna för vatten, grävt för att installera en pem-sil i ett byggprojekt.
Skapa konto

Lodade och som förväntat låg grundvattnet på 1,9 meter.
Måttband som visar 1,9 meter bredvid en vattenpumpslang lindad med rep på gräs.
Skapa konto

Plockade fram ”the kit”
Borrstång på gräs med hängande blå flatslang och trädgårdsutrustning i bakgrunden.
Skapa konto

Kaffe i väntan på att tunnan ska fyllas med vatten…
(Bilden är lika spännande som väntan var..)
En kaffemugg i gräset med en stege och en svart tunna i bakgrunden, utomhusarbete pågår.
Skapa konto

Sedan var det bara att börja borra..
Tänkte jag bara skulle ”känna” lite på det men det var roligt och lätt jobbat så på ca 20 minuter var jag nere. Glömde ta bilder på detta.. :rolleyes:
Dränkpumpen var i klenaste laget så den orkade inte hålla den blå flatslangen stäckt så det blev veck och vattnet slutade pumpa. Inga större problem men skulle varit enklare om man varit två så en kunde hålla koll på det. Körde även på en bit för långt ner så jag hamnade nere i leran. Fick backa och känna efter så silen inte skulle hamna fel. Monterade av ”kröken” och körde ner silen. Drog upp ”pumpröret” utan konstigheter. Silen landade på 4,8 meters djup så har bara 1,7 meter vatten ovan silen. (Får hoppas det räcker och gör det inte det får jag dra upp och testa med en kortare sil)
Byggplats med jordborr, blå slang, borrade hål och verktyg på gräsmatta för installation av pem-sil.
Skapa konto

Här började problemen..
Kopplade på den gamle pumpen och primade. Godset var spräckt i ventilen jag har för att prima men håller typ tätt när ventilen är stängd iaf.
Pumpen klickade men ville inte snurra. Bara att dela på skiten och fixa…
Vattenpump och utrustning för borrning på marken med en röd tunna, kopplingar och en öppen pump.
Skapa konto

Efter lite rengöring så gick det att snurra den manuellt och även om det skrapade och lät illa så snurrade den även av sig själv. Skruvade ihop och testade pumpa. Fick upp lite skitigt vatten men den orkade inget vidare och inte alls samma ”sprutt” som jag haft i den innan.. Om jag stängde kranen till primningen blev det väldigt klent tryck. Försökte köra med lite olika strypning på trycksidan för att bygga tryck men den slog inte ifrån förres jag stängde helt. Stannade normalt men tappade genast trycket och startade sedan inte igen..:mad: Testade att ändra inställningarna för när den ska slå av och på men stendöd. ”Klickar” inte när den får spänning så den är nog helkass..
Sen började det regna igen så jag blev sur och gick in…:crysmile:
Jag visste att pumpen var dålig men hade hoppats att den skulle funka tills att jag har en fungerande brunn innan jag köper ny. Vill ju även kunna anpassa den nya pumpen efter hur mkt flöde jag får ut.
Installation av pem-sil med jordborr, bortrännor, pumprör och gammal pump i en trädgård.
Skapa konto

Jaja.. Det är väll så det är. Får se om jag kan låna en pump ngnstans och komma vidare.

• Gilla
nivv och 5 till
  • Laddar…
U upa skrev:
Uppdatering från dagen..

Då var det dax att försöka sig på att få ner en pem-sil. Började med att plocka fram jordborr för att komma ner till grundvattnet.
[bild]
Bestämde plats och tog mig ner. Tog kanske 5-10 min. Grävde en liten ränna för för vattnet att rinna bort i för att slippa stå i det. (Visade sig fungera utmärkt och sanden som kom med upp följde även den snällt med ut i rännan.)
[bild]
Lodade och som förväntat låg grundvattnet på 1,9 meter.
[bild]
Plockade fram ”the kit”
[bild]
Kaffe i väntan på att tunnan ska fyllas med vatten…
(Bilden är lika spännande som väntan var..)
[bild]
Sedan var det bara att börja borra..
Tänkte jag bara skulle ”känna” lite på det men det var roligt och lätt jobbat så på ca 20 minuter var jag nere. Glömde ta bilder på detta.. :rolleyes:
Dränkpumpen var i klenaste laget så den orkade inte hålla den blå flatslangen stäckt så det blev veck och vattnet slutade pumpa. Inga större problem men skulle varit enklare om man varit två så en kunde hålla koll på det. Körde även på en bit för långt ner så jag hamnade nere i leran. Fick backa och känna efter så silen inte skulle hamna fel. Monterade av ”kröken” och körde ner silen. Drog upp ”pumpröret” utan konstigheter. Silen landade på 4,8 meters djup så har bara 1,7 meter vatten ovan silen. (Får hoppas det räcker och gör det inte det får jag dra upp och testa med en kortare sil)
[bild]
Här började problemen..
Kopplade på den gamle pumpen och primade. Godset var spräckt i ventilen jag har för att prima men håller typ tätt när ventilen är stängd iaf.
Pumpen klickade men ville inte snurra. Bara att dela på skiten och fixa…
[bild]
Efter lite rengöring så gick det att snurra den manuellt och även om det skrapade och lät illa så snurrade den även av sig själv. Skruvade ihop och testade pumpa. Fick upp lite skitigt vatten men den orkade inget vidare och inte alls samma ”sprutt” som jag haft i den innan.. Om jag stängde kranen till primningen blev det väldigt klent tryck. Försökte köra med lite olika strypning på trycksidan för att bygga tryck men den slog inte ifrån förres jag stängde helt. Stannade normalt men tappade genast trycket och startade sedan inte igen..:mad: Testade att ändra inställningarna för när den ska slå av och på men stendöd. ”Klickar” inte när den får spänning så den är nog helkass..
Sen började det regna igen så jag blev sur och gick in…:crysmile:
Jag visste att pumpen var dålig men hade hoppats att den skulle funka tills att jag har en fungerande brunn innan jag köper ny. Vill ju även kunna anpassa den nya pumpen efter hur mkt flöde jag får ut.
[bild]
Jaja.. Det är väll så det är. Får se om jag kan låna en pump ngnstans och komma vidare.
Tror du man kommer igenom lera med denna metoden? En granne undrar!

Mitt filterrör står på sten igen ca 7m ner, så grunmar på hur fan jag kommer förbi. Den sticker in en sten bara preciis så att röret ställer sig på den. Jag hade velat bomba ner ett 100mm stålrör som slägga och spräcka, men hittar inget runt 2m längd. Bara 6m….

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.