Idag har jag nog officiellt gett upp min filterbrunn. Kommer inte längre ner än typ 11,20 och med vanlig jetpump ger den inte så bra flöde. Troligtvis har jag fastnat nu pga att första skarven nått ner till lera. Tyvärr står nästan hälften av filtret i lera då leran var 4 m tjock. Annars var där väldigt bra fraktion under leran så hade varit kul om man fått ner hela filtret under leran.
Kan undra om det kan vara värt att testa en djupbrunnspump för att kunna sänka nivån ytterligare i röret?
 
  • Ledsen
Maxwells demon
  • Laddar…
M Martin Johnsson skrev:
Hej är pumpen från expondo eller? Blev det den isf och funkar den bra?
Nej jag köpte faktiskt en pump på Jula idag. Den skulle installeras idag men min fru hade andra tankar tydligen. Hon kom hem med 20 thuja plantor som jag fick gräva ner istället. Så installationen får bli imorgon kväll eller på lördag.
 
M Mardigan skrev:
Jag tror att det kan vara värt att testa andra platser på tomten. Du borde få upp spetsen som du redan försökt med. Tillräckligt många ton bara. På vilka sätt har du försökt? När jag ska få upp saker som sitter brukar jag använda garagedomkrafter. Och vad använde du när du slog ner spetsen, slägga eller hejare?
Använde både slägga och hejare. Inget gick... provade att dra upp med en domkraft på 4 ton...
Tryckte ner en 40x40 cm betongplatta rakt ner i klotet... tror jag kommit precis under en större sten.
Får väl pröva på fler platser helt enkelt!
 
Lite mer körning med filterbrunn å fullt öppen ventil.
 
  • Gilla
Zingonr1 och 2 till
  • Laddar…
Gratulerar! Verkar vara bra tryck på grejerna.
Hur är det med sanden? Är du nöjd annars?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Gratulerar! Verkar vara bra tryck på grejerna.
Hur är det med sanden? Är du nöjd annars?
Tryck är de verkligen men sanden är ett problem. Hoppas den minskar med tiden.

ja man kan inte annat än å va glad när det projekt hållit på i 3år. Skulle satsat på filterbrunn direkt med facit i hand.
 
  • Gilla
fizz och 2 till
  • Laddar…
Har du lodat hålet för att kolla så djupet och antalet rör är typ detsamma?
Har du lagt isgrus i botten för det hjälper en hel del mot sand. Annars så finns det lösningar mot sanden men då får man öppna lädret lite mer igen.

"Unique fine sand well filter, only from us!

Only from us:
The tried and tested sand filter - once installed, never again sand problems!
The LOTZE well filter is a really functioning sand filter.
For use in well construction with fine sand and alluvial sand.
The stable and inexpensive alternative to adhesive pebble filters.
A solution to your problems with sand in well water."

http://www.lotze-wassertechnik.de/html/de/brunnenfilter/sandfilter/
 
Provet är klart. Och nivån sänks inte i röret. :thinking: jag ser det som ett lyckat hål ;). Tack för all hjälp och guidning hitintills. :beer:
 
  • Gilla
Hanpal och 4 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Härligt! Gratulerar! Ser bra ut.
Tack. :) men pem 25 tar det ca 9 sekunder att fylla 10 liter. Skall kolla hur länge det varar i röret också.
 
Det är +60 l/min vilket är bra. Räcker gott och väl till bevattningssystem.
 
Testade med enbart pem25 på fullt ös i 10 min och har fortfarande en vattennivå på ca 2m från marken.
 
Låter bra. I med isgrus och kör full galopp 1h i alla fall.
 
  • Gilla
Zingonr1
  • Laddar…
Får bli imorgon. Frugan säger att nu är det fredag och då ska man inte leka med vatten och sand :crysmile::thinking: typiskt. Jag som har så roligt just nu.
Ännu ett stort tack till er alla för tipsen så här långt.
När jag får leka vidare så hör jag av mig. Då blir det pupuppspridare :rofl::crysmile:(y)
 
  • Gilla
upa och 3 till
  • Laddar…
Z Zingonr1 skrev:
Provet är klart. Och nivån sänks inte i röret. :thinking: jag ser det som ett lyckat hål ;). Tack för all hjälp och guidning hitintills. :beer:
Ser ut att vara samma pump från jula som jag kör med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.