Hur länge har du pumpat? Kan krävas timmar för att få bort det fina.

Har inte varit aktiv på ett tag men nu ska vi se vad som händer hos mig när vi byter från PEM32 till PEM50 på sugsidan.
Har redan ca 80l/min direkt efter pump med 25mm PEM över till 3/4 gardenaslang.
Spännande

• Olika vattenrörsanslutningar och kopplingar på en ljus bakgrund, inklusive PEM-rörkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oldjoe och 5 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Om det blir bättre djupare vet man i och för sig inte.
Dock så verkar lerinbladning minska ju djupare du kommer ner. Jag har alltid haft större fraktion ju djupare jag kommer ner. :)

PEM 25 är för klent på sugsidan, skulle säga att även för provpumpning för klent.

Med ditt djup och om du går djupare så skulle jag köra djuphålspump utan att tveka. Bättre på alla sätt.
Ja tänkte låta det gå någon timme till. Har bara pumpat 1h20min.

Vad hade du rekomenderat 40? Kanske även blir djuphålspump med tiden. Definitivt om jag kommer ner i grövre fraktioner.

H holgersson skrev:
Har inte varit aktiv på ett tag men nu ska vi se vad som händer hos mig när vi byter från PEM32 till PEM50 på sugsidan.
Har redan ca 80l/min direkt efter pump med 25mm PEM över till 3/4 gardenaslang.
Spännande
Det borde ge en del. Men beroende på längd efter pumpen så ligger det en rätt rejäl strypning där med. Fördelen är ju också att det lär aldrig kavitera med PEM 50.

B Bl0mman skrev:
Ja tänkte låta det gå någon timme till. Har bara pumpat 1h20min.

Vad hade du rekomenderat 40? Kanske även blir djuphålspump med tiden. Definitivt om jag kommer ner i grövre fraktioner.
PEM 40 är bra dimension.

Du har kunna pumpa fina 1:20h utan att det spottar luft och sinat? Har du koll vilket flöde du har?

Det borde ge en del. Men beroende på längd efter pumpen så ligger det en rätt rejäl strypning där med. Fördelen är ju också att det lär aldrig kavitera med PEM 50.
När du har mätt dina vattenflöden, vad har du då haft på trycksidan?
Har planer på att ändra storlek på trycksidan så jag har tankar om sprinklers.
Har förstått både här och via facebooks grupp att du är ganska kunnig inom sprinklers. Hade man kunnat få hjälp med att designa placering och grupper av popup? Ca 400kvm gräsmatta finns

Jag har haft ca 10 meter PEM 32 när jag har testpumpat.

Kan göra ett försök med att hjälpa. Jag har bara installera mitt eget system så jag är ju långt ifrån någon expert på det :) Mitt system är rätt stort i och för sig. Men jag har nog varvat internet om bevattning innan jag gjorde det.
Så vi kan göra ett försök.

• Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Jag har haft ca 10 meter PEM 32 när jag har testpumpat.

Kan göra ett försök med att hjälpa. Jag har bara installera mitt eget system så jag är ju långt ifrån någon expert på det :) Mitt system är rätt stort i och för sig. Men jag har nog varvat internet om bevattning innan jag gjorde det.
Så vi kan göra ett försök.
Jag ska göra en ritning på tomten och montera 50 ledningen och se vad vi har att leka med.
Så återkommer jag. Tack så länge

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
PEM 40 är bra dimension.

Du har kunna pumpa fina 1:20h utan att det spottar luft och sinat? Har du koll vilket flöde du har?
Sinade gjorde den inte innan de extra meterarna. Hade fungerat om jag hade varit nöjd med en vattenspridare samt för enklare bevattning. Detta om det inte hade funnits lerpartiklar vattnet. Lerpartiklarna var få, som man kunde se när jag hällde upp i ett dricksglas. Även på växterna om man lät vattnet torka bort.

Innan de 3 extra metrarna hade jag ju ca 20 l i början sen efter en hel dags vattnande ca 15l per minut. Den sinade inte men misstänkte att det var på gänsen innen med tillrinningen. Nu för tillfället ligger det på 8 l/min trots samma oförändrat djup på slangen. För att slippa de midre andelen luft behöver jag antagligen längre slang.

Men provpumpar under dagen så får vi se! Det blev klart förra gången så tvivlar inte på att det skulle bli bra igen.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
PEM 40 är bra dimension.

Förresten är det en bra dimension för eventuell framtida djuphålspump också? Antar att det bli bra då ocskå.

Jag har backventil 1" med sil som jag antar att jag inte kommer ha ngn nytta av. Kist nu använder jag ingen. Får köpa lite nya kopplingar också. Behöver jag backventil till framtida djuphålspump? Kanske ingen "bottenventil/sil" men ovanför röret? Mest så jag inte köper på mig saker som jag kanske inte i en allt för avlägsen framtid inte har någon nytta av. Kanske kan ha en uppe ovan rör om det har någon betydelse vid djuphålsbrunn? Så kan jag även använda den nu i avvaktan på byte av pump?

PEM 40 är jättebra för djuphålspumpen. Lågt mottryck. Jag har PEM 40 hela vägen på mitt kylsystem med djuphålspump.
Kan inte svara för alla djuphålspumpar men min och säkert många andra har redan en backventil i pumpen så du behöver inte en till.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
P Pyromanapa skrev:
Djuphålspump... blir någon billig från expondo.se
Har en gammal kollega som köpt därifrån, ska höra med honom om han är nöjd först dock.
Lägg gärna upp modell etc här om han är nöjd. Har själv funderingar på om man kanske kan spara ”några” kronor på att köpa en billig.

• Gilla
fizz och 2 till
  • Laddar…
U upa skrev:
Lägg gärna upp modell etc här om han är nöjd. Har själv funderingar på om man kanske kan spara ”några” kronor på att köpa en billig.
Som jag sagt tidigare så finns det en i halland om nån har vägarna förbi. Jag kan sälja den billigt.
Hur går det för UPA med brunnsjobben?

• Gilla
upa
  • Laddar…
U upa skrev:
Absolut. Han är dock svår att få tag på
Men jag skriver så fort jag vet!

• Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
Var ute igår så nere på 5,5 m igen. Wish me luck

• Gilla
Pyromanapa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.