Härligt. Riktigt kul när fler lyckas!
Då tror jag att 20 l/min är helt normalt för den setupen.

Blir det sprinklersystem och hela kitet? Vad blir det för djuphålspump?
Tyckte jag såg en gräsmatta som får omvårdnad redan nu ;)

• Gilla
Oldjoe och 1 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Om det är en pump som är specad för max 50-60 l/min skulle jag tro att maxflöde från 7,5 m blir 15-20 l/min. Qmax på pumpar brukar vara om vattnet är i samma nivå som inloppet på pumpen. Sen förlorar du i flöde för varje meter ner.
Kan man se detta i ett pumpdiagram? Försöker förstå mig på dem…
Flöde på X-axeln och ”uppfodringshöjd” på y-axeln. Antar att y-axeln avser det mottryck jag har i mitt system på trycksidan?

P Pyromanapa skrev:
Sugslang

[bild]

Blir bara en kort video :)
Vattnet var helt klart direkt.

[video]

Ser drickbart ut

[bild] [bild]

Nivån sjönk ca 20 cm när jag började, ingen förändring
Man kan inte annat än att gratulera! Bra jobbat!:) ser drickbart ut ja:)

• Gilla
Pyromanapa
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:

Då får vi se vad som händer när djuphålspumpen kopplas in istället :D

Sprinklersystem finns redan, men tyckte det var lite dyrt att vattna med kommunalt :crysmile:
Gräsmattan har fått en omgång gödning (+ mycket regn) så det är väl därför den ser vårdad ut :)

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…

Djuphålspump... blir någon billig från expondo.se
Har en gammal kollega som köpt därifrån, ska höra med honom om han är nöjd först dock.

• Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
Någon här som har koll på vem här inne som har djupast filterbrunn? @Pyromanapa ligger bra till tänker jag?

• Gilla
killernils
  • Laddar…
Efter gruspumpande igårkväll och nu på morgonen kom jag ner på 12,5 m. Fick ju upp lite sand med inslag av lerklumpar iallafall den första metern från 9,5 m ner mot 10,5 m. Men tycker mig att det blir något bättre, dock fortfarande en del finare fraktioner. Lerklumparna verkar inte nu vara lika vanligt. Ska provpumpa senare idag så får vi se:)

• Sand och lerklumpar på marken med en del av en vit rörände och grässtrån som sticker upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra jobbat! Har du slut på rör igen?
Lite grövre fraktion skulle vara bra. Verkar gå hyffsat lätt att få ner så jag skulle försöka sikta ännu djupare :)

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Bra jobbat! Har du slut på rör igen?
Lite grövre fraktion skulle vara bra. Verkar gå hyffsat lätt att få ner så jag skulle försöka sikta ännu djupare :)
Ja det är slut igen:) Fick leverans av det sista röret igår som jag då även hann få ner det sista av idag:) Frågan är ifall det blir något bättre inom ett lämpligt djup? Men visst. Jag har inte träffat på några hinder förutom leran som det ser ut just nu. Det tog iofs något längre tid denna gång. Speciellt i början när man skruvat på ett nytt rör. Kanske kränger mer, mer motstånd när röret är i det överstå läget? Eller så var det bara ren tillfälighet.
Igårkväll medan vi tittade på serie gick jag ut ungefär var 15 min för att ställa mig på brädan tog kanske 0,5-1 min per ggr vilket inte var en allt för lång paus och fick ner röret ca 5-10 cm per ggr.:) Frun tog det trots allt ganska bra:)

Ska jag fortsätta måsta jag antagligen förbättra stabiliteten så jag har möjlighet att lasta på lite mer vikt på ett kontrollerat sätt.

En fråga som jag funderat på ett tag är om jag ska dimensionerna upp sugslangen. Jag har endast pem 25mm och nu har jag vad jag tror endast tillgång till 9-9,5 m så kommer inte så lång ner. Oberoende av framtida val av pump kan det kanske redan nu vara en idé att införskaffa någon större dim?

B Bl0mman skrev:
Efter gruspumpande igårkväll och nu på morgonen kom jag ner på 12,5 m. Fick ju upp lite sand med inslag av lerklumpar iallafall den första metern från 9,5 m ner mot 10,5 m. Men tycker mig att det blir något bättre, dock fortfarande en del finare fraktioner. Lerklumparna verkar inte nu vara lika vanligt. Ska provpumpa senare idag så får vi se:)
Tänker att Pyromanapans rekord kan ligga illa till här! :crysmile:

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
K killernils skrev:
Tänker att Pyromanapans rekord kan ligga illa till här! :crysmile:
Vi får se;) Ja det är kul som projekt och man blir motiveras till att fortsätta, en del i det är antagligen forumtråden förtjänst:)

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
Vi får se;) Ja det är kul som projekt och man blir motiveras till att fortsätta, en del i det är antagligen forumtråden förtjänst:)
Bra jobbat!

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Nu får vi se vad som händer och om det slutar med att jag beställer fler rör:)
Får nog provpumpa ett tag. Blev sämre nu än innan:/ Kommer mer sand än innan och kom tillfälligtviss knappt något vatten.

• Ett brunnsrör pumpar upp sandigt vatten bland gräs och löv.
    Skapa konto
  • Vattenpumpsslange i trädgården som transporterar sandigt vatten, indikerar problem med pumpsystemet.
    Skapa konto
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Om det blir bättre djupare vet man i och för sig inte.
Dock så verkar lerinbladning minska ju djupare du kommer ner. Jag har alltid haft större fraktion ju djupare jag kommer ner. :)

PEM 25 är för klent på sugsidan, skulle säga att även för provpumpning för klent.

Med ditt djup och om du går djupare så skulle jag köra djuphålspump utan att tveka. Bättre på alla sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.