M Mardigan skrev:
Jag ville ha röret tjockare längst ner så limmade på en bit av en muff så att det blir liknande bilden nedan. [bild]
Ahh.. Då är jag med. (y)
Röret är nu nere på 8,5m och kommer varken ner eller upp så blir svårt att kränga dit en muff nu men det är en riktigt vettig idé att bana väg i leran.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@upa

Långskott, går inte mjuka leran med en massa vatten ovanifrån?
Jooo... Har haft lite funderingar på om man kanske ska testa att köra ner en pemslang och pumpa ner vatten från en balja och samtidigt blåsa ner luft med kompressorn.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Kommer ingenstans. Pumpat några timmar. Får upp grov sand och en del sten men står stilla på en bädd av sten mer eller mindre. Sanden glider in men stenen stannar på rörkanten. Nu har vi holkat ur en radie runt röret på ca 50cm runt och uppåt. Grävde ett hål till brevid och kunde konstatera att vi sakta underminerar istället för att komma neråt. Jag behöver hjälp. Det måste finnas något smart sätt att komma genom detta. Vatten på ca 1.70, stopp på dryga två meter.

[bild] [bild] [bild]
Hade jag varit i dina skor hade jag provat att driva ner en rörspets då får du kanske en uppfattning om hur tjockt stenlagret är och är det mycket sten tror jag att rörspetsbrunn funkar bättre.
Om rörspetsbrunn hade funkat så hade jag modifierat rörspetsen så att man kan sätta 2-3 silar på varandra då de bara brukar vara en meter.
 
M Mardigan skrev:
Hade jag varit i dina skor hade jag provat att driva ner en rörspets då får du kanske en uppfattning om hur tjockt stenlagret är och är det mycket sten tror jag att rörspetsbrunn funkar bättre.
Om rörspetsbrunn hade funkat så hade jag modifierat rörspetsen så att man kan sätta 2-3 silar på varandra då de bara brukar vara en meter.
Är det spola ner som gäller då eller är det bättre att banka när det är mycket sten? Vad händer när man prickar en sten, dra upp och försöka igen? Är dåligt påläst på spetsar men har sett här i tråden i förbigående ungefär hur det funkar. Jag har Rinkaby nära men är det bättre grejor via erdbohrer?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Stark-Johan

Har inga andra förslag än att försöka fixa någon slags stenfångare.

Är det foderöret enligt bild du brottas med?
Har du testat med brunnsrör och mindre borr?
Jo stenfångare har jag kört med. Jag gjorde en spiral med 6mm armeringsjärn häromdagen. Med den har jag tagit upp 4-5 rejäla bumlingar och en rad mindre stenar. Känns som en seger varje gång men det är antagligen bara toppen på isberget.

Foderröret har jag inte brytt mig om att försöka få ner längre, det är ännu svårare än brunnsröret. Har kört med brunnsrör i foderröret. Har också borrat i brunnsröret men det är väldigt svårt eftersom stenarna bara kilar fast mellan rörets ände och borret. När det är sand och lera (har ett litet lerlager på någon decimeter) går det fint att borra men det är tyvärr inte så enkelt när stenarna är många.

Jag har också funderat på att skaffa ytterligare några diametrar på borr. Jag har 145 och 108 vilka precis går ner i respektive rör. Kanske hade det varit vettigt att ha mindre storlekar också för att enklare kunna borra i rören när det finns sten o blandad storlek...
 
Redigerat:
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Är det spola ner som gäller då eller är det bättre att banka när det är mycket sten? Vad händer när man prickar en sten, dra upp och försöka igen? Är dåligt påläst på spetsar men har sett här i tråden i förbigående ungefär hur det funkar. Jag har Rinkaby nära men är det bättre grejor via erdbohrer?
Nej spola ner tror inte jag funkar i så mycket sten. Det är nog banka och slå som gäller. Jag har heller inga erfarenheter av rörspets i sten men jag tänker att en spets som man slår på som tål mycket våld borde gå ner lättare än ett 115 mm plaströr?
 
M Mardigan skrev:
Nej spola ner tror inte jag funkar i så mycket sten. Det är nog banka och slå som gäller. Jag har heller inga erfarenheter av rörspets i sten men jag tänker att en spets som man slår på som tål mycket våld borde gå ner lättare än ett 115 mm plaströr?
Jo, det är möjligt att det kan vara enklare. Då blir det till att skaffa någon slags bankutrustning, farsan snackade om en "hyssja" men var hittar man en sån... Det är nog bara att glömma slägga misstänker jag.

Får ta en runda till här i tråden och läsa på lite.
 
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Jo, det är möjligt att det kan vara enklare. Då blir det till att skaffa någon slags bankutrustning, farsan snackade om en "hyssja" men var hittar man en sån... Det är nog bara att glömma slägga misstänker jag.

Får ta en runda till här i tråden och läsa på lite.
Jag tror han menar "hejare".
Har själv testat med slägga, men gick på en sten eller något. Det tog iaf stopp och spetsen fastnade.
Tog nya tag i somras, tänkte då köra en filterbrunn så jag köpte nytt borr och började i somras. Kom ner 3 meter, sedan har det varit stopp med jobbandet pga bebis. Sugen på att sätta igång igen att borra. Dock tror jag att jag ändå kör på rörspets, men borrar så långt ner jag kan för att få bästa förutsättningarna att slå ner en spets.
Det är en sån satans process med filterbrunn och rätt mycket pengar i onödan om man inte lyckas....
 
R Rena skrev:
Jag tror han menar "hejare".
Har själv testat med slägga, men gick på en sten eller något. Det tog iaf stopp och spetsen fastnade.
Tog nya tag i somras, tänkte då köra en filterbrunn så jag köpte nytt borr och började i somras. Kom ner 3 meter, sedan har det varit stopp med jobbandet pga bebis. Sugen på att sätta igång igen att borra. Dock tror jag att jag ändå kör på rörspets, men borrar så långt ner jag kan för att få bästa förutsättningarna att slå ner en spets.
Det är en sån satans process med filterbrunn och rätt mycket pengar i onödan om man inte lyckas....
Trodde det enda du gjorde var att bygga radiostyrd "lådbil"? :)
Vi borde kunna slå våra kloka huvuden samman och få ner dom där filterrören tycker jag. Har du kört med erdbohrergrejor också eller?
Vad gäller kostnaden är det redan kört. Det blir många års bevattning innan brunnen betalar sig men så får det vara. Det är nu bara enn principsak. Du helige herre vad fint det kommer att vara när vattnet slutligen flödar.
 
  • Gilla
Lbhus1
  • Laddar…
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Trodde det enda du gjorde var att bygga radiostyrd "lådbil"? :)
Vi borde kunna slå våra kloka huvuden samman och få ner dom där filterrören tycker jag. Har du kört med erdbohrergrejor också eller?
Vad gäller kostnaden är det redan kört. Det blir många års bevattning innan brunnen betalar sig men så får det vara. Det är nu bara enn principsak. Du helige herre vad fint det kommer att vara när vattnet slutligen flödar.
Haha nä - den är "klar"!

Jag har bara köpt borret från erdbohrer. Det skall enligt uppgift vara ett tånglager i vägen som gör det lite bökigare hos mig.

Haha, ja vi får väl se hur det går. Skall se om jag kan få ner ett avloppsrör någon meter.
 
R Rena skrev:
Haha nä - den är "klar"!

Jag har bara köpt borret från erdbohrer. Det skall enligt uppgift vara ett tånglager i vägen som gör det lite bökigare hos mig.

Haha, ja vi får väl se hur det går. Skall se om jag kan få ner ett avloppsrör någon meter.
Är det 30x30-borr? Vilken diameter? Har själv 145 samt 105mm. Sitter med handen på avtryckaren för att beställa mindre diametrar men vi kanske kan hjälpas åt med lite lån om vi kompletterar varandra?

Spetsarna vi har "i familjen" på Boltensternsgränd och Steffensvägen ger vatten med en viss tångdoft så det kanske är samma upplägg borta hos dig. Dom har däremot varit lätta att spola ner en gång i tiden.
 
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Är det 30x30-borr? Vilken diameter? Har själv 145 samt 105mm. Sitter med handen på avtryckaren för att beställa mindre diametrar men vi kanske kan hjälpas åt med lite lån om vi kompletterar varandra?

Spetsarna vi har "i familjen" på Boltensternsgränd och Steffensvägen ger vatten med en viss tångdoft så det kanske är samma upplägg borta hos dig. Dom har däremot varit lätta att spola ner en gång i tiden.
30x30 japp - 145 mm, så där är jag inte mkt till hjälp ;)
Ja där nere är det ju bara sand, det skall vara lätt hos mig enligt SGU, men två oberoende "spolare" har snackat om tånglager.
 
Då provar jag ett par mindre diametrar. Passar på att köpa en silspets också med tanke på att det är halva priset jämfört med rinkaby. Behöver ändå en paus efter många dagars slit utan vidare framgång. Stenarna ska inte vinna.
 
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Då provar jag ett par mindre diametrar. Passar på att köpa en silspets också med tanke på att det är halva priset jämfört med rinkaby. Behöver ändå en paus efter många dagars slit utan vidare framgång. Stenarna ska inte vinna.
:)
Det är Skegrie ni bor i?
 
R Rena skrev:
:)
Det är Skegrie ni bor i?
Japp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.