P Pyromanapa skrev:
Nu snackar vi, gamla fraktionen...
[bild]

Och nya fraktionen... t.o.m små stenar :D

[bild]

10 m ner nu. Men tyvärr blev jag lite väl ivrig idag och pumpade för snabbt/kraftigt så två rör gick sönder.

Tidigare har jag ställt mig uppe på stupstocken och pumpat lite grann, sen upp på en ställning för att få bättre grepp. Men idag tyckte jag att jag kunde gå upp på ställningen direkt. Hade jag stått på stupstocken hade jag nog kunnat parera och räddat rören :sweat:

Nu har jag 5 st rör som inte är hela. Ett rör var totalförstört vid leverans (kollade såklart inte alla då, utan det upptäcktes nu ett kvartal senare:thumbdown:). Sen har vi de två från idag som också är förstörda. Men två rör är bara lite skadade, frågan är om man vågar använda dessa. Såga bort det som är löst kanske så det inte riskerar att gå inåt i röret? Några tankar?

[bild] [bild]

Fast jag kommer ändå behöva beställa minst ett rör till för att komma till rätt djup. :confused:
Jag har också rör vars översta 3-4 gängor är sönder. Har haft 700 kg på Stupstocken på mitt första hål. Verkar ha klarat sig.

• Gilla
Pyromanapa och 2 till
  • Laddar…
Har varit ute tidigare ikväll på hål nr 2.

Har 4,5 meter rör i backen. De första 3-3,5 m gick fort. Jag minns ändå inte att det var så här segt vid hål nr 1. Har redan 480 kg och det händer inte så mkt. En hade ju förhoppningar om att jag endast skulle behöva köra med den raka sprutpistolen i röret :):). Har hållt på lite med lerborren också men just nu är jag en bit under rören och det verkar inte som att den gör så mkt nytta där lol.

Blev fan lite less nu alltså, haha. Får se huruvida jag fortsätter nu eller om det får bli ett senare projekt. Det tar upp mkt tid, har en del andra grejer att pula med nu under semestern.

Ang jordlagren. Där jag bor är genomsläppligheten bajs enl sgu, pga leran antar jag. Vet någon hur "det funkar" - kan det skiljas åt lokalt hur det ser ut med lerlager etc? Jag har en relativt stor tomt - 4000 kvm. Och hål nr2 är typ 4 meter från det första, dels för att jag fick bekräftat att det fanns grus under leran, men också för att det ligger 5 meter från befintlig brunn. Men funderar på att gå typ 50 meter bort och testa där istället.

Zzzegt

Hej, har lite tankar kring pump för en 50R rörspets. Kan man förvänta sig mer än 50L/min? Frågan baserar sig lite på de pumparna som rinkaby rör har.

De har en 1-fas pump som levererar 50L/min och 4.5bar. Sen är det 3-fas som gäller på 100L/min och max 6 bar. Finns ingen pumpkurva, någon som vet det?

Är det värt att satsa på 3-fas pumpen? Är det värt det? Hade varit skönt att slippa ringa elektriker för att dra 3-fas.

S Spidertotz skrev:
Hej, har lite tankar kring pump för en 50R rörspets. Kan man förvänta sig mer än 50L/min? Frågan baserar sig lite på de pumparna som rinkaby rör har.

De har en 1-fas pump som levererar 50L/min och 4.5bar. Sen är det 3-fas som gäller på 100L/min och max 6 bar. Finns ingen pumpkurva, någon som vet det?

Är det värt att satsa på 3-fas pumpen? Är det värt det? Hade varit skönt att slippa ringa elektriker för att dra 3-fas.
Rinkaby har en enfas som heter jet 12 m ultra som är specad för 120 l/min. Om den är bra vet jag inte. Sen är ju frågan hur stort flöde du behöver och vad spetsen ger.

I ibrakadabra skrev:
Har varit ute tidigare ikväll på hål nr 2.

Har 4,5 meter rör i backen. De första 3-3,5 m gick fort. Jag minns ändå inte att det var så här segt vid hål nr 1. Har redan 480 kg och det händer inte så mkt. En hade ju förhoppningar om att jag endast skulle behöva köra med den raka sprutpistolen i röret :):). Har hållt på lite med lerborren också men just nu är jag en bit under rören och det verkar inte som att den gör så mkt nytta där lol.

Blev fan lite less nu alltså, haha. Får se huruvida jag fortsätter nu eller om det får bli ett senare projekt. Det tar upp mkt tid, har en del andra grejer att pula med nu under semestern.

Ang jordlagren. Där jag bor är genomsläppligheten bajs enl sgu, pga leran antar jag. Vet någon hur "det funkar" - kan det skiljas åt lokalt hur det ser ut med lerlager etc? Jag har en relativt stor tomt - 4000 kvm. Och hål nr2 är typ 4 meter från det första, dels för att jag fick bekräftat att det fanns grus under leran, men också för att det ligger 5 meter från befintlig brunn. Men funderar på att gå typ 50 meter bort och testa där istället.

Zzzegt
Det kan diffa. Mitt hål nr 3 hade lera första 2-3 meterna och jag trodde jag var rökt men tur så kom det sand vid grundvattnet.
20 meter bort från hål nr 3 så är det bara sand hos mig.

S Spidertotz skrev:
De har en 1-fas pump som levererar 50L/min och 4.5bar.
Tänk på att man brukar speca max tryck vid 0 flöde, sen så minskar trycket vid ökat flöde.
Det bästa är att hitta en som presenterar sina pumpkurvor, annars blir det bara att gissa.

Du kan inte köpa någon bilig junkpump för att kolla flödet över spetsen? Behöver inte vara något som ger tryck utan hyffsat flöde. Sen hänger du på en kort pem slang bit på utloppet med kulventil så kan du strypa tills spetsen ger kontinuerligt flöde utan att gå tom. Då får du dit maxflödes punkt.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Har påbörjat mina försök till hål, har väldigt kompakt lerjord högst upp och det är en gammal åker (vad jag vet). Första hålet tog flera timmar på söndagen och jag kom ner kanske 1,2m innan jag stötte på en stor stenbumling. Igår efter jobbet försökte jag på ett nytt ställe, stött på mindre sten och kommit ner ungefär lika långt, nu en halvstor sten på ena sidan. Har tillverkat en stenfångare som jag får upp ganska stora stenar med, så hoppas jag får loss och upp den idag!

Inga bilder än, får tyvärr för skitiga händer när jag väl håller på :rofl:

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
karra karra skrev:
Har påbörjat mina försök till hål, har väldigt kompakt lerjord högst upp och det är en gammal åker (vad jag vet). Första hålet tog flera timmar på söndagen och jag kom ner kanske 1,2m innan jag stötte på en stor stenbumling. Igår efter jobbet försökte jag på ett nytt ställe, stött på mindre sten och kommit ner ungefär lika långt, nu en halvstor sten på ena sidan. Har tillverkat en stenfångare som jag får upp ganska stora stenar med, så hoppas jag får loss och upp den idag!

Inga bilder än, får tyvärr för skitiga händer när jag väl håller på :rofl:
Torr jord kan vara ett helvete.
Antar att du bara kör med jordborr hittills och inte börjat klabba med några rör.
Om man har möjlighet att fukta upp jorden där man ska borra så kan det gå lättare.

Påbörjat nästa projekt i trädgården

• Gilla
Oldjoe och 5 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Torr jord kan vara ett helvete.
Antar att du bara kör med jordborr hittills och inte börjat klabba med några rör.
Om man har möjlighet att fukta upp jorden där man ska borra så kan det gå lättare.
Yes bara jordborr än så länge, gjorde så innan och ska blötla med några liter längst ner igår kväll, ska blötlägga lite till om stenen inte lossnar ikväll. Tack för tipset!

Sprang på denna videon på Youtube. Tyvärr endast på tyska. Men lite intressant även om man inte förstår språket.

• Gilla
upa
  • Laddar…
C carlert skrev:
Sprang på denna videon på Youtube. Tyvärr endast på tyska. Men lite intressant även om man inte förstår språket.

[media]
Brukar välja översättning(text) till svenska under inställninga,inte perfekt men klart användbart.

Igår såg jag att det översta röret i backen inte var förstört som jag trodde

Så nu är jag nere på 11 m. Det stämmer dock inte med antal rör. Det måste ju vara "jämna" halvmetrar iom sumpen på 0,5 m.

Men jag har dålig koll på hur många rör jag skickat ner. Hur tänker man? Kanske sand i röret? Eller har jag pumpat för mycket så jag egentligen bara är på 10,5 m med rören?

Är där sand i röret så kommer totaldjupet bli 12,5.
Vattenspegel från mark 7,2 m.
Vattenpelare på 5,3 m. Då har jag översta filtret 1,8 m under grundvattennivån.

Men har jag bara 10,5 m rör i backen skulle det betyda att jag pumpat 0,5 m djupare än vad rören är. Då blir totaldjupet bara 11,5 m. Vattenpelare på 4,3 m och översta filtret 0,8 m under grundvattennivån. Då får jag nog beställa ett rör till.

Sen är det läge att tänka på hur brunnen ska avslutas. Är det värt att köpa färdig tätning/lock med genomföringar?

Bra jobbat!
Har du skaffat någon pump att provpumpa med? Skulle vara bra att provpumpa innan du avslutar brunnen eller beställer mer rör. Om du är nöjd med provpumpningen så kan du köra ner 1 meter till för sakens skull och avsluta. Men om det skulle vara så att nivån sjunker mycket utav någon anledning så kan det vara läge att beställa och köra ner några meter rör till då det verkar relativt enkelt i din fraktion.

Jag hade nog kört med djuphålspump med lock för den färdiga brunnen.

• Gilla
Pyromanapa och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Bra jobbat!
Har du skaffat någon pump att provpumpa med? Skulle vara bra att provpumpa innan du avslutar brunnen eller beställer mer rör. Om du är nöjd med provpumpningen så kan du köra ner 1 meter till för sakens skull och avsluta. Men om det skulle vara så att nivån sjunker mycket utav någon anledning så kan det vara läge att beställa och köra ner några meter rör
Maxwells demon TotalControl skrev:
Bra jobbat!
Har du skaffat någon pump att provpumpa med? Skulle vara bra att provpumpa innan du avslutar brunnen eller beställer mer rör. Om du är nöjd med provpumpningen så kan du köra ner 1 meter till för sakens skull och avsluta. Men om det skulle vara så att nivån sjunker mycket utav någon anledning så kan det vara läge att beställa och köra ner några meter rör till då det verkar relativt enkelt i din fraktion.

Jag hade nog kört med djuphålspump med lock för den färdiga brunnen.
Jag tänkte köpa biltemas billigaste för att provpumpa. Känns inte lönt att hyra för de pengarna.

Djuphålspump är det redan bestämt att det ska bli :)

Funderade på om någon hade en billigare lösning än de färdiga locken, de är ganska dyra. Fungerar det att ha en 90 gr vinkel på sugslangen så man kommer in från sidan?

Hur tätar man mellan foderröret och brunnsröret med bentonitleran? Är det bara att hälla ner runt om eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.