Maxwells demon TotalControl skrev:
Ok, som sagt det gör inget. Du kan ju försöka styra upp med att lägga plattor på marken runt röret så den inte wobblar så mycket fram och tillbaka.
Eller tillverka en "stupstock" som ligger på marken, som har litet spel mellan hål och rör som styr upp röret.
[bild]
Okej! Undrar vad det var som sabbade röret...?

Jag vet ju att jag har vissa rör där liten del av gängan har gått sönder men ja.

Det var riktigt segt att dra upp rören också. Man kände hur marken riktigt sög i dem.

Lera kan ha en sugande effekt. Du vet när stövlarna står kvar efter ett steg.

Om gängan var kapad så påverkar det säkert hålfastigheten, iaf med plastgänga.
Sen är det viktigt att gängorna är rena när man skruvar ihop rören.

Har du gjort något försök idag?

Lera kan ha en sugande effekt. Du vet när stövlarna står kvar efter ett steg.

Om gängan var kapad så påverkar det säkert hålfastigheten, iaf med plastgänga.
Sen är det viktigt att gängorna är rena när man skruvar ihop rören.

Har du gjort något försök idag?
Min fetning - där har jag nog slarvat som fan. På vilket sätt påverkar det? Jag har ju ändå skruvat dem till botten så att säga.

Inget försök idag, men hämtat 130 borr och tjock spånskiva som jag tänkte fästa med armeringsjärn ner i backen i fortsättningen

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Min fetning - där har jag nog slarvat som fan. På vilket sätt påverkar det? Jag har ju ändå skruvat dem till botten så att säga.

Inget försök idag, men hämtat 130 borr och tjock spånskiva som jag tänkte fästa med armeringsjärn ner i backen i fortsättningen
Botten är bra. Smuts kan skada gängorna för de är rätt tunna vid TNA.
Kan egentligen bara återberätta vad tyskarna säger. Jag har själv aldrig haft problem med gängorna. Dock så sköljde jag alltid gängorna med slangen innan montering.

• Gilla
ibrakadabra och 1 till
  • Laddar…
Så nåtttt.

Har inte hunnit borra idag. Blir nog till helgen.

• Blått avloppsrör på svart platta med grävverktyg och betongplattor runtomkring på jordad mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
upa och 6 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Så nåtttt.

Har inte hunnit borra idag. Blir nog till helgen.
Ser bra ut! Återkom hur det går:)

Har själv lite andra åtaganden men ska snart på det igen. De skickade ett nytt rör, det som blev fel i förra:)

• Gilla
ibrakadabra och 1 till
  • Laddar…
@ibrakadabra Snyggt gjort. Ser förjävla stabilt ut nu.
Nu kan du lasta på rejält säkert utan att den svajar.

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Pump, isgrus, bottenventil, pem-slang och kopplingar inhandlat. Nu skulle jag ju bara pumpa upp gruset i röret först.

Men hjälp mig tänka här.... med stupstocksröret på, har jag 14,6 m till botten. Jag borde ha jämna metrar (0,5 m stupstocksrör + x m släta + 3 m filter + 0,5 m sump) men jag har provat att kiespumpa 3 gånger och inget händer (jag får alltså upp grus men djupet förändras inte). Det enda jag kan tänka mig är att jag kiespumpar under sumpen och som fylls igen direkt när jag lyfter upp pumpen igen.

Men då är jag ändå 0,6 m längre ner än sumpen. :thinking:
Är det möjligt?

Sicket elände... :confused:

Kan säkert bli så. Vad är det elände? Försöker du gå ner djupare?
Låter som det är rent i röret iaf :) Bara att provpumpa.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Kan säkert bli så. Vad är det elände? Försöker du gå ner djupare?
Låter som det är rent i röret iaf :) Bara att provpumpa.
Elände att inte veta hur många rör jag har nere :)
Försöker inte gå djupare utan bara ha botten där den ska vara. Hur mycket isgrus ska jag fylla på med tycker du? Om jag vill ha 30 cm i sumpen får jag ju ha i 0,9 m isgrus (om det nu stämmer att botten är 0,6 m under sumpen)

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Aha då förstår jag. Det låter bra med isgruset så.

Spännande med pumpning :)

• Gilla
Bl0mman och 2 till
  • Laddar…
P Pyromanapa skrev:
Pump, isgrus, bottenventil, pem-slang och kopplingar inhandlat. Nu skulle jag ju bara pumpa upp gruset i röret först.

Men hjälp mig tänka här.... med stupstocksröret på, har jag 14,6 m till botten. Jag borde ha jämna metrar (0,5 m stupstocksrör + x m släta + 3 m filter + 0,5 m sump) men jag har provat att kiespumpa 3 gånger och inget händer (jag får alltså upp grus men djupet förändras inte). Det enda jag kan tänka mig är att jag kiespumpar under sumpen och som fylls igen direkt när jag lyfter upp pumpen igen.

Men då är jag ändå 0,6 m längre ner än sumpen. :thinking:
Är det möjligt?

Sicket elände... :confused:
Har du köpt djupbrunnspump eftersom du är så djupt?

I ibrakadabra skrev:
Har du köpt djupbrunnspump eftersom du är så djupt?
Det blir det sen ja, nu blev det en biltema-pump för aktiveringen. Den ska klara 8 m sughöjd och jag har ca 7 m.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
P Pyromanapa skrev:
Det blir det sen ja, nu blev det en biltema-pump för aktiveringen. Den ska klara 8 m sughöjd och jag har ca 7 m.
Okej, så det är alltså djupet/höjten på vattenpelaren som man ska utgå ifrån? Jag har alltid funderat på det haha.
Tack, lycka till!

Edit: Förresten, kommer du koppla pem-slang på pumpen och sänka ner till botten? eller hur gör man :D?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.