M Mardigan skrev:
Nej pemslangen sticker man ner i spolröret efter att man spolat ner det i marken. Sedan lyfter man upp spolröret men pemslangen stannar kvar nere i marken.
Vi brukar inte behöva göra något omtag 30-60 sekunder tar det att spola ner 6meter.
Ehh, hur 'lyfter' du upp spolröret? Det måste sitta som berget??

Hej på er. Nu har jag öppnat förpackningen med rören. Och döm om min förvåning så är dom 2m långa. Kan man ha ett sumprör på 1m? Stupstocks röret kan ju vara 1m det spelar väl ingen roll?

2m blir väldigt högt om du ska köra med kiespump och stupstock och ha vikterna 2m över mark!!

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Det går, blir ju dock lite mer meckigt att jobba med 3 meter rör sticka upp ur backen. Kräver en rätt hög arbetsställning att stå på.
Jag hade nog kortat så man får 0.5 + 0.5 m för sump och stupstock. Visst det blir lite svinn men man vinner ingenting på att ha 1 meter sump.
Och lättare att hantera stupstocken när röret är kortare.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
H Hensås skrev:
2m blir väldigt högt om du ska köra med kiespump och stupstock och ha vikterna 2m över mark!!
Ja men det löser jag. Frågan är om jag ska dela ett rör på mitten för att få ett sump rör på 1m eller jag ska kapa så jag får ett på 50cm

M mothership skrev:
Ehh, hur 'lyfter' du upp spolröret? Det måste sitta som berget??
Första halvtimman iaf sitter det inte alls men man får försöka jobba fort.

Beställde ett Brunnhuvud 4 1/2 tum DN115 x 1 1/4 tum.

Vilken PRK koppling passar till det, för pem 32

Så då lägger jag av för dagen. Nere 9m, och nu kommer det bara upp vatten och småsten. Men har över 6m vatten i röret så hoppas det kommer räcka.
Skall försöka fixa en jetpump imorgon för att testa tillrinningen av vatten.

• Gilla
Hensås och 4 till
  • Laddar…
Jag har en JET-pump jag vill bli av med. ;)

• Gilla
upa
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Jag har en JET-pump jag vill bli av med. ;)
Vad för någon? Pris? Och vart i landet finns den?

Z Zingonr1 skrev:
Så då lägger jag av för dagen. Nere 9m, och nu kommer det bara upp vatten och småsten. Men har över 6m vatten i röret så hoppas det kommer räcka.
Skall försöka fixa en jetpump imorgon för att testa tillrinningen av vatten.
Snyggt! Det gick undan. Var det bra fraktioner på vägen?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Snyggt! Det gick undan. Var det bra fraktioner på vägen?
Ja det va bara sand hela vägen. Det tog stopp vid 9m då det blev lite större fraktioner. Men får se om det räcker med 9m ner. I annat fall får jag köpa mig en 110mm borr. Men med 6m i röret och en tillrinning på mellan 5-25L/sekund så hoppas jag att jag kan stanna där.

• Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
Det låter ju onekligen lovande ut. Ska väl inte ropa hurra än men riktigt roligt när fler och fler lyckas :)

• Gilla
Zingonr1
  • Laddar…
Grattis @Zingonr1 till vad som verkar bli en riktigt lyckad brunn. :ok::D
Själv nere på 8,5m nu. 3m lera från helvetet och minst en meter kvar. Jag fattar nu varför det låg ett tegelbruk några stenkast härifrån om man säger så...
Men skam den som ger sig så imorgon fortsätter äventyret.

• Gilla
fizz och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.