I ibrakadabra skrev:
Okej, så det är alltså djupet/höjten på vattenpelaren som man ska utgå ifrån? Jag har alltid funderat på det haha.
Tack, lycka till!

Edit: Förresten, kommer du koppla pem-slang på pumpen och sänka ner till botten? eller hur gör man :D?
Hej

Nej, det är pumpens placering -8m.
Sedan har jag märkt att man kan inte ha för grov sugledning (jag har 2x32mm) då orkar den inte suga lika djupt och det är ju ganska logiskt då vattenpelaren blir väldigt tung.
Jag har en JET 1500B tror jag den heter från Jula.

Det stämmer inte att de blir "tyngre" att suga med en grövre ledning. Det måste vara något annat som strular.

• Gilla
killernils
  • Laddar…
O Olasbg skrev:
Hej

Nej, det är pumpens placering -8m.
Sedan har jag märkt att man kan inte ha för grov sugledning (jag har 2x32mm) då orkar den inte suga lika djupt och det är ju ganska logiskt då vattenpelaren blir väldigt tung.
Jag har en JET 1500B tror jag den heter från Jula.
Hej, vet inte om du missuppfattade mig eller om jag inte förstår dig :) men jag vet att pumpen klarar typ 8 meter.
Min fundering har varit om man räknar från pumpen ner till "ytan" på vattenpelaren eller från pumpen ner till botten av hålet.

Hoppas du fattar vad jag menar :D.

I ibrakadabra skrev:
Hej, vet inte om du missuppfattade mig eller om jag inte förstår dig :) men jag vet att pumpen klarar typ 8 meter.
Min fundering har varit om man räknar från pumpen ner till "ytan" på vattenpelaren eller från pumpen ner till botten av hålet.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Det stämmer inte att de blir "tyngre" att suga med en grövre ledning. Det måste vara något annat som strular.
Vid någon dimension måste det väl ändå b
I ibrakadabra skrev:

Det är avståndet mellan pumpen och vattennivån.
Tänk bara på att om man tar ut mer vatten än vad som rinner till så kommer vattennivån att sjunka och vid ca.-8m orkar inte pumpen få upp mer vatten.

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Okej, så det är alltså djupet/höjten på vattenpelaren som man ska utgå ifrån? Jag har alltid funderat på det haha.
Tack, lycka till!

Edit: Förresten, kommer du koppla pem-slang på pumpen och sänka ner till botten? eller hur gör man :D?
Du har redan fått svar på att man får räkna med höjden till pumpen också. Jag kommer ju ställa den på marken vid hålet så det blir ju nån dm som läggs på. I värsta ta fall får jag gräva ett hål att sätta pumpen i så länge om nu nivån skulle sjunka för mycket :)

Om du menar till djuphålspumpen så kommer jag koppla en PEM 32 till den. Tänkte ha den 1 m ovan filterna.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
P Pyromanapa skrev:
Du har redan fått svar på att man får räkna med höjden till pumpen också. Jag kommer ju ställa den på marken vid hålet så det blir ju nån dm som läggs på. I värsta ta fall får jag gräva ett hål att sätta pumpen i så länge om nu nivån skulle sjunka för mycket :)

Om du menar till djuphålspumpen så kommer jag koppla en PEM 32 till den. Tänkte ha den 1 m ovan filterna.
Ok! Hur ska du suga med pumpen du har köpt nu? Måste man inte koppla typ pem-slang till den också som man sänker ner i hålet?

I ibrakadabra skrev:
Ok! Hur ska du suga med pumpen du har köpt nu? Måste man inte koppla typ pem-slang till den också som man sänker ner i hålet?

Precis, du får koppla en slang, tex pem, och en backventil. Fördelaktigen även en bottensil.
Finns backventil som du sätter uppe mellan sugslang och pump, eller en med inbyggd sil som du sätter i änden på slangen längst nere i vattnet.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vad tänkte du skriva?
Det måste finnas någon rekommendation på sugledningens dimension i förhållande till pumpens kapacitet?
Nu tar jag i lite, men jag tänker att det hade antagligen inte funkat att ansluta sugledning som är 1m i diameter till min pump och tro att pumpen hade klarat att suga upp vatten från 8m djup…

O Olasbg skrev:
Det måste finnas någon rekommendation på sugledningens dimension i förhållande till pumpens kapacitet?
Nu tar jag i lite, men jag tänker att det hade antagligen inte funkat att ansluta sugledning som är 1m i diameter till min pump och tro att pumpen hade klarat att suga upp vatten från 8m djup…
Jo det hade funkat.
Det handlar om tryck/ytenhet. Det är atmosfärstrycket som trycker upp vattnet till pumpen genom att du sänker trycket i slangen mellan pump och vattenyta i slang. Har du grövre slang är det mycket mer luft att suga ut för att sänka trycket då volymen är större, däremot blir inte vikten/ytenhet större med grövre slang. Varje kvadratcentimeter kommer att väga 1hg/höjdmeter hur många kvadratcentimeter där än är. Begränsningen på sughöjd beror på atmosfärstrycket, därför påverkar hög och lågtryck sughöjden i teorin.
Detta är vad jag blivit lärd så jag kan ha fel.

• Gilla
upa och 3 till
  • Laddar…
Sugslang

Sugslang utlagd i en gräsmatta använt i ett byggprojekt med diskussion om pumpens flödeskapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir bara en kort video :)
Vattnet var helt klart direkt.

Ser drickbart ut

Ett glas med klart vatten på en träyta illustrerar vattenkvaliteten efter användning av en sugslang och pump.
Skapa konto
Klart vatten i en glasskål med ett CE-märkt dokument i bakgrunden, relaterat till pumpflödet på 20l/min.
Skapa konto

Nivån sjönk ca 20 cm när jag började, ingen förändring efter 30 min.

Har ju inte jättehögt flöde, ca 20l/min Vet inte riktigt vad man kan förvänta sig med den pumpen...

• Gilla
upa och 5 till
  • Laddar…
Härligt! Kan man väl säga att det är en lyckad brunn? :)
Vad är det för pump? Om du inte pumpar brunnen till luft så är det pumpen som är flaskhalsen.
Vad har du för slangar?
Koppla på en kort PEM 32 slang direkt på pumpen och mät sen.

På tal om flöde. Vad har man för flöde från det kommunala nätet?

Härligt! Kan man väl säga att det är en lyckad brunn? :)
Vad är det för pump? Om du inte pumpar brunnen till luft så är det pumpen som är flaskhalsen.
Vad har du för slangar?
Koppla på en kort PEM 32 slang direkt på pumpen och mät sen.
Absolut är den lyckad! :D Det är biltemas jet-pump för drygt 700 kr. Enligt spec ger den 60l/min. Jag har en PEM 32 som jag tänkte använda sen till djupbrunnspumpen. Tog en PEM 25 nu för att jag hade kopplingar hemma till det.

• Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
P Pyromanapa skrev:
Sugslang

[bild]

Blir bara en kort video :)
Vattnet var helt klart direkt.

[video]

Ser drickbart ut

[bild] [bild]

Nivån sjönk ca 20 cm när jag började, ingen förändring efter 30 min.

Har ju inte jättehögt flöde, ca 20l/min Vet inte riktigt vad man kan förvänta sig med den pumpen...
Om det är en pump som är specad för max 50-60 l/min skulle jag tro att maxflöde från 7,5 m blir 15-20 l/min. Qmax på pumpar brukar vara om vattnet är i samma nivå som inloppet på pumpen. Sen förlorar du i flöde för varje meter ner.

• Gilla
upa och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.