G Grundsuteräng skrev:
Har kört ett par timmar i dag med gruspumpen har ingen vinch med en stark son som hjälper mig(y)Har nu bara 1.20 m kvar som ska ner om pumpkopplingarna ska passa,eventuellt så kan jag gräva ner lite kring pumpen om det skulle behövas.Har kört med trädgårdsplattor på ca 180kg och ibland min egen vikt .
Låter som det går undan. Har du något att provpumpa med?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Låter som det går undan. Har du något att provpumpa med?
Är nere på 8 meter nu,verkar finnas mycket grå fin sand som jag försöker köra bort med gruspumpen.Ska köra en sväng med gruspumpen i morgon för att se om det blir bättre.Har en pump som jag ska försöka med i morgon.

• Gilla
Mardigan och 2 till
  • Laddar…
Skadat brunnsrör med saknad spets ligger på stenplattor med en slang i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat brunnsrör med saknad spets på gräsmatta, brutet och rostigt med jordrester.
Skapa konto
Uppdatering: började att slå ner spetsen i fredags. Gick mycket bra fram till 4,5 meter då blev det stenhårt. Försökte under lördag förmiddag men den gick inte ner 1 mm. Tog hit en kompis med grävmaskin som grävde fram röret. Det var knäckt på två ställen samt att spetsen är borta, suck! Ny tur till rinkaby rör på måndag för en ny spets.

G Grundsuteräng skrev:
Är nere på 8 meter nu,verkar finnas mycket grå fin sand som jag försöker köra bort med gruspumpen.Ska köra en sväng med gruspumpen i morgon för att se om det blir bättre.Har en pump som jag ska försöka med i morgon.
Försöker fylla rören med vatten från älven men det är inte ens nära att det går har bara 20 liter per minut att tillgå men körde drygt en halvtimme utan att jag såg nivån höjas.Ska snart testa med julas meek pump med 1300 w får se om jag kan få klart vatten och om nivån håller sig på ungefär samma eller om jag bara kan köra kortare perioder?

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Är det dricksvatten du borrar för?
Tanken är att det ska vara drickbart annars får jag se vad det blir av hålet:surprised:

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Är det dricksvatten du borrar för?
Hur länge brukar det ta att spola ur dom fina grå sandpartiklarna,vattnet tar slut efter kanske 30 liter och sen måste jag låta det rinna till igen.
Brukar flödet bli till brunnen bli bättre med tiden eller rent utav sämre.Hoppas jag får bort de grå partiklarna.

Brukar bli bättre då det bildas ett naturligt grusfilter utanför brunnen efter renpumpning. Sen har du väl ingen isgrus i botten heller. Det hjälper.
Men jag hade köpt mer släta rör om jag vore dig och gå ännu djupare. Så djupt du pallar. I alla fall 3 meter till om det är enkelt som det verkar vara.

Brukar bli bättre då det bildas ett naturligt grusfilter utanför brunnen efter renpumpning. Sen har du väl ingen isgrus i botten heller. Det hjälper.
Men jag hade köpt mer släta rör om jag vore dig och gå ännu djupare. Så djupt du pallar. I alla fall 3 meter till om det är enkelt som det verkar vara.
Ska försöka renpumpa några gånger per dag,om det inte blir bättre får jag fundera ut något annat?

Vad tror ni om förutsättningarna med denna marken? Tänkt borra en bit bort på höjden. Skulle tippa på att de är första tre metrarna man ser här. Hoppas man inte prickar några stenar. Haha.

• Skogskant med avskuret jordlager visande jord och stenar, potentiell borrplats för byggprojekt.
    Skapa konto
Hur ska man tänka när man slår ner en rörspets? Ska man ha muff på eller utan muff? Vilket skaddar gängan minst? Behöver men ens tänka på det?

S Spidertotz skrev:
Hur ska man tänka när man slår ner en rörspets? Ska man ha muff på eller utan muff? Vilket skaddar gängan minst? Behöver men ens tänka på det?
Skarvmuff och sedan en slagkopp som du skruvar så lång ner att det tar i röret, dvs ligger mot varandra.
Du kommer slå sönder gängorna annars

R Rena skrev:
Skarvmuff och sedan en slagkopp som du skruvar så lång ner att det tar i röret, dvs ligger mot varandra.
Du kommer slå sönder gängorna annars
Okej!

Vad är en slagkopp? Hittar inget när jag googlar på det. Finns det ett annat ord för det?

S Spidertotz skrev:
Okej!

Vad är en slagkopp? Hittar inget när jag googlar på det. Finns det ett annat ord för det?
Slagnacke

• Gilla
droidekas
  • Laddar…
Oldjoe Oldjoe skrev:
Slagnacke
Svårt att hitta något kring det också... Hittar några få länkar men ingen som säljer, samt verkar alla slagnackar vara ca 20mm. Svårt kär man har ett 50R rörspet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.