Maxwells demon TotalControl skrev:
Det borde ge en del. Men beroende på längd efter pumpen så ligger det en rätt rejäl strypning där med. Fördelen är ju också att det lär aldrig kavitera med PEM 50.
Nu har jag kopplat och provat 50 som sugledning. Jag landade på 85L/min.
Men jag har problem att få vattnet rent numera. Suger 1meter över botten (samma som tidigare) ströjper jag flödet blir vatten klart efter en stund. Men öppnar jag kranen fullt är de precis som all sand i botten yr runt och gör vattnet sandigt.
Pumpen gick stora delar av dagen igår utan att det blev bättre.
Har du något tips till mig? Har alltid haft kristallklart vatten tidigare.
Kan isgrus hjälpa?
 
Ja isgrus hjälper.

Det enda jag kan komma på är isgrus i botten, testa sänka sugledningen till sump eller höja något.
Sen låta den gå ett tag. Lite märkligt att det blev så med så blygsam ökning av flödet.
Om du bara kopplar på en kort PEM slang från pumpen och chock-kör med maxflöde så kanske du får ut de fina partiklarna snabbare.

Men börja med isgrus!
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Nu händer det saker med rörspetsbrunnen. Efter att ha fått ny rör från Rinkaby rör och slagit ner rören till 5 meter, (2 meter under grundvatten) så har jag vatten ca 240cm upp i röret.

Först spolade jag vatten i röret då jag märkte att där var gegga i botten på spetsen för och ville ha bort det. Först försvann vattnet, men efter att ha spolat i några minuter kom vattnet upp till toppen och rann över hela tiden.

Är det bra?
 
  • Metallrörspetsbrunn som sticker upp ur marken vid en tegelvägg, omgiven av grävda jordhögar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rör sticker upp från en djup grävd brunn i marken intill en byggnadsgrund, indikerande installationsarbeten för rörspetsbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S Spidertotz skrev:
Nu händer det saker med rörspetsbrunnen. Efter att ha fått ny rör från Rinkaby rör och slagit ner rören till 5 meter, (2 meter under grundvatten) så har jag vatten ca 240cm upp i röret.

Först spolade jag vatten i röret då jag märkte att där var gegga i botten på spetsen för och ville ha bort det. Först försvann vattnet, men efter att ha spolat i några minuter kom vattnet upp till toppen och rann över hela tiden.

Är det bra?
Vet inte hur du tänkt suga från silen, om du ska sticka ner en slang i silen eller om du ska koppla på dig på r50 röret?
Om du suger med en slang nere i silen så får du troligtvis inte högre flöde ut än vad som går ner i silen nu när du spolar. Men om du kopplar pumpen direkt på röret så kan du troligtvis få ut mer vatten. Som det är nu så ger troligtvis silen ut det som den sväljer vid 0,25 bar i difftryck över silen, alltså vattenpelaren över grundvattennivån. Om du kopplar pumpen på röret ökar difftrycket över silen och också flödet. Detta i teorin alltså.
Provpumpning visar verkligheten.
Så mitt tips är att börja provpumpa. Är det för lågt flöde så fortsätter man med att slå ner spetsen djupare och testar flöde med jämna mellanrum. Inte alltid säkert att djupare är bättre.
 
M Mardigan skrev:
Vet inte hur du tänkt suga från silen, om du ska sticka ner en slang i silen eller om du ska koppla på dig på r50 röret?
Om du suger med en slang nere i silen så får du troligtvis inte högre flöde ut än vad som går ner i silen nu när du spolar. Men om du kopplar pumpen direkt på röret så kan du troligtvis få ut mer vatten. Som det är nu så ger troligtvis silen ut det som den sväljer vid 0,25 bar i difftryck över silen, alltså vattenpelaren över grundvattennivån. Om du kopplar pumpen på röret ökar difftrycket över silen och också flödet. Detta i teorin alltså.
Provpumpning visar verkligheten.
Så mitt tips är att börja provpumpa. Är det för lågt flöde så fortsätter man med att slå ner spetsen djupare och testar flöde med jämna mellanrum. Inte alltid säkert att djupare är bättre.
M Mardigan skrev:
Vet inte hur du tänkt suga från silen, om du ska sticka ner en slang i silen eller om du ska koppla på dig på r50 röret?
Om du suger med en slang nere i silen så får du troligtvis inte högre flöde ut än vad som går ner i silen nu när du spolar. Men om du kopplar pumpen direkt på röret så kan du troligtvis få ut mer vatten. Som det är nu så ger troligtvis silen ut det som den sväljer vid 0,25 bar i difftryck över silen, alltså vattenpelaren över grundvattennivån. Om du kopplar pumpen på röret ökar difftrycket över silen och också flödet. Detta i teorin alltså.
Provpumpning visar verkligheten.
Så mitt tips är att börja provpumpa. Är det för lågt flöde så fortsätter man med att slå ner spetsen djupare och testar flöde med jämna mellanrum. Inte alltid säkert att djupare är bättre.
Yes jag ska koppla på mig direkt på röret.

Okej, jag testar att pumpa.
 
Försiktig optimism ikväll.

Tackar för kloka råd @Mardigan.

Jag började med att luckra upp leran, ca 70 cm innan botten, med 60 mm borr. När jag inte orkade vrida den mer, tömde jag röret på vatten/lervälling (se bild) med kiespumpen. Den fungerar som sagt inte alls att pumpa lera med, testade bara för skojs skull. Sedan ner med stora borren, minns inte diameter men typ 100 mm, borrade några varv och upp och tömma. Fattar varför leran är så seg, ibland när man rensar borren tror man att man har fått upp en sten.

20 - 30 cm innan botten tog det stopp, blev lite orolig, kändes som en sten. Chansade och skruvade av stora borren och på med lerborren, upp kom bifogad rackare i en lerklump. På med stora borren igen och borrade i princip ner till botten. Gjorde allt detta utan viker på stupstocken.

Ska bli intressant och se hur röret har fyllts med lera nästa gång jag kommer ut, jag hoppas inte jag behöver göra detta varje gång för det är knappt att jag pallar mer. Att lyfta 7 meter borren upp och ner 15-20 gånger tar på krafterna. Plus dra upp gruspumpen... jag har ju ingen sån fancy ställning till den.

Behöver förlänga borren till 8 meter om jag kommer vidare, kommer bli riktigt otymplig att ha o göra med då., ugh.
 
  • Arbetshandske täckt med lera och en lerklump på ett trägolv, resultat av borrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lerig mark med en blå rep som ligger slingrat på marken bredvid ett borrat hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Bra kämpat! Tappa inte hoppet nu :)

Det är många som tillverkar en planka med kilformad uttag så man kan kila fast förlängningsskaften i och dela på borren innan man tar upp den. För den blir ju som du säger förjävla otymplig när den är lång.

Jag skulle dock ha tyngder på när du håller på, så röret kan ta ett skutt ner om det går. Så du inte står bara och tar upp material till ingen nytta som i värsta fall bara fylls på vart efter.
 
  • Gilla
ibrakadabra och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Bra kämpat! Tappa inte hoppet nu :)

Det är många som tillverkar en planka med kilformad uttag så man kan kila fast förlängningsskaften i och dela på borren innan man tar upp den. För den blir ju som du säger förjävla otymplig när den är lång.

Jag skulle dock ha tyngder på när du håller på, så röret kan ta ett skutt ner om det går. Så du inte står bara och tar upp material till ingen nytta som i värsta fall bara fylls på vart efter.
Jaa visst fan jag tillverkade en sådan träbit som gjorde att borren kunde vila med fjärilskruven. Bra du sa det. Undrar var den är...

Aa kommer hänga på vikter nästa gång.
 
Är det någon som har eller vet var jag kan få tag på pumpkurva till julas 1300w pumpautomat? Jag hittat ingen i bruksanvisningen.
 
I ibrakadabra skrev:
Jaa visst fan jag tillverkade en sådan träbit som gjorde att borren kunde vila med fjärilskruven. Bra du sa det. Undrar var den är...

Aa kommer hänga på vikter nästa gång.
Ja det är en fördel om du ska fortsätta utan att trötta ut dig fullständigt:p Gäller att arbeta smart om man ska ner på djupet:) Var också nere och borrade på ca 7 meter men detta med 75, 125, 145 mm i omgångar. Körde detta innan jag satte ner röret. Det optimala hade kanske varit att ha ett borr som passade precis i röret. Iallafall till hands vid behov. Nu lyckades jag ta mig igenom det värsta av leran på detta sättet. Jag klarade mig därefter som tur var med gruspumpen. Hade inte det gått hade jag fått hitta en kompis att hjälpa mig uppe på ställningen eller någon avlastning för att montera ner i sektioner:)
 
Jag har varit och inhandlade lite nya ventiler idag. Har även provpumpat till och från i helgen. Fick helt klart vatten efter ett tag men med sämre flöde. Mem jag har sedan des börjat ta mig neråt med mer slang. Jag har en del material i nedre delen av röret som jag måste få bort. Antagligen har gruspumpen inte fått upp allt när röret har åkt ner utan bara åkt in i röret. Min förhoppnong är att det finns bättre fraktioner när jag väl tar mig ner den sista biten:) Peppar peppar...
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
Jag har varit och inhandlade lite nya ventiler idag. Har även provpumpat till och från i helgen. Fick helt klart vatten efter ett tag men med sämre flöde. Mem jag har sedan des börjat ta mig neråt med mer slang. Jag har en del material i nedre delen av röret som jag måste få bort. Antagligen har gruspumpen inte fått upp allt när röret har åkt ner utan bara åkt in i röret. Min förhoppnong är att det finns bättre fraktioner när jag väl tar mig ner den sista biten:) Peppar peppar...
Har du beställt mer rör än? ;)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Har du beställt mer rör än? ;)
Tänker mig först att jag får bort grusen från röret innan det blir en ev. beställning:) Vill veta om det har ngn betydelse.

Lite sämre med tid nu de närmaste veckorna. En del annat som kommer emellan någon vettig sammamhängande tid för filterbrunnen. Får ta det allt eftersom det uppstår några luckor:)
 
Redigerat:
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Var ute ikväll och kollade hur det kändes där nere. Lite motstånd ca 60 cm innan botten men kunde pressa ner borren någon dm så det ska nog inte vara så jobbigt att påbörja nästa session.

En sak jag reagerade över var att det tog lång tid innan jag hörde "plumset" från det att borren gick igenom vattnet. När jag kollar ner är vattenspegeln säkert 2 meter längre nere än vad den brukar vara. Jag tömde ju allt vatten igår men lite märkligt att nivån inte har återhämtat sig även fast rören är i silt/lera?

Blir nog inget borrande förrän helgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.