802 637 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Låter som det går undan. Har du något att provpumpa med?G Grundsuteräng skrev:
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Försöker fylla rören med vatten från älven men det är inte ens nära att det går har bara 20 liter per minut att tillgå men körde drygt en halvtimme utan att jag såg nivån höjas.Ska snart testa med julas meek pump med 1300 w får se om jag kan få klart vatten och om nivån håller sig på ungefär samma eller om jag bara kan köra kortare perioder?G Grundsuteräng skrev:
Är det dricksvatten du borrar för?
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Hur länge brukar det ta att spola ur dom fina grå sandpartiklarna,vattnet tar slut efter kanske 30 liter och sen måste jag låta det rinna till igen.TotalControl skrev:
Brukar flödet bli till brunnen bli bättre med tiden eller rent utav sämre.Hoppas jag får bort de grå partiklarna.
Brukar bli bättre då det bildas ett naturligt grusfilter utanför brunnen efter renpumpning. Sen har du väl ingen isgrus i botten heller. Det hjälper.
Men jag hade köpt mer släta rör om jag vore dig och gå ännu djupare. Så djupt du pallar. I alla fall 3 meter till om det är enkelt som det verkar vara.
Men jag hade köpt mer släta rör om jag vore dig och gå ännu djupare. Så djupt du pallar. I alla fall 3 meter till om det är enkelt som det verkar vara.
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Ska försöka renpumpa några gånger per dag,om det inte blir bättre får jag fundera ut något annat?TotalControl skrev:Brukar bli bättre då det bildas ett naturligt grusfilter utanför brunnen efter renpumpning. Sen har du väl ingen isgrus i botten heller. Det hjälper.
Hur ska man tänka när man slår ner en rörspets? Ska man ha muff på eller utan muff? Vilket skaddar gängan minst? Behöver men ens tänka på det?
Skarvmuff och sedan en slagkopp som du skruvar så lång ner att det tar i röret, dvs ligger mot varandra.S Spidertotz skrev:
Du kommer slå sönder gängorna annars