Maxwells demon TotalControl skrev:
Kika som sagt på SGU. Grundvatten 1:1000000, Genomsläpplighet, brunnar i närheten.

Finns ingen guide mer än inlägg där vi spaltat upp arbetsgången samt material. Tex #1277

[länk]

Du får göra en varukorg med grejerna du behöver enligt #1277 så får du priset.

Står inget på Grundvatten 1:1000000 men detta står när jag kollar på borrhålet till bergvärmen:

Nivådatum 20020310
Totaldjup (m) 120
Jorddjup (m) 7
Bottendiameter (mm)
Rörborrning till (m) 9
Stålfoderrör till (m) 9

Idag kom vi noll cm neråt. Stenarna är mina fiender.

Byggde en stenupplockare. Har som sagt ingen svets men väl en mappgasbrännare och silverlod. Det höll bra. Ett tag. Sen fiskade vi upp en bit armeringsjärn med neodymmagneter...

Imorgon pumpar vi undan vattnet så att vi kan se storleken på stenarna vi fightas mot. Nu är det personligt.

• Gilla
Pontus2 och 3 till
  • Laddar…
Säkert att det inte står något om grundvatten?

Kolla om du hittar några brunnar i närheten. Vore intressant att veta på vilket djup grundvattnet ligger för det kan ju bli trångt om jorddjupet är 7 meter och grundvattnet på 5.

Jag har 8 m till berg / 3-3.5m till gv.

Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Idag kom vi noll cm neråt. Stenarna är mina fiender.

Byggde en stenupplockare. Har som sagt ingen svets men väl en mappgasbrännare och silverlod. Det höll bra. Ett tag. Sen fiskade vi upp en bit armeringsjärn med neodymmagneter...

Imorgon pumpar vi undan vattnet så att vi kan se storleken på stenarna vi fightas mot. Nu är det personligt.
Surt! Men låter som du har fighting spirit så då vinner du :)
Spännande!

Surt! Men låter som du har fighting spirit så då vinner du :)
Spännande!
Har jag kommit såhär långt ger jag mig inte. Sista utvägen är att flytta en halvmeter åt sidan och ta det från början.

• Gilla
upa och 3 till
  • Laddar…
Säkert att det inte står något om grundvatten?

Kolla om du hittar några brunnar i närheten. Vore intressant att veta på vilket djup grundvattnet ligger för det kan ju bli trångt om jorddjupet är 7 meter och grundvattnet på 5.

Jag har 8 m till berg / 3-3.5m till gv.

Jodå visst stod där om grundvatten med, missade det. 3m, då finns det hopp om att lyckas?

Med risk för att detta är en dum fråga. Jag har ju köpt 4m filterrör 0,3 och 6m släta. Gör det något om filterrören är 4m under grundvattennivån? Jag har ju ca 2,5m ner till vattnet idag. Tänker sätta en 50cm sump först.

Z Zingonr1 skrev:
Med risk för att detta är en dum fråga. Jag har ju köpt 4m filterrör 0,3 och 6m släta. Gör det något om filterrören är 4m under grundvattennivån? Jag har ju ca 2,5m ner till vattnet idag. Tänker sätta en 50cm sump först.
Så länge filterrör står i vattenförande så har det ingen betydelse, vattnet "trycker" ju upp till grundvattennivån. Det finns inget på SGU om olika jordlager där du bor?

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
P preben1 skrev:
Jodå visst stod där om grundvatten med, missade det. 3m, då finns det hopp om att lyckas?
Ja absolut. Då kanske 2 meter filter är tillräckligt så du får plats med allt.

Känslan när man flyttar 50cm åt sidan och även där stöter på stor sten som halva röret vilar på...

F fizz skrev:
Så länge filterrör står i vattenförande så har det ingen betydelse, vattnet "trycker" ju upp till grundvattennivån. Det finns inget på SGU om olika jordlager där du bor?
Se #2773 där jag tagit ut bilder från SGU samt beskrivningen. Men vet ej om det är så att allt under grundvattennivån är vattenförande. Borde ju vara det om det nu bara är sand.

Vad tror vi om att skaffa längre foderrör. Funderar på att prova med 3 meter eftersom stenlagret är på ca 2 meter. I det större röret skulle jag då kanske kunna krafsa upp stenarna med lilla borret.

Jag hade velat se ner i botten på röret. Kamera kan man köpa för några hundralappar men det grumliga vattnet är ett problem. Pumpade undan det men innan jag hinner få upp sugslangen så att jag kan se hinner botten täckas med vatten igen...

Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Vad tror vi om att skaffa längre foderrör. Funderar på att prova med 3 meter eftersom stenlagret är på ca 2 meter. I det större röret skulle jag då kanske kunna krafsa upp stenarna med lilla borret.

Jag hade velat se ner i botten på röret. Kamera kan man köpa för några hundralappar men det grumliga vattnet är ett problem. Pumpade undan det men innan jag hinner få upp sugslangen så att jag kan se hinner botten täckas med vatten igen...
Surt med stenarna..
Ja du kan borra i röret under grundvatten men du behöver nästan en stupstock på fodret också så de sjunker ner när du borrar ur material med borren.

Z Zingonr1 skrev:
Se #2773 där jag tagit ut bilder från SGU samt beskrivningen. Men vet ej om det är så att allt under grundvattennivån är vattenförande. Borde ju vara det om det nu bara är sand.
Det är så sjukt mycket info i tråden så svårt att hålla koll på allt :D är det sand så borde det vara lugnt

• Gilla
Zingonr1 och 1 till
  • Laddar…
F fizz skrev:
Det är så sjukt mycket info i tråden så svårt att hålla koll på allt :D är det sand så borde det vara lugnt
Näää.. Är ju inte ens 3000 inlägg än.. Hur svårt kan det vara att bläddra lite...:geek::crysmile:

• Gilla
Pontus2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.