@Pontus2

Låt det pumpa väldigt länge så kanske det blir klarare vatten.
Plunschern kanske sög fast sig i leran. Det har hänt folk så tom har förlorat plunschern.

@Zingonr1

Kul! Vad är det för fraktioner som kommer upp? Om det är sand så kommer du märka att det är lönlöst att borra mer utan kiespump/pluncher/brunnsrör/filter.

@Stark-Johan

Det går att få upp brunnsrören/filter om man vill.
Tror jag skulle sätta 0.5 först. Kanske bara 1 meter sen resten 0.3. För skiter det sig att 0.5 är för grov så går det ju alltid att fylla upp med isgrus hela 0.5 filtret. Det filtret blir ju inte förlorat på något sätt för du har bra genomsläpplighet genom isgrus men även fungerar som grusfilter som borde hindra partiklarna som eventuellt 0.5 släpper igenom.

Eller så borrar du med 0.3 först och kolla fraktioner.
Om du märker att 0.5 skulle fungera så får du ta upp rören igen och byta filter.

@fizz kanske har någon input. Han har 0.5mm.

@Zingonr1

Kul! Vad är det för fraktioner som kommer upp? Om det är sand så kommer du märka att det är lönlöst att borra mer utan kiespump/pluncher/brunnsrör/filter.

Jadu det är bara sand. Väggarna rasar in och jag funderar på hur jag ska gå vidare :thinking:. Hor långt ner kan man ha ett foderrör utan att det hindrar vattenflödet? Mest troligt är att det är samma fraktion hela vägen ner som jag tänkt borra alltså ca 9m. Kan man hyra en sån där kiespump? Eller man kanske skall slå ner en rörspetsbrunn istället? Tips mottages gärna då hårstrån blir bara gråare ju mer jag funderar på det. :crysmile:

Jag var tvungen att testa lite. Tyvärr hade jag räknat lite fel på höjden på ställningen. Det saknades en liten bit så jag får bygga upp den innan jag kan köra ordentligt med vinschen. Det får bli till helgen då det verkar bli VAB här i huset de kommande dagarna.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Z Zingonr1 skrev:
@Zingonr1

Jadu det är bara sand. Väggarna rasar in och jag funderar på hur jag ska gå vidare :thinking:. Hor långt ner kan man ha ett foderrör utan att det hindrar vattenflödet? Mest troligt är att det är samma fraktion hela vägen ner som jag tänkt borra alltså ca 9m. Kan man hyra en sån där kiespump? Eller man kanske skall slå ner en rörspetsbrunn istället? Tips mottages gärna då hårstrån blir bara gråare ju mer jag funderar på det. :crysmile:
Jaha. Jag trodde du hade klart för dig att du skulle göra en filterbrunn så som beskrivet här? :thinking:
Vad hade du tänkt dig när du började?
För det går ju inte bara borra ett hål och kasta ner en pump..

Maxwells demon TotalControl skrev:
Jaha. Jag trodde du hade klart för dig att du skulle göra en filterbrunn så som beskrivet här? :thinking:
Vad hade du tänkt dig när du började?
För det går ju inte bara borra ett hål och kasta ner en pump..
Nej självklart ska jag göra en filterbrunn. Men jag håller på att läsa igenom alla inlägg i denna tråd igen för att se om jag hittar några tips på hur jag går vidare. Har fått hem 2st 3m 200mm avloppsrör som är tänkt att användas som foderrör. Är det någon idé att slitsa de första 3 metrarna för att inte förhindra vatteflödet för mycket? När rören är nere så ska jag försöka borra igen. Går inte det så bokar jag hem Delete så får dom suga upp sanden i röret. Därefter sätter jag ner DN 115 filterrör.

Z Zingonr1 skrev:
Nej självklart ska jag göra en filterbrunn. Men jag håller på att läsa igenom alla inlägg i denna tråd igen för att se om jag hittar några tips på hur jag går vidare. Har fått hem 2st 3m 200mm avloppsrör som är tänkt att användas som foderrör. Är det någon idé att slitsa de första 3 metrarna för att inte förhindra vatteflödet för mycket? När rören är nere så ska jag försöka borra igen. Går inte det så bokar jag hem Delete så får dom suga upp sanden i röret. Därefter sätter jag ner DN 115 filterrör.
Jag är nog inte riktigt med på hur du tänkt göra..?:thinking:
”Normalt” om man gräver som beskrivs här i tråden så används bara foderröret för att inte väggarna ska rasa in i de lager som inte har något vatten. Alltså behövs inget foderrör längre när du kommit under grundvattnet utan då övergår man till att lägga ner sump och filterrör tills det står på botten och sen på med stupstock med vikter för att sedan pumpa upp fraktioner från botten inifrån röret för att få det att gå neråt. Har man ”proffs-grejer” vet jag att de använder foderrör hela vägen ner tills man är på rätt djup och sedan läggs filterrör ner och foderrören tas därefter upp då de fyllt sin funktion att förhindra att väggarna rasar in. Som du beskriver det får jag för mig att du ska göra något mittemellan..? Gräva så djupt du kan själv med borr och sedan kommer det en firma som ska suga resten..?

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
U upa skrev:
Jag är nog inte riktigt med på hur du tänkt göra..?:thinking:
”Normalt” om man gräver som beskrivs här i tråden så används bara foderröret för att inte väggarna ska rasa in i de lager som inte har något vatten. Alltså behövs inget foderrör längre när du kommit under grundvattnet utan då övergår man till att lägga ner sump och filterrör tills det står på botten och sen på med stupstock med vikter för att sedan pumpa upp fraktioner från botten inifrån röret för att få det att gå neråt. Har man ”proffs-grejer” vet jag att de använder foderrör hela vägen ner tills man är på rätt djup och sedan läggs filterrör ner och foderrören tas därefter upp då de fyllt sin funktion att förhindra att väggarna rasar in. Som du beskriver det får jag för mig att du ska göra något mittemellan..? Gräva så djupt du kan själv med borr och sedan kommer det en firma som ska suga resten..?
Ja det kanske låter jävligt luddigt. Men då jag stötte på vatten vid 2,5m och fortsatte att borra lite till, men väggarna ger med sig vid vattennivån. Jag skulle ju vilja komma ner lite längre för att säkerställa tillräckligt med vattentillgång. Men det kanske räcker med att köra ner 3 m rör som foder som håller uppe väggen, och sen försöka borra någon meter till. Hur långt ner tror ni att jag behöver borra?
Ber om ursäkt om det blir knas när jag skriver men är helt novis när det kommer till detta. Vet att det är många här som besitter stor kunskap om just detta och vill undvika att göra för mycket fel. Därav en hel del "dumma" frågor. Men jag löser säkert detta också. (y)

• Gilla
upa
  • Laddar…
Dax för en liten uppdatering från mig..:D
Idag var jag och hämtade ca hälften av mina nya rör och i morgon kommer resten. Det var TNA på det som kom och jag hoppas att det ska vara det på resten oxå...
Så jag började med att gräva bort makadam där brunnen ska vara denna gången.
Nygrävt hål i makadam med en spade och synlig plasthinna i botten för brunnsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen var det bara att börja borra.. Tänkte försöka mig på en ”clean” installation den här gången istället för krigszon. Inspiration för detta har jag fått från @TotalControl men för att åtminstone ha en chans att lyckas fick det bli haklapp i plast..
Borrande i marken för installation av rör med plastskydd och makadam runtomkring.
Skapa konto

Hittade grundvattnet på 1,9 m så kapade mitt foderrör på 2,35 m och tryckte ner det lite lagom.
Rödbrunt foderrör som sticker upp genom blå plasthaklapp och grus med omgivande verktyg och brädor.
Skapa konto

Innan det var dax att hoppa i duschen och bege sig till jobbet hann jag kapa till min sump och fila av kanten.
Ett blått plaströr och en fil på makadamunderlag, del i förberedelser för en ren installation.
Skapa konto

I morgon är planen att få till stupstocken och hoppas på en tidig leverans av resten av rören då det bara var släta i det jag fått hittills.
Min orginalplan att ta ut fraktioner varje halvmeter/meter och redovisa här får denna gången utebli för att istället ha full fokus på exakt vid vilka djup jag stöter på lera eller andra problem. Detta för att ev. kunna revidera och lyfta upp rören vid behov och lägga filterna precis där jag vill ha dem.

• Gilla
Immobil och 4 till
  • Laddar…
Z Zingonr1 skrev:
Ja det kanske låter jävligt luddigt. Men då jag stötte på vatten vid 2,5m och fortsatte att borra lite till, men väggarna ger med sig vid vattennivån. Jag skulle ju vilja komma ner lite längre för att säkerställa tillräckligt med vattentillgång. Men det kanske räcker med att köra ner 3 m rör som foder som håller uppe väggen, och sen försöka borra någon meter till. Hur långt ner tror ni att jag behöver borra?
Ber om ursäkt om det blir knas när jag skriver men är helt novis när det kommer till detta. Vet att det är många här som besitter stor kunskap om just detta och vill undvika att göra för mycket fel. Därav en hel del "dumma" frågor. Men jag löser säkert detta också. (y)
Det är helt ok att ställa frågor. (y)
3 meter foderrör räcker utmärkt. Om du skulle uppleva problem med för lite vatten när du pumpar i filterrören är det bara att fylla på med vattenslang i röret så får kiese/plunschern vad den behöver.

• Gilla
fizz och 2 till
  • Laddar…
@Zingonr1 Nej för guds skull behöver inte be om ursäkt och finns inga dumma frågor :)
Försöker bara förstå vad du vill göra.
Upa förklarade exemplariskt vart fodret ska sitta.
Så i ditt fall räcker 2-3meter foder.
Som du själv har märkt så går det ingen bra att borra under vatten det är då blåa rör och kiespump/pluncher kommer in.
Det ska finnas en steg för steg längre bak i tråden.

@upa Härligt att du är igång! Blev ju lite av en cliffhanger när du tog pause. Se riktigt fram imot den lyckade brunnen nu!

• Gilla
Zingonr1 och 1 till
  • Laddar…
@Zingonr1 Nej för guds skull behöver inte be om ursäkt och finns inga dumma frågor :)
Som du själv har märkt så går det ingen bra att borra under vatten det är då blåa rör och kiespump/pluncher kommer in.

@upa Härligt att du är igång! Blev ju lite av en cliffhanger när du tog pause. Se riktigt fram imot den lyckade brunnen nu!
Ja. Det spår som finns kvar av det gamla försöket är avbrutna grenar och en obefintlig gräsmatta på några kvadratmeter..:crysmile:
Meeeen... Den siste idioten är inte född än heter det ju så under pausen bestämde jag att även gräva upp hela gräsmattan och så en ny om jag får till det med vrunnen den här gången. Ska jag gräva ner sprinklersystem kan jag lika gärna försöka få till en riktigt jämn o fin matta istället för att slåss mot vitgröe och ojämnheter i den jag har idag..

• Gilla
Maxwells demon och 2 till
  • Laddar…

(y) då ska jag fråga om det finns någon i denna grupp som skulle kunna tänka sig att sälja/hyra ut sin kiespump. Jag bor i Blekinge.

U upa skrev:
Ja. Det spår som finns kvar av det gamla försöket är avbrutna grenar och en obefintlig gräsmatta på några kvadratmeter..:crysmile:
Meeeen... Den siste idioten är inte född än heter det ju så under pausen bestämde jag att även gräva upp hela gräsmattan och så en ny om jag får till det med vrunnen den här gången. Ska jag gräva ner sprinklersystem kan jag lika gärna försöka få till en riktigt jämn o fin matta istället för att slåss mot vitgröe och ojämnheter i den jag har idag..
Målet är väl alltid att ha en gräsmatta plan som ett biljardbord :crysmile:.

Roliga projekt. Gjorde samma resa förra året. Dock åkte sprinklerna ner året innan tillsammans med första brunnen.
Nackdelen är ju att man är så jävla nöjd med brunn och bevattning så man bevattnar för ofta och det älskar ju just Vitgröen :)

• Gilla
upa
  • Laddar…
Vad kan man ha för förväntad livslängd på en filterbrunn?

Lebensdauer von mehreren jahrzehnten ;)

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.