802 938 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Ja locken har fantasipriser men det är förjävla smidiga. DIY lock skulle väl vara om du har foderör så förläng det över brunnsröret så kan du mecka en egen med vanlig propp för 160 rör och några kopplingar. dock så är det ju lite skakigt om det pallar all vikt från pump mm. Men det borde den göra.
Betonit är bara hälla runt och vattna så det sväller. Egentligen behövs väll inte det, man kan återfylla med fraktionen man borrat upp.
90 graders sugslang antar jag du menar för provpupning. Det fungerar. Jag har det på min bevattningspump. Djuphålspump har inte sugslang. Men även där är det smidigaste med 90 direkt efter locket.
Betonit är bara hälla runt och vattna så det sväller. Egentligen behövs väll inte det, man kan återfylla med fraktionen man borrat upp.
90 graders sugslang antar jag du menar för provpupning. Det fungerar. Jag har det på min bevattningspump. Djuphålspump har inte sugslang. Men även där är det smidigaste med 90 direkt efter locket.
Ok, får se, om jag ändå ska beställa rör så kanske det blir ett färdigt lock.TotalControl skrev:Ja locken har fantasipriser men det är förjävla smidiga. DIY lock skulle väl vara om du har foderör så förläng det över brunnsröret så kan du mecka en egen med vanlig propp för 160 rör och några kopplingar. dock så är det ju lite skakigt om det pallar all vikt från pump mm. Men det borde den göra.
Jag menade böj till djuphålspumpen men benämde väl slangen fel
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Köpte bara det enklare skruvlocket i plast som är lite välvt,sätter dit en förskruvning för pemslangen finns även plats för en mindre förskruvning till en elkabel den hamnar lite snett iom att locket är välvt.P Pyromanapa skrev:
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
I ett videoklipp på youtube så förespråkar han att den som är längst ner kan vara ca 75 cm och den övre (stupstocken)ca 25 cm.Det blir lättare att hantera den övre delen då med pågängningen inte blir så besvärlig och sen behöver du inte lyfta vikterna så högt?
Ni som har en färdig filterbrunn kanske kan väga för och nackdelar?
Fyfan har gått med slagruta nu och identifierat moder naturs största vattenådra som en levande människa någonsin skådat.
Det ligger någonting i det. Men 25 cm extra lyft gör inte så mycket Går att köra båda varianterna.G Grundsuteräng skrev:I ett videoklipp på youtube så förespråkar han att den som är längst ner kan vara ca 75 cm och den övre (stupstocken)ca 25 cm.Det blir lättare att hantera den övre delen då med pågängningen inte blir så besvärlig och sen behöver du inte lyfta vikterna så högt?
Jag hade ju tänkt att göra ett försök till i sommar med en spets, men så fick jag nys om en geoborrare med en liten borrvagn som kunde titta förbi och testa.
Inte så konstigt att jag har haft problem att ta mig neråt, för hans maskin fick kämpa rätt bra.
Vi fick vatten vid 2-2,5 meter, borrade ett tag till, mycket lera. Geokartan stämde sådär.
Efter ett tag kom han ner till kalk, fick kämpa på men tog sig ner en bit till. Efter totalt 6,5 meter tog det stopp. Hans borr kom inte längre ner.
Vi satte filter, sådana man har för grundvattenprover, 63 mm om jag inte missminner mig.
Det var relativt blött på borrstången, så där borde vara vatten.
Totalt satte han 2 meter filter och resten vanliga rör.
När vi sedan lodade verkade som att vi hade väldigt lite vatten i röret.
Det är nu jag behöver tips. En teori är att det kommer öppna upp sig nu när vi kom igenom kalklagret. Då ger det sig efterhand som man pumpar. En annan teori är att filtret blivit igensatt av lera.
Testade lite hastigt att köra med tryckluft i röret genom ett att borra ett litet hål i locket. Då bubblar det bra, men det kan ju vara de översta filtret som inte sitter i vatten.
Vad tror expertisen? Hur går jag vidare?
Inte så konstigt att jag har haft problem att ta mig neråt, för hans maskin fick kämpa rätt bra.
Vi fick vatten vid 2-2,5 meter, borrade ett tag till, mycket lera. Geokartan stämde sådär.
Efter ett tag kom han ner till kalk, fick kämpa på men tog sig ner en bit till. Efter totalt 6,5 meter tog det stopp. Hans borr kom inte längre ner.
Vi satte filter, sådana man har för grundvattenprover, 63 mm om jag inte missminner mig.
Det var relativt blött på borrstången, så där borde vara vatten.
Totalt satte han 2 meter filter och resten vanliga rör.
När vi sedan lodade verkade som att vi hade väldigt lite vatten i röret.
Det är nu jag behöver tips. En teori är att det kommer öppna upp sig nu när vi kom igenom kalklagret. Då ger det sig efterhand som man pumpar. En annan teori är att filtret blivit igensatt av lera.
Testade lite hastigt att köra med tryckluft i röret genom ett att borra ett litet hål i locket. Då bubblar det bra, men det kan ju vara de översta filtret som inte sitter i vatten.
Vad tror expertisen? Hur går jag vidare?