802 652 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Ok. Jo du behöver mer rör Annars får du ju inte ner dina 3 meter filter under vattnet.
Själv sätter ryggen stopp för bevattningsframdriften. Men allt är kopplat på denna gräsplätt och en del är nergrävt. Riktigt nöjd med pumpen än så länge, första slingan kräver nästan 30 minutliter men tryck efter pump går inte lägre än 4,2 bar.
Snyggt! De är förjävla bra dessa MProtator. Pedrello är inte fyskam heller!
Ja det låter som nåt i hästväg när det tar 20 timmar att komma ner 3,8m med ett jordborr.D Danne17 skrev:
Iaf om man jämför med grundsuterängs framfart i morse. Kan det finnas något lättare under bottenmoränen?
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Vatten hittat mellan 5 meter och 5.20 när jag borrar kommer jag ner till 5.40 och det går segt som bara den att få upp när jag sen ska borra nästa gång så är nivån 5 meter.Väggen har kolapsat och jag kan trycka ner borren till 5.40 och den har fyllt spiralernaTotalControl skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt. Du måste nu borra i ett foderör eller kiespumpa/plunscha i brunnsröret beroende på fraktion.
Det bästa vore nog att ha en mindre borr som får plats i brunnsröret och borra i det om det är lera.
Oavsett som du märker kommer det bara kollapsa om inte någon av ovan metod används.
Spännande!
Det bästa vore nog att ha en mindre borr som får plats i brunnsröret och borra i det om det är lera.
Oavsett som du märker kommer det bara kollapsa om inte någon av ovan metod används.
Spännande!
Seriös ställning. Ser bra ut. Hoppas det går undan och problemfritt nu!
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Jag övergav mitt förra hål eftersom det blev litta snitt.
Jag har borrat ner 2 meter i ett nytt hål ca 5 meter längre bort på samma vattenådra som moder natur har givit mig till skänks.
Även här är det små stenar på 4-6 cm som bråkar med mig på vägen ner. Jag har ändrat taktik lite, så jag försöker satsa på att få upp stenarna med borren istället för att köra förbi dem med risk för att detta hål också blir. Eftersom jag är bäst fungerade min taktik än så länge utmärkt.
Det är något som känns positivt med att det är liten sten och jävelskap på väg ner (masochist?) - en annorlunda känsla.
Jag har borrat ner 2 meter i ett nytt hål ca 5 meter längre bort på samma vattenådra som moder natur har givit mig till skänks.
Även här är det små stenar på 4-6 cm som bråkar med mig på vägen ner. Jag har ändrat taktik lite, så jag försöker satsa på att få upp stenarna med borren istället för att köra förbi dem med risk för att detta hål också blir. Eftersom jag är bäst fungerade min taktik än så länge utmärkt.
Det är något som känns positivt med att det är liten sten och jävelskap på väg ner (masochist?) - en annorlunda känsla.
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Har kört ett par timmar i dag med gruspumpen har ingen vinch med en stark son som hjälper migHar nu bara 1.20 m kvar som ska ner om pumpkopplingarna ska passa,eventuellt så kan jag gräva ner lite kring pumpen om det skulle behövas.Har kört med trädgårdsplattor på ca 180kg och ibland min egen vikt .G Grundsuteräng skrev:
Nu finns chansen att köpa ett paket med filterrör, kiespump, jordborr mm nytt och oanvänt - jag fick ge upp när jag insåg att min mark är för stenig för filterrörsbrunnar...
https://www.facebook.com/marketplace/item/961251947782153/
https://www.facebook.com/marketplace/item/961251947782153/
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in