• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Inte för att regna på någons parad men den är alldeles för klen för sprinklersystem om det är 370W varianten som gäller.
Din kompis måste vara nöjd även vid lågt tryck och rätt lågt flöde.

När du ökar flödet med att öppna en kran till så kommer trycket minska. Hur mycket det påverkar beror på hur det ligger på pumpkurvan.

Min jättepump påverkar inte alls en 60 l/min slinga med sprinklers som är tryckreducerade till 3bar om jag kör vanliga slangen samtidigt.
Om jag kör slangen när min 150 l/min slinga körs då tappar jag något på kastlängd på sprinklerna då trycket vid sprinklerna minskar då jag har ökat flödet över pumpen samt ligger högt på kapacitetskurvan redan.

Med den pumpen du infogat så tappar du nog de mesta av tryck/flödet över sprinklerna om du öppnar en kran.

• Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Inte för att regna på någons parad men den är alldeles för klen för sprinklersystem om det är 370W varianten som gäller.
Din kompis måste vara nöjd även vid lågt tryck och rätt lågt flöde.

När du ökar flödet med att öppna en kran till så kommer trycket minska. Hur mycket det påverkar beror på hur det ligger på pumpkurvan.

Min jättepump påverkar inte alls en 60 l/min slinga med sprinklers som är tryckreducerade till 3bar om jag kör vanliga slangen samtidigt.
Om jag kör slangen när min 150 l/min slinga körs då tappar jag något på kastlängd på sprinklerna då trycket vid sprinklerna minskar då jag har ökat flödet över pumpen samt ligger högt på kapacitetskurvan redan.

Med den pumpen du infogat så tappar du nog de mesta av tryck/flödet över sprinklerna om du öppnar en kran.
Ok, jag hade inte tänkt just den. Men det är alltid bättre att ha en kraftfullare pump? Även om bara en liten sprinkler är igång?

Har varit ute en stund precis. Är nere på ca 6 meter nu. Ökade och la på 320 kg direkt.

Tillvägagångssätt just nu är ner med 60 mm borr. Typ 1,5 innan botten blir det motstånd (löst), 1 meter innan botten måste jag börja borra. Vid typ 20-30 cm innan botten blir det mycket motstånd och typ i botten är det riktigt riktigt segt att borra. Nästan så man tror det är en sten. När jag har borrat längst ner ett par varv, borrar jag tillbaka igen och testar vid varje varv att dra upp borran. Måste typ alltid borra tillbaka en del varv innan jag orkar lyfta. När jag lyfter hör jag hur röret sjunker. Typ 1-3 cm kanske.

Jag tog typ 0,5 meter idag innan jag var tvungen att ändra Stupstocken. Efter det kändes det riktigt segt, och jag vet inte om jag tog någonting faktiskt. Det känns som att jag hade behövt lyfta borren när jag är i botten och borrar, men jag tror inte det är fysiskt möjligt. Funderar på typ domkraft?

Finns det något negativt med att lämna 320 kg på Stupstocken eller ska man helst ta av vikterna?

Funderar på att höja till 400 kg men känns sådär att göra det redan efter 0,5 meter sen senaste höjning. Plus jag är bara på 6 meter. Sen å andra sidan, om jag kommer förbi leran vid typ 8 meter kanske det går enklare i grusen.

Känns alltid drygt att avsluta ett pass med att det typ har stått stilla. Reflektion - det är inte att få tid av frugan/vardagslivet som är svårt just nu, för man orkar bara typ 45-60 min :D.

Edit: knakar lite i rören ibland när jag lägger på vikterna. Får ju hjärtstillestånd varje gång man hör det ljudet. Någon annan med samma upplevelse?

Lera har den förmågan att bli riktigt segt. När vi försökte hos brorsan där det bara var lera så gick det bara att snurra ett par varv innan man var tvungen att ta upp och tömma annars så sög det fast rejält. Fast vi var två som kunde lyfta.

60mm borr är faktisk lite litet tror jag om det är lera. För hålet brukar inte bli större än borret i lera som det blir i sand.

Vet faktisk inte om man kan lämna röret med vikter en längre tid. Har inte läst något om det heller.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
P Pyromanapa skrev:
Ok, jag hade inte tänkt just den. Men det är alltid bättre att ha en kraftfullare pump? Även om bara en liten sprinkler är igång?
Inte bra att ha för stor pump. Lagom :) Vissa sprinklers börjar "mista" (dimma) vid för högt tryck, då tappar man effektivitet rejält och svårt att få jämn bevattning.

Bästa är nog att hitta en pump som har en rätt platt flödes/tryckkurva. Dvs att trycket inte ökar jättemycket vid minskat flöde.
Det är snällare mot ventiler/rör mm också.

Min pump är inte så platt tyvärr men kommer att byta ut den mot en djuphålspump med plattare kurva.
Nu blir fenomenet att om jag kör en slinga och sen stänger ventilen då orkar pumpen att ösa på upp till 9 bar innan pressure controllern hinner stanna pumpen. Sen står systemet där med 9 bar över fördelaren och mot ventiler. De är lite för högt.
Känns lite svettigt mot plastkopplingar.

Visst skulle jag kunna styra om till pumpstart relä som startar med ventilerna, men blir lite meckigt när man ska bara ta slangen för krukbevattning.

• Gilla
Pyromanapa och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Lera har den förmågan att bli riktigt segt. När vi försökte hos brorsan där det bara var lera så gick det bara att snurra ett par varv innan man var tvungen att ta upp och tömma annars så sög det fast rejält. Fast vi var två som kunde lyfta.

60mm borr är faktisk lite litet tror jag om det är lera. För hålet brukar inte bli större än borret i lera som det blir i sand.

Vet faktisk inte om man kan lämna röret med vikter en längre tid. Har inte läst något om det heller.
Testade med stora borren idag faktiskt men kom inte ner alls lika långt. Jag borde kanske pröva den efter att ha kört med den lilla.

Gick ut och tog av vikterna för säkerhets skull.

När jag väl tar upp borran så är de typ bara silt på den, ett tag sedan där var lera faktiskt. Silt verkar också vara jobbigt.

Blir nog att jag hänger på 400 kg om jag fortsätter imorgon.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Känns även som att jag behöver få bort lervällingen som börjar vid 1,5 m innan botten. Antar att det blir vattenslang och pump?

Har btw försökt köra lite med vattenslangen i hålet men det verkar vara mycket tuffare för munstycket att ta sig igenom här jämfört med förra hålet.

I ibrakadabra skrev:
Känns även som att jag behöver få bort lervällingen som börjar vid 1,5 m innan botten. Antar att det blir vattenslang och pump?

Har btw försökt köra lite med vattenslangen i hålet men det verkar vara mycket tuffare för munstycket att ta sig igenom här jämfört med förra hålet.
Varför tar du inte upp det lösa med kiespumpen?
Jag hade varit lite orolig när man redan vid 6m behöver 400kg, friktionen kommer ju öka desto fler meter rör som är i lera?
Jag håller tummarna för att du snart är genom leran.
Om du har tillgång till en dränkbar pump med lite högre flöde så kanske man kan spola upp sörjan genom att sätta pumpen i en större balja med vatten och pumpa ner i botten vid sörjan.

M Mardigan skrev:
Varför tar du inte upp det lösa med kiespumpen?
Jag hade varit lite orolig när man redan vid 6m behöver 400kg, friktionen kommer ju öka desto fler meter rör som är i lera?
Jag håller tummarna för att du snart är genom leran.
Om du har tillgång till en dränkbar pump med lite högre flöde så kanske man kan spola upp sörjan genom att sätta pumpen i en större balja med vatten och pumpa ner i botten vid sörjan.
Aa det jag känner med, vill helst inte hänga på mer vikt. Bra idé med Kiespumpen. Nästa plan blir nog luckra upp med borr. Sen försöka kiespumpa röret tomt.

Gaahh lerhelvete

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Nu ska vi se här om jag lyckas reda ut vilken pump jag ska ha. Jag tittar på en med 1100W effekt. Finns ingen pumpkurva men efter sökning på google hittar jag manualen med en tabell.

Head lift [m] 54 52 51 48 45 43 37 32 22 12
l/min 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180

Jag har Gardena T380-popup-spridare i gräsmattan. Dessa har maximalt ca 1200 l/h vid 4 bar. 1200 l/h = 20 l/m

Har jag förstått det rätt är det bara att dela "head lift" med 10 för att få trycket i bar... så 5,2 bar med en spridare? Eller är det något mer som måste räknas in där? Är trycket för högt? Annars känns kurvan ganska platt, eller? Skulle isåfall kunna köra 5 spridare samtidigt med den pumpen.

P Pyromanapa skrev:
Nu ska vi se här om jag lyckas reda ut vilken pump jag ska ha. Jag tittar på en med 1100W effekt. Finns ingen pumpkurva men efter sökning på google hittar jag manualen med en tabell.

Head lift [m] 54 52 51 48 45 43 37 32 22 12
l/min 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180

Jag har Gardena T380-popup-spridare i gräsmattan. Dessa har maximalt ca 1200 l/h vid 4 bar. 1200 l/h = 20 l/m

Har jag förstått det rätt är det bara att dela "head lift" med 10 för att få trycket i bar... så 5,2 bar med en spridare? Eller är det något mer som måste räknas in där? Är trycket för högt? Annars känns kurvan ganska platt, eller? Skulle isåfall kunna köra 5 spridare samtidigt med den pumpen.
Räkna bort lyfthöjden också, från vattenyta till spridare med 0,1bar/meter.

M Mardigan skrev:
Räkna bort lyfthöjden också, från vattenyta till spridare med 0,1bar/meter.
Ok. Men då känns det som att det är rätt pump för mig

M Mardigan skrev:
Som jag sagt tidigare så finns det en i halland om nån har vägarna förbi. Jag kan sälja den billigt.
Hur går det för UPA med brunnsjobben?
Håller på med ett (helt) annat projekt just nu men ska påbörja försöken med brunnen så fort det är klart. Förhoppningsvis redan på måndag men iaf under början av veckan.:p
Är allt lite nervös för hur det ska gå och undrar om man ha ”känslan” för borrning kvar. :thinking:
Som jag skrivit om här innan så är tanken att det får bära eller brista. Börja med att mäta om det står fraktioner i röret. Pumpa ur det som ev finns i. Köra ner min ”lerfräs” och ”känna” vad för typ av fraktioner jag har under röret. (Minns jag inte alldeles tokigt är jag förbi leran och i riktigt grov och bra fraktion.) Koppla ”lerfräsen” till betongvispen och köra runt tills jag är säker på att inget under sätter stop. Lasta stupstocken sakta men säkert med mer och mer vikt samtidigt som jag spolar i botten med dränkpump med påkopplad tryckluft.
Jag har inga större förhoppningar att det ska röra på sig då det satt som berget när vi bröt. Försökte lyfta med domkraft som resulterade att gängorna small som ett pistolskott så jag är tämligen säker att det är leran som sugit fast röret så in i h-e.

Funkar det inte får jag testa någon av mina andra ideer och då kanske din pump @Mardigan kan bli intressant. Det var en 3” pump om jag inte minns fel?

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
U upa skrev:
Håller på med ett (helt) annat projekt just nu men ska påbörja försöken med brunnen så fort det är klart. Förhoppningsvis redan på måndag men iaf under början av veckan.:p
Är allt lite nervös för hur det ska gå och undrar om man ha ”känslan” för borrning kvar. :thinking:
Som jag skrivit om här innan så är tanken att det får bära eller brista. Börja med att mäta om det står fraktioner i röret. Pumpa ur det som ev finns i. Köra ner min ”lerfräs” och ”känna” vad för typ av fraktioner jag har under röret. (Minns jag inte alldeles tokigt är jag förbi leran och i riktigt grov och bra fraktion.) Koppla ”lerfräsen” till betongvispen och köra runt tills jag är säker på att inget under sätter stop. Lasta stupstocken sakta men säkert med mer och mer vikt samtidigt som jag spolar i botten med dränkpump med påkopplad tryckluft.
Jag har inga större förhoppningar att det ska röra på sig då det satt som berget när vi bröt. Försökte lyfta med domkraft som resulterade att gängorna small som ett pistolskott så jag är tämligen säker att det är leran som sugit fast röret så in i h-e.

Funkar det inte får jag testa någon av mina andra ideer och då kanske din pump @Mardigan kan bli intressant. Det var en 3” pump om jag inte minns fel?
Haha får ångest när jag läser detta.

• Haha
upa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.