I ibrakadabra skrev:
Mardigan var du tvungen??? Klart som korvspad jag stöter på lera när du kommer med dålig omen på forumet.

Jag har även stött på mindre sten som borran tagit med sig upp. Detta har gjort att hålet är lite snett. Spelar detta någon roll?
Jag får be så hemskt mycket om ursäkt.
Om röret kommit lite snett har jag själv ingen erfarenhet om men jag skulle vara lite orolig för det. Jag tänker att det kan bli värre och värre ju längre ner man kommer och desto mer vikt man lägger på. Risken finns nog att ett rör till sist går av eller att man inte kommer längre ner pga att när man viktar på så blir inte vikten ett tryck längst ner på röret utan det försvinner i böjen på röret.
Totalcontrol har säkert mer att säga i frågan.

Redigerat:
Ni vet känslan när man ser blåa rör ovan mark och man blir sugen på att dra igång med plunchern... :cool:

• Gilla
  • Haha
Maxwells demon och 3 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Jag får be så hemskt mycket om ursäkt.
Om röret kommit lite snett har jag själv ingen erfarenhet om men jag skulle vara lite orolig för det. Jag tänker att det kan bli värre och värre ju längre ner man kommer och desto mer vikt man lägger på. Risken finns nog att ett rör till sist går av eller att man inte kommer längre ner pga att när man viktar på så blir inte vikten ett tryck längst ner på röret utan det försvinner i böjen på röret.
Totalcontrol har säkert mer att säga i frågan.
Låter rimligt. Blir nog ett nytt hål.

F fizz skrev:
Ni vet känslan när man ser blåa rör ovan mark och man blir sugen på att dra igång med plunchern... :cool:
Nej, helt okänd känsla!

För mig är det mer: ni vet känslan när man ser blåa rör i garaget och vet att man inte kan få ner dem i marken själv för att det är berg ivägen :crysmile:

I ibrakadabra skrev:
Låter rimligt. Blir nog ett nytt hål.
Jag håller med. Snett hål blir inte bra.

Har borrat i helgen, fy fan vilket slit. Höll på i 20 timmar kom ner 3,8 meter. Riktigt hårt med mycket småstenar som kärvar. Får se hur jag ska gå vidare.

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Är nu nere på 2.8 meter efter ca en halvtimmes borrning,från ca 2.5 meter så kammer det lite finare fraktioner som är åt det grå hållet.Svettigt i värmen men inget mot dom med sten i backen? Borrningsrester på 2.8 meter djup, olika fraktioner av jord och sten i bruna och grå nyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fizz
  • Laddar…
G Grundsuteräng skrev:
Är nu nere på 2.8 meter efter ca en halvtimmes borrning,från ca 2.5 meter så kammer det lite finare fraktioner som är åt det grå hållet.Svettigt i värmen men inget mot dom med sten i backen?[bild]
Nu nere på 3 meter och nu tillbaka till den lite grövre sanden igen,svettigt i värmen!

• Gilla
fizz
  • Laddar…
G Grundsuteräng skrev:
Nu nere på 3 meter och nu tillbaka till den lite grövre sanden igen,svettigt i värmen!
Nu lite lera med mycket sand och vatteninslag efter ca 3.5 meter

• Gilla
Danne17 och 1 till
  • Laddar…
G Grundsuteräng skrev:
Nu lite lera med mycket sand och vatteninslag efter ca 3.5 meter
Närbild av fuktig betong med synlig textur och småstenar, under byggnationsarbeten.
Skapa konto

• Gilla
fizz
  • Laddar…
Härligt, går undan. Hoppas det inte är mer lera.
Snart måste du nog gå över till pluncher/kiespump.
Hade du alla prylar? Minns inte.
Spännande!

Maxwells demon TotalControl skrev:
Härligt, går undan. Hoppas det inte är mer lera.
Snart måste du nog gå över till pluncher/kiespump.
Hade du alla prylar? Minns inte.
Spännande!
Har 3 meter filterrör och 5 meter släta och en kiespump och 6 meter borr Borrigg i skogsmiljö med borrstång, filterrör, släta rör, trillebår och borrverktyg på marken.
Skapa konto
,jag kör nog ett tag till sen lite andra måsten;)

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
G Grundsuteräng skrev:
Har 3 meter filterrör och 5 meter släta och en kiespump och 6 meter borr[bild] ,jag kör nog ett tag till sen lite andra måsten;)
Mellan 4,40 och 4.60 grålera,går lite tyngre Närbild av grålera och lös jord som illustrerar jordlagen mellan 4,40 och 4,60 meter.
Skapa konto

Har du kommit ner till grundvattnet?
Tror du kommer behöva mer släta rör.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Har du kommit ner till grundvattnet?
Tror du kommer behöva mer släta rör.
Inte ännu tror det är på andra sidan leran.Får se om jag behöver mer rör just nu på 4.90m Närbild av lerig grävd mark som kan tyda på pågående plumbearbete.
Skapa konto

• Gilla
Danne17 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.