G Grundsuteräng skrev:
Inte ännu tror det är på andra sidan leran.Får se om jag behöver mer rör just nu på 4.90m[bild]
Härligt med framdrift och täta uppdateringar (y)

Ok. Jo du behöver mer rör :) Annars får du ju inte ner dina 3 meter filter under vattnet.

Själv sätter ryggen stopp för bevattningsframdriften. Men allt är kopplat på denna gräsplätt och en del är nergrävt. Riktigt nöjd med pumpen än så länge, första slingan kräver nästan 30 minutliter men tryck efter pump går inte lägre än 4,2 bar.

• Gilla
Oldjoe och 2 till
  • Laddar…
Snyggt! De är förjävla bra dessa MProtator. Pedrello är inte fyskam heller!

Är tydligen pinnmo (bottenmorän) som jag kämpar med. Ska ge ett försök att slå ner en spets i helgen. Går inte det får kompisen komma med grävmaskinen och se hur långt ner han kommer.

D Danne17 skrev:
Är tydligen pinnmo (bottenmorän) som jag kämpar med. Ska ge ett försök att slå ner en spets i helgen. Går inte det får kompisen komma med grävmaskinen och se hur långt ner han kommer.
Ja det låter som nåt i hästväg när det tar 20 timmar att komma ner 3,8m med ett jordborr.
Iaf om man jämför med grundsuterängs framfart i morse. Kan det finnas något lättare under bottenmoränen?

M Mardigan skrev:
Ja det låter som nåt i hästväg när det tar 20 timmar att komma ner 3,8m med ett jordborr.
Iaf om man jämför med grundsuterängs framfart i morse. Kan det finnas något lättare under bottenmoränen?
Jag hoppas verkligen det.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Ok. Jo du behöver mer rör :) Annars får du ju inte ner dina 3 meter filter under vattnet.
Vatten hittat mellan 5 meter och 5.20 när jag borrar kommer jag ner till 5.40 och det går segt som bara den att få upp när jag sen ska borra nästa gång så är nivån 5 meter.Väggen har kolapsat och jag kan trycka ner borren till 5.40 och den har fyllt spiralerna(y) Borrmaskin med jord fast i spiralerna i en skottkärra efter borrning där väggen kollapsat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mardigan och 1 till
  • Laddar…
Snyggt. Du måste nu borra i ett foderör eller kiespumpa/plunscha i brunnsröret beroende på fraktion.
Det bästa vore nog att ha en mindre borr som får plats i brunnsröret och borra i det om det är lera.
Oavsett som du märker kommer det bara kollapsa om inte någon av ovan metod används.
Spännande!

Snyggt. Du måste nu borra i ett foderör eller kiespumpa/plunscha i brunnsröret beroende på fraktion.
Det bästa vore nog att ha en mindre borr som får plats i brunnsröret och borra i det om det är lera.
Oavsett som du märker kommer det bara kollapsa om inte någon av ovan metod används.
Spännande!
Har nu 3 meter filterrör och 2 meter släta rör plus 50 cm sumprör och 50 cm till stupstocken håller på att loda in för gruspumpen. En stege uppställd vid ett byggnadsställning i en skogsmiljö med synliga rör och byggmaterial på marken.
Skapa konto

• Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Seriös ställning. Ser bra ut. Hoppas det går undan och problemfritt nu!

Seriös ställning. Ser bra ut. Hoppas det går undan och problemfritt nu!
Hoppas det också,förbereder allt för att köra på i morgon det regnar och åskar ,inte så kul att jobba ute .

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Jag övergav mitt förra hål eftersom det blev litta snitt.

Jag har borrat ner 2 meter i ett nytt hål ca 5 meter längre bort på samma vattenådra som moder natur har givit mig till skänks.

Även här är det små stenar på 4-6 cm som bråkar med mig på vägen ner. Jag har ändrat taktik lite, så jag försöker satsa på att få upp stenarna med borren istället för att köra förbi dem med risk för att detta hål också blir. Eftersom jag är bäst fungerade min taktik än så länge utmärkt.

Det är något som känns positivt med att det är liten sten och jävelskap på väg ner (masochist?) - en annorlunda känsla.

• Gilla
Danne17 och 2 till
  • Laddar…
G Grundsuteräng skrev:
Hoppas det också,förbereder allt för att köra på i morgon det regnar och åskar ,inte så kul att jobba ute .
Har kört ett par timmar i dag med gruspumpen har ingen vinch med en stark son som hjälper mig(y)Har nu bara 1.20 m kvar som ska ner om pumpkopplingarna ska passa,eventuellt så kan jag gräva ner lite kring pumpen om det skulle behövas.Har kört med trädgårdsplattor på ca 180kg och ibland min egen vikt .

• Gilla
Maxwells demon och 3 till
  • Laddar…
Nu finns chansen att köpa ett paket med filterrör, kiespump, jordborr mm nytt och oanvänt - jag fick ge upp när jag insåg att min mark är för stenig för filterrörsbrunnar...

https://www.facebook.com/marketplace/item/961251947782153/

Oanvänt paket med blått filterrör och verktyg inklusive jordborr för brunnsbygge, lagrat i skjul.
Skapa konto
Oanvänt filterrör står lutat i ett skjul med träväggar, bredvid blå rör och byggmaterial.
Skapa konto
Oanvänt filter och kopplingar för filterrörsbrunnar på träunderlag.
Skapa konto
Oanvända blå filterrör i kartong för brunnar, sett uppifrån i ett lagerutrymme.
Skapa konto

• Blått filterrör med slitsar mot vit bakgrund, nytt och oanvänt.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.