M Mardigan skrev:
Blir fundersam över prk-kopplingarna. Hur har du fått dem så tight?
Tänker att det måste vara mellanrum mellan spännmuttrarna när de är dragna om det är gjort korrekt, men jag kan tänka galet efter 13h jobbpass.
Och har du dubbelkollat så att backventilen sitter på rätt håll och att du motionerat backventilen innan montage.
Ja det blev lite tight där med PEM slangen men jag tyckte det gick bra att spänna med slangen hela vägen in. Stänger jag ventilen så bygger pumpen upp fullt tryck om där är vatten i röret, så jag tror inte där är några luftläckor.

Yes backventilen sitter rätt.
 
Redigerat:
Efter att ha primat röret med vatten så började pumpen suga, dock hickar slangen väldigt mycket. Är det för lite vatten, eller ska jag fortsätta pumpa? Där är lite fin sand i vattnet också.
 
Jag skulle låta det gå ett tag, blir det inte bättre skulle jag börja börja strypa flödet och kolla om det slutar. Om det inte slutar vid en väldigt lågt flöde så förmodligen tjuvar det luft någonstans.

Om du har en PEM 32 så skulle du kunna använda den som sugledning om du vill utesluta att spetsen tjuvar luft.
 
  • Gilla
Spidertotz och 2 till
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Efter att ha primat röret med vatten så började pumpen suga, dock hickar slangen väldigt mycket. Är det för lite vatten, eller ska jag fortsätta pumpa? Där är lite fin sand i vattnet också.
Jag hade stängt till munstycket lite för att skapa mottryck och låtit pumpen gå flera timmar, förhoppningsvis kan flödet öka.
 
  • Gilla
Spidertotz och 1 till
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Efter att ha primat röret med vatten så började pumpen suga, dock hickar slangen väldigt mycket. Är det för lite vatten, eller ska jag fortsätta pumpa? Där är lite fin sand i vattnet också.
Jag tycker att det ser ut som luft. Det brukar vara lättast att avgöra luftmängd i vattnet om man kör ut det under vattnet i en spann eller balja tycker jag. Jag har för mig att du hade ca 1,5m vatten ovanför silens högsta punkt? Om det är så tror jag inte att luften kommer in via silen. Istället kan det då vara i nån koppling eller skarv på röret.
Nåt som kan gå är att dra gladpack runt kopplingar men det brukar vara svårt.
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag skulle låta det gå ett tag, blir det inte bättre skulle jag börja börja strypa flödet och kolla om det slutar. Om det inte slutar vid en väldigt lågt flöde så förmodligen tjuvar det luft någonstans.

Om du har en PEM 32 så skulle du kunna använda den som sugledning om du vill utesluta att spetsen tjuvar luft.
Okej, jag testar det.Ska också se om jag kan fixa fram lite PEM 32, behöver ju utesluta om det är luft eller inte.
 
F fizz skrev:
Jag hade stängt till munstycket lite för att skapa mottryck och låtit pumpen gå flera timmar, förhoppningsvis kan flödet öka.
Ska testa det.
 
M Mardigan skrev:
Jag tycker att det ser ut som luft. Det brukar vara lättast att avgöra luftmängd i vattnet om man kör ut det under vattnet i en spann eller balja tycker jag. Jag har för mig att du hade ca 1,5m vatten ovanför silens högsta punkt? Om det är så tror jag inte att luften kommer in via silen. Istället kan det då vara i nån koppling eller skarv på röret.
Nåt som kan gå är att dra gladpack runt kopplingar men det brukar vara svårt.
Vattnet var ca 2.4 meter från botten av spetsen.

Känns nästan som det lutar mot luft i skarvarna.....störigt, för då måste kanske röret åka upp. Det svåra blir dock att spänna skarvarna mer då rören möter varandra inuti muffen på grund av att inte skada gängorna när röret slogs ner...
 
Har du inget gängat med lin? Eller det hjälper kanske inte
 
I ibrakadabra skrev:
Har du inget gängat med lin? Eller det hjälper kanske inte
Allt är gängat med Lin och rörskit
 
Kan ju tillägga att pumpen får upp maxtryck om jag stänger munstycket helt, men det kanske inte spelar roll?
 
S Spidertotz skrev:
Kan ju tillägga att pumpen får upp maxtryck om jag stänger munstycket helt, men det kanske inte spelar roll?
Nej det spelar ingen roll. Om du stoppar utflödet så stoppar inflödet i pumpen och därmed blir det inte samma undertryck på sugsidan vilket minskar luftinläckaget. Om backventilen är tät så sjunker inte trycket i pumpen när man stoppar den heller. Däremot kommer luft fortsätta läcka in före backventilen, så efter en stund kan det vara svårt att få pumpen att ta igen eftersom massa luft har gått in på sugsidan.
 
M Mardigan skrev:
Nej det spelar ingen roll. Om du stoppar utflödet så stoppar inflödet i pumpen och därmed blir det inte samma undertryck på sugsidan vilket minskar luftinläckaget. Om backventilen är tät så sjunker inte trycket i pumpen när man stoppar den heller. Däremot kommer luft fortsätta läcka in före backventilen, så efter en stund kan det vara svårt att få pumpen att ta igen eftersom massa luft har gått in på sugsidan.
okej, ja efter att ha stått still en stund så pallar den inte pumpa själv om jag öppnar ventilen igen, då måste jag prime:a röret med vatten igen. Tyder ju kanske mer på luft i röret....

En teori jag har är att om nu rören behöver nudda varandra i muffarna när man slår på röret för att inte skada gängorna så kanske det finns risk för att gängorna i muffarna inte är tighta nog. Sen när man slår på röret med stolpnedslagaren så lossar det lite på gängorna på grund av vibrationerna, så det kanske är där läckorna är.

Frågar då är ju dock hur man ska undvika att skada gängorna när man slår på röret om nu rören inte kan röra varandra på insidan av muffen.

Ska se om jag kan rotera röret lite för att se om jag spänner gängorna lite till.
 
S Spidertotz skrev:
okej, ja efter att ha stått still en stund så pallar den inte pumpa själv om jag öppnar ventilen igen, då måste jag prime:a röret med vatten igen. Tyder ju kanske mer på luft i röret....

En teori jag har är att om nu rören behöver nudda varandra i muffarna när man slår på röret för att inte skada gängorna så kanske det finns risk för att gängorna i muffarna inte är tighta nog. Sen när man slår på röret med stolpnedslagaren så lossar det lite på gängorna på grund av vibrationerna, så det kanske är där läckorna är.

Frågar då är ju dock hur man ska undvika att skada gängorna när man slår på röret om nu rören inte kan röra varandra på insidan av muffen.

Ska se om jag kan rotera röret lite för att se om jag spänner gängorna lite till.
Du kan även försöka tejpa plast/plastpåse över/runt kopplingarna ovan jord och fylla med vatten för att se om luftinläckaget minskar. Ex tar du en sopsäck som du sprätter upp botten på, trär botten över så många skarvar som möjligt på sugsida pump. Försöker att tejpa säcken hjälpligt under skarvarna och sedan fyller du vatten i säcken så att skarvarna täcks. Det kommer att söla en del vatten men kan du bara hålla kopplingarna täckta med vatten så går där inte in nån luft. Du måste givetvis köra pumpen samtidigt för att se om luftinläckaget ändras.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.