M Mardigan skrev:
Jag har nu lite erfarenhet av nerspolade silar/filter, filterbrunn och rörspetsbrunn.
I väldigt fin sand säger min erfarenhet att nerspolade silar funkar bäst. I mellanfin sand/grus är nog filterbrunn det optimala. Och om det finns risk för lite större stenar men i övrigt grov sand funkar rörspets ypperligt. Sen beror det lite på om man måste igenom lera, för då funkar bara filterbrunn. I ditt fall skulle jag prova att spola ner silar med markduk runt, men det kräver att man får tag på en pump med högt flöde för att kunna spola ner ett spolrör. Jag har en hondapump som ger 4-500 minutliter.
Tack för svar. Jag hade inte riktigt uppfattat skillnaden mellan dessa tre typer och trodde nedspolad mest avsåg hur man fick ned röret. Hur ser nederänden ut på nerspolad resp filterbrunn, och hur grova rör brukar man använda sig av? Lera är nog inget problem på mitt ställe. Jag vet förstås inte hur det ser ut djupare ned, det lär väl bli morän och sedan berg men det kan förstås finnas mjäla eller lera mellan mosanden och moränen men troligen inget man har anledning att få ned ett brunnsrör i. På delar av tomten finns småstenar 3-7 cm eller så i sanden som dock är ungefär lika finkornig och grusfri där.
 
F FGLIN skrev:
Tack för svar. Jag hade inte riktigt uppfattat skillnaden mellan dessa tre typer och trodde nedspolad mest avsåg hur man fick ned röret. Hur ser nederänden ut på nerspolad resp filterbrunn, och hur grova rör brukar man använda sig av? Lera är nog inget problem på mitt ställe. Jag vet förstås inte hur det ser ut djupare ned, det lär väl bli morän och sedan berg men det kan förstås finnas mjäla eller lera mellan mosanden och moränen men troligen inget man har anledning att få ned ett brunnsrör i. På delar av tomten finns småstenar 3-7 cm eller så i sanden som dock är ungefär lika finkornig och grusfri där.
En filterbrunn är ett vanligtvis minst 115 mm rör som man köper i 1 eller 2m längder med gänga i ändarna så att man kan förlänga så långt man behöver under tiden som man trycker ner röret i marken genom att vikta röret med en stupstock samtidigt som man gräver ur röret invändigt med en pluncher eller kiespump (googlebart) vilket gör att röret sjunker ner i marken. De första rören man trycker ner är slitsade med ner till 0,3mm slitsar som vattnet tar sig in genom och man kan suga med vanlig sugslang ner inuti röret när man är nöjd med djup/tillflöde. Alltså som en grävd brunn eller djupborrad brunn. Nackdelen med filterbrunn i småkornig sand är att den tar sig igenom slitsarna och difftrycket över filtret blir aldrig mer än nivåskillnaden mellan grundvattennivå och nivå i brunnsröret när man pumpar, så om sanden i sig inte släpper igenom vatten lätt blir tillflödet dåligt in i brunnen.
Nerspolade silar däremot funkar mer som en rörspetsbrunn med skillnaden att man kan ha i princip vilken sorts filter och slang man vill då den inte ska våldas ner i marken. Mina silar gör jag av pemslang som jag slitsar med vinkelslip eller kap/gersåg ca varannan cm samtidigt som jag vrider lite på pemslangen för varje snitt. När pemslangen är slitsad virar jag på 2-3varv markduk som inte släpper igenom sanden. Hur lång sträcka jag slitsar beror på hur många meter man får ner spolröret under grundvattennivå. Som spolrör använder vi antingen 75mm avloppsrör eller numer ett 75mm 8m långt bevattningsrör i aluminium. Vi börjar med att borra ner till grundvattnet med lämpligt jordborr eller som jag ett förlängt isborr. Sedan kopplar man på en slang från en högflödespump på spolröret och sticker ner det i borrhålet. Till pumpen har vi en 700liters balja som den kan suga från. Nu är det bara att starta pumpen och trycka ner spolröret i marken samtidigt som vattnet spolar bort sanden. När man nått önskat djup eller inte kommer längre får man räkna ut hur långt under grundvattnet man är och göra silen på sugslangen minst en meter kortare än sträckan under grundvattnet. Koppla bort slangen från spolröret och stoppa ner silen/sugslangen i spolröret. Sedan drar man upp spolröret men sugslangen stannar kvar i marken. Nu kan man koppla på en vanlig jetpump och suga upp vatten. Denna princip ger högre difftryck över silen vilket både har för och nackdelar. Nackdelar med denna princip är att man måste ha backventilen uppe vid pumpen och det kan bli lågt tryck på sugsidan vilket ökar risken för luftinläckage i kopplingar. Fördel är att man kan partallellkoppla flera silar för att öka flödet.
Blev långt inlägg men hoppas du förstår.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Tack för en utförlig förklaring. En sak framgår inte riktigt men jag gör ett antagande: Sitter alltså pemslangen utanpå spolröret under nedspolningen? Jag antar att det nyspolade hålet annars skulle täppas så fort man drar upp spolröret (om jag gräver kommer jag inte längre än till grundvattnet sedan fylls hålet genast av mosandgegga). Har man någon tätning mellan spolrör och pemslang för att vattnet verkligen ska göra spoljobbet och inte rinna ut vid toppen?

Om pumpen är 4-500 L/min och baljan 700 L antar jag att det blir många omtag, eller går det så fort som 1-2 min att spola ned brunnen?
 
M Mardigan skrev:
En filterbrunn är ett vanligtvis minst 115 mm rör som man köper i 1 eller 2m längder med gänga i ändarna så att man kan förlänga så långt man behöver under tiden som man trycker ner röret i marken genom att vikta röret med en stupstock samtidigt som man gräver ur röret invändigt med en pluncher eller kiespump (googlebart) vilket gör att röret sjunker ner i marken. De första rören man trycker ner är slitsade med ner till 0,3mm slitsar som vattnet tar sig in genom och man kan suga med vanlig sugslang ner inuti röret när man är nöjd med djup/tillflöde. Alltså som en grävd brunn eller djupborrad brunn. Nackdelen med filterbrunn i småkornig sand är att den tar sig igenom slitsarna och difftrycket över filtret blir aldrig mer än nivåskillnaden mellan grundvattennivå och nivå i brunnsröret när man pumpar, så om sanden i sig inte släpper igenom vatten lätt blir tillflödet dåligt in i brunnen.
Nerspolade silar däremot funkar mer som en rörspetsbrunn med skillnaden att man kan ha i princip vilken sorts filter och slang man vill då den inte ska våldas ner i marken. Mina silar gör jag av pemslang som jag slitsar med vinkelslip eller kap/gersåg ca varannan cm samtidigt som jag vrider lite på pemslangen för varje snitt. När pemslangen är slitsad virar jag på 2-3varv markduk som inte släpper igenom sanden. Hur lång sträcka jag slitsar beror på hur många meter man får ner spolröret under grundvattennivå. Som spolrör använder vi antingen 75mm avloppsrör eller numer ett 75mm 8m långt bevattningsrör i aluminium. Vi börjar med att borra ner till grundvattnet med lämpligt jordborr eller som jag ett förlängt isborr. Sedan kopplar man på en slang från en högflödespump på spolröret och sticker ner det i borrhålet. Till pumpen har vi en 700liters balja som den kan suga från. Nu är det bara att starta pumpen och trycka ner spolröret i marken samtidigt som vattnet spolar bort sanden. När man nått önskat djup eller inte kommer längre får man räkna ut hur långt under grundvattnet man är och göra silen på sugslangen minst en meter kortare än sträckan under grundvattnet. Koppla bort slangen från spolröret och stoppa ner silen/sugslangen i spolröret. Sedan drar man upp spolröret men sugslangen stannar kvar i marken. Nu kan man koppla på en vanlig jetpump och suga upp vatten. Denna princip ger högre difftryck över silen vilket både har för och nackdelar. Nackdelar med denna princip är att man måste ha backventilen uppe vid pumpen och det kan bli lågt tryck på sugsidan vilket ökar risken för luftinläckage i kopplingar. Fördel är att man kan partallellkoppla flera silar för att öka flödet.
Blev långt inlägg men hoppas du förstår.
Vad använder du för högflödespump?
Har själv lekt med tanken att testa att spola ner en rörspetsbrunn med kranvattnet (har koppling direkt på servisen) samt koppla på kompressorn med tryckluft och en backventil.
 
F FGLIN skrev:
Tack för en utförlig förklaring. En sak framgår inte riktigt men jag gör ett antagande: Sitter alltså pemslangen utanpå spolröret under nedspolningen? Jag antar att det nyspolade hålet annars skulle täppas så fort man drar upp spolröret (om jag gräver kommer jag inte längre än till grundvattnet sedan fylls hålet genast av mosandgegga). Har man någon tätning mellan spolrör och pemslang för att vattnet verkligen ska göra spoljobbet och inte rinna ut vid toppen?

Om pumpen är 4-500 L/min och baljan 700 L antar jag att det blir många omtag, eller går det så fort som 1-2 min att spola ned brunnen?
Nej pemslangen sticker man ner i spolröret efter att man spolat ner det i marken. Sedan lyfter man upp spolröret men pemslangen stannar kvar nere i marken.
Vi brukar inte behöva göra något omtag 30-60 sekunder tar det att spola ner 6meter.
 
M Mardigan skrev:
En filterbrunn är ett vanligtvis minst 115 mm rör som man köper i 1 eller 2m längder med gänga i ändarna så att man kan förlänga så långt man behöver under tiden som man trycker ner röret i marken genom att vikta röret med en stupstock samtidigt som man gräver ur röret invändigt med en pluncher eller kiespump (googlebart) vilket gör att röret sjunker ner i marken. De första rören man trycker ner är slitsade med ner till 0,3mm slitsar som vattnet tar sig in genom och man kan suga med vanlig sugslang ner inuti röret när man är nöjd med djup/tillflöde. Alltså som en grävd brunn eller djupborrad brunn. Nackdelen med filterbrunn i småkornig sand är att den tar sig igenom slitsarna och difftrycket över filtret blir aldrig mer än nivåskillnaden mellan grundvattennivå och nivå i brunnsröret när man pumpar, så om sanden i sig inte släpper igenom vatten lätt blir tillflödet dåligt in i brunnen.
Nerspolade silar däremot funkar mer som en rörspetsbrunn med skillnaden att man kan ha i princip vilken sorts filter och slang man vill då den inte ska våldas ner i marken. Mina silar gör jag av pemslang som jag slitsar med vinkelslip eller kap/gersåg ca varannan cm samtidigt som jag vrider lite på pemslangen för varje snitt. När pemslangen är slitsad virar jag på 2-3varv markduk som inte släpper igenom sanden. Hur lång sträcka jag slitsar beror på hur många meter man får ner spolröret under grundvattennivå. Som spolrör använder vi antingen 75mm avloppsrör eller numer ett 75mm 8m långt bevattningsrör i aluminium. Vi börjar med att borra ner till grundvattnet med lämpligt jordborr eller som jag ett förlängt isborr. Sedan kopplar man på en slang från en högflödespump på spolröret och sticker ner det i borrhålet. Till pumpen har vi en 700liters balja som den kan suga från. Nu är det bara att starta pumpen och trycka ner spolröret i marken samtidigt som vattnet spolar bort sanden. När man nått önskat djup eller inte kommer längre får man räkna ut hur långt under grundvattnet man är och göra silen på sugslangen minst en meter kortare än sträckan under grundvattnet. Koppla bort slangen från spolröret och stoppa ner silen/sugslangen i spolröret. Sedan drar man upp spolröret men sugslangen stannar kvar i marken. Nu kan man koppla på en vanlig jetpump och suga upp vatten. Denna princip ger högre difftryck över silen vilket både har för och nackdelar. Nackdelar med denna princip är att man måste ha backventilen uppe vid pumpen och det kan bli lågt tryck på sugsidan vilket ökar risken för luftinläckage i kopplingar. Fördel är att man kan partallellkoppla flera silar för att öka flödet.
Blev långt inlägg men hoppas du förstår.
Hade varit intressant o se hur du gjort med avloppsröret som spolrör, anslutningen mot slang? bild?
 
Tack för förtydligande. Jag har nog felaktigt kopplat ihop filterbrunnsdiametern på minst 115 mm med spolbrunnen och trodde det man stack ned efteråt var en slang för att suga vatttnet ur ett >115mm "brunnskärl". Med bara PEMslangen blir det ju i princip inget brunnskärl alls så det vill till att vattnet hinner filtrera igenom fort om man ska få ett bra flöde från brunnen. Vilken slangdiameter brukar du ha och vilka flöden brukar det gå att få ut?
 
F FGLIN skrev:
Tack för förtydligande. Jag har nog felaktigt kopplat ihop filterbrunnsdiametern på minst 115 mm med spolbrunnen och trodde det man stack ned efteråt var en slang för att suga vatttnet ur ett >115mm "brunnskärl". Med bara PEMslangen blir det ju i princip inget brunnskärl alls så det vill till att vattnet hinner filtrera igenom fort om man ska få ett bra flöde från brunnen. Vilken slangdiameter brukar du ha och vilka flöden brukar det gå att få ut?
Jag själv har 2 st 40mm pem med ca 1,5m slits på varje och får ut ca 40 l/min.
Hos andra har vi spolat ner 32mm pem 1,5 m slits och får då ca 20 l/min på en och ca 30l/min på två med en 800w jetpump.
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Då var man igång igen. :cool:
Kom ner 5,5m idag. Fraktionerna var väldigt finkornig sand ner till 4,25m för att där plötsligt övergå i rena drömfraktionen med grovt grus. Tyvärr dök sedan leran upp vid 5,5m men det var ju väntat så ingen större dramatik. Körde ner lerborret ca 1m och vispade rundor men valde att bryta där för dagen.
Planen är nu att försöka få ner 4m filterrör under leran, så många släta som behövs i och placera 1m filterrör i det grova gruset ovanför leran.
Lägger upp bild på fraktionerna samt en enkel hävert för att lyfta upp röret när man är för het på gröten och inte kan skruva av stupstocken för att man gått för djupt...:giggle:
Närbild av finkornig sand och grovt grus med en betongplatta ovanpå som del av en borrningsbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats med enkel hävert ovan båt på släp, skottkärra och byggmaterial i förgrunden och öppet fält i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blått filterrör som sträcker sig ur marken med en enkel hävertkonstruktion av träplankor på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Snyggt! Den fraktionen ser väldigt likt ut den jag har. Lägger du filter i den och även har sådan under leran så kan det nog inte bli mer än perfekt.

Märker du någon skillnad på släta vs muffrör?
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Nu har jag hämtat keispump och vinsch. Imorgon startar jag jakten på vatten. :D
 
  • Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
Z Zingonr1 skrev:
Nu har jag hämtat keispump och vinsch. Imorgon startar jag jakten på vatten. :D
Lycka till!:D
 
  • Gilla
Zingonr1
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Snyggt! Den fraktionen ser väldigt likt ut den jag har. Lägger du filter i den och även har sådan under leran så kan det nog inte bli mer än perfekt.

Märker du någon skillnad på släta vs muffrör?
Ingen större skillnad på hur rören uppför sig nu när de fortfarande befinner mig ovan leran iaf, men helt klart märker jag en stor skillnad i erfarenhet. Man ”känner” lixom i kroppen vad som händer och ”vet” innan plunschern kommer upp hur mkt den innehåller. Fortfarande tungt utan vinsch men lättare att arbeta metodiskt och lägga kraften på rätt vis.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
R Rena skrev:
Hade varit intressant o se hur du gjort med avloppsröret som spolrör, anslutningen mot slang? bild?
Får se om jag kan ta bild i morgon. Men vi har två st 90 graders böjar för att få slangen ner längs med spolröret. Sedan en ersättningsmuff 50mm som i stora änden passar bra in i 75mm böjens hanände. Sedan slipar man bort flänsarna i smaländen med o-ringarna och kan då få på en 40mm flatslang som går från pumpen. Skarvarna skruvas med korta montageskruv då de inte är gjorda för tryck. Enkelt när man ser det men svårt att förklara. Bara funktion ingen finess.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.