801 897 läst · 6 209 svar
802k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Ser ut som att vi kan vara grannarI ibrakadabra skrev:Kommit ner ytterligare typ 30 cm ikväll. Leran nu är jättestyv, se bild på den äckliga leran som är kvar på borren trots fritt fall neråt. Tömde först röret med den stora borren, tog lite tid med tanke på att jag inte kan dra upp den i ett stycke. Helt omöjligt att vrida runt den där nere i den 'nya' leran. Men jag är nere och borrar i botten nu iaf, med den smala. Kanske ska testa den riktiga lerborren imorgon.
Tidigare har jag liksom fått "smeta" av leran från borren. Denna lera går av i stora sjok.
Teori om att det brukar vara jättestyv lera preciis innan grus önskas tack .
Edit: 400 kg på Stupstocken
Enligt SGU ligger jag nära gränsen mellan två områden, ”isälvssediment” och ”postglacial grus”. Kanske är kartorna inte superprecisa.
Såsom jag tolkar google innebär inget av det lera, men likväl dragit upp 2,5m styv lera/lergrus hittils!
Kanske jag som tolkat ”isälvssediment” fel?
Hjälp?! Nu sitter den ordentligt igen, eller tom värre än förra ggr. Höll på i 3,5 timme varav större delen var för att försöka få upp gruspumpen. Den rörde väl sig någon meter upp i röret först men sitter som berget nu. Jag använde hävarm för att få extra kraft i öglan men gick inte mer till slut. Var tvungen att gå in för kvällen för att det inte skulle sluta med ngn skada. Några idéer inför morgondagen för att underlätta på ngt sätt? go kväll
Min har kilat sig någon gång och då drog jag loss den med block/talja med utväxling. Men annars kanske du kan utnyttja en domkraft för att lossa den.B Bl0mman skrev:Hjälp?! Nu sitter den ordentligt igen, eller tom värre än förra ggr. Höll på i 3,5 timme varav större delen var för att försöka få upp gruspumpen. Den rörde väl sig någon meter upp i röret först men sitter som berget nu. Jag köra med hävarm på öglan men gick inte mer till slut. Var tvungen att gå in för kvällen för att det inte skulle sluta med ngn skada. Några idéer inför morgondagen för att underlätta på ngt sätt? go kväll
Säkert nån liten sten eller liknande som kilat sig! Annars kanske trycka ner den igen med nått långt järnrör?
Hmmm..TotalControl skrev:
Mjaaa… Tanken är inte helt tokig men att köra ner sil i lagren som inte ger flöden värda namnet är ju ganska meningslöst? Sen funderar jag på hur mkt mer det ger i ökat flöde att ha längre sil? Om jag spekulerar fritt från mina egna tankar så tror jag att vattnet ”hittar” sin enklaste väg in i silen och den vägen är som ”enklast” högst upp på silen och avtar ju lägre ner man kommer. (Nu försöker en okunnig förklara saker han bara tror och inte vet utan fakta och enbart efter njaaa logiskt funderande..)Mint teori här bygger på att undertrycket från pumpen är hyfsat konstant hela vägen ner i pemslangen då det är solid vägg men så fort det börjar bli ”öppningar” i väggen och undertrycket kan ta in därifrån så (beroende på fraktionerna såklart då även de kan fungera som en mer eller mindre solid vägg) suger det kraftigare där det först ”släpper” efter och blir sedan svagare och svagar för att helt avta ju längre ner på silen man kommer. Som en uppochnervänd trekant i kraft typ..
Om man likställer det med en pump så för att förflytta mer vatten så (bortsett från hastigheten) ökar man ju diametern på impellern om man vill öka mängden eller sätter flera i rad istället för att göra dem längre…Typ.. I min hjärna var det begripligt iaf..
Som sagt egna teorier jag inte har fog för..
Ang anledningen att inte gå upp i diameter på pemsilen är så enkel att jag spolar med ett 50 mm avloppsrör från en enkel dränkpump och kan då ej komma ner i spolröret med grövre än 32 mm+ markduk.
Det där känner jag igen..I ibrakadabra skrev:Kommit ner ytterligare typ 30 cm ikväll. Leran nu är jättestyv, se bild på den äckliga leran som är kvar på borren trots fritt fall neråt. Tömde först röret med den stora borren, tog lite tid med tanke på att jag inte kan dra upp den i ett stycke. Helt omöjligt att vrida runt den där nere i den 'nya' leran. Men jag är nere och borrar i botten nu iaf, med den smala. Kanske ska testa den riktiga lerborren imorgon.
Tidigare har jag liksom fått "smeta" av leran från borren. Denna lera går av i stora sjok.
Teori om att det brukar vara jättestyv lera preciis innan grus önskas tack .
Edit: 400 kg på Stupstocken
Vet inte varför men det känns som skiten är blyinfattad när den är så där seeeeeg..
Hos mig så var den som värst innan det plötsligt släppte och blev grus så hoppas på att det är samma hos dig och att du kommer vidare ner. Sjukt nyfiken på hur det kommer att gå för dig. För mig blev det riktigt j-a strävt att komma vidare just när det övergick till grus. Som att gruspumpen lixom inte ville ge ngt vakuum i ”landet mitt emellan”..
Tack för tips.... jag får se vad jag hittar på imorgon. Får nog börja med att förstärka ställningen som inte riktigt pallade med behandlingen sen får jag se om det hjälper. Kanske rentav en hjälpreda också.K killernils skrev:
Sjukt kul att lära ngt nytt och utforska nya möjligheter. Jag lider av lite ”opti-nojja” och då måste man våga försöka och våga misslyckas på vägen även om man vill att det ska bli perfekt direkt..M Mardigan skrev:Riktigt roligt att höra om framgångarna. Och vilken tur att du testade att lyfta silen. Älskar när folk vågar testa saker, då får man alltid svaren svart på vitt och kan genast sluta undra.
Jag har nog skrivit om det innan men du får troligtvis inte dubbla flödet med två silar och samma pump. Men du får nästan garanterat högre flöde. Här brukar vi gå från 20-25 på en till 30-35 minutliter på två med en 800-1000W jetpump.
Skål
Det stämmer nog att du skrivit det här innan. Jag vet att jag läst på ngt tyskt forum ungefär det samma iaf. Där skrevs det att man kan få ungefär hälften till från spets 2 mot vad man fick i spets 1 om det ville sig väll..
Får se om det blir ngt förbättring för mig i morgon och om man kanske skulle prova vad en tredje sil ger efter det..
Skynda långsamt.. Jag tror inte det är ngn sten som kilat utan att du lämnat pumpen för länge där nere. När man håller på och pumpar så virvlar det upp en faslig massa små partiklar i vattnet som sakta sjunker ner när det blir stilla och kan packa in pumpen med grym precision.. Det har även hänt mig när jag inte tänkte mig för och att ta det lugnt och metodiskt är det ända botemedlet. Jag hade en låååång hävert som funkade flrsta gången men även hänt att jag behövde domkraft. Ska du köra med domkraft så låt det ta tid och höj den långsamt tills den släpper. Även om det inte verkar som att det händer ngt ”där uppe” så släpper det så sakteliga ”där nere”. Bättre ta det lungan än att dra sönder ngt annat. Mina 2 cent iaf..B Bl0mman skrev:
Ja, det var väl du, jag och någon till som precis hade lyckats ta sig förbi leran och sen blev det bajs?U upa skrev:Det där känner jag igen..
Vet inte varför men det känns som skiten är blyinfattad när den är så där seeeeeg..
Hos mig så var den som värst innan det plötsligt släppte och blev grus så hoppas på att det är samma hos dig och att du kommer vidare ner. Sjukt nyfiken på hur det kommer att gå för dig. För mig blev det riktigt j-a strävt att komma vidare just när det övergick till grus. Som att gruspumpen lixom inte ville ge ngt vakuum i ”landet mitt emellan”..
Vid mitt första hål blev ju något riktigt knas eftersom inte sumpen följde med upp när jag drog upp rören. Jag misstänkte då sten men det kanske är denna möglera jag stötte på där nere? Den känns ju som sten.
Edit: jag kunde ju inte använda gruspumpen på rätt sätt i förra hålet eftersom sumpröret var krökt där nere. Gruspumpen fastnade exakt 0,5 meter från botten.
Redigerat:
Har du dragit upp lergrusen med gruspumpen eller?K killernils skrev:Ser ut som att vi kan vara grannar
Enligt SGU ligger jag nära gränsen mellan två områden, ”isälvssediment” och ”postglacial grus”. Kanske är kartorna inte superprecisa.
Såsom jag tolkar google innebär inget av det lera, men likväl dragit upp 2,5m styv lera/lergrus hittils!
Kanske jag som tolkat ”isälvssediment” fel?
Njäe i mitt fall vill jag säga att det är träkonstruktionen som är gränsen, den börjar böja och knaka. Beroende på block/talja så har du olika mycket utväxling. Så i mitt fall är den typad för 500kg, och då kan du använda handkraft.I ibrakadabra skrev:
Men man kan bygga egna med mer utväxling om du vill. Detta är en färdig gammal variant av motorlyft skulle jag tro.