816 039 läst · 6 221 svar
816k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Jag förstår din frustration och viljan att kunna se där nere (been there..) men jag tror att det effektivaste är att få till en ordentlig ”stenfångare” och bara köra på tills man är säker på att en ev sten är för stor för att få upp genom röret..?Stark-Johan skrev:
Vad tror vi om att skaffa längre foderrör. Funderar på att prova med 3 meter eftersom stenlagret är på ca 2 meter. I det större röret skulle jag då kanske kunna krafsa upp stenarna med lilla borret.
Jag hade velat se ner i botten på röret. Kamera kan man köpa för några hundralappar men det grumliga vattnet är ett problem. Pumpade undan det men innan jag hinner få upp sugslangen så att jag kan se hinner botten täckas med vatten igen...
Jag byggde en med fyra raka armeringsjärn men lyckades inte få tag i någon sten. Två pinnar bröts av eftersom jag inte har någon svets. Jag är också sugen på att prova böja till en spiral av en bit järn, har sett den varianten på stenplockare också.
Ett problem med stenplockare är när röret står på stenen. Jobbigt att ta bort 250kg vikter stup i kvarten och gör jag inte det är stenen ordentligt i kläm.
Jag funderar vidare. En gripklo av något slag hade varit kul att testa men är lite för avancerat att bygga.
Ett problem med stenplockare är när röret står på stenen. Jobbigt att ta bort 250kg vikter stup i kvarten och gör jag inte det är stenen ordentligt i kläm.
Jag funderar vidare. En gripklo av något slag hade varit kul att testa men är lite för avancerat att bygga.
Vet inte var du kom ifrån men är du från Kristianstadstrakten finns det svets att låna ute i Viby. Jag har själv bara haft problem med lera så har ingen egen erfarenhet av sten men det jag läst om så verkar det fungera bäst om man har något vinklade armeringsjärn (likt en tratt) som guidar in stenen och griper tag om den med räfflorna i stålet. Gripklo skulle ju kunna funka med en vajer upp men tror det blir svårt att behålla tillräckligt tryck för att få det att lira..?Stark-Johan skrev:
Jag byggde en med fyra raka armeringsjärn men lyckades inte få tag i någon sten. Två pinnar bröts av eftersom jag inte har någon svets. Jag är också sugen på att prova böja till en spiral av en bit järn, har sett den varianten på stenplockare också.
Här har du en McGyver Tysk (McGunther?) med fritid som har byggt en spiral, även med kamera som du nämnde så han kan filma eländet
.
https://www.brunnenbau-forum.de/thread/3895-meine-steinfänger/
https://www.brunnenbau-forum.de/thread/3895-meine-steinfänger/
Flera inslag åtminstone i börjar av tråden talar om spetsbrunn i sand, men hur går det om hålen är 3 mm eller större? Jag har en sandmark, eller ska man kanske säga momark för det är dominerat av finsand/grovmo, 0,056-0,2 mm skulle jag tro. Kan det funka med spets eller är det för långt åt det siltiga hållet (silt=finmjäla, grovmjäla, finmo 0.002-0,056 mm)? Grundvattenyttan ligger på 1-2 m djup även torra år och kan nog hamna nära markyta blöta.
Har jobbat några med "riktigt" jobb men ska gå ner med kamera idag och kolla.
Jag har nu lite erfarenhet av nerspolade silar/filter, filterbrunn och rörspetsbrunn.F FGLIN skrev:Flera inslag åtminstone i börjar av tråden talar om spetsbrunn i sand, men hur går det om hålen är 3 mm eller större? Jag har en sandmark, eller ska man kanske säga momark för det är dominerat av finsand/grovmo, 0,056-0,2 mm skulle jag tro. Kan det funka med spets eller är det för långt åt det siltiga hållet (silt=finmjäla, grovmjäla, finmo 0.002-0,056 mm)? Grundvattenyttan ligger på 1-2 m djup även torra år och kan nog hamna nära markyta blöta.
I väldigt fin sand säger min erfarenhet att nerspolade silar funkar bäst. I mellanfin sand/grus är nog filterbrunn det optimala. Och om det finns risk för lite större stenar men i övrigt grov sand funkar rörspets ypperligt. Sen beror det lite på om man måste igenom lera, för då funkar bara filterbrunn. I ditt fall skulle jag prova att spola ner silar med markduk runt, men det kräver att man får tag på en pump med högt flöde för att kunna spola ner ett spolrör. Jag har en hondapump som ger 4-500 minutliter.
Stark-Johan skrev:
Har testat lite nu. Väldigt svårt att se något när vattnet är så grumligt. Sugslangen klarar inte riktigt att tömma ordentligt, det rinner till för bra. För tillfälllet sitter jag inte fast på sten lika hårt så jag fortsätter pumpa ett tag så får vi se. Tagit upp mer än en skottkärra grus idag men bara kommit ca 10cm ner. Skumt.Stark-Johan skrev:
Låter lovande med tillriningen!
Förmodligen håller du på att skapa ett tomrum där nere. Kanske mer tyngd på stupstocken så den hinner åka ner innan det fylls på med grus.
Förmodligen håller du på att skapa ett tomrum där nere. Kanske mer tyngd på stupstocken så den hinner åka ner innan det fylls på med grus.
Jag körde lite mindre tyngd idag (kanske 125kg) eftersom jag tidigare upplevde att stenarna klämdes fast under röret. Fortsätter imorrn.
Ett tips om du vill lyfta röret lite som jag testat så tog jag mina två garagedomkrafter och lyfte under stupstocken på var sin sida om röret. Då behöver du inte plocka bort vikterna heller för domkrafterna struntar i några hundra kilo extra.Stark-Johan skrev:
Har testat lite nu. Väldigt svårt att se något när vattnet är så grumligt. Sugslangen klarar inte riktigt att tömma ordentligt, det rinner till för bra. För tillfälllet sitter jag inte fast på sten lika hårt så jag fortsätter pumpa ett tag så får vi se. Tagit upp mer än en skottkärra grus idag men bara kommit ca 10cm ner. Skumt.