802 969 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Vet faktiskt inte vad ändringen i grundvattnet kan bero på. Kan du ha punktera lerlagret och dess ytvatten så den går ner i ett friktionslager?
Långsökt från mig.
Långsökt från mig.
Kanske är så att alla filter nu är i lera medans innan stack det upp lite filter ovan lera som släppte in vatten. Lera släpper i princip inte igenom något vatten alls.I ibrakadabra skrev:Var ute ikväll och kollade hur det kändes där nere. Lite motstånd ca 60 cm innan botten men kunde pressa ner borren någon dm så det ska nog inte vara så jobbigt att påbörja nästa session.
En sak jag reagerade över var att det tog lång tid innan jag hörde "plumset" från det att borren gick igenom vattnet. När jag kollar ner är vattenspegeln säkert 2 meter längre nere än vad den brukar vara. Jag tömde ju allt vatten igår men lite märkligt att nivån inte har återhämtat sig även fast rören är i silt/lera?
Blir nog inget borrande förrän helgen.
Jag har tio filter och två släta.L lassebrun skrev:
Lera större delen av djupet.
Jag sänker vattennivån när jag pumpar och då ser man att det sprutar/rinner längs hela längden med filter
Brunnen är endast för bevattning. Ska man ha vattnet till hushållet så ska man nog tänka annorlunda.
Dessa är dyrare än släta så onödigt med filterrör ovan vatten.
Samt de är inte lika hållbara som släta när man ska jobba sig ner.
Sen skulle även brunnen förmodligen fyllas med partiklar som går igenom filtren ovan vatten där det inte kan bildas ett naturligt grusfilter och efter markrörelser.
Samt de är inte lika hållbara som släta när man ska jobba sig ner.
Sen skulle även brunnen förmodligen fyllas med partiklar som går igenom filtren ovan vatten där det inte kan bildas ett naturligt grusfilter och efter markrörelser.
Du kommer inte djupare förbi leran?O Olasbg skrev:
Det vet man inte. Man får köpa antal filter för den kapacitet man önskar. 3 meter 0.3mm är rätt standard. Sen får man handla på sig släta på känn.L lassebrun skrev:
Man kan få lite hjälp på SGU innan, t ex var grundvattnet börjar eller när berget tar vid.
Jag har köpt rör i omgångar. Men det som gav mig en fingervisning var att jag borrade innan.
Om möjlighet för att undersöka kan man låna/hyra/köpa jordborr med förlängningsstänger och borra sig ner för att se var ytvattnet börjar. Ger ju då en viss fingervisning om hur mycket rör som kan behövas samt vilken jordmån man har i backen om det inte är känt sedan tidigare.
Om möjlighet för att undersöka kan man låna/hyra/köpa jordborr med förlängningsstänger och borra sig ner för att se var ytvattnet börjar. Ger ju då en viss fingervisning om hur mycket rör som kan behövas samt vilken jordmån man har i backen om det inte är känt sedan tidigare.
Det kan vara jävligt meckigt att prima då man inte har en bottenventil. Är mycket luft som ska ut ur röret innan det blir ett undertryck.
Har sett att jänkarna brukar installare en kulventil med koppling på 90 gradaren upp ur brunn för att kunna prima med trädgårdslang samtidigt som pumpen körs.
Har sett att jänkarna brukar installare en kulventil med koppling på 90 gradaren upp ur brunn för att kunna prima med trädgårdslang samtidigt som pumpen körs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har faktiskt så jag kan koppla på snabbkoppling på toppen av T-kopplingen. Kanske är något? Dock har jag ingen ventil eller något för att stänga där om jag skulle behöva.TotalControl skrev:
Blir fundersam över prk-kopplingarna. Hur har du fått dem så tight?S Spidertotz skrev:
Tänker att det måste vara mellanrum mellan spännmuttrarna när de är dragna om det är gjort korrekt, men jag kan tänka galet efter 13h jobbpass.
Och har du dubbelkollat så att backventilen sitter på rätt håll och att du motionerat backventilen innan montage.