801 996 läst · 6 209 svar
802k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Har nu kört ner 10,5m filterrör och fått hem pumpen så första testet gjort men inget bra resultat.
Var lite dum när jag körde och hade 1tums pemslang kopplad till djupbrunnspumpen med fritt blås. Pumpen trycker 70l/min.
Så de 2m vatten jag hade försvann snabbt.
nu blir det att sänka allt 1m i taget och prova om de gör någon skillnad.
Tror om jag räknat rätt så har jag inte alla filterrör under vatten än heller.
Var lite dum när jag körde och hade 1tums pemslang kopplad till djupbrunnspumpen med fritt blås. Pumpen trycker 70l/min.
Så de 2m vatten jag hade försvann snabbt.
nu blir det att sänka allt 1m i taget och prova om de gör någon skillnad.
Tror om jag räknat rätt så har jag inte alla filterrör under vatten än heller.
Då blir det bättre om du får ner allt under vattnet. Har för mig att du hade sand och det gick lätt ner? I så fall sikta så djupt du orkar och har rör. Bara fördelar.
Statusrapport.
1. Sten. Kvar på samma ställe som förra veckan. Tar jag upp en stor sten känns det som att det trillar in två andrra.
2. Vinschen gav upp idag, ska reklammeras imorrn.
1. Sten. Kvar på samma ställe som förra veckan. Tar jag upp en stor sten känns det som att det trillar in två andrra.
2. Vinschen gav upp idag, ska reklammeras imorrn.
Planerar att komma igång med att få till en silspets brunn. Min tanke är att köpa silspets från Rinkaby (50mm), och förstår att många slår ner dessa. Men många skriver också att de spolar ner sina silspetsar, men som jag uppfattar så är själva sil delen då slitsningar på pem slang, alltså inte riktigt silspets.
Om man tänker sig Rinkaby silspets, hur kan man spola ner en sådan? Är det typ att använda 75mm avloppsrör som blir som spolrör och foderrör? Känns som det kommer krävas rätt kraftigt flöde att spola ner ett så grovt rör.
Om man tänker sig Rinkaby silspets, hur kan man spola ner en sådan? Är det typ att använda 75mm avloppsrör som blir som spolrör och foderrör? Känns som det kommer krävas rätt kraftigt flöde att spola ner ett så grovt rör.
I #2885 har jag länkat till en liknande pump som vår. Om man kan få tag på grejer att spola med ser jag det som onödiga pengar att köpa en silspets. Däremot behöver man bara rörtänger, slägga och ett jävlar anamma för att få ner en vanlig rörspetsbrunn.P P.Ottosson skrev:Planerar att komma igång med att få till en silspets brunn. Min tanke är att köpa silspets från Rinkaby (50mm), och förstår att många slår ner dessa. Men många skriver också att de spolar ner sina silspetsar, men som jag uppfattar så är själva sil delen då slitsningar på pem slang, alltså inte riktigt silspets.
Här är lite bilder. Viktigt att man kan ta bort böjarna från spolröret så att man kan stoppa ner silen efter att man spolat ner röret.R Rena skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kommer ingenstans. Pumpat några timmar. Får upp grov sand och en del sten men står stilla på en bädd av sten mer eller mindre. Sanden glider in men stenen stannar på rörkanten. Nu har vi holkat ur en radie runt röret på ca 50cm runt och uppåt. Grävde ett hål till brevid och kunde konstatera att vi sakta underminerar istället för att komma neråt. Jag behöver hjälp. Det måste finnas något smart sätt att komma genom detta. Vatten på ca 1.70, stopp på dryga två meter.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har heller inte kommit en endaste cm idag. Leran är segare än f-n själv. I mitt förra hål blev leran som välling när man vispat runt ett tag men men i detta blir det ingen större skillnad hur mkt man än vevar. Då stupstocken havererade av vikten (420kg) fick leran vi plunschat upp stå i skottkärran någon timme innan den tömdes. Den hade då ”bränt” fast i plåten ganska rejält och var riktigt besvärlig att få bort. Så jag misstänker att den klibbat fast sig i rören under natten. Får klura lite på hur tusan jag ska få lite rörelse på grejerna så vi kommer vidare..
Dags för betongvisp kanske? När jag borrade i min lera som var fruktansvärt hård körde jag med kanske 200 rpm och fick ta i för kung och fosterland för att hålla emot borren. Man fick även pausa när maskinen luktade lite väl bränt.U upa skrev:Jag har heller inte kommit en endaste cm idag. Leran är segare än f-n själv. I mitt förra hål blev leran som välling när man vispat runt ett tag men men i detta blir det ingen större skillnad hur mkt man än vevar. Då stupstocken havererade av vikten (420kg) fick leran vi plunschat upp stå i skottkärran någon timme innan den tömdes. Den hade då ”bränt” fast i plåten ganska rejält och var riktigt besvärlig att få bort. Så jag misstänker att den klibbat fast sig i rören under natten. Får klura lite på hur tusan jag ska få lite rörelse på grejerna så vi kommer vidare..
Hade jag gjort detta för hand tror jag inte att jag lyckats.
På mitt rör limmade jag mittbiten av en skjutmuff längst ner för att säkerställa att röret var som störst där. Jag tänkte att leran då bara klämmer på de första 4cm av röret.
Ja, betongvisp finns med i planerna för nästa steg.M Mardigan skrev:Dags för betongvisp kanske? När jag borrade i min lera som var fruktansvärt hård körde jag med kanske 200 rpm och fick ta i för kung och fosterland för att hålla emot borren. Man fick även pausa när maskinen luktade lite väl bränt.
Hade jag gjort detta för hand tror jag inte att jag lyckats.
På mitt rör limmade jag mittbiten av en skjutmuff längst ner för att säkerställa att röret var som störst där. Jag tänkte att leran då bara klämmer på de första 4cm av röret.
Hur du menar med skjutmuffen är jag inte med på..?
@Stark-Johan
Har inga andra förslag än att försöka fixa någon slags stenfångare.
Är det foderöret enligt bild du brottas med?
Har du testat med brunnsrör och mindre borr?
Har inga andra förslag än att försöka fixa någon slags stenfångare.
Är det foderöret enligt bild du brottas med?
Har du testat med brunnsrör och mindre borr?