803 272 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Hade jag haft tillgång till all information som finns i denna tråd när jag gjorde min filterbrunn hade jag gått på 0.3mm. Desto mer jag "belastar" brunnen desto mer sand får jag i mitt filter, vid normal bevattning blir det iof inte så mycket.TotalControl skrev:@Pontus2
Låt det pumpa väldigt länge så kanske det blir klarare vatten.
Plunschern kanske sög fast sig i leran. Det har hänt folk så tom har förlorat plunschern.
@Zingonr1
Kul! Vad är det för fraktioner som kommer upp? Om det är sand så kommer du märka att det är lönlöst att borra mer utan kiespump/pluncher/brunnsrör/filter.
@Stark-Johan
Det går att få upp brunnsrören/filter om man vill.
Tror jag skulle sätta 0.5 först. Kanske bara 1 meter sen resten 0.3. För skiter det sig att 0.5 är för grov så går det ju alltid att fylla upp med isgrus hela 0.5 filtret. Det filtret blir ju inte förlorat på något sätt för du har bra genomsläpplighet genom isgrus men även fungerar som grusfilter som borde hindra partiklarna som eventuellt 0.5 släpper igenom.
Eller så borrar du med 0.3 först och kolla fraktioner.
Om du märker att 0.5 skulle fungera så får du ta upp rören igen och byta filter.
@fizz kanske har någon input. Han har 0.5mm.
Är det bäst att köra hela djupet i ett svep med gruspumpen? Hur snabbt "sätter sig" rören? Om jag kör ner ett par meter idag, kan jag fortsätta till helgen eller blir det då svårare att komma igång?
Jag är riktigt sugen på att komma igång men hinner inte köra mer än någon timme på vardagskvällarna.
Jag är riktigt sugen på att komma igång men hinner inte köra mer än någon timme på vardagskvällarna.
Jag har pysslat med min brunn på småstunder under några veckor och mitt har inte satt sig faktiskt.Stark-Johan skrev:
Det kan stå ett bra tag. Jag kunde lyfta brunn nr 2 de 10 cm jag behövde lyfta här om dagen när jag fixade djuphålspumpen. Den hade stått sen 2:a juni.Stark-Johan skrev:
Värsta sättningen sker efter en vintersäsong med eventuell jordförflytning.
Hej på er. Under tiden jag väntar på mina blå rör så har jag läst igenom delar av denna tråd igen
Jag gick ut på sgu och kollade grundvatten 1:1 miljon samt så kollade jag jordarter 1:1 miljon
Grundvattnet visar 5-25l/s och jordart visar postglacial sand-grus.
Vad tror ni experter om dom förutsättningarna?
Det jag beställt är 4m 0,3 och 6m släta.
Perfekta förhållande! Om det är sand utan att stöta på sten så tar det tops en lördag att driva ner.
Hej alla!
Ska börja med min blivande brunn i höst och undrar vad ni rekommenderar för storlek på jordborren?
Tanken är att ha ett 160 foderrör räcker det med 150 borr eller skall man satsa på 180 ev 200?
Rolig tråd att följa
Ska börja med min blivande brunn i höst och undrar vad ni rekommenderar för storlek på jordborren?
Tanken är att ha ett 160 foderrör räcker det med 150 borr eller skall man satsa på 180 ev 200?
Rolig tråd att följa