817 281 läst · 6 221 svar
817k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Vet inte om detta är okej, men kommer sälja av allt jag har för brunn. Kiespump 108mm med extra membran och gummi. 13m rör varav 4m filterrör 0.3mm och en jetpump från rinkabyrör. Om någon är intresserad skicka ett PM. Finns i Karlskrona
Om du går in på min profil och sen mina bilder, så se du längst upp till höger (på min dator iaf) där jag håller i gruset. Det är så det var innan rörhelvetet pajade.TotalControl skrev:
Justja, bra fraktion!
Du kommer nog få behålla det. De skickade 3 meter filter till mig förra året som hade fel gänga. De skickade nytt och jag fick behålla de som var fel.B Bl0mman skrev:
Om det är Erdhbohrer, brukar vara no hazzle på dem.
Med hjälp av borr är jag nere 6m nu, men inte helt säker på att leran är slut. Plus att jag har en sten som bråkar.
Man känner med borren att där är en sten som den nästan kommer förbi, men bara nästan. Tror nästan stenen är lite vid sidan och under röret.
kiespumpar jag så får jag upp lite sand, men fyller inte pumpen. Så frågan är om jag är förbi leran och drar in sand förbi stenen.
Lite osäker på hur jag kommer vidare, får kanske testa bygga en stenfångare.
Har ingen svets bara dock….
Man känner med borren att där är en sten som den nästan kommer förbi, men bara nästan. Tror nästan stenen är lite vid sidan och under röret.
kiespumpar jag så får jag upp lite sand, men fyller inte pumpen. Så frågan är om jag är förbi leran och drar in sand förbi stenen.
Du kan låna en av mina Henrik, telefonnummer har du, fick du i helgen om intresse finns.
// Tony.
// Tony.
Om det är så att stenen ligger lite vid sidan och röret trycker på stenen så lossnar den nog bara om du lyfter röret lite. Risken är väl bara om stenen är större än röret så vill man ju inte ha in den. Känner/hör du att kiespumpen går ner på sten eller är det bara när du borrar under röret?K killernils skrev:Med hjälp av borr är jag nere 6m nu, men inte helt säker på att leran är slut. Plus att jag har en sten som bråkar.
Det är väldigt frustrerande att inte kunna se där man jobbar. Som tur är så är du inte så djupt ännu så ett armeringsjärn kan du kanske känna runt med för att få en uppfattning om var stenen ligger, hur stor den är och vilken fraktion du har där nere.
Tack Tony! Ska försöka jaga ikapp ett längre rör bara!
Jag hör inte dem med kiespumpen, men jag känner att borren kilar sig fast mot den och kan inte gå förbi den. Jag har kört ner ett armeringsjärn och kan komma förbi stenen, men svårt att säga hur stor den är utanför röret. Den ligger precis under röret nu!
Tror det är lite ler/sandblandad. Jag får upp sand i pumpen så tror jag är i slutet av lerlagret!M Mardigan skrev:Om det är så att stenen ligger lite vid sidan och röret trycker på stenen så lossnar den nog bara om du lyfter röret lite. Risken är väl bara om stenen är större än röret så vill man ju inte ha in den. Känner/hör du att kiespumpen går ner på sten eller är det bara när du borrar under röret?
Det är väldigt frustrerande att inte kunna se där man jobbar. Som tur är så är du inte så djupt ännu så ett armeringsjärn kan du kanske känna runt med för att få en uppfattning om var stenen ligger, hur stor den är och vilken fraktion du har där nere.
Jag hör inte dem med kiespumpen, men jag känner att borren kilar sig fast mot den och kan inte gå förbi den. Jag har kört ner ett armeringsjärn och kan komma förbi stenen, men svårt att säga hur stor den är utanför röret. Den ligger precis under röret nu!
Mög.
Var ute ikväll igen, började med den lilla borren som jag avslutade med igår. Gick bra de första 20 cm. Blir skitsegt sen och efter ett tag tittar jag ner i rören som ser helt krökt ut. "rättar" till den, hör ett knakande. Kände direkt att jag måste ta upp rören för att kolla skrev. Gör det - översta f*ttröret lossnar, se bild.
Problemet verkar vara att marken inte kramar om rören. Sen bild för det också. Min tanke är att det kan bero på att jag borrade länge på samma djup för att få upp sten, blir många tömningar etc som gör hålet större? Alltså jag borrade med jordborren länge innan jag satte ner rör.
Vad gör jag nu? Försöker fylla igen sidorna (svårt att se hur långt ner det är slappt)? Drar upp helvetesrören och gör ett nytt hål där jag sätter ner rören snabbare i hålet och hoppas på att stenarna inte jävlas med riktningen? Lägger mig ner och dör?
Edit: på bilden ser det ut som att marken är right runt röret, men det är nog bara för att lite ytlig sand har ramlat ner från sidorna.
Var ute ikväll igen, började med den lilla borren som jag avslutade med igår. Gick bra de första 20 cm. Blir skitsegt sen och efter ett tag tittar jag ner i rören som ser helt krökt ut. "rättar" till den, hör ett knakande. Kände direkt att jag måste ta upp rören för att kolla skrev. Gör det - översta f*ttröret lossnar, se bild.
Problemet verkar vara att marken inte kramar om rören. Sen bild för det också. Min tanke är att det kan bero på att jag borrade länge på samma djup för att få upp sten, blir många tömningar etc som gör hålet större? Alltså jag borrade med jordborren länge innan jag satte ner rör.
Vad gör jag nu? Försöker fylla igen sidorna (svårt att se hur långt ner det är slappt)? Drar upp helvetesrören och gör ett nytt hål där jag sätter ner rören snabbare i hålet och hoppas på att stenarna inte jävlas med riktningen? Lägger mig ner och dör?
Edit: på bilden ser det ut som att marken är right runt röret, men det är nog bara för att lite ytlig sand har ramlat ner från sidorna.