Denna köpte jag.

• Trädgårdspump JPV 1500B, blå färg, elektrisk med kabel och kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fizz
  • Laddar…
Ska nog försöka mig på en filterbrunn i höst, siktar på ett 8m hål med 3m filter. Har grundvatten på 3m och jorddjupet är 7m. Låter det vettigt? Kanske går att borra i foderröret eller behövs kies tror ni? Vad är smidigast och billigast?

Någon i Skåne som har en jordborr över och vill sälja? Kan ju kolla innan man köper en ny. :)

Efter grundvattnet kommer blir det svårt att borra. därav kies-pump. Läs tråden och du kommer ha alla svar och lite till :)

Det kanske vore ide att sätta upp en sticky-tråd med lite samlad info. Vad man ska köpa och vart. Lite tips och trix. Nu så kommer samma frågor om och om igen.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
P preben1 skrev:
Ska nog försöka mig på en filterbrunn i höst, siktar på ett 8m hål med 3m filter. Har grundvatten på 3m och jorddjupet är 7m. Låter det vettigt? Kanske går att borra i foderröret eller behövs kies tror ni? Vad är smidigast och billigast?

Någon i Skåne som har en jordborr över och vill sälja? Kan ju kolla innan man köper en ny. :)
Om du vill ha billigaste så ska du nog sikta på filterspets.

Personligen har jag ingen erfarenhet av hem-meck, om du menar borra i avloppsrör och ha det som brunn. Vi använder det som kort foder. @Mardigan har koll på det.

Tänkte bara nämna att det finns en till som har lyckats med en filterbrunn som verkar ge väldigt mycket vatten. Han har inte gett sig tillkänna i den här tråden, jag har haft PM kontakt med honom.

Citat anonym brunnsborrare.

"Har nu pumpat 40 liter per minut i 3 timmar. Klart o fint vatten. Vattennivån i röret samma som vid start.
Hade jag haft en kraftigare pump så hade jag troligtvis fått fler minutliter."

Vi blir fler och fler!
Erdhbohrer måste ju slå försäljningsrekord :)

• Gilla
fizz och 3 till
  • Laddar…
P preben1 skrev:

Som Totalcontrol svarat är foderröret bara ett grövre rör än filterröret som sätts ner i borrat hål ner till grundvattnet För att ta bort friktionen från jordlagret ovan grundvattnet mot filterröret. Foderrör är alltså inget måste.
Borra under grundvattennivå är inte lätt därav används pluncher eller kiespump. Sen vet jag inte hur du ska få ner 8m rör om du har 7m jordlager. Enklast är helt klart att köpa allt man behöver från Tyskland. Alternativt köpa/låna begagnat i Sverige. Det finns billigare alternativ om man kan bonnamecka men det krävs en del kunskap, välutrustad verkstad och ett jävlar anamma.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
A
M Martin Johnsson skrev:
Ok tack för info.
Hur gick det för shirack? Förstod jag det rätt så bor du i Fjälkinge?
Fler runt Kristianstadstrakten? Vad får ni ut ur era brunnar? Drömmer man om man hoppas på 100m/liter?

Har legat på is. Kom kom ett pissigt takbyte i vägen som förstört hela sensommaren.

men har ej gett upp än, får jag 80l/min så kommer jag va nöjd.

nere på 8 meter kan bara ts ut 35l/min och har 6 meter ouppackade rör som står redo för fortsatt jobb. Har en byggställning som står i vägen för fortsatt arbete just nu.

Shirack skrev:
Har legat på is. Kom kom ett pissigt takbyte i vägen som förstört hela sensommaren.

nere på 8 meter kan bara ts ut 35l/min och har 6 meter ouppackade rör som står redo för fortsatt jobb. Har en byggställning som står i vägen för fortsatt arbete just nu.
Gött att få en uppdatering från dig. Även mitt har fått stå still en vecka nu pga andra omständigheter. Inte lika jävligt som takfix men sånt som ändå måste prioriteras tyvärr. Morgondagens kalender är tom så tänkte ut och stångas lite då.

M Mardigan skrev:
Som Totalcontrol svarat är foderröret bara ett grövre rör än filterröret som sätts ner i borrat hål ner till grundvattnet För att ta bort friktionen från jordlagret ovan grundvattnet mot filterröret. Foderrör är alltså inget måste.
Borra under grundvattennivå är inte lätt därav används pluncher eller kiespump. Sen vet jag inte hur du ska få ner 8m rör om du har 7m jordlager. Enklast är helt klart att köpa allt man behöver från Tyskland. Alternativt köpa/låna begagnat i Sverige. Det finns billigare alternativ om man kan bonnamecka men det krävs en del kunskap, välutrustad verkstad och ett jävlar anamma.
Mina mark förhållanden är 2,5m jord/sand, 2,5m tät lera och därefter morän, detta enligt info från grannes bergvärme hål. Vatten kommer i marken redan vid 1,5m men mycket dåligt flöde men det försvårar arbete med jordborr. Om man tänker få ner en filterrör brunn, hur bör man göra? Antar att kiespump inte funkar i leran. Rätt säker på att det finns mycket vatten under leran

P P.Ottosson skrev:
Mina mark förhållanden är 2,5m jord/sand, 2,5m tät lera och därefter morän, detta enligt info från grannes bergvärme hål. Vatten kommer i marken redan vid 1,5m men mycket dåligt flöde men det försvårar arbete med jordborr. Om man tänker få ner en filterrör brunn, hur bör man göra? Antar att kiespump inte funkar i leran. Rätt säker på att det finns mycket vatten under leran
För att ta sig igenom lera behöver man lösa upp leran för att kunna ta upp den med kiespump. Så här ser utvalda delar av mitt lerborr ut som jag tog mig igenom 4m lera med. Ett lerborr med olika delar utspridda på gräs, inklusive en motor, en borrstång och metallverktyg.
Skapa konto

• Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
Shirack skrev:

Mitt projekt börjar idag, dagens mål bli att få ner foderrör till grundvattennivån. Tanken är att brunnen ska bli 20m djup med 4-5m filter.

• Gilla
upa och 6 till
  • Laddar…
M Martin Johnsson skrev:
Mitt projekt börjar idag, dagens mål bli att få ner foderrör till grundvattennivån. Tanken är att brunnen ska bli 20m djup med 4-5m filter.
Det blir en rejäl brunn!

Inte så konstigt att det tar emot lite... Testar nu med 200-rör med vikter på och alla verktyg jag har. Fick upp dessa två bjässarna med håven idag.

• Två stora stenar och ett måttband på en stenig yta, visar stenarnas storlek.
    Skapa konto
  • En håv hänger över en blå rörledning med verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
upa och 3 till
  • Laddar…
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Inte så konstigt att det tar emot lite... Testar nu med 200-rör med vikter på och alla verktyg jag har. Fick upp dessa två bjässarna med håven idag.
Kom du ner mer?

• Gilla
tpsoft
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.